Avfuktare i lägenhet

#1 - 9 oktober 2013 21:43
Hej

Jag och min tjej har precis flyttat till våran första lägenhet. Vi har totalrenoverat den. Jag har nu fått lov att använda arbetsrummet (typ 12kvp) som mitt "akvarierum". Det kommer fortfarande användas som arbetsrum men jag kommer ha en del kar där. Nu undrar jag hur ni brukar göra. "Ni" är alltså dom som har många kar på liten yta :) Jag har läst lite om avfuktare, någon här som har det? Vad är era erfarenheter?
#2 - 9 oktober 2013 23:41
Sv: Avfuktare i lägenhet

Du kan ju testa köra utan och se vad luftfuktigheten blir och känns det för mycket så är det ju bara att skaffa en senare :)
Vet bara att vi hade en i källaren för tvätten skulle torka där utan att det blev för fuktig. Är min enda upplevelse av just avfuktare

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
#3 - 10 oktober 2013 05:05

Har du bara täckglas på akvarierna så är det nog lugnt :)
#4 - 10 oktober 2013 09:40
Okej tack för era synpunkter! Vissa av mina kar har täckglas andra inte. Jag följer ditt råd @david87 och känner efter allt eftersom. Men man kan aldrig vara nog försiktig. Någon som vet om avfuktare för mycket oväsen?
#5 - 10 oktober 2013 13:02
xanadu skrev:
Okej tack för era synpunkter! Vissa av mina kar har täckglas andra inte. Jag följer ditt råd @davioch känner efter allt eftersom. Men man kan aldrig vara nog försiktig. Någon som vet om avfuktare för mycket oväsen?

Det finns avfuktare som inte går på el o de är ljudlösa. Tror inte du behöver ha en avfuktare om du inte har extremt många akvarium. själv har jag 8 akvarium igång och luftfuktigheten i mitt hus har inte ändrats nåt.
#6 - 10 oktober 2013 14:11
Det sägs ju att vattennivån på ett otäckt (för icke-norrlänningar då: inte täckt) akvarium sjunker snabbt bredvid en avfuktare. På dom elektriska är det fläkten som låter...
#7 - 10 oktober 2013 22:58

Just ja finns ju avfuktare som heter torrbollar de är ju helt tysta och rätt billiga. Är egentligen till för att ha i båtar och husvagnar och liknande men lär ju funka lika bra i ditt fall. Lär ju inte funka lika effektivt som de dyrare dock

#8 - 10 oktober 2013 23:14
david87 skrev:
Just ja finns ju avfuktare som heter torrbollar de är ju helt tysta och rätt billiga. Är egentligen till för att ha i båtar och husvagnar och liknande men lär ju funka lika bra i ditt fall. Lär ju inte funka lika effektivt som de dyrare dock

Ja precis jag har sett sådana på Clasohlson för 85:-

Annons