Avdelning för återförsäljare

#1 - 31 augusti 2011 12:55
Vi skulle ha en avdelning på forumet för återförsäljare, där kan man ha en tråd per återförsäljare var i medlemmarna kan skriva sitt omdöme när de handlat. Detta är framförallt användbart gällande utländska sidor, många tvekar att beställa från utlandet då man inte riktigt vet nåt om kvalitén på service/leverans.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 augusti 2011 14:18
MrLogic skrev:
Vi skulle ha en avdelning på forumet för återförsäljare, där kan man ha en tråd per återförsäljare var i medlemmarna kan skriva sitt omdöme när de handlat. Detta är framförallt användbart gällande utländska sidor, många tvekar att beställa från utlandet då man inte riktigt vet nåt om kvalitén på service/leverans.

Vi hade ju länge funderingar på att starta upp en recensionsavdelning på Zoopet men så blev det inte och detta pga av för att den skulle bli riktigt bra så krävs det ett mycket bra bedömningsunderlag eller extremt många som recenserar. Trots allt är det rätt få här som skulle recensera och då kommer typ "köpta" recensioner och "kompis" recensioner att få för stor betydelse. Visst - vi gjorde faktiskt ett ganska omfattande bedömningsunderlag som skulle kunna användas. Men sannolikheten att folk skulle ta sig allt besvär som det skulle innebära att recensera på ett bra sätt bedömde vi som osannolikt.
Därför har det det aldrigt kört igång. Jag har tidigare sett akvarieaffärer på andra "recensionssidor" på nätet men recensionerns där har uppriktigt sagt varit urusla. Kommer ihåg en affär som hade fått det allra högsta betyget i "tillgänglighet" (5 av 5 möjliga). Affären ifråga ligger instängt i källaren i ett hyreshusområde och har inga vägskyltar som gör att man hittar dit. Inga bussar går dit. Affären har öppet 2 dagar i veckan etc. etc. Affären borde ju ha fått en 1 i tillgänglighet.

Vad det gäller webbaffärer i Sverige och i utlandet (och även vanliga affärer) så förekommer det ju regelbundet trådar om dessa i kategorin 3.04. så kollar man i dessa trådar samt om man inte hittar något där själv ställer en fråga så får man ju uppdaterade svar och det är ju också viktigt. Det som gällde för ett halvår sedan behöver ju inte stämma idag.
#3 - 31 augusti 2011 14:52
Kom och tänka på det just när jag läste en tråd i 3.04. I ett liknande forum, fast för Soft Air Guns, så finns det en flitigt använd avdelning för återförsäljare, och den har varit till stor nytta för mig och många andra i sporten. Folk letar inte i "Övrigt" för att hitta info, men hade det funnits en separat avdelning hade vi nog sett både fler recensioner och "tittar". Recensionssidor på nätet så som bl.a. Eniro går inte riktigt att jämföra med, eftersom man inte tänker på att recensera. Men på ett så specifikt forum som Zoopet, så tar man sig tiden på ett annat sätt, då man ändå ibland bara hänger här för att se vad som händer. Jaja, det var bara ett förslag iaf.
#4 - 31 augusti 2011 15:01
När jag såg rubriken trodde jag det handlade om en avdelning där butiker kunde göra sig hörda. Saltvattensguiden har ett sådant forum för sina annonsörer:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annons%F6rer-informerar

Varför har inte Zoopet det? För saltvattensguiden har det utan tvekan inneburit ett bra incitament för butiker att betala annonsplats. Som konsument är det mycket intressant att få information om nya sändningar, erbjudande mm.

Det finns säkert många invändningar, men systemet fungerar bra på saltvattensguiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 augusti 2011 15:17
MrLogic skrev:
Kom och tänka på det just när jag läste en tråd i 3.04. I ett liknande forum, fast för Soft Air Guns, så finns det en flitigt använd avdelning för återförsäljare, och den har varit till stor nytta för mig och många andra i sporten. Folk letar inte i "Övrigt" för att hitta info, men hade det funnits en separat avdelning hade vi nog sett både fler recensioner och "tittar". Recensionssidor på nätet så som bl.a. Eniro går inte riktigt att jämföra med, eftersom man inte tänker på att recensera. Men på ett så specifikt forum som Zoopet, så tar man sig tiden på ett annat sätt, då man ändå ibland bara hänger här för att se vad som händer. Jaja, det var bara ett förslag iaf.

Tanken finns fortfarande och det är mycket möjligt att vi i framtiden kanske öppnar en kategori för detta. Om det skulle underlätta vet jag inte riktigt.

Ett "problem" är dock att vi inte tillåter kritik av affärer från anonyma presoner - dvs visst får man framföra tuff kritik men en affär men man måste stå för det och får inte vara anonym. Vi har dock haft lite högre i tak för just internetaffärerna.

Denna regel gäller helt enkelt för att jag tycker att man skall stå för sin sak samt för att vi vill minska risken för utnyttjande. I början så avslöjade vi faktiskt några stycken som jobbade i afffärer och anonymt skrev inlägg i forumet som sågade andra affärer.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 augusti 2011 15:26
När jag såg rubriken trodde jag det handlade om en avdelning där butiker kunde göra sig hörda. Saltvattensguiden har ett sådant forum för sina annonsörer:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annons%F6rer-informerar

Varför har inte Zoopet det? För saltvattensguiden har det utan tvekan inneburit ett bra incitament för butiker att betala annonsplats. Som konsument är det mycket intressant att få information om nya sändningar, erbjudande mm.

Det finns säkert många invändningar, men systemet fungerar bra på saltvattensguiden.

Nja, jag är faktiskt lite intresserad av salt men tycker att forumet på just den sida som du nämner faktikst inte är något vidare - allt är där mixat i en salig röra så man hittar inte något. Alla dessa annonser i forumet förstör ett annars bra forum totalt. Ok för att ha det i en annan avdelning kanske och där har jag pratat lite löst med en fiskgrossist i Sverige om att man skulle kunna ha en avdelning med info (foto, namn, urspung) om nya fiskarter som importeras. När man besöker fiskgrossisterna i Sverige så imponeras man över hur ofantligt många nya arter som det kommer in och som man aldrig ser i affärerna. Aldrig är kanske fel ord kanske - men om det bara är några få affärer som säljer dom så ser man inte fiskarna i affärerna och det känns som aldrig.

Vi får se vad det kan bli av detta.
#7 - 1 september 2011 07:37
Nja, jag är faktiskt lite intresserad av salt men tycker att forumet på just den sida som du nämner faktikst inte är något vidare - allt är där mixat i en salig röra så man hittar inte något. Alla dessa annonser i forumet förstör ett annars bra forum totalt. Ok för att ha det i en annan avdelning kanske och där har jag pratat lite löst med en fiskgrossist i Sverige om att man skulle kunna ha en avdelning med info (foto, namn, urspung) om nya fiskarter som importeras. När man besöker fiskgrossisterna i Sverige så imponeras man över hur ofantligt många nya arter som det kommer in och som man aldrig ser i affärerna. Aldrig är kanske fel ord kanske - men om det bara är några få affärer som säljer dom så ser man inte fiskarna i affärerna och det känns som aldrig.

Vi får se vad det kan bli av detta.

Ja, det kan vara lite rörigt att köp- och säljannonserna dyker upp som vanliga forumposter - samtidigt leder det utan tvekan till mycket bättre exponering för annonserna. Plantswap har samma system. Jag går ytterst, ytterst sällan in och tittar på annonserna på Zoopet. På PS och SG är jag inne på alla annonser med intressant rubrik. Bättre exponering av privatpersoners köp-och säljannonser skulle leda till att det blev intressantare att annonsera - och på så vis intressantare att vara guldmedlem. Nu måste man aktivt leta upp annonserna.

Dock, det var inte annonsfunktionen för köp och sälj jag syftade på. Annonsörerna har en egen forumsdel där de kan posta information. Det fungerar fint, och det spammas inte alls av annonsörerna utan de postar när de har fått in en ny sändning, en ny vara eller något särskilt bra erbjudande.
#8 - 1 september 2011 10:45
Tror vi tappade bort varandra lite. Jag pratade om en forumavdelning där medlemmarna själva kan recensera återförsäljare, inte om annonser. Klart det leder till att återförsäljare recenserar sig själva och andra för att man ska låta bättre själv. Men om man tänker efter lite så kan man ofta se vad som är en trovärdig post, inte minst genom att se efter när personen registrerade sig på Zoopet samt hur många inlägg man gjort totalt.

Men det är klart det finns många nackdelar med en sån avdelning. Framförallt om det innebär att 99% av alla som skriver där bryter mot reglerna genom att skriva anonymt. Vist kan man ändra i reglerna, men då blev det helt plötsligt lite mer jobb än att bara slänga upp en ny avdelning. Men jag står fast vid tron att det ger mer nytta än problem med en sån avdelning, inte minst för att det redan finns mängder med spridda trådar om samma återförsäljare i 3.04.

Annons