Avliva äppelsnäckor

#1 - 4 mars 2010 19:57
Hur avlivar man äppelsnäckor/större snäckor egentligen? Fiskar vet jag, men en snäcka om den är dålig...?

Bara en fundering som dök upp.
#2 - 4 mars 2010 20:08
T.ex tar en handuk eller papper åså trampar du HÅRT på den!
Men se till så den inte har börjat vandra för antingen så går bara halva skalet sönder eller så får man jäkligt ont :P
#3 - 4 mars 2010 20:27
Se bara till att trampa fårt och se till så att de inte lever.
#4 - 4 mars 2010 20:33
Pliina skrev:
Hur avlivar man äppelsnäckor/större snäckor egentligen? Fiskar vet jag, men en snäcka om den är dålig...?

Bara en fundering som dök upp.

Man lägger den i en påse i frysen
#5 - 4 mars 2010 20:36
rödtoppen skrev:
Man lägger den i en påse i frysen

Det har jag inte hört innan, men borde det inte vara mer smärtfritt att "stampa" ihjäl snäckan?
#6 - 4 mars 2010 20:43
Lägg den i en påse, dunka i bordet... MEN se till att "skilja huvudet från kroppen" med en kniv för att vara säker på att den är riktigt död................... Eller.. :O
#7 - 4 mars 2010 21:15
DAHLBERG skrev:
Lägg den i en påse, dunka i bordet... MEN se till att "skilja huvudet från kroppen" med en kniv för att vara säker på att den är riktigt död................... Eller.. :O

Kan väl inte vara lätt på en snäcka, de drar ju in sig i skalet:confused: att skilja huvudet från kroppen alltså
vet inte om det står om just det på www.applesnail.net
#8 - 4 mars 2010 21:18
Det finns lite sätt iallafall. Stampa på den låter ju som det snabbaste sättet med minst lidande.

Hur lång tid tar det för den att dö i frysen då? Tänk om den lever flera minuter!?
#9 - 4 mars 2010 22:07
NEJ, inte frysen, det tar låångt tid innan de dör, många hundra gånger längre tid än att stampa ihjäl den.
#10 - 4 mars 2010 22:41
Kom att tänka på det gamla sättet att döda sniglar i trädgården. Man hällde helt enkelt salt på dem så blev det bara en stor gegghög efteråt...inte kanske det mest humana sättet.
#11 - 5 mars 2010 06:13
uncleban skrev:
Kom att tänka på det gamla sättet att döda sniglar i trädgården. Man hällde helt enkelt salt på dem så blev det bara en stor gegghög efteråt...inte kanske det mest humana sättet.

nu är det ju inte sniglar precis, är nog inte humant att hälla salt på äppelsnäckor då de ju stänger in sig i sitt skal med en hård "dörr" framför öppningen så går ju INTE att salta dom
#12 - 5 mars 2010 06:38
Sultanen skrev:
NEJ, inte frysen, det tar låångt tid innan de dör, många hundra gånger längre tid än att stampa ihjäl den.

Det är så man avlivar landlevande "sällskaps"snäckor iaf och det är så jag har gjort
Bilagor:
#13 - 5 mars 2010 07:37
1) Det är en snäcka. Den har inte någon riktig hjärna, utan bara en förtjockning av buknervsträngen som kallas ganglion. Dess hjärna är en smula mer komplex än en daggmasks, men mindre komplicerad än en myras.
2) Den är tropisk, så frysning funkar utmärkt, liksom förstås att trampa på den.
#14 - 5 mars 2010 08:16
Lägg dem en och en i kokande vatten som man gör med kräftor. Ögonblicklig död.

Annons