Avliden, luddig kardinalfisk- något att oroa sig för?

#1 - 19 januari 2007 19:48
Hellu! Idag fiska jag upp ett lik som låg vid insuget vid pumpen. Han såg ganska illa däran ut. Det är förbannat konstigt att jag inte har märkt något föräns nu. Han (tror de e en han) hade ludd på kroppen, och båda ögonen var delvis borta. Studerade honom inte så mkt närmare då jag tycker det såg otroligt äckligt ut [:o]
Men iaf. Kan detta vara någon typ av svamp? Borde jag oroa mig för resten av beståndet, och hur kan han tänkas fått detta?
Jag kan redan nu säga att akvariet är ganska nystartat, har tyvärr drabbats av mycket alger och har egentligen för lite växter. Kan detta ha med fiskens sjukdom att göra?? :confused: Vill gärna reda ut detta då jag är rädd om restrerande fiskar.
#2 - 19 januari 2007 19:52
Det är säkert svamp fisken hade
#3 - 19 januari 2007 19:55
Mm, det är ju det mest troliga. Men hur smittsamt är det? Hur behandlar man? O jag är ju inte riktigt säker på att det var ludd. Men jag får väl vänta o se om fler råkar ut för samma öde...:(
#4 - 19 januari 2007 19:57
PetitJolie skrev:
Hellu! Idag fiska jag upp ett lik som låg vid insuget vid pumpen. Han såg ganska illa däran ut. Det är förbannat konstigt att jag inte har märkt något föräns nu. Han (tror de e en han) hade ludd på kroppen, och båda ögonen var delvis borta. Studerade honom inte så mkt närmare då jag tycker det såg otroligt äckligt ut [:o]

Men iaf. Kan detta vara någon typ av svamp? Borde jag oroa mig för resten av beståndet, och hur kan han tänkas fått detta?

Jag kan redan nu säga att akvariet är ganska nystartat, har tyvärr drabbats av mycket alger och har egentligen för lite växter. Kan detta ha med fiskens sjukdom att göra?? :confused: Vill gärna reda ut detta då jag är rädd om restrerande fiskar.
Sen behöver inte din fisk ha dött av en sjukdom bara för att den har svamp.Svamp kan uppkomma vid ett sår tex som fisken kan ha fått om den inte får behandling för det uppkommer det svamp det finns många orsaker varför fiskar dör.
#5 - 19 januari 2007 20:00
PetitJolie skrev:
Mm, det är ju det mest troliga. Men hur smittsamt är det? Hur behandlar man? O jag är ju inte riktigt säker på att det var ludd. Men jag får väl vänta o se om fler råkar ut för samma öde...:(
Smittsamt,tror inte det har haft åtskilliga som har haft svamp som jag har tagit ut och behandlat vissa har man upptäkt det för sent som sedan har dött och där har inga andra smittats av det efter som jag vet i alla fall:)
#6 - 19 januari 2007 20:06
det kan inte vara svamp som uppkommit efter fisken dött...
#7 - 19 januari 2007 20:14
Okej, tack för era svar. Kan ju tänka mig att den har legat där och fått svamp. För ingen annan ser sjuk ut på nått sätt. Mkt lustigt.
Sår är ju ett alternativ. Det är två stim som bor tillsammans. Det blir en del jakter ibland. Han kan ju ha fått ett bett förstås. Förstår bara inte varför det ser ut som om hans ögon tagit en tur genom köttkvarnen. Men det kanske bara är för att de andra har ätit på honom?!
Fast han kan ju inte ha legat där allt för länge...
Aja, lustigt iallafall. Men jag får hålla koll på de andra fiskarna. Men om de får svamp. Hur behandlar jag då??
#8 - 19 januari 2007 21:06
PetitJolie skrev:
Okej, tack för era svar. Kan ju tänka mig att den har legat där och fått svamp. För ingen annan ser sjuk ut på nått sätt. Mkt lustigt.

Sår är ju ett alternativ. Det är två stim som bor tillsammans. Det blir en del jakter ibland. Han kan ju ha fått ett bett förstås. Förstår bara inte varför det ser ut som om hans ögon tagit en tur genom köttkvarnen. Men det kanske bara är för att de andra har ätit på honom?!

Fast han kan ju inte ha legat där allt för länge...

Aja, lustigt iallafall. Men jag får hålla koll på de andra fiskarna. Men om de får svamp. Hur behandlar jag då??
Lättaste är med salt utan Jod som går att köpa i affären finns även annat i akvarieaffären men det är samma men dyrare.Lollade upp det om det var smittsamt och det var det inte,det finns svamp i alla akvarier som är gynnsamma för kvaliten i akvariet:)
#9 - 19 januari 2007 22:34
Alla blir ludna med tiden...

Hej, alla fiskar som får ligga blir ludna tycker jag... Om en fisk har svamp så får den ju det medan den lever... Det ludd som omger en död fisk är väl bakterier som vi alla har??? Det är inte lika vitt som svamp, som ser ut som bomullstussar på fisken... Svamp får de ofta av skador... Lätt att behandla... Alla behöver inte få det... Svamp finns naturligt hos alla, även oss, och blommar bara upp vid skada och obalans... Så har jag för mig...

Rätta mig nu proffsen om jag har fel... ;)
#10 - 20 januari 2007 17:09
Ah, det låter precís som det du beskrev Katharina. Lixom bomull. Det måste ju ha varit det. Jag har inte hittat några symptom på de andra fiskarna, men jag får la se till o hålla koll på dem iallafall. Menmen..:)
#11 - 20 januari 2007 21:16
Näe, nu är det fel på nästa Kardinalfisk...:( Den simmar vid vattenytan och kan inte stänga munnen... What's wrong??
#12 - 21 januari 2007 08:44
Ta och kolla vattenvärdena - helst nitriten!
#13 - 21 januari 2007 11:12
Hur nystartat är det? Om den med flera flämtar låter som nitrit. Isf byt ca 1/3 av vattnet och mata inte på flera dagar. Kan den inte stänga munnen helt enkelt och har som lite vitaktigt runt munnen låter det som bakteriangrepp. Zooaffärer har medicin mot det isf.
#14 - 21 januari 2007 11:32
Det är några månader gammalt. Men jag bytte ut säkert 1/3 av vattnet igår när jag städade. Men jag ska ändå gå o kolla nitriten!
#15 - 21 januari 2007 11:37
Näe, vattenvärdena är helt ok. 0 i nitrit.:confused:

I så fall är det mer troligt att fiskarna har slagits med varandra, och att han fick skadan (han dog i morse, så jag fiskade upp honom)
#16 - 21 januari 2007 11:50
Nog för att hanarna står och impar på varandra ofta men dom brukar inte slå ihjäl varandra ändå. Du får väl kolla lite extra på vad dom gör ett tag
#17 - 21 januari 2007 12:03
Jaa, får väl göra det. [:o]
Tror att samma sak exakt hände med den första, men då hade jag inte studerat dem så noga, så då märkte jag det först efter att han hade varit död ett tag.
Vet faktiskt inte hur det är med rivaliteten. Är mkt möjligt att det är mina koppartetror som har varit framme. De är verkligen morska...[B)]

Annons