Avhärdare - Vad händer med GH?

#1 - 8 januari 2004 14:08
Hej,
Bor i Uppsala och vattnet i min brf avhärdas innan det kommer till min kran.
Avhärdaren är av en sån typ att salt hälls i en tank för att få bort "kalket".
Är lite dåligt bevandrad i avhärdare, men min förhoppning att någon kanske kan ge en liten förklaring hur de funkar.
Man byter kalciumjonen mot en natriumjon

Kan man "fixa till" värdena igen?
Hur kan jag stoppa dit några kalciumjoner igen? En kalksten?

Har hört (och läst) att det inte ska spela så stor roll vad för GH man har men tror nog att det borde höjas en smula i varje fall.

Värden:
pH 8.0
KH 160 mg/L CaCO3(behöver 16 droppar innan det skiftar färg, #droppar x 10 = mg/L CaCO3)
GH < 20 mg/L CaCO3(slår om direkt efter en droppe, anmärkningsvärt lågt!)

Fiskar:
Kardinaltetror (nya)
Gul Molly
Kardinalfisk (ska bytas bort)
Gibbiceps

mvh
Mel
#2 - 8 januari 2004 14:46
Har läst lite trådar här och det verkar som om jag kör med avslaget sodavatten.

Så kann sk sodavattnet ha mycket högt karbonathårdhet men inget totalhårdhet, i fall det finns bara natrium- ock kaliumkarbonater och -vätekarbonater.

Om jag tillsätter kolsyra kanske jag kan sälja det på flaska.[:-68]
#3 - 8 januari 2004 20:06
Tänkt på att flytta någon gång? ;-)
Avhärdat vatten är inte bra till någonting inte ens växter gillar det.
En RO vore perfekt för dig, den tar bort saltet och membranet kommer hålla mycket länge eftersom vattnet redan är avhärdat.
GH är kalcium och magnesium bundet till någon mineralsyra såsom saltsyra, fosforsyra mm.
KH är kalcium och magnesium bundet till kolsyra.
Eftersom du inte har tillgång till icke avhärdat vatten för att blanda RO-vattnet med till de värden du vill ha, om du inte hämtar i källaren innan avhärdaren förstås. Så kan du antingen köpa mineral/spårämnen på flaska i akvarieaffären eller blanda en liter RO-vatten med 2 dl havssalt, 2 dl kalcium (ogödslad trädgårdskalk) samt 0,5 dl bikarbonat ett par droppar saltsyra skakas väl. Prova sedan hur mycket du behöver tillsätta per 10 L vatten i en hink för att nå de värden du vill ha, tillsätt lite i taget och rör om...mät efter varje dosering.

Mvh Janne
#4 - 8 januari 2004 22:20
JE: det där låter jättekonstigt. Jag ahr haft en dialog med både mitt vattenverk och ett företag som pysslar med vattenrening och avhärdning med en rad olika metoder och sökt runt en del på internet. Detta är vad jag fått fram.

GH är kalcium och magnesiumjoner bundna med antingen karbonatjoner (den temporära hårdheten) eller sulfatjoner (den permanenta hårdheten).

KH är alkaliniteten eller karbonathårdheten, karbonatjoner som kan vara bundna med kalcium, magnesium, natrium, kalium och säker nått annat. Den del av karbonanterna som är bundna av kalcium och magnecium representerar också som temporärhårdheten (se GH).

Lite exempel:
Exempelvis kalciumsulfat påverkar GH men inte KH, natriumbikarbonat påverkar KH men inte GH och kalciumkarbonat påverkar både KH och GH.
#5 - 8 januari 2004 22:23
Din förklaring av GH köper jag om det inte vore för din förklaring av KH.
#6 - 9 januari 2004 09:29
"Bundet" innan det löstes i vatten men EJ "bundet" i vattnet, då ligger de som joner. Ligger det som "bundet" i vattnet handlar det om en utfällning.

T ex.

CaCO3(s) <==> Ca(2+)(aq) + CO3(2-)(aq);
#7 - 9 januari 2004 11:09
Man kan enkelt säga att ett jonbytarfilter tar bort all kalk i vattnet dvs. 0 i hårdhet. Sedan får man öppna en förbigång förbi filtret och på så vis tillsätta önskad kalkmängd genom det icke avhärdade vattnet.
#8 - 9 januari 2004 12:32
Hej, tack för att ni bevärdigar mig med svar.

Jag kan tyvärr inte hämta vatten innan avhärdningen.
Vi bor i parhus och avhärdaren ligger vid miljöstugan vid utfarten.
Grannarna skulle börja peka finger åt mig om jag gick och hämtade vatten i hinkar.
Det är inget alternativ.

Men vad säger ni?
Vad är en RO?
En RO vore perfekt för dig, den tar bort saltet och membranet kommer hålla mycket länge eftersom vattnet redan är avhärdat

Ska jag köpa kalciumsulfat och hälla i? Låter som ett gift. Ingen risk att fiskarna dör?
Finns det någon bra kommersiell GH-höjare för akvarievatten?
Vill såklart inte höja GH till vilket pris som helst (läs döda firrar).
#9 - 9 januari 2004 13:00
Ett osmosfilter slår isönder vatten particklarna så att bara rent vatten passerar filtret dom skitiga particklarna är för stora och således fastnar i filtret. Du kan läsa lite mer här.
http://www.oranda.se/prod08.htm
#10 - 9 januari 2004 14:01
Oj vad dyra!
Men säkert mkt bra.
Tror inte att jag köper en sån maskin förrän jag köper ett större akvarium.

Om jag köper mineral spårämnen i affären så bör denna vara inriktad på magnesium och kalcium alltså?
Ingen som vet nåt bra märke?
#11 - 9 januari 2004 14:13
pupfish: helt rätt, jag skulle inte skrivit bundet utan "hör ihop med" eller liknande.
#12 - 9 januari 2004 14:15
mel: kalciumsulfat är vanligt gipspulver. Jag har inte provat det själv och har fått blandade uppgifter om dess löslighet i vatten.
#13 - 9 januari 2004 14:45
AndreasN: Säg att jag blandar i gipspulver och lyckas lösa det i vattnet till lagom GH. Ingen risk att jag häller i nåt giftigt för fiskarna?
Jag är inte så hemma på akvariekemi.
#14 - 9 januari 2004 14:46
Nej det är inte giftigt. Men alla sulfater innehåller restsyra och kan då sänka pH och KH i vattnet.

Om du inte vill använda RO tror jag bästa sättet är att reducera KH till mycket lågt med hjälp av en syra (typ saltsyra) och lufta ur koldioxiden som bildas. Sen bygga upp hårdheten igen med kalciumkarbonat (kalkmjöl) och magnesiumsulfat (pH-neutral finns att köpa hos Hjortgatans).

Eller så använder du inte saltysan och ökar bara GH på ovanstående sätt och accepterar att KH också kommer öka. Men det funkar garanterat.

#15 - 9 januari 2004 14:57
Men AndreasN...
Vad menar du?
Nej det är inte giftigt. Men alla sulfater innehåller restsyra och kan då sänka pH och KH i vattnet.
Eller så använder du inte saltysan och ökar bara GH på ovanstående sätt och accepterar att KH också kommer öka. Men det funkar garanterat.

Ökar eller sjunker KH om jag tillsätter gips?
Nåja, jag får väl se.

Tack för alla svar, ska köpa lite gips och testa.
Återkommer med resultat.
Trevlig helg
#16 - 9 januari 2004 15:01
Men varför måste du mixtra med hårdheten alls? Mår inte dina fiskar bra eller visar dina växter symptom på kalciumbrist?
#17 - 9 januari 2004 15:04
Det JE skriver om KH stämmer faktiskt att magnesium och kalciumjonerna binds med kolsyra och bildar magnesiumbikarbonat och kalciumbikarbonat men det är fortfarande karbonaterna som mäts i KH.
#18 - 9 januari 2004 15:04
Nja, jag tror nog att de mår bra men jag vill försöka komma lite närmare de "rätta" värdena.
#19 - 9 januari 2004 15:05
KH kan sjunka beroende på fabrikat. Gips kan vara lite surt vilket sänker KH och pH.
#20 - 9 januari 2004 15:08
BTW
Det sägs att de ska förändra vattenkvalitén på Uppsala vattnet. Ska bli mkt intressant och se vad som händer.Hittade en länk om det förresten
http://www.uppsala.se/templates/UKPage____13677.asp

Det nya vattenverket ska bibehålla magnesiumet som anses ge god smak samt ge ett mjukare vatten så att avhärdare inte ska behövas i fastigheter.
#21 - 9 januari 2004 18:30
Magnesiumet ger också pannsten. Höga magnesiumhalter och låga kalkhalter tror jag kommer skapa mer problem för akvarieväxter än idag.
#22 - 14 januari 2004 13:14
Hej igen,
När jag startade denna tråd var det för att jag var orolig för att mina fiskar inte skulle må bra av ett obefintligt GH.
Nu visar det sig efter lite efterforskningar att det egentligen är växterna som inte mår bra av det.

De skulle kunna må så mkt bättre med lite kalcium i vattnet.
Och om växterna mår bra så mår kanske inte algerna så bra...
Och om inte algerna mår bra så kanske det blir lite mer syre till fiskarna...

Nåja,
Har beställt "ren" CaCO3 från apoteket men kom på att det också höjer KH. Ska nog ändra min beställning till CaSO4 eller CaCl2 (om det finns att köpa nånstans) istället.
Magnsesium verkar finnas i Tropica Mastergrow redan.

I fiskaffärer och i information som sysslar med att förklara PH KH o GH så sägs det att GH inte betyder så mkt, men det verkar vara otroligt viktigt att ha tillgång till kalcium och magnesium (förhållande 4:1)för växternas skull.

Jag är så spänd att se om detta är lösningen på alla mina problem.
"Alla" kanske är att överdriva men ändå.
Det känns som om ett fantastiskt genombrott i min förståelse av vattenkemi.
#23 - 14 januari 2004 21:21
GH är viktigt oavsett vad som skrivs i vissa böcker och på forum.
Ett vattendrag i naturen utan mätbar GH tex innehåller sällan växter och på sin höjd en o annan mossa eller alg.
Om man nu gillar tex dvärgciklider från sydamerika så är de mycket svårare att hålla i ett vatten med högt GH än i ett lågt.

Mvh Janne
#24 - 15 januari 2004 13:18
Har nu varit och köpt kalciumklorid och gjort lite tester i badrummet. Det behövs inte mkt för att höja GH rejält.

Har ingen våg så jag blandade ut ett krm CaCl2 till 400ml kranvatten.
Från denna lösning tog jag sedan en matsked åt gången och blandade ut med 400ml vatten tills jag fick ett GH på 4.

Är bara lite orolig att för mkt klorid ska byggas upp i akvariet under längre tids användning.
I saltvattensakvarier förbrukas ju Ca och kloriden blir kvar, men i sötvattensakvarier?
Nån som vet besked?
#25 - 15 januari 2004 18:08
Du får vara noga med vattenbytena och se till att inte ha fiskar som är känsliga mot salt. Kloriden förbrukas ju inte som nitrater, fosfater och i viss mån sulfater.

Det kan vara en bra idé att mäta konduktiviteten emellanåt för att veta hur mycket salt du har.
#26 - 15 januari 2004 20:51
Kan det stämma att 100 mg/l klorid är gränsen för vad som är ok?
Har för mig att jag läst det nånstans.
#27 - 16 januari 2004 15:43
Efter att ha läst på om kalciums betydelse och med tanke på vårt avhärdade dricksvatten så börjar jag undra om inte jag själv ska ta lite kalciumtillskott.
Åker och köper ett på apoteket nu.
Gosh!
#28 - 16 januari 2004 22:29
Du får massor med kalcium i maten, främst i gröna grönsaker och fisk.
#29 - 20 januari 2004 15:29
Nu har jag funderat och funderat.
Jag har läst Lasses inlägg mer än en gång nu och kommit fram till att jag borde kunna kolsyra vattnet och sedan tillsätta CaCO3 så att jämnvikt råder.
Ska prova med en flaska kolsyrat vatten och blanda med kranvatten och sen CaCO3.
Så det jag skrev i början av denna tråd att jag skulle tillsätta kolsyra och sälja på flaska var inte så långt från sanningen...
Om det funkar ska jag köpa nån slags manik som kan kolsyra vattenet mha kolsyrepatroner.
Från Lasse
Bikarbonat NaHCO3 höjer däremot pH:t upp mot 8,2 I ett vatten över 8,2 (eg saltvatten) får dock bikarbonaten en pH-säönkande effekt. Hur hänger detta ihop? Nedan kommer ett mitt första försök att förklara karbonatsystemet så enkelt som möjligt. <b>Tre förutsättningar finns.

CO2 (koldioxid) som blåses i vatten bildar snabbt kolsyra (H2CO3)

Jämnvikt finns mellan Kolsyra - Bikarbonat (kemiskt H2CO3 &lt;=&gt; H+ + HCO3- finns

Jämnvikt finns mellan bikarbonat och karbonat (kemiskt HCO3- &lt;=&gt; H+ + CO3 2-) </b>

Vid pH under 8 dominerar jämnvikten mellan kolsyra och bikarbonat - över 8 dominerar jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat

Vad innebär det nu om vi tillsätter olika kemikalier såsom koldioxid, bikarbonat och karbonat.

Vi börjar med tillsatts av koldioxid. Enligt punkt 1 så bildas kolsyra - denna påverkar balansen i punkt 2 och en del av kolsyran vill bilda bikarbonat för att uppethålla balansen mellan kolsyra och bikarbonat. Detta innebär att vätejoner (H+) frigörs när en del av kolsyran (H2CO3) blir bikarbonat (HCO3-). Tillsatts av koldioxiden kommer att bli pH sänkande även ovanför 8 eftersom den går igenom bägge jämnviktssystemen.

Tillsätter vi bikarbonat så kommer utgångs pH:t bestämma vilken effekt vi får. Är pH under 8 kommer vi i huvudsak att påverka jämnvikten i punkt två. den mellan kolsyra och bikarbonat. Extratisatsen av bikarbonat kommer att göra att en del av bikarbonaten (HCO3-) kommer att bilda kolsyra (H2CO3). För att göra detta måste den ta upp en vätejon (H+) ur vattnet. PH:t höjs. Vid pH kring 8 dominerar jämnvikten i punkt 3 (den mellan bikarbonat och karbonat). Tillsats av bikarbonat (HCO3-) kring och över detta utgångs PH betyder att en del av bikarbonat (HCO3-) vill bilda karbonat(CO3 2-). för att göra detta lämnas en vätejon (H+)Resultat pH sänks över detta pH

När vi sätter till karbonat i pH över 8 där jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat dominerar kommer en del av karbonaten (CO3 2-) bilda bikarbonat (HCO3-) vilket innebär att vätejoner (H+) tas upp och pH höjs. Tillsatts av karbonat kommer att höja pH oavsett pH eftersom det går genom bägge jämnviktssystemen. Är pH:t under 8 vill karbonaten först bilda bikarbonat som sedan bildar kolsyra. Vätejoner tas upp - pH höjs

Om det är som i sista punkten - varför kan man inte höja pH högre än ca 7,7 med kalk (kalciumkarbonat)? Som jag skrev ovan så är kalciumkarbonat olösligt i vatten med pH över ca 7,7. Vill man få in karbonat i pH:n över ca 7,7 så får man ettdera använda kalkreaktorer eller en annan bärare för karbonaten äm kalcium. Natriumkarbonat Na2CO3 exempelvis

Annons