avliva pirayor

#1 - 21 september 2007 16:51
vilket av alla makabra sätt att ta död på större fiskar på ca 15 cm går fortast och är mest smärtfritt?
jag tänker inte koka dom iaf.. :(
#2 - 21 september 2007 16:59
Nacka dem eller hugga huvudet av dem kanske? Är de sjuka eller har du bara ledsnat på dem? Om det är så att du ledsnat kan du ju höra med butiken om de tar emot dem så slipper du döda dem.
#3 - 21 september 2007 17:00
Är de sjuka eller ? Varför annars avliva dem
Bilagor:
#4 - 21 september 2007 17:08
Sätt ut en annons på blocket det gjorde jag, bingo dom var borta med en gång.
#5 - 21 september 2007 17:22
alla:
de är inte sjuka på något sätt, de ligger ute på blocket och annonsdirekt men utan några vidare resultat. jag är tillåme beredd på att skänka bort dom till rätt person, men det är svårt att få tag i nån som har tillräckligt stort akvarie och intresset. många vill ha en cool fisk i ett för litet akvarium och då kommer dom ju att slakta varandra direkt ändå. kan man inte hitta ett bra hem anser jag att man ska ta sitt ansvar som djurägare.
har kollat med varenda djuraffär i närheten, men ingen vill/kan ta emot dom. den affär jag köpte dom på har upphört.

att nacka en piraya känns inte som ett hett alternativ ;)
#6 - 21 september 2007 17:37
Att köpa en "häftig" fisk utan att ha plats för den när den blir stor är heller inget bra alternativ
#7 - 21 september 2007 17:37
decaux skrev:
alla:

de är inte sjuka på något sätt, de ligger ute på blocket och annonsdirekt men utan några vidare resultat. jag är tillåme beredd på att skänka bort dom till rätt person, men det är svårt att få tag i nån som har tillräckligt stort akvarie och intresset. många vill ha en cool fisk i ett för litet akvarium och då kommer dom ju att slakta varandra direkt ändå. kan man inte hitta ett bra hem anser jag att man ska ta sitt ansvar som djurägare.

har kollat med varenda djuraffär i närheten, men ingen vill/kan ta emot dom. den affär jag köpte dom på har upphört.

I Sydamerika anses de vara en delikatess....:D

Offentligt akvarium då? De tar nog emot dem om du [COLOR=Red]skänker[/COLOR] bort dem....Lycka till hur det än blir, men jag tycker INTE att man skall avliva friska fiskar bara för att man inte tycker de är kul längre, då får man ta ansvaret att se till att de får det bra på nåt nytt ställe.:)
#8 - 21 september 2007 17:40
decaux skrev:

Fegis!! :D
#9 - 21 september 2007 18:00
@ guy
just nu bor det 4 st i ett 500 liters, som jag köpte enbart för deras skull. växer dom ur det köper jag ett större. jag köpte fiskarna för 50 kr st och har efter den utgiften lagt ner mer än 4000 för att dom ska få det bra.
#10 - 21 september 2007 18:18
decaux skrev:
@ guy

just nu bor det 4 st i ett 500 liters, som jag köpte enbart för deras skull. växer dom ur det köper jag ett större. jag köpte fiskarna för 50 kr st och har efter den utgiften lagt ner mer än 4000 för att dom ska få det bra.

? Nyss skulle du ju avliva dem ?
#11 - 21 september 2007 19:35
ja, OM dom blir kvar lär jag ju köpa större när dom växer ur det dom har nu.. [:-56]
#12 - 23 september 2007 14:01
idag har uffe här på forumet varit och hämtat mina pirayor! :) så nu kommer dom få det bättre än bäst.
#13 - 23 september 2007 16:58
guud var bra då:-)
#14 - 23 september 2007 17:18
ge den till min vargtetra >)
#15 - 23 september 2007 17:23
tänkte bara tala om att allt har gått bra för Pirayorna,nu går dom i ett 200liters karantänakvarium i väntan på flytten till det större.
#16 - 23 september 2007 21:36
Det låter ju som att det ordnade sig till det bästa.

Jag förstår fortfarande inte hur Decaux tänker, men bra ändå att firrarna kunde få flytta.
#17 - 24 september 2007 10:08
Knyttet skrev:
Det låter ju som att det ordnade sig till det bästa.

Jag förstår fortfarande inte hur Decaux tänker, men bra ändå att firrarna kunde få flytta.

vad är det du inte förstår?
jag har inte hur mycket plats som helst i min lägenhet = jag kan inte ha miljarder akvarium, så tröttnar jag på en fisk så lär man ju kanske byta ut dom?
en piraya kan bli uppåt 30 år om man har tur, och jag har inte tänkt att dedikera mitt liv åt pirayor..
#18 - 24 september 2007 10:09
uffe skrev:
tänkte bara tala om att allt har gått bra för Pirayorna,nu går dom i ett 200liters karantänakvarium i väntan på flytten till det större.

härligt att höra! skickade visst ett pm innan jag såg att du hade skrivit här :)
#19 - 24 september 2007 13:22
decaux skrev:
vad är det du inte förstår?

jag har inte hur mycket plats som helst i min lägenhet = jag kan inte ha miljarder akvarium, så tröttnar jag på en fisk så lär man ju kanske byta ut dom?

en piraya kan bli uppåt 30 år om man har tur, och jag har inte tänkt att dedikera mitt liv åt pirayor..

Det jag inte förstår är att du först vill avliva dem och sen skriver att du skulle skaffa större akvarium åt dem om du inte blev av med dem, jag hänger inte med riktigt. Och så gillar jag överhuvudtaget inte att man avlivar fiskar för att man tröttnat på dem eller köpt något som blir för stort för ens akvarium.

Men det kan väl få vara överspelat nu eftersom allt ordnade sig?
#20 - 24 september 2007 17:43
jag hade antagligen inte pallat att ha ihjäl dom, så då hade mina alternativ varit att antingen behålla och köpa nytt akvarium efter ett tag eller behålla och vänta på att rätt människa skulle dyka upp ;)

Annons