Avel/parning....eller vad det heter?

#1 - 1 april 2008 11:00
Ja, jag har ju tre svarta Molly´s nu då. Två honor och en hanne. Ynglar de av sig, och i så fall - vad gör jag med ynglen?
#2 - 1 april 2008 12:25
behöll dom, köp ett nytt kar, börja mollyodling.....

om ett år eller två så kan du ha några hundra, kanske flera tusen......
#3 - 1 april 2008 13:02
Behåll dom? Alltså.....vad ska man ha alla yngel till?
Äts de upp om de får bli kvar i nuvarande akvarium?

Hur stor chans är det att de parar sig, mina firrar?
#4 - 1 april 2008 13:04
perfetto skrev:

Hur stor chans är det att de parar sig, mina firrar?

Stor :)
#5 - 1 april 2008 13:43
Tycker man (ja, ni här på forumet alltså) att det är odelat positivt att få yngel, eller är det ett problem med att man inte vet var man ska göra av dem?
#6 - 1 april 2008 14:14
Tycker man att det är ett problem så bör det vara ganska lätt att hitta någon i närheten med lite större fiskar som gärna får/köper yngel för symbolisk summa som levandefoder :)
#7 - 1 april 2008 16:06
de är alltid gravida å pluppar ur sig en gång i månaden om allt står rätt till i akvariet. låt de vara i det stora om du inte vill ha dem så kanske det är 1-2 som överever till vuxen åder om ens någon alls.
#8 - 2 april 2008 07:16
Oj, då kan det ju bli väldigt mycket yngel i ett akvarium med något tjugotal fiskar av varierande kön.

Köper zooaffärer/djuraffärer yngel av privatpersoner också?
#9 - 2 april 2008 07:58
Vissa gör, andra gör det inte.. beror på affären. Det är också olika om du får betalt för dem i reda pengar eller i varor. Du kan ju alltid förbereda dig genom att ringa runt och kolla.. ;)
#10 - 2 april 2008 08:02
Okey, jag antar att det lär bli en del yngel i ett normalbefolkat akvarium då.

Hur bör man könsfördela för att få harmoni i ett stim på ex. 9 fiskar? Tänker på att hannar kan vara lite störiga ibland sådär.
(tre svarta Molly, tre vita/silver, och tre röda Platys var tanken)
#11 - 2 april 2008 08:15
perfetto skrev:
Tycker man (ja, ni här på forumet alltså) att det är odelat positivt att få yngel, eller är det ett problem med att man inte vet var man ska göra av dem?

Köper man levandefödare så är man ju medveten om att de får yngel och detta är ett av nöjena med att ha just levandefödare. Vill man inte ha yngel så kan man ju köpa fiskar som kanske behöver lite "uppmuntran" för att leka, och då bestämmar man själv när och om man ska försöka få detta att ske.

Jag har just nu ett yngelkar på ca. 50 guppyyngel. Jag tänker behålla en del, ge bort en del till en granne och samt fråga om jag kan använda dem som inbyte i "min" zoobutik.
Nu vet jag nästan på dagen när mina honor uynglar nästa gång, en kommer att få yngla i yngelakvariet och en i det ordinarie. Överlever några där så gör de.
Jag kommer förmodlogen också att skaffa ytterligare ett akvarium för att hantera detta.
#12 - 2 april 2008 10:19
har ett 61 liters med några Endlers....typ 35-45 st......variande storlekar, från miniyngel till fullvuxna

brandskattar det 1 gång i veckan....ner med håven, upp med 8-10 yngel, snabbt bort till 222 liters karet, ner med dom, och se på när scalarerna jagar livet ur sig själva för att fånga de små ynglen....brukar ta 5-10 min sedan är dom borta, någon enstaka gång har ett yngel överlevt kanske en dag eller två, men ingen lyckas växa upp där....

slutsats, skaffa en fisk som "naturligt" begränsar mängden yngel....
#13 - 2 april 2008 10:27
Det där lät grymt i mina öron.....men man blir väl lite avtrubbad som akvarit, misstänker jag ; )

Nåväl - menar du alltså att Molly´s inte äter sina egna yngel?
#14 - 2 april 2008 10:30
perfetto skrev:
Det där lät grymt i mina öron.....men man blir väl lite avtrubbad som akvarit, misstänker jag ; )

Nåväl - menar du alltså att Molly´s inte äter sina egna yngel?

grymt ?
varför det, finns ju inget mer naturligt för fiskarna att käka levandefoder.

Jodå, de flesta mollys kalasar gärna på yngel. Har själv sett en hona härhemma släppa ut 25-30 yngel, käka upp alla utom 5....lika tjock efter förlossning som före.....:)

men det brukar bli fler som överlever i ett kar om man inte har mer utpräglade rovfiskar, såsom vissa ciklider och stora tetror.
#15 - 2 april 2008 11:01
Okey, då blir det väl någon slags naturlig utrensning vartefter.

Jo, det var den här meningen som lät lite småbrutal, tyckte jag:
"....ner med håven, upp med 8-10 yngel, snabbt bort till 222 liters karet, ner med dom, och se på när scalarerna jagar livet ur sig själva för att fånga de små ynglen...."

Vetetusan om jag skulle vilja titta på när mina småfirrar jagas upp och slukas...men så är jag blödig när det gäller djur iof ; )
#16 - 2 april 2008 11:03
Följdfråga ang. ynglande då - om jag har tre olika färg"arter" (svart, röd, och vit/silver) som jag nämnt tidigare, kan det bli blandyngel då, eller håller Molly´s sig till varandra och Platy för sig?
#17 - 2 april 2008 11:17
perfetto skrev:
Följdfråga ang. ynglande då - om jag har tre olika färg"arter" (svart, röd, och vit/silver) som jag nämnt tidigare, kan det bli blandyngel då, eller håller Molly´s sig till varandra och Platy för sig?

normalt så håller sig olika arter för sig.
dvs mollys parar sig med mollys, platy med platys, osv osv.

finns rapporter på korsningar....men väldigt ovanligt, och förmodligen helt sterila yngel.

inom samma art, dvs svart molly-vit molly-gul molly, etc etc, så parar dom sig hej villt mellan varandra, samma med platys, och alla andra.

exempelvis så hade jag ett dalmatiner par, ett guldpar, ett svart par mollys, nu, har jag en total fisksoppa, dvs alla avkommer har efter ett antal inkorsningar, lite dalmatiner, lite svart, lite guld i sig, ser egentligen inte alls bra ut. men jag har dom inte för det estetiska, utan som producenter av yngel, samt att just denna fisksoppa är fenomenala på att tugga alger.
#18 - 2 april 2008 11:21
perfetto skrev:
Okey, då blir det väl någon slags naturlig utrensning vartefter.

Jo, det var den här meningen som lät lite småbrutal, tyckte jag:

"....ner med håven, upp med 8-10 yngel, snabbt bort till 222 liters karet, ner med dom, och se på när scalarerna jagar livet ur sig själva för att fånga de små ynglen...."

Vetetusan om jag skulle vilja titta på när mina småfirrar jagas upp och slukas...men så är jag blödig när det gäller djur iof ; )

det är väl upp till var och en att avgöra.
dock så undrar jag i den här typen av diskussion vad skillnaden är mellan
att ge yngel som mat, och att köpa mat som innehåller fisk....som är torkad, mosad och tillplattad till pellets/flingor eller liknande.....det är ju egentligen bara frågan om vem som har ihjäl fisken.....

vidare så är det som så att, bortsett från vegetarianer, så äter vi mäniskor fisk/fågel/gris/ko,,,,någon måste ju ha ihäl dessa djur....
#19 - 2 april 2008 11:51
Jag är införstådd med naturens gång och näringskedjans måsten. Det är nog snarare "nöjet" av att se på som inte tilltalar mig personligen.

Tack för infon ovan förresten.
#20 - 2 april 2008 12:03
perfetto skrev:
Jag är införstådd med naturens gång och näringskedjans måsten. Det är nog snarare "nöjet" av att se på som inte tilltalar mig personligen.

Tack för infon ovan förresten.

det kan jag förstå, det är inte alla som äter kycklingar som gillar att nacka dom....[:o]
#21 - 3 april 2008 07:11
Jag läste någonstans om någon slags "bur" eller nät man kunde sänka ner i befintligt akvarium för att skydda yngel, om man vill låta dem leva. Hur funkar det?
Hur matar man t.ex. ynglen när de är i samma miljö med rörligt vatten som de andra vuxna fiskarna då?

Hur snabbt växer de sig tillräckligt stora för att kunna släppas ut riskfritt bland de andra fiskarna?
#22 - 3 april 2008 07:30
Det finns många versioner av detta.
Dels den som finns på länken, dels de i ren plast.
De kostar mellan 25-50:- / st.
Finns i alla akvarieaffärer.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4383&cat=0&page=1

När man ser att honan är nära en förlossning, så håvar man in henne,
lägger henne i kassen, gärna med lite flytväxter typ hornsäv, låter hon
föda, tar ut henne, låter ynglen vara kvar. Obs, honan kan kalasa på alla
yngel om det vill sig illa.

Hur länge man kan låta ynglen vara kvar i kassen är en fråga som debatteras ofta.
Men om man bara har levandefödare i tanken, så räcker det med en vecka eller två.
Ge dom antingen Sera Mirco (eller liknande från JBL/Tetra/etc etc) den första tiden.
Frysta Cyclops tuggar mina yngel som om det vore oxfilé för människor....

När man ser släpper ut dom i karet så brukar det räcka för mig att när man ger
de stora mat, så smular man lite extra med fingrarna.
#23 - 3 april 2008 08:41
Thank´s, men hur matar man dem så att de där Sera Micro inte försvinner ut genom maskorna i övriga akvariet?

När kan man lämna ifrån sig dem om man vill ge eller sälja dem? Som små yngel?
#24 - 3 april 2008 16:54
Jag är intresserad av att köpa dom för en billig peng, efterhand som du vill bli av med dom. Dvs om du bor i stockholmstrakten. :D

MVH /Tobias
#25 - 4 april 2008 08:04
Jag bor inte nära Stockholm, nej : )

Om jag lyckas hålla en perfekt miljö med friskt vatten och friska o pigga individer, kan jag ju helt klart tänka mig att sälja av fina yngel dock.
#26 - 4 april 2008 08:38
Hej.

Min erfarenhet av yngelkasse är att den gör mindre nytta än att låta födslen ske i karet. Mamma fisk blir stressad av att sitta inburad samt att fler fiskar blir uppätna. Har man mkt växter i karet som ynglen kan gömma sig e det att föredra. Detta e min erfarenhet & åsikt ;)

Mvh Eva
#27 - 4 april 2008 08:50
EvaPeva skrev:
Hej.

Min erfarenhet av yngelkasse är att den gör mindre nytta än att låta födslen ske i karet. Mamma fisk blir stressad av att sitta inburad samt att fler fiskar blir uppätna. Har man mkt växter i karet som ynglen kan gömma sig e det att föredra. Detta e min erfarenhet & åsikt ;)

Mvh Eva

Håller helt och hållet med...
#28 - 4 april 2008 08:50
EvaPeva skrev:
Hej.

Mvh Eva

- Jag tänkte mig att överföra yngel till yngelkassen EFTER att de fötts. Alltså inte tillsammans med mamma fisk.
#29 - 4 april 2008 08:53
Klarar ynglen sig första dygnet i karet är det lugnt, då går det oftast bra sen oxå :)
#30 - 4 april 2008 13:14
Det är väl ofta i samband med att man släcker som växter inte ger ifrån sig syre (inte i samma mängd iaf), och då lämnar ynglen växtligheten och bli mat. Cabomba är en växt som förser dom små liven med syre oavsett tänt eller släkt. Har jag fått förklarat för mig iaf. Och det skulle öka deras chans att överleva + att cabomba erbjuder gott om gömställen om den planteras tätt.

MVH /Tobias
#31 - 4 april 2008 13:22
Men varför dessa skyddsåtgärder om det bara är att håva upp ynglen i en yngelkasse där de simmar säkra?
#32 - 4 april 2008 13:38
perfetto skrev:
Men varför dessa skyddsåtgärder om det bara är att håva upp ynglen i en yngelkasse där de simmar säkra?

Saken är den att det inte är bara att håva upp ynglen, de är snabba och gömmer sig. Ynglen ska inte vara ovanför vattenytan alls heller den första tiden har jag hört. Personligen gillar jag inte yngelkassar och det gör inte fiskarna heller. Tycker det är bättre när de får fixa det själva, med undantag om man har många rovfiskar och vill ha kvar några yngel.
#33 - 4 april 2008 16:42
Survival of the fitest :D

Annons