Vad skall man egentligen säga? Skratta eller gråta? När en avlivning av en guldfisk ger rubriker i medierna...
Åtminstone i Jönköpingsposten, SR jönköping och J-nytt. Från den sistnämnda:
Guldfisk omhändertogs...
:confused:
Bygert skrev:Men säg att det varit en hund eller papegoja som suttit i en hög med döda kompisar, hade det låtit likadant då? Bryr vi oss så lite om just fiskar?
Jag tycker det är skillnad när det gäller däggdjur ja. I flertalet djuraffärer så kan man iaf hitta minst en död fisk, men du hittar inte en död kanin. Det är ingen som höjer ögonbrynen för en fisk, men hade nån hittat en död kanin.........Bygert skrev:Men säg att det varit en hund eller papegoja som suttit i en hög med döda kompisar, hade det låtit likadant då? Bryr vi oss så lite om just fiskar?
Sant, så tänker jag men orkade inte utveckla mer för jag surfar med telefonen :)Animaniac skrev:Fiskar är väl känsligare, lite svårare att hålla liv i, och hålls i butikerna tätare än däggdjur, reptiler, och fåglar, och att en och annan fisk stryker med ses väl som normalt. Och väl inte alltid nå´t som butikerna kan göra så mycket åt. Har för mig att han i "min" butik har sagt att i vissa sändningar så dör en del, medan i andra så dör ingen alls. Beror nog mycket på varifrån de kommer, odlingslinjer, transport, och så...
Jesper Broman skrev:Jag tycker det är skillnad när det gäller däggdjur ja. I flertalet djuraffärer så kan man iaf hitta minst en död fisk, men du hittar inte en död kanin. Det är ingen som höjer ögonbrynen för en fisk, men hade nån hittat en död kanin.........
Erik Åhlander skrev:Jag är mer bekymrad om kompetensen på djurinspektörer: "Det fanns ingen möjlighet att flytta den på ett bra sätt". Men det kanske var hennes första guldfiskutryckning.
Bygert skrev:Det är skillnad på spenat, fluga, guldfisk, hamster och människa. Och det är viktigt att det får fortsätta att vara skillnad, tycker man att allt har samma rättigheter så kan det glida iväg så som det gjort med vissa djurrättsaktivister som begår rena övergrepp mot människor. Fast det jag tycker mig se är att ju mer vi vet, desto tveksammare är det om det verkligen är så stor skillnad mellan fisken och hamstern, skillnad är det men det känns som avståndet krymper.
Bygert skrev:Nu finns det väl nåt slags svar på den frågan, bläckfiskar kan lida men inte andra ryggradslösa djur. Det är åtminstone den slutsats man skulle kunna dra av regler om djurförsök mm. Kanske är det utifrån dagens kunskap rätt att lägga gränsen där men helt klart är det åtskilligt som vi vet väldigt lite om egentligen.
Bygert skrev:Frågan om empati kan ju vara nog så intressant men jag vet inte om den har nån bäring på djurskyddsregler. Det är ju inte så lätt att dra slutsatser heller, ibland visar en del arter förbluffande empatiska drag, delar med sig, verkar vilja ha rättvisa, tar hand om svaga individer osv, i nästa stund kan de begå de mest förfärande grymheter. Kanske kan man uttrycka det som att de beter sig mänskligt.