Avbiten svans

#1 - 16 november 2010 17:50
Hej! Jag har två honom och en hane (kampfisk) i mitt akvarium och idag såg jag att min HANE har HELT avbiten svans, ingenting kvar nästan! Han simmar inte och verkar ha riktigt ont. :( Kommer svansen att växa ut igen? Finns det något läkemedel? Är det honorna som gjorde det? Har även malar i akvariet.

Åh! Sådant har aldrig hänt mig förr, jag är skiträdd! :o
#2 - 16 november 2010 17:54
Bra fråga, när jag hade pygocentrus nattereri (piraya) så hade jag en mal, och det såg ut att gå hur bra som helst, men då fick den sig ett bett över ryggen och ryggfenan blev avbiten, men där växte inte ut någon ryggfena iaf :/
#3 - 16 november 2010 18:14
Jag har isolerat honom under natten till en vas, de bråkade igen nämligen.. :(
#4 - 16 november 2010 18:29
det där med en vas låter inte så himla trevligt. släng till en luftpump åtminstonne för att få lite cirkulation. eller lite växter i minsta laget.
#5 - 16 november 2010 18:37
hannesc skrev:
det där med en vas låter inte så himla trevligt. släng till en luftpump åtminstonne för att få lite cirkulation. eller lite växter i minsta laget.

Det är bara under natten. Jag har ett litet 15 l akvarium i källaren som jag hämtar till den med växter & så imorgon.
Som jag nu läst lite så kommer svansen att växa ut, eller? Ska jag ''behandla'' den på npgot sätt, medicin, vitaminer, skriv vad!
Hur länge måste den simma ensam?
#6 - 16 november 2010 19:23
jodå den kommer växa ut. tar kanske nån månad eller två innan den är funktionsduglig igen. man skulle kunna salata lite för att förebygga svampangrepp.
#7 - 16 november 2010 20:45
hannesc menar salta för att undvika svampangrepp på stjärten (fiskar har inte svans).
#8 - 16 november 2010 20:56
Ektozon ?
#9 - 17 november 2010 08:58
Går det bra med vanligt salt eller? Hur ofta och hur mycket ska man hälla i?
#10 - 17 november 2010 09:11
API Bettafix (alt. 1/4-dels dos Melafix) ska vara bra. Är det honorna eller hanen själv som biter av fenan?
#11 - 17 november 2010 09:13
jag tycker kampfiskar klarar sina skador bra, våra honor som hanen har mjölkat på rom var riktigt illa däran i fjäll o fena men nu 3 veckor senare, fulla av färg i all dess prakt och är återigen sugna på att yngla av sig. måste bara köpa ny hane då förra dog av svamp efter att ha tagit hand om 2 kular.
Bilagor:
#12 - 17 november 2010 09:16
Icecoffee skrev:
jag tycker kampfiskar klarar sina skador bra, våra honor som hanen har mjölkat på rom var riktigt illa däran i fjäll o fena men nu 3 veckor senare, fulla av färg i all dess prakt och är återigen sugna på att yngla av sig. måste bara köpa ny hane då förra dog av svamp efter att ha tagit hand om 2 kular.

Japp, visst är de otroliga?!
Men att låta han ha det så bra som möjligt minskar risken för att de ska åka på något sekundärt.
#13 - 17 november 2010 10:52
API Bettafix (alt. 1/4-dels dos Melafix) ska vara bra. Är det honorna eller hanen själv som biter av fenan?

Det är en hona som har bitit på hanen.

Annons