Jag säger ju inte att jag vill undvika att avliva för min egen skull. Jag försöker få till en diskussion om alternativa metoder mot att hugga huvudet av fisken.
Är övertygad om att det är många som inte avlivar sina fiskar och därmed låter dem självdö, alternativt spolar ner dem i toaletten, för att undvika att behöva ta fram kniven. Är det då en bra metod att läxa upp någon för att den är för blödig istället för att hjälpas åt att se sig om efter alternativa metoder?
Tack för era inputs, men tycker det är tråkigt att få så enkelriktade svar utan en möjlighet att öppna upp en diskussion, det leder ju till att många kanske inte ens vågar fråga om råd.
Vissa skjuter även sin hund själv när den är gammal och lider, andra tvekar in i det längsta och tar sen hunden till veterinären. Är man då sämre djurägare om man inte vill skjuta sin hund själv?
Som nämnt ovan har jag tidigare läst om att man kan förgifta fisken. Men tydligen får jag ingen hjälp här utan får försöka läsa mig till det någon annanstans.
Det var inte meningen att läxa upp dig, men varje gång den här typen av diskussioner dyker upp så bränner jag all politisk korrekthet!
Jag menar inte att hoppa på dig som är blödig men jag kan inte riktigt förstå varför fisk från mitt akvarium skall behöva tas av daga på ett skonsammare sätt än hur jag avlivar dem när jag fiskar, det vill säga inte alls!
Att jag bemödar mig att drämma till dem rejält innan jag spolar ner dem som är det skonsammaste sättet jag kan komma på, har med den saken att göra att jag inte tänker äta fisken efteråt...
Sedan skall vi komma ihåg att knappast någon akvarist vill att fisken varken skall dö eller må dåligt och kommer att göra mycket för att undvika att detta inträffar, så vad det gäller djurskydd tycker jag man borde inrikta sig på att gnälla på köttindustrin, pälsindustrin osv....