Avliva?!

#1 - 3 maj 2008 12:18
Har ställt frågan om krokig Platyhona, fick inget svar men sökte på forumet och hittade en massa inlägg om just krokiga platys och guppys!

hur som helst så mår vår lilla hona inte bra! Jag funderar allvarligt på att göra hennes plåga kortare och avliva henne. Hon är blek, krokig och smal. har tidigare varit stor och tjock och mörkröd. Hon ser inte alls frisk ut [:-74] (vet ju inte ens om det kan vara smittsamt)

Hur tar jag bort en fisk på "bäst sätt"???
#2 - 3 maj 2008 12:19
Hårt kast i backen går fort
#3 - 3 maj 2008 12:23
eriahl skrev:
Hårt kast i backen går fort

... och om vi skippar skämten...?
#4 - 3 maj 2008 12:28
linda.n skrev:
... och om vi skippar skämten...?

Det var inget skämt. Om du söker på avlivning så hittar du flera trådar om detta.
#5 - 3 maj 2008 12:31
Det var absolut inget skämt. En fisk på 10kg, vikt påhittat bara, slänger man inte i golvet.
#6 - 3 maj 2008 12:45
det låter så.... bestialiskt!
#7 - 3 maj 2008 12:47
Men ack så effektivt.
#8 - 3 maj 2008 18:01
Om du inte vill hålla i fisken när du slår den i backen kan du stoppa den i en plastpåse först. Däng några gånger så är du säker.

Om du inte är blödig kan du ta en vass sax och kapa huvudet.
#9 - 4 maj 2008 08:08
Nina82 skrev:
Om du inte vill hålla i fisken när du slår den i backen kan du stoppa den i en plastpåse först. Däng några gånger så är du säker.

Om du inte är blödig kan du ta en vass sax och kapa huvudet.

Men det är ju det som är problemet, jag är blödig! Men jag har en stor och stark karl hemma :-D
#10 - 4 maj 2008 11:29
Om du bara är tillräckligt emotionell så känner du att det bästa för fisken är en snabb och effektiv avlivning och då klarar du av det, förbered en stark plastpåse(typ fisktransport) och säg hejdå innan du håvar upp den, lägg över den i plastpåsen och förslut snabbt med så lite luft i påsen som möjligt och "svinga" den hårt och bestämt i golvet.

Lycka till.

Annons