det var en på zoopet som gjorde det med en ciklid av nåt slag och det hade tagit typ 10-15 sekunder för den att dö...det hade känts som timmar och han tyckte det var vedervärdigt men för sent att stoppa ...:(Odane skrev:Koka upp vatten i en kastrull och släng i firren, den dör på 0,1 sek. Minimalt stök och 100% säkert att den inte lider.
rödtoppen skrev:hehehe.....bara man inte stoppar ner tabletten i karet[:D]
åheim skrev:det var en på zoopet som gjorde det med en ciklid av nåt slag och det hade tagit typ 10-15 sekunder för den att dö...det hade känts som timmar och han tyckte det var vedervärdigt men för sent att stoppa ...:(
lenis3 skrev:för blödiga: KÖP NEJLIKOLJA! Det använder jag när jag avlivar fisk. 3 droppar olja i 1 l vatten, skakas rejält (så det blandas) sen häller jag ner vattnet med oljan i en burk och däri lägger jag fisken. tar några minuter sen är fisken död. finns flera trådar om nejlikolja
kostar ca 50 kr, jag fick beställa från min hälsokostaffär.
Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och <u>ny</u> forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:
Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. <u>Sedan</u> kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)
Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.
Ej godkända sätt
1. Kokning
2. Frysning
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)
Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.
Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.
Mvh.
Ola
Tintaglia skrev:Häromsistens avlivade jag en guppy och när den efter ett par minuter var stilla och jag klippte huvudet av den, såg jag att hjärtat fortfarande slog. Då var jag glad att huvudet åkte av - tänk om den hade kvicknat till igen i soppåsen, stackarn...
lenis3 skrev:men om gälarna är still borde väl fisken vara död? jag kollar alltid gälarna innan jag lägger ner fisken i toaletten...
Tycker det är synd att Ola inte går in mer ingående på gift, t ex nejlikolja
lennart wiklund skrev:Hur i hela friden gör ni när ni fiskar????
Denna fråga tror jag har varit uppe i nya trådar fem-sex gånger under två år på forumet!!
Själv är jag fiskare samt jägare.Abborre bryter man nacken av=ögonblicklig död!!
Detta kräver dock en mycket van hand,inget att rekommendera för nybörjare,då är det bättre att lägga fisken på mage på hårt underlag samt ta en sk priest=fiskdödare,ser ut som en batong!
Gäddor eller stor öring slår jag mycket hårt i huvudet med en sådan fiskdödare,eller en tjock tung pinne/påk.
Hur i hela friden kan du kjell kontra ola eller vad han nu heter gå ut med en sådan sak som att skära strupen av en fisk för att avbloda den till döds???är du muslim=djurplågare??
Muslimer är mästare att plåga djur,det slaktas tusentals djur här i sverige på detta vis varje år,TROTS ATT DET ÄR FÖRBJUDET!!
Tror inte du vill få båda dina halspulsådrar avskurna samt känna hur livet rinner ur dej,eller hur??
Även fast jag är jägare som skjuter både rådjur,älg,tjäder,samt är även slaktare av tamboskap ibland så är jag en stor djurvän samt har respekt för djuren!skära halsen av en levande fisk skulle jag för mitt liv aldrig göra.
lennart
lennart wiklund skrev:Det skall jag tala om för dej,att jag har aldrig skadeskjutit ett djur som jag jagar!den dagen jag gör detta då skall jag sluta med att jaga.Förövrigt så skall jag tala om för dej att detta kött som du skriver säljs som vanligt svenskt kött var säljs detta??det ör förbjudet för detta kött är obesiktat,det kommer aldrig att bli godkänt som livsmedel efter denna snusk och kladd hantering detta kött utsätts för!Nu ser jag att du bor i Malmö så jag förstår att denna fråga vart känslig för dej.Du behöver inte försvara samt förfina detta med att skriva att det heter urblödning.DETÄR ETT STORT FÖRBANNADE DJURPLÅGERI SOM FÖREKOMMER HÄR PRECIS HÄR I SVERIGE!
Jag vet för jag kanske har haft vissa kontrollerande uppdrag vad det gäller denna lönnslakt runt om i landet!Mer behöver jag inte skriva om detta.
Du vet väl att man skall ta seden dit man kommer??men det kanske inte gäller i Malmö längre?
bena skrev:tänker mest på att ta en full dos till en människa och stoppa ner i en liten behållare vatten (beroende på fiskens storlek) och stoppa ner fisken där, alternativt krossa medlet och gnida in det ordentligt på något foder.
bena skrev:tänker mest på att ta en full dos till en människa och stoppa ner i en liten behållare vatten (beroende på fiskens storlek) och stoppa ner fisken där, alternativt krossa medlet och gnida in det ordentligt på något foder.
lennart wiklund skrev:100/100 skott??? jag skjuter inte 100 skott på ett djur.
Landslaget spelar inte med skjutvapen vad jag vet!
Jag vet oxå att djuren misshandlas i övriga europa samt i sverige vid slakt.Detta är för djävligt det håller jag med dej om.Det jag menar med seder är att dessa människor som kommer hit skall följa svensk lagstiftning!!vad händer om vi kommer till ett land med muslimska lagar,samt inte följer deras lagar och förordningar??tror du det kommer att daltas som det gör här i sverige??
Fö hamnar vi utom ämnet!
lenis3 skrev:för blödiga: KÖP NEJLIKOLJA! Det använder jag när jag avlivar fisk. 3 droppar olja i 1 l vatten, skakas rejält (så det blandas) sen häller jag ner vattnet med oljan i en burk och däri lägger jag fisken. tar några minuter sen är fisken död. finns flera trådar om nejlikolja
kostar ca 50 kr, jag fick beställa från min hälsokostaffär.