Sorry det blev något fel..
forts.
I mitt akvarie med olika arter är det platysarna som blir sjuka först. På faktasidan om platy här på zoopet är det svårighetsgrad 2 men i texten står det 1.
Mitt akvarie skulle bytts vatten på efter 2 veckor men det råkade bli tre och då blev en platy sjuk som så ofta vid lite dåligt vatten. Fiskar med högre svårighetsgrad påverkas ju inte.
Avliva myten!
Jag skulle inte vilja säga att platy är svårskötta men de verkar i alla fall vara mer känsliga för ändringar i vattenvärdena än black molly och "bra" guppy.
Jag vet ett företag som hyr ut akvarier som slutat med ungfödare eftersom dessa har en tendens till att dö. Min egen erfarenhet är också att de ungfödare jag haft har varit mycket känsligare än de ciklider, malar, danior, barber eller tetror som jag haft.
mina platys dör också hela tiden!! Alla mina andra fiskar; mollys, malar, eldstjärt, zebrafiskar, tetror, tigerbarber o.s.v. (flera akvarium) lever och är glada, men platysarna lever bara ett tag och blir sen sjuka. Jag hade några platysar som levde ganska länge och fick barn, sen dog de plötsligt samtidigt, alla utom ungarna. Jag förstår mig inte på platys!! De är inte lättskötta!
Jag måste säga det att jag har faktiskt inte märkt av svårighetsgraden på Platyn:=) För mig e det snarare tvärt om. Men har du kollat vattentemperaturen och ph värdet m.m.? Det kan vara en ide att göra ifall fiskarna inte trivs. Lycka till!
Är nybörjare på akvarium, men kan efter ett halvår konstatera att mina platys är de enda jag inte tagit död på. Värre har det varit med både platys o tetror.
Är oxå nybörjare på akvarium. Började strax innan jul med ett 112 liters. Köpte bl.a 3 röda platy och de 2 honorna ynglade nästan direkt. Jag köpte då ett litet yngelakvarie av storlek som en batterilåda till bilen men det var svårt att hålla temperaturen i det så jag köpte ett nytt 50 liters för bara yngel. Köpte sedan fler platy i flera färger och det föds yngel med jämna mellanrum. Har nu kunnat släppa i mina första yngel i det större akvariet och väntat nu med spänning hur de trivs. De är verkligen underbara inte sant??
Mina platys har överlevt det mesta -jag hade fruktansvärda vattenvärden innan jag visste bättre, jag reste bort i två veckor och lämnade de stackarna i ett nedsläckt akvarium utan mat (lite helgfoder fick de)-växterna dog men platysarna överlevde, och frodas än!
Levandefödare kan vara känsliga. Visst kan det ha med vattenkvalitet och sönderodling att göra. Men det finns ju massor med andra orsaker till. Det brukar vara bra att köpa sina fiskar ifrån samma djuraffär.Så att dom inte kommer ifrån flera olika ställen.
Det brukar vara bra att köpa sina fiskar ifrån samma djuraffär.Så att dom inte kommer ifrån flera olika ställen.
Det är ju mindre risk för inavel om man skaffar sina fiskar från just, <u>olika ställen</u>. Kan nog lova att när en butik får in en laddning guppys tex, så är alla mer eller mindre släkt med varandra.