Avlivning??

#1 - 20 augusti 2007 17:36
Detta kanske ligger i lite fel tråd..

Men: Alla säger att om fiskenär väldigt sjuk ska man avliva den. Ibland blir mina fiskar sjuka ( någon har haft torped sjukan) om man ser att dom är väldigt och då menar jag väldit sjuka då t.ex inte saltbad hjälper ska man avlkiva då?? Och hur avlivar man en fisk (snyft)?? Ibland lider dom ju och det är så sorgligt! Jag är rätt ny inom akvaristiken (hållit på i halv år).

mvh Uddaveka
#2 - 20 augusti 2007 17:46
Finns flera trådar att läsa om detta.
Själv föredrar jag ett snabbt hugg med kökskniven.
#3 - 20 augusti 2007 17:48
skt

Jag var tvungen att avliva en gurami idag.Första gången för min del,men inte nåt jag gjör om.Efter att ha läst om olika metoder här på Zoopet valde jag o slå den hårt mot diskbänken.Problemet va ju att den inte dog på första slaget, det var inte en sån död jag önskade den stackarn.Nästa gång får jag hyra in en bödel för jag klarar det inte en gång till.
Mvh Elis:(
#4 - 20 augusti 2007 18:12
jösses hur svårt kan det vara och tänka vad en snabbast att göra detta på varför krångla till det med att salta ihjäl fisken döda med kokanade vatten frysa in den osv.
Ta kniven i lådan och skär gör det kort och enkelt inte en massa velande och massa hitte på skit grejer.
#5 - 20 augusti 2007 18:24
elis12 skrev:
Jag var tvungen att avliva en gurami idag.Första gången för min del,men inte nåt jag gjör om.Efter att ha läst om olika metoder här på Zoopet valde jag o slå den hårt mot diskbänken.Problemet va ju att den inte dog på första slaget, det var inte en sån död jag önskade den stackarn.Nästa gång får jag hyra in en bödel för jag klarar det inte en gång till.

Mvh Elis:(
jag tycker den metoden är snabb och effektiv men disbänken är inte så massiv så prova tvättstället!
#6 - 21 augusti 2007 14:57
tack för alla svar och förslag. Vill gärna ha flera!
#7 - 21 augusti 2007 15:28
Mindre fiskar som tetror brukar jag slänga så hårt jag kan i diskhon, men större fiskar skär jag huvudet av.
#8 - 21 augusti 2007 18:35
Jag har svårt att skära huvudet av dom fast det förmodligen är det snabbaste sättet.Har provat det mesta , kastat fiskar hårt i badkaret har nog varit det mest använda. Har nu hittat en metod som är mkt bra ,även med större fiskar. Jag tar en hundbajspåse,lite tjockare varianten och så lägger jag ner fisken där och så slungar jag påsen HÅRT i diskbänken.Jag lovar,fisken dör blixtsnabbt.

Annons