avbitna fenor?!

#1 - 16 juni 2008 22:00
heej, jag såg idag att mina guppy bebisar har avbitna fenor? va beror de på? dom e 5 veckor gamla.. är dom hungriga att dom går på varanndra? eller är dom agressiva? de låter konstigt att dom skulle gå på varanndra för att dom e hungriga...:confused: jag har aldrig varit med om att de här har hänt, e de vanligt eller?
#2 - 16 juni 2008 22:52
nån som vet nått om de? jag börjar bli orolig så dom inte dödar varanndra eller nått sånt.
#3 - 17 juni 2008 04:21
Tveksamt att det är ynglena som biter på varandras fenor. Har du ingen annan sorts fisk i karet som kanske är marodörer skulle jag gissa på fenröta.
#4 - 17 juni 2008 07:03
dom gör så för att dom vill va vackra den vackraste så flytta på den som har blitit
bitten på fenerna så växser dom ut sen igen.
#5 - 17 juni 2008 07:16
Simon H skrev:
dom gör så för att dom vill va vackra den vackraste så flytta på den som har blitit

bitten på fenerna så växser dom ut sen igen.

Tror jag inte.
#6 - 17 juni 2008 07:19
vaaaaa men de gjorde minna guppysar men döm biter sönnder fenerna för att
skydda honnerna..
#7 - 17 juni 2008 07:23
Simon H skrev:
vaaaaa men de gjorde minna guppysar men döm biter sönnder fenerna för att

skydda honnerna..

Detta är bara yngel.. Alltså inte utfärgade och med obestämt kön.
#8 - 17 juni 2008 07:28
jooo men dom kan ju också göra så när dom är yngel dom vill vissa sig tuffa mot
varandra..
#9 - 17 juni 2008 07:32
Simon H skrev:
jooo men dom kan ju också göra så när dom är yngel dom vill vissa sig tuffa mot

varandra..

Säkert möjligt.
Jag har haft mina Guppyyngel ihop med vuxna så jag har alltid skyllt på de vuxna när de haft hack i fenorna.
Bilagor:
#10 - 17 juni 2008 07:34
de måste va nogra stora fiskar som har bitit på fenorna tror jag.
Bilagor:
#11 - 17 juni 2008 11:32
ansjo skrev:
Tveksamt att det är ynglena som biter på varandras fenor. Har du ingen annan sorts fisk i karet som kanske är marodörer skulle jag gissa på fenröta.

skulle kunna vara, men av alla 17st så har 3 st hela fenor. och de är även dom största av dom. men om de e fenröta, hur kan jag då bota de?
#12 - 17 juni 2008 11:35
Sandrapandra de kanske va nån stor fisk som har bitit på fenorna
#13 - 17 juni 2008 11:36
men dom bor inte med stora fiskar, dom bor själva i ett eget akvarium.
#14 - 17 juni 2008 11:41
Hmmmm jag tror nog att dom vill visa sig tuffa mot varandra men flytta den som är biten till ett annat akvarie och sen växer fenorna ut igen.
#15 - 17 juni 2008 11:44
men neej.. de går inte till så.. dom har antagligen nån sjukdom. så dom blir inte friskare, dom måste ha medicin
#16 - 17 juni 2008 13:09
Ja dom har nog nått fel för så brukar inte yngel göra.
#17 - 17 juni 2008 14:07
Om det nu är fenröta så står det en del på Zoopets sjukdomssida om det: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
#18 - 17 juni 2008 14:23
jag håller med dig sandrapandra medicin ska du hälla i i akvariet.
#19 - 17 juni 2008 15:02
skulle det nu vara fenröta så räcker det med att höja vattenkvaliten och tillsätta salt! man ska veta att medicin är riskabelt att hålla på med och många ser det som lösning på alla problem!!!
#20 - 17 juni 2008 15:10
Kan vara pga dåligt vatten men man kanske måste ta till medicin ibland. All medicin är inte riskabel
#21 - 17 juni 2008 15:23
okej, jag ka byta vattnet och göra rent helt, men hur mycke salt i ett 4 l akvarium?
#22 - 17 juni 2008 16:52
Extremt svårt att hålla bra vattenkvalité i 4L. Skaffa nåt lite större. Det behöver inte kosta så mycket för ett begagnat akvarium i mindre storlek (ca. 30-40L).
#23 - 17 juni 2008 17:49
jag har inte plats med de, och dessutom så har jag inte råd. så hur mycke ska jag ha i?
#24 - 17 juni 2008 17:54
Ett kryddmått skulle jag tippa på eller en nypa. Vi har i en tesked i 40L så kan du räkna därifrån ;)
#25 - 17 juni 2008 18:26
okej, jag ka byta vattnet och göra rent helt, men hur mycke salt i ett 4 l akvarium?

4 liter???
Glömde du en nolla...?
Det är väl ungefär vad lagen säger tror jag..
#26 - 17 juni 2008 18:34
NIC skrev:
4 liter???

Glömde du en nolla...?

Det är väl ungefär vad lagen säger tror jag..

Finns ingen lag men en rekomendation.

Däremot skulle jag aldrig ha en vas på 4L som akvarium men den diskussionen har vi redan haft och nu valde hon att ha det.
#27 - 17 juni 2008 18:49
jaa, men som sagt, det är bara TILLFÄLLIGT, men tydligen ser folk inte de ordet. jag har alltid haft bebisarna i en yngelkasse i stora akvariumet, men nu är den UPPTAGEN av en skaddad fisk. så därför så får bebisarna vara i den som ni kallar vas.
#28 - 17 juni 2008 18:55
Det bästa är ju förståss om du låter dina honor föda i akvariet så slipper du dessa problem ;)
#29 - 17 juni 2008 19:06
hmm, jaa visst är de det, men om jag vill ha några bebisar MÅSTE jag låta de vara så här. jag har inga gömställen i akvariumet. jag har en bebis som överlevt från jag bytte till detta akvarium. och nu e den 2 veckor. jag vet inte hur många gånger jag har sagt de här... börjar bli ganska trött på att säga de om och om igen...
#30 - 17 juni 2008 19:09
jaa, men som sagt, det är bara TILLFÄLLIGT, men tydligen ser folk inte de ordet. jag har alltid haft bebisarna i en yngelkasse i stora akvariumet, men nu är den UPPTAGEN av en skaddad fisk. så därför så får bebisarna vara i den som ni kallar vas.
Du kommer iallafall inte få nån bättring hos dina yngel förrän du tar ur dem ur vasen;) du kan alltid köpa en plastbox för 50 spänn...
#31 - 17 juni 2008 19:11
hmm, jaa visst är de det, men om jag vill ha några bebisar MÅSTE jag låta de vara så här. jag har inga gömställen i akvariumet. jag har en bebis som överlevt från jag bytte till detta akvarium. och nu e den 2 veckor. jag vet inte hur många gånger jag har sagt de här... börjar bli ganska trött på att säga de om och om igen...
gömställen är väl lätt att fixa eller hur?
#32 - 17 juni 2008 19:13
Sorry om jag triggar dig nu :p men kan du inte bara fixa några gömställen? Det behöver inte kosta en krona, bara lite fantasi ;).

Jag vet att vi har tagit upp denna diskussionen innan och här i forumet kommer du få höra det. Om inte från mig så av någon annan förr eller senare.
Och nu var det NIC som gjorde det :)
#33 - 17 juni 2008 19:13
Och Åheim..
#34 - 17 juni 2008 19:13
som om de hjälper? jaa dom får mer rum att simma på, men inte pump, doppvärmare, eller nått som ni vill ha.. men jaa, jag ska göra de.. de e redan planerat. ska iväg till ikea imorgon. tänk att allt folk älskar att trycka ner på varanndra, har aldrig förstått mig på de... och dessutom när jag redan vet om de så och håller på att fixa de, hjälp istället för att håll på.. jag börjar bli lite smått irriterad...
#35 - 17 juni 2008 19:15
haha, joo visst e de skitt lätt. men nu så e mina fiskar lite för dumma i huvet och nyfikna.. så de hjälper inte hur mycke jag än gör de... dom ser allt dom mat och ska vara överrallt, och sen tillslut har dom lärt sig att där finns maten.. så sen har jag ändå inga yngel kvar.....
#36 - 17 juni 2008 19:18
haha, joo visst e de skitt lätt. men nu så e mina fiskar lite för dumma i huvet och nyfikna.. så de hjälper inte hur mycke jag än gör de... dom ser allt dom mat och ska vara överrallt, och sen tillslut har dom lärt sig att där finns maten.. så sen har jag ändå inga yngel kvar.....

Tror du skulle bli rätt förvånad över hur smarta och snabba yngel är. De skulle hålla sig gömda tills de är stora nog att klara sig.
#37 - 17 juni 2008 19:25
som om de hjälper? jaa dom får mer rum att simma på, men inte pump, doppvärmare, eller nått som ni vill ha.. men jaa, jag ska göra de.. de e redan planerat. ska iväg till ikea imorgon. tänk att allt folk älskar att trycka ner på varanndra, har aldrig förstått mig på de... och dessutom när jag redan vet om de så och håller på att fixa de, hjälp istället för att håll på.. jag börjar bli lite smått irriterad...

Hejsan!

Nu har jag inte vart med i disskusionen, men jag har läst här på zoopet att yngel kan, om de är många på liten yta, naffsa i varandra just för att de tycker att de har för liten plats. Men visst kan de också vara något fel på vattnet.

Jag kan hålla med dig om att det är svårt att få yngel att överleva i stora akvariet ibland. Jag har massvis med växter o grottor men också en hel del tetror. De äter mer än gärna upp yngel, speciellt min ena svarta neontetra, han kan sluka 20 tals. Jag skulle rekomendera att bara kanske ha några yngel i yngelkassen eller vasen, eller vart du nu har dem i. Du kommer få det helt fullt om du ska föda upp 17 st till!

Sen skrev du att du inte kan ha pump o doppvärmare i en ny evetuell box. Hur kan du få plats med det i 4L?
#38 - 17 juni 2008 19:28
hmm.. jag e fortfarande inte 3 år.. jag vet hur snabba dom är... men mina fiskar ligger och passar på dom.. och vet vart dom kommer ifrån. och sen råkar ett yngel visa sig så blir den uppäten.. mina fiskar är för hungriga. och matar jag dom förmycke dör dom av de.. hmm.... e ni nöjda om jag köper en back på ikea? på 40l... men de måste bli kallare för dom där i, eftersom de tar längre tid att värma upp 40l än 4 liter till den tempraturen vill ha.. men ni ska få som ni vill... men jag kan hälla ut den skaddade fisken i stora så den blir mer skaddad och blir uppäten och släppa ner bebisarna där.. de kanske e bättre... va vet ja........
#39 - 17 juni 2008 19:30
jag har ingen pump, doppvärmare mm. så jag har inte de. jag har inte häller råd att skaffa de. så jag får väl ha 50 yngelkassor i akvariumet med 5 i varje om de nu blir så... jag kan inte lösa de på ett annat sätt!
#40 - 17 juni 2008 19:34
jag har ingen pump, doppvärmare mm. så jag har inte de. jag har inte häller råd att skaffa de. så jag får väl ha 50 yngelkassor i akvariumet med 5 i varje om de nu blir så... jag kan inte lösa de på ett annat sätt!

Har du ingen pump i det stora heller?

Om du har den skadade fisken i yngelkassen får den väl vara kvar där. På vilket sätt är den skadad?

Du skulle kunna släppa ut några yngel, och behålla några. Köpa en till yngelkasse och ha dem där tills de vuxit lite och du kan släppa ut dem.
#41 - 17 juni 2008 19:34

Låter som en bra idé.

Sen ska du veta att vi vill hjälpa dig. Annars hade vi inte svarat på dina inlägg , så håll spydigheterna för dig själv tack...
#42 - 17 juni 2008 19:37
joo, men ni e inte heller så trevliga... så de e inte så konstigt att man blir irriterad. jag blir bara så här när andra är de..
#43 - 17 juni 2008 19:50
joo, men ni e inte heller så trevliga... så de e inte så konstigt att man blir irriterad. jag blir bara så här när andra är de..

På vilket sätt är alla otrevliga? Jag tycker det ser ut som om alla bara försöker hjälpa dig, du behövde ju hjälp med dina fiskar. Bara för att någon ger dig ett svar du inte riktigt tycker om, betyder inte det att någon är dum. Du borde tycka att det är jättebra att få råd, och mer kunskap! Eller?
#44 - 17 juni 2008 19:54
Är det platyn som går i yngelkassen? Om den inte verkar bli bättre i kassen än i 4L burken kanske bättre även om låter hårt att avliva platyn. Sen kan du ha yngel i kassen ist
#45 - 17 juni 2008 19:54
haha, joo visst.. men dom läser tyvärr bara de dom vill se... och inte hela texten...
#46 - 17 juni 2008 19:55
neej, jag har inga platy yngel.. de e guppy.. men yngelkassen e ju ännu mindre än va den på 4 l är. men jag får ha dom där i.
#47 - 17 juni 2008 19:58
Vad är det för fisk som är skadad som finns i yngelkassen? På vilket sätt är den skadad?
Hur stort är det stor akvariet? Du har kanske skrivit det innan men har missat det i så fall.
#48 - 17 juni 2008 19:59
Jag menade den i kassen om det var platyn. Även om dina yngel går i kassen istället så får dom ju värme som stora akvariet och lättare med vattenkvaliteten
#49 - 17 juni 2008 20:07
de e en kampfisk som är i yngelboxen. jag hittade inte kassen. hon blev skaddad när hon åkte med ner i slangen när jag bytte vattet för 2 dagar sen. lite bättre har hon blivit. men otroligt seg och trött, om man kan kalla en fisk trött. men jag tänkte på att de va mindre är att dom kanske biter på varanndra. och att de inte beror på fenröta, och om dom har de vill jag inte att mina andra fiskar blir sjuka. jag har 54l. ni har några bilder på de.. jag har flyttat över dom nu.

http://www.pixbox.se/pic_show_id21403618.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21403619.html
#50 - 17 juni 2008 20:16
de e en kampfisk som är i yngelboxen. jag hittade inte kassen. hon blev skaddad när hon åkte med ner i slangen när jag bytte vattet för 2 dagar sen. lite bättre har hon blivit. men otroligt seg och trött, om man kan kalla en fisk trött. men jag tänkte på att de va mindre är att dom kanske biter på varanndra. och att de inte beror på fenröta, och om dom har de vill jag inte att mina andra fiskar blir sjuka. jag har 54l. ni har några bilder på de.. jag har flyttat över dom nu.

http://www.pixbox.se/pic_show_id21403618.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id21403619.html

Okej, hoppas hon blir bättre. Har du flyttat ynglen till yngelboxen? Släppt ut kamphonan då?
#51 - 17 juni 2008 20:18
jaa, du kan se på bilderna. dom ligger där i nu.. men alla vuxna e helt förstörda, kommer inte åt maten. :p
#52 - 17 juni 2008 20:23
jaa, du kan se på bilderna. dom ligger där i nu.. men alla vuxna e helt förstörda, kommer inte åt maten. :p

Okej, men vad bra! Hehe jaa, stackarna:p
Hur går det för kamphonan då? Ingen som biter på henne? Håll väldigt bra uppsikt på det!
#53 - 17 juni 2008 20:29
jag vet inte.. men jag tror platysarna e på henne.. och jag vet att kamphonans syster jagade platysarna. så jag vet inte om dom ger igen, eller om den här honan också jagar dom. för syrran e just nu i parning så hon e inte i de stora sällskapakvariumet. utan tillsammans med hanen.. så vi får se. annars vet jag tyvärr inte va jag ska göra med alla fiskar. och jag kan inte släppa ner båda honorna till hanen, för då börjar systrarna bråka om hanen. haha. de e ganska mycke just nu.
#54 - 17 juni 2008 20:48
Det är ett litet heltidsjobb o sköta sina fiskar ordentligt =) Speciellt när det är lite krångel. Men självklart så är ju det allra bästa (om nu de andra fiskarna jagar o naffsar på henne) att hon får vara själv. Hur du fixar det vet jag inte men en till yngelbox eller kasse vore kanske smidigast. Om hon inte ska vara där så länge.
#55 - 17 juni 2008 20:51
jaa. jag får avvakta till imorgon, och se om dom biter på henne.
#56 - 17 juni 2008 22:16
hur då menar du? du har problem med fiskarna och så får du svar här vad du bör göra och sen bara gnäller du och är irriterad... Skärp dig:mad:
Guest
#57 - 17 juni 2008 23:57
åheim skrev:
hur då menar du? du har problem med fiskarna och så får du svar här vad du bör göra och sen bara gnäller du och är irriterad... Skärp dig:mad:

Lägger till någon för din skull jag med! :mad::mad::mad::mad::mad:
#58 - 18 juni 2008 05:36
Du kan ta bilder så blir de nog lättare.
#59 - 18 juni 2008 07:59
åheim skrev:
skulle det nu vara fenröta så räcker det med att höja vattenkvaliten och tillsätta salt! man ska veta att medicin är riskabelt att hålla på med och många ser det som lösning på alla problem!!!

Även att experimentera med salt i akvarierna kan ställa till problem, utan att fiskarna tillfrisknar för det, VET man att man har fenröta så är det medicin som gäller, samt bättre vattenkvalitet naturligtvis.:)
#60 - 18 juni 2008 08:04

Vi är många som kommer rekomendera dig att skaffa större akvarium, du får helt enkelt vänja dig.....:p:D Överbefolkning/för litet akvarium ger ofrånkomligt problem, SPECIELLT om man inte har filter i det pytteakvariumet....[:o]

Annons