Avlagringar i slang till ytterfilter.

#1 - 15 oktober 2004 19:30
Har ett ytterfilter som normalt är lite strypt av en kran på utblåssidan.
Häromdagen skulle jag blåsa på för fullt, och ur utloppet kommer en ström av partiklar i varierande storlek. De såg lite flingliknande ut.

Först tänkte jag att jag måste ha ett uselt filtermaterial som släpper igenom så stora partiklar, men sedan såg jag att jag har avlagringar i både tryck och sugslang till ytterfiltret. När jag rör på tryckslangen så kommer det en kaskad av partiklar igen.

Vad är det för något som avlagras i slangarna?

<font size="1">Edit:</font id="size1">

Är det bara kalk?
Såg dessa trådar om samma ämne
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17745
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7482
#2 - 15 oktober 2004 19:34
Det samma som fastnar i filter massan givetvis...:)...Jan
#3 - 15 oktober 2004 19:34
Kalk, salter och lite annat tjafs som finns i kranvattnet tyvärr..... Har haft problem med detta själv tidigare, men nu är det helt plötsligt borta utan att jag förändrat något. Uppträder tydligen bara ibland, kanske har det med vattnets kvalitet från reningsverk/pumpstationer att göra??
#4 - 15 oktober 2004 19:35
Ingen hjälp från mej - bara litet allmänt support.
DVS vet ej men något avlagras alltid någonstans.
Tog isär ett gammalt duschmunstycke - massor av vad jag skulle kalla smårgrus fanns där.
Ett annat 30-årigt duschmunstycke är så igensatt att jag drar mej för att duscha där men andra i familjen vill fortfarande inte byta ut det.
Alla mina akvarieslangar som varit med om någon action har avlagringar av något slag - det som förundrar mej mest är dom som är blå - vad helsicke kan det vara?
#5 - 15 oktober 2004 19:39
Skumt!

Jag inbillade mig att kalkavlagringar skulle vara hårda.
Som någon beskrev i en tråd när jag sökte "det liknar mjäll". Gegget ser ut som slemmiga mjuka flingor.

Blå gegga verkar ju helmysko, som erikthur berättar om.
#6 - 15 oktober 2004 19:40
Mitt ytterfilter har "dragspels" slangar, och innehåller enorma mängder av en fibrig beläggning av nåt som ser ut som stenull. Jag föreställer mig att det är en matta av bakterier. Kalk är det i alla fall inte.
#7 - 15 oktober 2004 19:40
Är färgen brun?
Även slangen fungerar som en (i o för sig ineffektiv) filteryta.
Jag skulle <b>gissa</b> att det är bakterier som lyckats få fäste i den svagare vattenstömmen.
#8 - 15 oktober 2004 19:42
Blått!? Häftigt Erik! Kan du inte ta med ett prov till nåt labb på jobbet och kolla *skratt*. Nej, skämt åsido, vatten innehåller ju mer än H20, så något kommer ju alltid med. Och till slut slammar alla rör igen oavsett storlek.
#9 - 15 oktober 2004 19:45

... det som förundrar mej mest är dom som är blå - vad helsicke kan det vara?

Du råkar inte bo nära ett kärnkraftverk? [:-27]
#10 - 15 oktober 2004 20:00
Jo de avlagringarna kommer från Uppsala...
Och jag minns än idag hur kusligt det var när jag väl kom till Frösunda (frivilligt inkallad som kursammanuens) och hörde att Forsmark uppmätt förhöjd radioaktivitet (och mina barn och fru som var kvar i Uppsala...) - det som senare blev känt som Tjernobyl.
Men idag som igår är jag för säker svensk kärnkraft...
Var det inte snudd på 80% som ville ha kvar Barsebäck i Aftonbladets internet-poll???
(ursch vad många stvafle)
#11 - 15 oktober 2004 20:09
Fanns säkert de som såg det ironiska i att du skrev "Barsebäsk" [;)]
#12 - 15 oktober 2004 20:12
good point
#13 - 15 oktober 2004 20:46
Ursprungligen skickat av Ron
Är färgen brun?
Gråbrunaktig, ja.
Jag har faktiskt tittat på klägget i mikroskop, men inte i tillräckligt hög förstoring för att se bakterier.
#14 - 15 oktober 2004 22:56
När jag hade installerat mitt Eheim 2028 var jag tvungen att rensa slangarna efter ett par månader för att få fart på filtret, och det var ett snorliknande guck som kom ut då.
Efter det har jag inte behövt rensa slangarna på 1 1/2 - 2 år, jag tror det är någon form av biofilm som växer till sig i slangarna och kanske bara i begränsad utsträckning utfällningar.

Annons