Avliva fiskar

#1 - 8 januari 2010 11:31
Läste en diskussion någon stans men jag hittade ingen här. Där har jag för mig att man kom fram till att klippa itu fisken skulle vara det sätt som var tillåtet enligt djurskyddslagen.

Jag grejar inte det! Min fina fina kampfisk Oscar har flutit på sidan i en vecka nu. När man pillar på honom sprätter han till och simmar lite, sen ligger han så igen. Spola ner i toaletten är inte tillåtet minns jag. Men släppa ner i kokande vatten då? Som man gör med skaldjur? Nej verkar inte heller något trevligt sätt att dö på, men att ligga och självdö är det bättre?

Självdör gör de i naturen och det är helt normalt jag vet. Men jag känner ändå att jag har ett visst ansvar då jag valt att peta ner fisken i mitt akvarium. Hjälp mig vad ska jag göra med Oscar? Be om avlivningsvätska på jobbet känns som att jag skulle bli rätt utskrattad om jag gjorde... [:o]
#2 - 8 januari 2010 12:02
kokande vatten är väl ok. Ta annars upp honom och lägg han snabbt på en skärbräda eller planka och ta en morakniv och skär bort skallen.
Han mår inte bättre av att du tvekar. Naturen satte honom inte i ditt kar, nu ansvarar du för honom. Tjuren vid hornet osv osv... [:o]
#3 - 8 januari 2010 12:15
Jag lägger snabbt fisken på en skärbräda o halshugger den med en vass kniv.
Tyckte det var hemskt i början o lika hemskt nu.
Men det känns mest humant mot den sjuka fisken.
#4 - 8 januari 2010 12:55
Om man inte vill se fisken kan en Svart plastpåse (hund bajspåse) funka.
in med fisken i påsen och sen däm till fisken mot skärbrädan ett flertal gånger.
#5 - 8 januari 2010 13:17
Jag tycker det är så otäckt att avliva mina fiskar att det faktiskt styr storleken på de arter jag väljer att hålla... Är de större än vad jag vill hantera vid en ev. avlivning så köper jag de inte helt enkelt. Fegt och något begränsande, men men...

Själv växlar jag mellan att lägga i en tidning och stampa snabbt och hårt med rejäla skor på mig och att lägga i kokande vatten. Om jag kör med kokningsmetoden ser jag till att det verkligen är stormkokande vatten och minst 1-2 liter.

Har provat med vass kniv en gång men gjorde det inte rätt, skar för långt bak och orsakade den stackars fisken en massa onödigt extralidande, men har man bättre koll på fiskens anatomi än vad jag hade då, så är det säkert det bästa sättet egentligen.

Och i naturen självdör ytterst få fiskar, de flesta äts upp av någon annan när de börjar bli hängiga. Jag har använt den ursäkten själv några gånger när jag inte velat ta tag i saken, men den håller egentligen inte...:(
#6 - 8 januari 2010 17:13
Ja då blir det väl kokt Oskar i kväll då :( Får vänta tills barnen somnat bara.
#7 - 9 januari 2010 21:48
Jag kokade min pansarmal nu, han rörde inte en fena i vattnet (vilket jag tolkar som att han stendog) Dock lite äckligt att se hans ögon bli vita och kroppen skrumpna lite lätt, tyckte även han rörde på munnen någon sekund efter. Usch ja nu e han död iaf...
#8 - 9 januari 2010 22:17
Sophia_ skrev:
Ja då blir det väl kokt Oskar i kväll då :( Får vänta tills barnen somnat bara.
NEJ för tusan, man ska inte koka fiskar!!! Ta den i håven och dräm den hårt i tvättstället eller badkaret så blixtdör den!
#9 - 9 januari 2010 22:21
Wictor_88 skrev:
Jag kokade min pansarmal nu, han rörde inte en fena i vattnet (vilket jag tolkar som att han stendog) Dock lite äckligt att se hans ögon bli vita och kroppen skrumpna lite lätt, tyckte även han rörde på munnen någon sekund efter. Usch ja nu e han död iaf...
Ja den rörde säkert på munnen för de förlorar inte medvetandet på en gång när man stoppar dem i kokande vatten! Kokning, frysning är inte OK!
#10 - 9 januari 2010 23:43
Nu har jag bara kokat små fiskar, alltså småtetror, och de har som regel dött på vägen ner i kastrullen. Detta har för all del gällt svårt sjuka och medtagna fiskar, en tror jag nästan hann ge upp redan i håven på vägen upp ur karet, men iaf...

Större fiskar skulle jag inte våga koka, då torde det ta längre tid?

Men hur illa menar du att det är för en glödbandstetra att kokas? Den är ju så liten att hettan borde gå igenom den på en sekund eller två, eller är jag helt ute och cyklar? Jag har fått förklarat för mig att cellerna exploderar omedelbart. I något så litet som en tetra borde det gälla såväl muskelceller som den lilla nervknuten till hjärna.

Lite svårt att drämma en 3 cm fisk i badkarskanten, men då borde väl min "stamp-metod" funka lika bra?
#11 - 9 januari 2010 23:53
Man har den I håven när man drämmer den i tvättstället...
#12 - 10 januari 2010 00:42
Har jag måsta avliva stora ciklider tex. Har jag lagt den i en hundbajspåse och bara drämt till....beroende på HUR stor den har varit har jag faktiskt använt tillhygge ( en rörtång) vid några tilfällen....:( Det är inte roligt, men ibland måste man...:(

Ni skriver att man inte får spola ner fiskar...gäller det även döda fiskar??? Jag har spolat ner ett antal fiskar som jag har hittat döda i karen upp genom årena...om man inte får spola ner dem...vad gör man i sånna fall???
#13 - 10 januari 2010 00:50
Använder mig av vass kniv och skärbräda för att avliva sjuk fisk.
#14 - 10 januari 2010 01:08
Om jag ska avliva en fisk så kollar jag om saxen kan det. och ett enkellt men snabbt klipp!
Jag pillar ganska mkt med håven i akvariet, det är för att fiskarna inte ska bli stressade och det funkar faktiskt väldigt bra. jag lägger bara håven på botten i akvariet när jag matar (inte varje gång) eller när jag rotar bland växterna.

En stor (har inte haft så många stora fiskar) lägger jag hakan mot en skärbräd och bänder över så att nacken knäcks, sen skär jag av huvet med en kniv.
Snabbt... lite brutalt kanske men snabbt.
#15 - 10 januari 2010 09:03
Oscar hade självdött by the time jag tänkte koka honom. Smidigt för mig, synd om Oscar. :(
#16 - 10 januari 2010 09:44
Att ha fisken i en påse och drämma till låter osäkert tycker jag. Om jag fiskar stora fiskar med metspö så klubbar jag firren i huvet och det har jag gjort med stora ciklider också med framgång.
Inget sätt är särkilt skonsamt, men det viktiga tycker jag är att det går så snabbt som möjligt efter man fångat den. Och då kanske drämma till metoden är bra om man tar i ordentligt?!
#17 - 10 januari 2010 10:25
Usch! Alltid tråkigt att behöva ta bort fiskar men har man tagit på sig ansvaret att ha djur får man allt se till att ta bort ett om det behövs. Allt annat är djurplågeri.
Har märkt att det inte alltid räcker att slå fisken i bänken mha håven. Till synes döda fiskar har börjat sprattla igen efter en stund. Att tex koka en fisk utan att slå den medvetslös innan tycker jag låter hemskt .

Jag tycker detta är bästa metoden, då är man säker på att dom inte lider.

Liten fisk: Ha den i håven, slå/eventuellt kasta den i bänken så den blir medvetslös. Klipp eller skär av huvudet
Stor fisk: Håll den mha nätet i håven, slå fiskens huvud hårt i bänken så den blir medvetslös. Tryck en kniv genom huvudet på den,skär av huvudet eller slå den ordentligt i huvudet med något tungt.
#18 - 10 januari 2010 10:56
Jag fördrar faktiskt kniven. Speciellt större fiskar.
Att drämma dem och bara skada dem är nästan värre än att koka.

Kniven är det snabbaste och mest humana tycker jag
#19 - 10 januari 2010 11:05
Men att kasta/dräma fisken i en diskbänk är väl väldigt ospecifikt?
Trubbigt våld mot hela kroppen helt i onödan.
Det som behövs är ju att få "hjärnan" att sluta fungera snabbt.
Är fisken stor (Så att man kan hålla den stadigt i ena handen) Så skulle jag slå den HÅRT i huvudet strax bakom ögonen med en pinne av något slag ex. 35 cm avsågat kvastskaft. Som man gör med Harr, Öring mm. mm.
Är den mindre så är väl kniv/sax å separera huvud - kropp där gällocket fäster mot ryggen ett bra å säkert sätt att säkerställa att den inte lever längre.
Är det en pyttefisk 1-2 cm så kan man ju använda "mosmetoden" att platta till den på en millisekund mellan två hårda saker (typ träkloss och diskbänk) för att den inte ska glida undan så kan man lägga en bit hushållspapper över och under fisken.
#20 - 10 januari 2010 11:20
Är fisken stor (Så att man kan hålla den stadigt i ena handen) Så skulle jag slå den HÅRT i huvudet strax bakom ögonen med en pinne av något slag ex. 35 cm avsågat kvastskaft. Som man gör med Harr, Öring mm. mm

Så har jag också gjort och sedan tryckt en morakniv genom ryggraden strax bakom huvudet. Det hel atar 10 sekunder från att de lyfts från karet om jag förberett allt.
#21 - 10 januari 2010 11:36
Jag brukar faktiskt ta min yxa och bara hugga ihjäl den på kubben,då man har testat det mesta så är detta det lättaste tycker jag,har testat påsen och sen slag mot fisken brukar sluta med fiskrens i hela köket detta uppskattas inte och sen när det är större fisk så är detta en smärre katastof

Koka fisken vad hemskt skulle vara samma sak som när man grillar....vänta lite har lite sjuka fiskar som jag tänker avliva innan,i med i grillen sen på med galler sen på med korven...så kan man inte göra,samma där tror inte det uppskattas att man kokar sina akvariefiskar i kastrullen här hemma.

Skära av huvudet är väl ok om fisken är av det mindre storleken tycker jag fisken dör snabbt då jag har avlivat nån Koi som är modellXXXL så är detta med kniven inte att rekomendera,då det slutar med värsta senario inomhus såsom utomhus det är segt som tusan.

Kasta ut den spola ner den nja vad säger man,har hänt att jag har gjort detta ett antal gånger också,då jag inte har orkat att ställa mig för att utföra ett ritualmord till en Akvariefisk en senare kväll tex detta är inte att rekomendera alls då detta är ren plågeri för fisken.

Frysa fisken vad idiotiskt sätt,påminner om min gamla kompis som frös in sina förbannade fågel när det dog då han inte ville släppa taget om den,bröt kontakten en tid efter då jag gick och tänkte på detta hela tiden,samma här tror inte det uppskattas att man fryser in fiskar,och sen för att dem ska dö det är för fan ännu värre.

Nej lösningen hugga/mosa/krossa och allt detta utomhus;)
#22 - 10 januari 2010 12:17
Jag tror fortfarande att det är OK att koka småfisk (och då menar jag verkligen småfisk, inget över 3-4 cm, tunn kroppsbyggnad så att värmen når igenom snabbt), jag tror att de dör av chocken, eller åtminstone förlorar medvetandet av den innan de dör. Men säker kan jag ju inte vara.

När det gäller att använda kniv eller sax för att skilja huvudet från kroppen är jag ännu mer tveksam nu än efter den enda gång jag själv försökt, och misslyckats.
Även om man lägger snittet på rätt ställe, alltså mellan hjärna och hjärta, betyder inte det nödvändigtvis att fisken slutar känna eftersom fiskhjärnan klarar syrebrist bättre än t.ex. vår egen.

Alltså känns krossmetoden bäst som jag ser det just nu.
Med små tetror kan jag krossa hela fisken på samma gång hellre än att leta fram det lilla huvudet och förlora tid på att försöka pricka det (nypa gör jag bara inte...).
Med större fiskar måste man förstås sikta in sig på enbart huvudet och inte hålla på att dunka på kroppen.:O (Och med större fiskar i min värld är inte 30-cm grejor, utan bara 10-centimetare...;))
#23 - 11 januari 2010 10:27
Vi kanske kan sammanfatta det hela som att det inte finns någon ultimat metod?
#24 - 11 januari 2010 10:43
Wictor_88 skrev:
Vi kanske kan sammanfatta det hela som att det inte finns någon ultimat metod?

jodå,............gift.....

.

Annons