perfetto skrev:Tycker man (ja, ni här på forumet alltså) att det är odelat positivt att få yngel, eller är det ett problem med att man inte vet var man ska göra av dem?
perfetto skrev:Det där lät grymt i mina öron.....men man blir väl lite avtrubbad som akvarit, misstänker jag ; )
Nåväl - menar du alltså att Molly´s inte äter sina egna yngel?
perfetto skrev:Följdfråga ang. ynglande då - om jag har tre olika färg"arter" (svart, röd, och vit/silver) som jag nämnt tidigare, kan det bli blandyngel då, eller håller Molly´s sig till varandra och Platy för sig?
perfetto skrev:Okey, då blir det väl någon slags naturlig utrensning vartefter.
Jo, det var den här meningen som lät lite småbrutal, tyckte jag:
"....ner med håven, upp med 8-10 yngel, snabbt bort till 222 liters karet, ner med dom, och se på när scalarerna jagar livet ur sig själva för att fånga de små ynglen...."
Vetetusan om jag skulle vilja titta på när mina småfirrar jagas upp och slukas...men så är jag blödig när det gäller djur iof ; )
perfetto skrev:Jag är införstådd med naturens gång och näringskedjans måsten. Det är nog snarare "nöjet" av att se på som inte tilltalar mig personligen.
Tack för infon ovan förresten.
EvaPeva skrev:Hej.
Min erfarenhet av yngelkasse är att den gör mindre nytta än att låta födslen ske i karet. Mamma fisk blir stressad av att sitta inburad samt att fler fiskar blir uppätna. Har man mkt växter i karet som ynglen kan gömma sig e det att föredra. Detta e min erfarenhet & åsikt ;)
Mvh Eva
EvaPeva skrev:Hej.
Min erfarenhet av yngelkasse är att den gör mindre nytta än att låta födslen ske i karet. Mamma fisk blir stressad av att sitta inburad samt att fler fiskar blir uppätna. Har man mkt växter i karet som ynglen kan gömma sig e det att föredra. Detta e min erfarenhet & åsikt ;)
Mvh Eva
perfetto skrev:Men varför dessa skyddsåtgärder om det bara är att håva upp ynglen i en yngelkasse där de simmar säkra?