[QUOTE=karolin;n2348439]Att ett visst värde i vattnet, exempelvis karbonathårdheten alltid, ett mycket bestämt påstående, ska ligga över en viss nivå är naturligtvis inte sant. Knappast har dessa framgångsrika odlare och innehavare av en liten känslig fisksort fel: "Dies sind eine Leitfähigkeit zwischen etwa 20 und 100 Mikrosiemens/cm, eine Karbonathärte von (nahezu) 0 Grad KH und eine Gesmthärte von höchstens 2 Grad GH"
http://www.parosphromenus-project.org/de/das-aquarium-prachtguramis-pflegen-und-zuechten/wasser.html
Neontetra är en fisk som mig veterligen kan trivas bra i väldigt mjukt vatten. Jag har själv haft fisk som jag höll i osmosvatten.[/QUOTE]
Anledningen till att man skall ha ett KH som inte är för lågt beror på att ett vatten med ett lågt KH har dålig buffringsförmåga och då kommer pH att variera rejält och ett instabilt pH är mycket sämre för fisk än att KH inte är optimalt. Så visst har du rätt att vissa fiskar kan odlas bättre i ett extremt mjukt vatten men då måste man ha kontroll över vattenvärdena.
Sedan vet inte fiskarna alltid om vilka värden som är rätt för dom [;)]. Den enda som vad jag vet riktigt framgångsrikt har odlat kardinaltetran (som är klart svårare än neonen) odlade dom i Ölandsvatten (pH över 8 och en hårdhet på uppåt 20). Dvs åt helskotta "fel" värden men ändå blev det helt rätt.
PS. Jag ändrade från KH till GH för totalhårdheten i ditt citat eftersom du råkade citera fel.