1. EU skriver att man inte ska koka fisk. Jag förklarar varför jag anser att man inte ska koka fisk, trots att det går argumentera för att yngel nog ändå dör fort om man slänger dem i kokande vatten. Den diskussionen skulle dyka upp tusentals gånger annars ("jag kokar fiskar och de dör varje gång" liksom). Jag tycker att den här tråden och liknande trådar med bizarra argument för att man gör på bästa sättet tydligt visar att det finns massor av orsaker till att skriva "KOKA ALDRIG IHJÄL AKVARIEFISK! KAPA HUVUDET ELLER LIKNANDE". Ska jag skriva om texten? Är den inte tydlig nog?
2. Jag har varit i kontakt med ett par personer som forskat i frågan, men aldrig kommit till skott och fixat fram källor mm själv. Planen är fortfarande att skriva en artikel och fråga dessa personer om källorna. Centrala Försöksdjursnämnden gav ut en skrift i ämnet 1996 "Euthanasia of Experimental Animals - EU rapport om avlivning av försöksdjur" tryckt vid Regeringskansliets Offsetcentral.
3.
Hur är det med kallvattenfiskar Koi, Guldfisk, som sänker sina "kroppsfunktioner" är det plågsamt att avliva dem med kyla.
Laxar får extrem panik när vattnet fryser (is bildas på gälarna). Det finns inget som säger att det inte gäller all fisk som kan uppleva frost (eller som inom rimlig evolutionär tid gjort det). När det gäller tropisk fisk så är det tydligen mycket sannolikt att deras temperaturanpassade proteiner gör att det troligtvis är "fruktansvärt" för fisken att kylas ner.
4. Förlåt att jag gått in och ändrat i det här inlägget [B)]