avliva

#1 - 23 december 2006 15:17
vilket sätt är det mest humana att avliva en fisk är det att spola ner den i toa stolen?
#2 - 23 december 2006 15:21
det mest humana sättet är nog att klippa huvudet, både snabbast och inget lidande.....inte spola ner den i toan levande, lider och det tar längre tid......jag lägger fisken i en påse och slår i hjäl fisken sen med nått hårt, låter kanske inte det bästa sättet, men jag kan inte klippa huvet på en fisk för då får jag skuldkänslor
#3 - 23 december 2006 15:23
det humanaste är så kort lidande som möjligt och då är väl inte nerspolning i toalett så humant eller va tycker du?
#4 - 23 december 2006 15:34
åheim skrev:
det humanaste är så kort lidande som möjligt och då är väl inte nerspolning i toalett så humant eller va tycker du?

nej men det var därför ja frågade vilket som var lämpligast o mest humanast:D
#5 - 23 december 2006 17:14
plastpåsmetoden går snabbast och lämnar minst söl...
#6 - 23 december 2006 18:46
jag ber pappa ta fisken i en plastpåse och drämma den i husväggen en massa gånger och sen slänga den ute i soptunnan.
#7 - 23 december 2006 19:20
Koka upp vatten i en kastrull och släng i firren, den dör på 0,1 sek. Minimalt stök och 100% säkert att den inte lider.
#8 - 23 december 2006 19:52
Odane skrev:
Koka upp vatten i en kastrull och släng i firren, den dör på 0,1 sek. Minimalt stök och 100% säkert att den inte lider.

Är dock förbjudet...
#9 - 23 december 2006 19:58
Fellan skrev:
Är dock förbjudet...

Vi får väl bara koka levande kräftor som vi ska äta
#10 - 23 december 2006 20:07
Odane skrev:

tycker att det inte verkar humant att koka fisken bättre att slå ihjäl då
#11 - 23 december 2006 20:20
Odane skrev:
det var en på zoopet som gjorde det med en ciklid av nåt slag och det hade tagit typ 10-15 sekunder för den att dö...det hade känts som timmar och han tyckte det var vedervärdigt men för sent att stoppa ...:(
#12 - 23 december 2006 20:38
lägg den i en påse med vatten och stoppa in påsen i frysen.
#13 - 23 december 2006 21:14
Så får man tydligen inte heller avliva fiskar. Det finns en länk om precis detta som vi diskuterar här.... Någon som hittar den?
#14 - 23 december 2006 21:18
men ... men ... då får man väl gå till en veterinär då...?
#15 - 23 december 2006 21:22
Det som fisken måste lida minst av måste vara att klippa av den huvudet lr kanske kasta den hårt i backan lr nåttt!?
#17 - 23 december 2006 21:36
ingen frysning mer då..

jag hara personligen inte något problem med att kapa huvudet på en fisk (trots att jag inte äter några döda djur), men jag anser att folk som själv äter döda djur ska kunna döda dem själv.

undrar hur sömntabletter skulle fungera på en fisk? (tänker inte prova).
#18 - 23 december 2006 22:01
bena skrev:

undrar hur sömntabletter skulle fungera på en fisk? (tänker inte prova).

hehehe.....bara man inte stoppar ner tabletten i karet[:D]
#19 - 23 december 2006 22:29
rödtoppen skrev:
hehehe.....bara man inte stoppar ner tabletten i karet[:D]

tänker mest på att ta en full dos till en människa och stoppa ner i en liten behållare vatten (beroende på fiskens storlek) och stoppa ner fisken där, alternativt krossa medlet och gnida in det ordentligt på något foder.
#20 - 23 december 2006 23:19
Ni tar en hammare och slår hårt mot huvudet ögonblicklig död
Lägga den i frysen tar 10 minuter
slänga ner den i avloppet tar en vecka kianske mer
#21 - 24 december 2006 00:49
åheim skrev:
det var en på zoopet som gjorde det med en ciklid av nåt slag och det hade tagit typ 10-15 sekunder för den att dö...det hade känts som timmar och han tyckte det var vedervärdigt men för sent att stoppa ...:(

Det känns fortfarande mer säkert att kasta i en fisk i kokande vatten än att halvmissa med hammaren och påsen ett halvt dussin gånger innan fisken är död. Har man bara tillräckligt med vatten dör de direkt av chocken. Den som gjorde det där på zoopet måste ha klantat till sig riktigt rejält och inte fyllt kastrullen nog, eller råkade han slänga den på spisplattan kanske? Hur som helst så tycker jag det är det mest humana sättet att ta död på fiskar, vi gör det ju (som någon nämnde) med miljontals kräftor varje år.
#22 - 24 december 2006 09:58
då tycker ja det borde funka å lägga fisken i en påse med vatten, bred planka liggandes över påsen å köra över plankan med lastbilen lr?
#23 - 24 december 2006 10:20
för blödiga: KÖP NEJLIKOLJA! Det använder jag när jag avlivar fisk. 3 droppar olja i 1 l vatten, skakas rejält (så det blandas) sen häller jag ner vattnet med oljan i en burk och däri lägger jag fisken. tar några minuter sen är fisken död. finns flera trådar om nejlikolja

kostar ca 50 kr, jag fick beställa från min hälsokostaffär.
#24 - 24 december 2006 12:28
lenis3 skrev:
för blödiga: KÖP NEJLIKOLJA! Det använder jag när jag avlivar fisk. 3 droppar olja i 1 l vatten, skakas rejält (så det blandas) sen häller jag ner vattnet med oljan i en burk och däri lägger jag fisken. tar några minuter sen är fisken död. finns flera trådar om nejlikolja

TAR NÅGRA MINUTER:mad:
Det ska INTE ta några minuter när man avlivar en fisk[:(!]
#25 - 24 december 2006 12:40
vad jag har läst så lider inte fisken, den typ somnar stillsamnt in

sök i forumet, finns flera trådar om nejlikolja. dessutom har jag läst att den används/rekommenderas i utlandet och att det är en HUMAN avlivningsmetod
#26 - 24 december 2006 19:06
Jag använder nejlikolja när jag avlivar fiskar och det går väldigt stillsamt tillväga, fisken bara liksom simmar långsammare och långsammare. Till sist ligger den bara och efter nån minut slutar gälarna röra sig. Men jag brukar låta den ligga en stund extra, sen klipper jag dessutom av huvudet. Allt för att vara på den säkra sidan. Häromsistens avlivade jag en guppy och när den efter ett par minuter var stilla och jag klippte huvudet av den, såg jag att hjärtat fortfarande slog. Då var jag glad att huvudet åkte av - tänk om den hade kvicknat till igen i soppåsen, stackarn...
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 december 2006 19:20
Ola Svensson har skrivit ett mycket genomtänkt inlägg med vetenskaplig grund i detta ämne tidigare i detta forum - lägger in det nedan

Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och <u>ny</u> forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:

1. Kapa huvudet

2. Hårt slag i huvudet. <u>Sedan</u> kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!

3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod

4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt

1. Kokning

2. Frysning

3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

Mvh.

Ola

#28 - 24 december 2006 19:21
Undrar om alla fritidsfiskare har samma problem? Vad jag vet så låter en del fiskarna ligga och dö på en berghäll, andra klubbar gäddorna i huvudet och abborrarna bryter de nacken av. Vet inte om något av sätten är olagligt men vem kollar det?
#29 - 24 december 2006 21:24
Tintaglia skrev:
Häromsistens avlivade jag en guppy och när den efter ett par minuter var stilla och jag klippte huvudet av den, såg jag att hjärtat fortfarande slog. Då var jag glad att huvudet åkte av - tänk om den hade kvicknat till igen i soppåsen, stackarn...

men om gälarna är still borde väl fisken vara död? jag kollar alltid gälarna innan jag lägger ner fisken i toaletten...

Tycker det är synd att Ola inte går in mer ingående på gift, t ex nejlikolja
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 24 december 2006 21:32
lenis3 skrev:
men om gälarna är still borde väl fisken vara död? jag kollar alltid gälarna innan jag lägger ner fisken i toaletten...

Tycker det är synd att Ola inte går in mer ingående på gift, t ex nejlikolja

Fisken behöver väl inte vara helt dör bara för att gälarna är still.
Gifter skall väl aldrig hanteras av privatepresoner som inte har kunskap i ämnet och skall t.ex. inte heller släppas ut i avloppet så sådana hör väl ,est hemma i vetenskapliga sammanhang.

Varför krångla till det - det ges ju bra råd som är lätta att följa i Olas inlägg
#31 - 24 december 2006 23:32
Hur i hela friden gör ni när ni fiskar????
Denna fråga tror jag har varit uppe i nya trådar fem-sex gånger under två år på forumet!!
Själv är jag fiskare samt jägare.Abborre bryter man nacken av=ögonblicklig död!!
Detta kräver dock en mycket van hand,inget att rekommendera för nybörjare,då är det bättre att lägga fisken på mage på hårt underlag samt ta en sk priest=fiskdödare,ser ut som en batong!
Gäddor eller stor öring slår jag mycket hårt i huvudet med en sådan fiskdödare,eller en tjock tung pinne/påk.
Hur i hela friden kan du kjell kontra ola eller vad han nu heter gå ut med en sådan sak som att skära strupen av en fisk för att avbloda den till döds???är du muslim=djurplågare??
Muslimer är mästare att plåga djur,det slaktas tusentals djur här i sverige på detta vis varje år,TROTS ATT DET ÄR FÖRBJUDET!!
Tror inte du vill få båda dina halspulsådrar avskurna samt känna hur livet rinner ur dej,eller hur??
Även fast jag är jägare som skjuter både rådjur,älg,tjäder,samt är även slaktare av tamboskap ibland så är jag en stor djurvän samt har respekt för djuren!skära halsen av en levande fisk skulle jag för mitt liv aldrig göra.
Du kjell skriver att stor fisk skall slaktas=lika med att skära halsen av den???är det så man slaktar ett djur så är det nytt för mej då jag slaktat i 20 år.
lennart
#32 - 24 december 2006 23:37
Hur i hela friden gör ni när ni fiskar????

Denna fråga tror jag har varit uppe i nya trådar fem-sex gånger under två år på forumet!!

Själv är jag fiskare samt jägare.Abborre bryter man nacken av=ögonblicklig död!!

Detta kräver dock en mycket van hand,inget att rekommendera för nybörjare,då är det bättre att lägga fisken på mage på hårt underlag samt ta en sk priest=fiskdödare,ser ut som en batong!

Gäddor eller stor öring slår jag mycket hårt i huvudet med en sådan fiskdödare,eller en tjock tung pinne/påk.

Hur i hela friden kan du kjell kontra ola eller vad han nu heter gå ut med en sådan sak som att skära strupen av en fisk för att avbloda den till döds???är du muslim=djurplågare??

Muslimer är mästare att plåga djur,det slaktas tusentals djur här i sverige på detta vis varje år,TROTS ATT DET ÄR FÖRBJUDET!!

Tror inte du vill få båda dina halspulsådrar avskurna samt känna hur livet rinner ur dej,eller hur??

Även fast jag är jägare som skjuter både rådjur,älg,tjäder,samt är även slaktare av tamboskap ibland så är jag en stor djurvän samt har respekt för djuren!skära halsen av en levande fisk skulle jag för mitt liv aldrig göra.

lennart

då antar jag att du tar 100/100 perfekta skott utan att djuret skadeskjuts...
det är inte bara halal, utan även kosher, och i viss del även kristen tradition att blöda ut djuren, så var snäll och kom inte med angrepp på en enskild religion.

var slaktas dessa tusentals djur någonstans? och har du tänkt på att de delar som blir över efter halal och kosher säljs som vanligt svenskt kött..?
#33 - 24 december 2006 23:48
Det skall jag tala om för dej,att jag har aldrig skadeskjutit ett djur som jag jagar!den dagen jag gör detta då skall jag sluta med att jaga.Förövrigt så skall jag tala om för dej att detta kött som du skriver säljs som vanligt svenskt kött var säljs detta??det ör förbjudet för detta kött är obesiktat,det kommer aldrig att bli godkänt som livsmedel efter denna snusk och kladd hantering detta kött utsätts för!Nu ser jag att du bor i Malmö så jag förstår att denna fråga vart känslig för dej.Du behöver inte försvara samt förfina detta med att skriva att det heter urblödning.DETÄR ETT STORT FÖRBANNADE DJURPLÅGERI SOM FÖREKOMMER HÄR PRECIS HÄR I SVERIGE!
Jag vet för jag kanske har haft vissa kontrollerande uppdrag vad det gäller denna lönnslakt runt om i landet!Mer behöver jag inte skriva om detta.
Du vet väl att man skall ta seden dit man kommer??men det kanske inte gäller i Malmö längre?
#34 - 25 december 2006 00:00
Det skall jag tala om för dej,att jag har aldrig skadeskjutit ett djur som jag jagar!den dagen jag gör detta då skall jag sluta med att jaga.Förövrigt så skall jag tala om för dej att detta kött som du skriver säljs som vanligt svenskt kött var säljs detta??det ör förbjudet för detta kött är obesiktat,det kommer aldrig att bli godkänt som livsmedel efter denna snusk och kladd hantering detta kött utsätts för!Nu ser jag att du bor i Malmö så jag förstår att denna fråga vart känslig för dej.Du behöver inte försvara samt förfina detta med att skriva att det heter urblödning.DETÄR ETT STORT FÖRBANNADE DJURPLÅGERI SOM FÖREKOMMER HÄR PRECIS HÄR I SVERIGE!

Jag vet för jag kanske har haft vissa kontrollerande uppdrag vad det gäller denna lönnslakt runt om i landet!Mer behöver jag inte skriva om detta.

Du vet väl att man skall ta seden dit man kommer??men det kanske inte gäller i Malmö längre?

1:försöker inte förfina något genom att kalla det olka saker. jag äter inte ens kött själv då jag ser hela processen som ett stort djurplågeri och resursslöseri.

2:du måste vara sveriges bästa skytt om du tar 100/100 skott. kanske borde sikta på landslaget med tanke på att inte ens de tar 100/100...

3:varför skulle frågan var känslig för att jag bor i malmö?

4:"jag vet för jag har kanske haft vissa [...]"
jag har KANSKE övermänskliga förmågor som gör att jag kan flyga... ;)

5: jag är inte dummare än att jag förstår att det finns lönnslakt. heller inte dummare än att jag förtår att det finns tjuvjakt..

6: vilka seder syftar du på? vad har vi för seder i sverige?

7: I Sverige, övriga EU-länder samt en del andra länder ska djuren i regel bedövas innan de tappas på blod och dör. Men de metoder som används är ibland mycket bristfälliga, och kontroll av att djuren verkligen bedövas saknas ofta. Vid elbedövning hålls djuren ibland fast med särskilda fasthållningsanordningar, s k restrainrar. Det stressar och skadar många djur. Bedövning med koldioxid är en annan metod och den som är vanligast i Sverige. Är djuren stressade kan de få svår ångest av gasen. I synnerhet slakten av fåglar är mycket mekaniserad i Sverige liksom i andra länder. Fåglarna krokas upp i fötterna för att bedövas maskinellt. Rör de sig för mycket kan bedövningen missa och fåglarna förblir vid fullt medvetande när de får halsen uppskuren. Förutom rent tekniska brister vid slakt, finns också den mänskliga faktorn: slaktaren missar skottet i huvudet på djuret eller avblodar djuret utan att bedövningen tagit. Det händer att grisar skållas levande.
För importerat kött är risken större att det kommer från djur som slaktats utan bedövning. Ritualslakt enligt judisk (kosher) och muslimsk (halal) tradition får i andra EU-länder och Nordamerika dispens från bedövningskravet. En hel del sådant kött säljs utan att betecknas som kosher eller halal.
#35 - 25 december 2006 00:11
100/100 skott??? jag skjuter inte 100 skott på ett djur.
Landslaget spelar inte med skjutvapen vad jag vet!
Jag vet oxå att djuren misshandlas i övriga europa samt i sverige vid slakt.Detta är för djävligt det håller jag med dej om.Det jag menar med seder är att dessa människor som kommer hit skall följa svensk lagstiftning!!vad händer om vi kommer till ett land med muslimska lagar,samt inte följer deras lagar och förordningar??tror du det kommer att daltas som det gör här i sverige??
Fö hamnar vi utom ämnet!
#36 - 25 december 2006 00:30
bena skrev:
tänker mest på att ta en full dos till en människa och stoppa ner i en liten behållare vatten (beroende på fiskens storlek) och stoppa ner fisken där, alternativt krossa medlet och gnida in det ordentligt på något foder.

Ok o vem hade du tänkt skulle skriva ut det receptet??
#37 - 25 december 2006 00:32
bena skrev:

Ok o vem hade du tänkt skulle skriva ut det receptet?? Eller hade du tänkt nalla på jobbet.:confused: :confused:
#38 - 25 december 2006 11:27
100/100 skott??? jag skjuter inte 100 skott på ett djur.

Landslaget spelar inte med skjutvapen vad jag vet!

Jag vet oxå att djuren misshandlas i övriga europa samt i sverige vid slakt.Detta är för djävligt det håller jag med dej om.Det jag menar med seder är att dessa människor som kommer hit skall följa svensk lagstiftning!!vad händer om vi kommer till ett land med muslimska lagar,samt inte följer deras lagar och förordningar??tror du det kommer att daltas som det gör här i sverige??

Fö hamnar vi utom ämnet!

jag kan ärligt säga att jag inte följer alla lagar i sverige, och det gör troligen inte du heller.

jag menar självklart 100 perfekta träffar av 100 skjutna skott.
lerduveskytte finns i OS.. skidskytte likaså.
#39 - 25 december 2006 11:28
kaj.p skrev:
Ok o vem hade du tänkt skulle skriva ut det receptet?? Eller hade du tänkt nalla på jobbet.:confused: :confused:

eller så har man hemma från tidigare när man hade sömnproblem själv. eller så bor man i en stad där det finns narkomaner.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 25 december 2006 12:08
I denna tråd så diskuteras avlivning av akvariefisk och detta var om detta som frågan ursprungligen ställdes och inte om jakt eller fiske eller avlivning av djur i svenska slakterier etc.

Jag antar att EU-reglerna om avlivning av fisk i huvudsak kommer från tester på avlivning av fisk som föds upp till matfisk. Jag har lyssnat på några genomgångar i ämnet av experter som gjort detta, men det är några år sedan så jag kommer inte ihåg i detalj hur de gick till - dock har jag för mig att man mäter hur mycket stresshormoner en fisk utsöndrar.
#41 - 25 december 2006 12:34
Det finns alltså bara två saker att göra. Kapa huvudet (alt. slå i huvudet och sen kapa), eller nejlikaolja. Onödigt att diskutera vidare.
#42 - 25 december 2006 13:02
Slå hårt metoden använder jag, hemskt och fruktandsvärt men leder till en snabb död. Jag funderar på att köpa nejlikolja men undrar om det fungerar till större fiskar?

Ang. slakt av matdjur så har vi endå en ganska human slakt i sverige. Den enda som jag är neg. till är kycklingslakten. Sedan sådann slakt utan bedövning (urtappning av blod) är enbart djurplågeri. Man kan också jaga utan att skadeskjuta men det är väldigt få som lyckas med det. Många jagar också med alkohol i kroppen, tyvärr. Sedan är det många som gärna vill fälla den där råbocken med de fina hornen i augusti och slänger av ett skott fast de inte har 100% rätt sikte :(
Sedan har våra svenska djur oftast en mycket lindrigare och smärtfriare död än vi människor. Vi får oftast ligga länge i våra plågor tills vi dör av vätskebrist och svält.
Jag har tjatat om morfin hela natten (till en tant) och hoppas att de som jobbar idag och fortsättningen också gör det, suck
#43 - 25 december 2006 14:00
Jag tycker det är mkt smutskastning i denna tråden. Varför blir det så heta diskutioner om vissa saker?
#44 - 25 december 2006 14:14
icejoy skrev:
Jag tycker det är mkt smutskastning i denna tråden. Varför blir det så heta diskutioner om vissa saker?

det är ju viktiga saker som tas upp, då blir det lätt "smutskastning"
#45 - 31 december 2006 22:40
lenis3 skrev:

Så vitt jag kan förstå kommer denna dos bara att söva vederbörande. I ett britiskt "kulfisk forum" rekomenderar de just denna dos för att söva kulfiskar på under 8cm om man blir tvungen att klippa deras tänder...
http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?t=8

Annons