Avmagrad mollyhona

#1 - 23 januari 2005 12:52
Hej,

För en månad sen så fick min ena mollyhona sina yngel, sen dess har hon varit helt apatisk... :(
Hon är oftast sen vid matningen och när hon väl är på plats (jag försöker ju speciellt se till att hon får i sig mat) så blir hon bortputtad av hanen och den andra honan.
Efter att hon blivit bortputtad så ser det ut som om hon går till ett annat hörn av akvariet och deppar :(

Hon kollar inte efter maten som trillat ner till botten, utan hon stannar uppe i ena hörnet, eller så gömmer hon sig bakom ett blad.

Eftersom hon är så smal så lägger jag ju ner rätt mycket mat i akvariet, så jag försöker se till att byta vatten mycket oftare.

Har ni några idéer vad jag kan göra?
Man blir så ledsen när man ser hur smal, deppig och ensam hon är :(

(69 liter, 3 vuxna silvermollys, 8 yngel)
#2 - 23 januari 2005 17:34
molly är en bräckvattens fisk.. saltar du vattnet ordentligt så kanske hon skärper till sig, eller inte.. hon kan ju fått en för stor kull och då tar det för mkt på krafterna.. dom brukar inte klara sig om dom är krokiga i ryggen...
(tror inte du sa om hon var det men ändå FYI)
#3 - 23 januari 2005 18:02
men.. hon var inte krokig innan, vad jag kunde se iallafall(?)
Efter att jag läst ditt svar så ser hon faktiskt lite krokig ut.. O_O

Något salt har jag aldrig använt för att alla säger så olika.. och jag vill inte att det ska bli fel :/
#4 - 23 januari 2005 19:38
Alla fiskar har sina ups and downs...
Ingen fisk lever för evigt även om de kan leva några månader till...
Det är i alla fall mina omedelbara reaktioner...

Tror man på reinkarnation så kan man hoppas på ett bättre liv kommande...
Hon hade ju i alla fall uppfyllt sin plikt som god moder...
#5 - 23 januari 2005 20:29
:( Tack för era svar ;/
#6 - 24 januari 2005 20:08
Hm, är det ren inbillning eller kan hon vara på bättringsvägen redan? :o

Jag fixade saltet och har suttit och tittat på henne och samtidigt försökt se till att hon varit på plats först vid matningen.

Kanske ren inbillning, men hon är inte lika apatisk idag. Lite gnista ser jag i henne när hon ska äta :)

*hoppas*

Annons