Avlivning

#1 - 16 februari 2007 08:58
Hur avlivar amn snällast en guppy?

Har en hona som för några dagar sedan fick ett stort och dött yngel, sedan dess har hon bara "hängt" i ett hörn och sett lidande ut.

Eller kan man kanske klämma lite på henne och se om det sitter ett yngel ivägen som släpper?
Vill inte att hon skall lida mer.
#2 - 16 februari 2007 09:29
Nettan-75 skrev:

Har en hona som för några dagar sedan fick ett stort och dött yngel, sedan dess har hon bara "hängt" i ett hörn och sett lidande ut.

Eller kan man kanske klämma lite på henne och se om det sitter ett yngel ivägen som släpper?

Låter tråkigt :(

Finns ju inga trevliga sätt att döda en fisk på. Lägg den på en skärbräda och skär huvudet av den. Gör pinan så kort som möjligt när du väl bestämt dig för att den ska simma vidare i himmelen.
#3 - 16 februari 2007 11:53
Nettan-75 skrev:

.

Funkar faktiskt. Såg en kille göra de, honan klarade sig dock inte men ynglena mådde prima :D
#4 - 16 februari 2007 12:03
ta fisken i en håv och däng den hårt i diskbänken, funkar bra med så små fiskar....
#5 - 16 februari 2007 12:48
Jag tror det mest humana sätter är att hälla upp vodka i ett glas och släppa ner fisken, den bedövas fort av alkoholen. Sen ta en vass kniv och hugg huvudet av den...
#6 - 18 februari 2007 20:42
Tittade till honan efter att jag gjort inlägget. Hon verkade riktigt sålig så jag håvade upp henne och avlivade henne. Kändes inte så kul men tröstade med att hon inte skulle lida mer.

Tack för alla råden om hur man avlivar.
#7 - 19 februari 2007 22:29
Yak skrev:
Jag tror det mest humana sätter är att hälla upp vodka i ett glas och släppa ner fisken, den bedövas fort av alkoholen. Sen ta en vass kniv och hugg huvudet av den...

Onödigt krångligt....:confused:varför?????
#8 - 20 februari 2007 10:41
Synd på spriten!!
Har du problem med att avliva fisken, ta vodkan själv innan du klipper/skär huvudet av fisken...
#9 - 21 februari 2007 10:07
Tja, det är ju upp till var och en. Jag tycker iallafall det känns mer humant med en helt bortdomnad fisk än en som ligger och sprattlar och hoppar på skärbrädan. Men jag tänker inte tvinga någon. Slå mina fiskar i diskbänken skulle jag då aldrig göra!
#10 - 21 februari 2007 10:12
Hmm,de är bästa settet är att kapa huvudet på den.Ofta man slösar alkohol:D
#11 - 21 februari 2007 10:44
Och....

tummen skrev:
Onödigt krångligt....:confused:varför?????

:D ganska dyrt!:D :D :D
#12 - 21 februari 2007 10:56
Jag har ganska små fiskar (killis) kanske men jag använder oftast eugenol nuförtiden.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71471
#13 - 21 februari 2007 14:13
tummen skrev:
ta fisken i en håv och däng den hårt i diskbänken, funkar bra med så små fiskar....

mycket bra förslag, så gör jag om fisken är liten, fisken hinner inte lida.:)
Inte kan man låta dem plågas genom domning :confused:
#14 - 21 februari 2007 16:22
gör lika dant jag också ,men jag slår håven hårt i tvättstället. fiskarna dör på en gång. sen är det bara att spola ner dom.
#15 - 22 februari 2007 13:16
Ska man inte förstöra hjärnan på något sätt också?
#16 - 22 februari 2007 13:34
Slår du fisken tillräckligt hårt i tvättstället så förstörs hjärnan garanterat.

Mvh
Mattias
#17 - 22 februari 2007 15:20
Mosaik skrev:
Slår du fisken tillräckligt hårt i tvättstället så förstörs hjärnan garanterat.

Mvh

Mattias

Håven också.
Jag brukar lägga fisken (om den är i guppy storlek) i is vatten så den bedövas. sedan bara spola ner eller skära av huvudet. eller vad man nu vill[B)]
#18 - 23 februari 2007 19:36
Mosaik: Jag tänkte mest på om man skär huvudet av den?

54L: Du spolar väl inte ner den när den bara är bortdomnad??
#19 - 24 februari 2007 16:20
morrhoppa skrev:

54L: Du spolar väl inte ner den när den bara är bortdomnad??

Den är ju självklart död först!
#20 - 25 februari 2007 16:18
morrhoppa skrev:

Om du skär huvudet av den eller knäcker nacken så är hjärnan i och med det garanterat förstörd. Jag tycker personligen att dessa två sätt är de bästa för avlivning av fisk.

Mvh
Mattias
#21 - 25 februari 2007 16:24
54L skrev:
Håven också.

Jag brukar lägga fisken (om den är i guppy storlek) i is vatten så den bedövas. sedan bara spola ner eller skära av huvudet. eller vad man nu vill[B)]
Närå man snärtar till håven i tvättstället och fisken dör blixtsnabbt och håven går INTE sönder!
#22 - 25 februari 2007 16:54
Mosaik skrev:
Om du skär huvudet av den eller knäcker nacken så är hjärnan i och med det garanterat förstörd. Jag tycker personligen att dessa två sätt är de bästa för avlivning av fisk.

Mvh

Mattias

Hmm jag läste någonstans att fiskar kunde vara vid medvetande långt efter man hade skurit av dem huvudet. Men det var på ålar de hade gjort försöken och de är extremt svåravlivade sa min mamma. Jag tycker också att det inte borde fungera när huvudet är avlägsnat.
#23 - 25 februari 2007 17:00
Tillåt mej undra över detta. Under franska revolutionen gjordes väl försök att kommunicera med nyligen giljotinerade huvuden utan framgång.

Men jag kommer ihåg den insaltade huvudlösa laken som efter flera timmars väntan lyckades pricka in ett hopp ner i färskvattenhinken på "landet" utanför Boden på 1960-talet... Men det var säkerligen bara en ryggmärgsreflex. Därför brukar man "sota" ryggmärgskanalen på smådjur som halshuggits inför biologisk undervisning...
#24 - 25 februari 2007 17:11
Jag är också skeptisk, jag ska se om jag hittar tråden på zoonen där de påstår detta.
#25 - 25 februari 2007 17:19
http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1012737

Där är den, det står om ålhuvudena lite längre ner i tråden.
#26 - 25 februari 2007 17:47
För den som tror på detta rekommenderas således eugenol/nejlikolja som jag själv oftast använder - se här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71471
Sedan beror det väl på hur man visat att ålhjärnan fortfarande är i funktion...
Jag kan tänka mej att det är svårt att få fram säkra bevis.
Elektrisk aktivitet kan väl knappast räcka som bevis i det här hänseendet...
#27 - 25 februari 2007 17:54
Det låter ganska bra, klippte av huvudet förra gången jag avlivade men det var sjukt obehagligt tycker jag. De lider inte av det eller så? Blir de bortdomnade så man ska hugga huvet av dem när de är stilla eller dör de?
#28 - 25 februari 2007 18:19
Dom "avsomnar stilla" av nejlikoljan.
Låt dom ligga någon halvtimme eller mer så är du säker på saken.
#29 - 25 februari 2007 18:53
Och den finns i hälsoaffärer? Det låter ju najs, så slipper man vara så brutal... Fast det känns nog hemskt ändå för mig som är så blödig.
#30 - 27 februari 2007 11:05
Avlivning..

Snabbt och humant koka upp vatten släpp ner firren och den är död och redo att förtäras.. :eek: Men se till att kastrullen är lite större, för de får en sista ryck! En gång när jag hade en enliters kastrull så for den ur.. va en lite större elak Ciklid som va frisk o kry..
Annars så lägger man dem i en bunke med lock och ställer in i frysen.
Fiskar är växelvarma så de blir slöa och somnar in.
MVH Fisk dödgrävarn...[:-58]
#31 - 27 februari 2007 11:22
http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779

Där kan ni läsa en del om vad EU regler säger om avlivining av fisk (förvisso i gällande försöksdjur, men inte tänker ni väl låta era akvarie fiskar lida mer än vad försöksdjuren får?)

Där kan ni bland annat läsa att nerkylning och kokning INTE är accepterat enligt lag!

Jens

Jens
#32 - 27 februari 2007 11:33
Hmm..

Ja får nog omvärdera frysningen då men kokande vatten och småfisk håller jag som en human metod, jämfört med att hålla i en sprattlande hal fisk som man knappt får grepp om med fingrarna, och sen skära/klippa huvudet av den..
En stor fisk får man väl ta i en plast påse med lite längd på och smaska i bänken bordet lr dylikt..
#33 - 27 februari 2007 13:48
Zigismund skrev:
Ja får nog omvärdera frysningen då men kokande vatten och småfisk håller jag som en human metod, jämfört med att hålla i en sprattlande hal fisk som man knappt får grepp om med fingrarna, och sen skära/klippa huvudet av den..

En stor fisk får man väl ta i en plast påse med lite längd på och smaska i bänken bordet lr dylikt..

Hur skulle det kännas att slängas ner i hetvatten???? Däng mindre fisk i diskbänken=döda direkt, eller bryt nacken på dem, garanterat döda snabbt! [COLOR=red]VARFÖR[/COLOR] komplicera saker och ting mer än nödvändigt?
#34 - 8 mars 2007 22:13
Nettan-75 skrev:

Lägg den på ett papper, ta en hammare och slå -den avlider ögonblickligen och smärtfritt.
#35 - 9 mars 2007 13:25
jag kastar ner mina fiskar till arowanan ! det är de mest naturliga sättet att avliva ! men men så gör jag iaf
#36 - 11 mars 2007 00:43
EMIL_EMPO skrev:
jag kastar ner mina fiskar till arowanan ! det är de mest naturliga sättet att avliva ! men men så gör jag iaf

...och billig mat med!:D:D:D Arowana är det tyvärr inte så många som har dock....;)
#37 - 30 mars 2007 09:32
Fick först tipset att lägga fisken i frysen, vilket visade sig ta rätt lång tid. Kändes hemskt... Har även tvingats avliva ett par guppy. Har då tagit ett glas med typ en halv deciliter vatten och 4-5 isbitar i, låter stå nån minut så vattnet blir riktigt kallt och lägger sen ner fisken. Tar bara ett par sekunder innan fisken är stel som en pinne. Snabbare än att ta fisken till skärbräda och måtta snittet. Behöver inte flytta fisken långt i håven heller, utan ställer glaset bredvid karet.
#38 - 30 mars 2007 10:54
MrLogic skrev:
Fick först tipset att lägga fisken i frysen, vilket visade sig ta rätt lång tid. Kändes hemskt... Har även tvingats avliva ett par guppy. Har då tagit ett glas med typ en halv deciliter vatten och 4-5 isbitar i, låter stå nån minut så vattnet blir riktigt kallt och lägger sen ner fisken. Tar bara ett par sekunder innan fisken är stel som en pinne. Snabbare än att ta fisken till skärbräda och måtta snittet. Behöver inte flytta fisken långt i håven heller, utan ställer glaset bredvid karet.

...citerar mig själv...: [COLOR=#ff0000]VARFÖR[/COLOR] komplicera saker och ting mer än nödvändigt?[;)]
Se tidigare inlägg för info om vad jag anser....:p :D
#39 - 30 mars 2007 18:22
BANG ! = död... går väldigt fort att dunka till håven mot ngt och fisken vet inte vad som hänt förrän den är förpassad till de sälla jaktmarkerna... sen får man gärna använda den som drinktilltugg eller frysa in den/koka den om man vill... jag brukar offra dem till porslinsguden... det enda jag avlivat på annat sätt är en 30cm gibbiceps som var bortom all räddning... körde då med kapahuvetmetoden...

alla andra sätt är även enligt mig förkastliga...
#40 - 30 mars 2007 19:06
Mosaik skrev:

Mvh

Mattias

Jag skulle aldrig klara att skära huvudet av en fisk från början. Usch och fy. Kanske inte heller är rätt att låta dem lida, men min filosofi är att så länge de lever har de en chans. Jag skulle ha mardrömmar i veckor om jag medvetet mördade en fisk.
#41 - 30 mars 2007 19:34
Om man lägger de i kallt vatten så dör de inte fort utan efter de blivit stela och man lägger de i ljumet vatten så vaknar de igen.
#42 - 30 mars 2007 20:52
Jag kör på en naturlig död - dvs en större fisk. Dock inte så lätt om det är en fisk man fäst sig extra mycket vid. Men ett glupskt ormhuvud gör lidandet mycket kort på en tillräckligt liten fisk. Ett tugg med gaddarna sen är det slut.

MVH
/Jens
#43 - 30 mars 2007 22:15
maria_ skrev:
Jag skulle aldrig klara att skära huvudet av en fisk från början. Usch och fy. Kanske inte heller är rätt att låta dem lida, men min filosofi är att så länge de lever har de en chans. Jag skulle ha mardrömmar i veckor om jag medvetet mördade en fisk.

Du lurar bara dig själv och förlänger lidandet för fisken. Vissa nojor måste man försöka komma över som fiskägare..[:-46]
#44 - 31 mars 2007 06:42
maria_ skrev:

Man kommer ju faktist till en punkt där man ser att fisken kommer inte att klara sig, då är det humanare att döda den. Hur hemskt det än känns, ha någon till moraliskt stöd och känn dig duktig efteråt att du inte åsamkammat mer lidande än möjligt.[:o]

Men man ska ju inte ge upp på en gång heller ;)
#45 - 31 mars 2007 09:01
morrhoppa skrev:
Man kommer ju faktist till en punkt där man ser att fisken kommer inte att klara sig, då är det humanare att döda den. Hur hemskt det än känns, ha någon till moraliskt stöd och känn dig duktig efteråt att du inte åsamkammat mer lidande än möjligt.[:o]

Men man ska ju inte ge upp på en gång heller ;)

Döda fiskar är något av det äckligaste jag vet, och jag skulle verkligen aldrig kunna klara att döda en fisk. Jag skulle känna mig som värsta mördaren.
#46 - 31 mars 2007 14:34
maria_ skrev:
Döda fiskar är något av det äckligaste jag vet, och jag skulle verkligen aldrig kunna klara att döda en fisk. Jag skulle känna mig som värsta mördaren.

Ibland kan det va bättre å göra plågan kort genom att döda den, än att vara djurplågare och låta den lida till döds. Det där är en av baksidorna med att ha akvarium, klarar du det inte själv så be nån om hjälp.
#47 - 1 april 2007 22:17
Metalmaid skrev:
Ibland kan det va bättre å göra plågan kort genom att döda den, än att vara djurplågare och låta den lida till döds. Det där är en av baksidorna med att ha akvarium, klarar du det inte själv så be nån om hjälp.
Håller med.

Äter man överhuvudtaget något annat än BARA fallfrukt som mat så får man ta sitt ansvar om fiskarna lider.
#48 - 1 april 2007 22:42
Det enklaste sättet att avliva en fisk är nog att antigen slå den i backen (om den är liten), eler knäcka nacken på den. Ta fast ett finger i munnen och böj bakåt tills det knakar. Fisken darrar till, och sedan är det slut.

Visst är det tråkigt, men det är bäst att den dör kvickt. Och det där tar bara två sekunder.

Fast visst känns det värre att knäcka nacken på en firre man suttit och tittat på under lång tid, än en abborre man nyss har metat upp. :(

Annons