Av alla dumma saker man kan göra med sitt akvarium.....

#1 - 17 april 2006 22:21
... gjorde jag den dummaste tror jag. Fick höra av en bekant att det går bra att sätta fast bakgrunder med matolja. Ska tydligen, enligt min bekant, göra att bakgrunden inte bubblar eller lossnar. Jag, mitt nöt, provade naturligtvis detta på en gång utan att tänka efter speciellt mycket. Resultat? Olja överallt! Lyckligtvis bor det inga fiskar i akvariet än. Jag skimmar, har bara ytavrinning till filtret och pumpar som "blåser" på sidan där bakgrunden satt. Jag har gått från 1mm ythinna till nästan noll men vita ansamlingar av typ koagulerad olja börjar dyka upp här och var.

Är det nånn ide att fortsätta eller ska jag plocka ner och göra rent allt med rödsprit tro? Karet är aldeles nystartat så det är ingen fara rent innevånnarmässigt, både fisk och bakterier, att göra om det.
#2 - 17 april 2006 22:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]hmmmm, funderar på var du satt bakgrunden? I eller på utsidan?[/COLOR][/FONT]
#3 - 17 april 2006 22:26
Jag satte dit min bakgrund med matolja (olivolja)
Det funkade bra. Bubblorna försvann. Det kladdade inte.[:o]
#4 - 17 april 2006 22:28
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]hmmmm, funderar på var du satt bakgrunden? I eller på utsidan?[/COLOR][/FONT][/quote]

Du har väl satt den på utsidan:confused:
#5 - 17 april 2006 22:56
[quote=cerul]Du har väl satt den på utsidan:confused:[/quote]

eller sölat ordentligt med olja.

en valde att sätta planshen på insidan för det såg mycke bättre ut, och då behövs ingren olja.
#6 - 17 april 2006 23:33
hahahahahahahahahahahahahahahahah

Förlåt men men måste bara.
#7 - 18 april 2006 10:19
Ok, jo det var ju ganska dumt :) Men alla gör vi väl olika fel då och då.

Du får nog börja om och göra rent det ordentligt.
Jag är ingen expert men jag tror inte rödsprit är bra att använda innuti akvariet.
Jag hade en fastoljad bakgrund (på utsidan då :)) som jag tröttnade på och jag fick glaset helt rent med en disktrasa och varmt vatten (samt tid och tålamod).
#8 - 18 april 2006 10:29
Jag har provat insidan utan olja, lyckas allrig få fast den ordentligt. Nånn vatten ström hittar alltid vägen in bakom. På utsidan tycker jag bara blir för mörkt. Där har jag hellre en enfärgad..

Rödsprit går bra.. de rester som blir bryts ner av bakterier.

Det ser mycket bättre ut idag, men det var bland det äckligaste jag har sett i en skimmerkopp nånn gång. Små vita klumpar som luktade nå vedervärdigt. I filtret var det mest ren olja, inte så illa faktist. Får se vad som händer sen..
#9 - 18 april 2006 10:38
[quote=morphriz]På utsidan tycker jag bara blir för mörkt. Där har jag hellre en enfärgad..[/quote]
Det blir inte för mörkt om man oljar fast bakgrunden. Det ser ut som om man har satt den på insidan då.
#10 - 18 april 2006 10:40
[quote=carlw]Det blir inte för mörkt om man oljar fast bakgrunden. Det ser ut som om man har satt den på insidan då.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Oljar fast den på utsidan då.[/COLOR][/FONT]
#11 - 18 april 2006 10:47
Hehehe... Var tvungen att småskratta lite.
Vi alla har nog klantat oss mer eller mindre då och då :)

Själv så glömde jag bort att jag fyllde på ett akvarie förra veckan. Fick springa och som fanken när jag hörde att det rann över :)
#12 - 18 april 2006 10:49
Gjorde det med för 14 dagar sedan... tyckte inte det var så mycket men efter ett par dagar kom fastighetsskötarn och ville kolla mina radiatorer i fall de läckte då grannen fått lite fukt på taket

Fick stå och skämmas och förklara att jag klantat mig pga telefonsamtal. Fruktansvärt pinsamt var det.
#13 - 18 april 2006 12:02
[quote=Marie J]tyckte inte det var så mycket men efter ett par dagar kom fastighetsskötarn och ville kolla mina radiatorer i fall de läckte då grannen fått lite fukt på taket[/quote]

sånt slipper jag, bor på bottenvåningen ocg läcker i källan finns de redan ;)
#14 - 18 april 2006 12:47
[quote=Marie J]Gjorde det med för 14 dagar sedan... tyckte inte det var så mycket men efter ett par dagar kom fastighetsskötarn och ville kolla mina radiatorer i fall de läckte då grannen fått lite fukt på taket

Fick stå och skämmas och förklara att jag klantat mig pga telefonsamtal. Fruktansvärt pinsamt var det.[/quote]

hehe ja skulle oxå skämmas tror ja.. blev han sur på dig?
#15 - 18 april 2006 12:48
Hade samma tur när min 600 litrare sprack.
#16 - 18 april 2006 15:13
En som jag känner fick lite olja över när han mekade med dotterns moppe... lämpligt kärl till oljan fick bli en Denitrolflaska, som han förståss ställde på lämpligt ställe i hallen...

Frun hittade flaskan och tyckte att den inte passade där i hallen, utan att den skulle stå i akvarieskåpet så klart!

Nästa gång han behövde Denitrol i sitt 400 liters diskusakvarium...ja.. ni kan ju tänka er själva!!!
#17 - 18 april 2006 15:19
Hade nog varit snabbare än Stålmannen där och fiska upp mina firrar :)
#18 - 18 april 2006 15:23
[quote=Gimbo]Hade nog varit snabbare än Stålmannen där och fiska upp mina firrar :)[/quote]

Firrarna var snabbare än Stålmannen på att börja simma ryggsim och sedan tvärt avlida... var lixom ingen matolja han hällde i precis...

Det tog en evighet för honom att sanera karet efteråt...
#19 - 18 april 2006 20:44
Det verkar funka med saneringen. Jag har fått ta bort en massa klegg ur skimmer kopp och filterburk(det är ett juwel kar) men nu verkar det ordna sig. Det finns lite små kluttar kvar på bakrutan och lite små klegg på de övriga med de är vita allihop så det verkar som oljan oxideras iaf. Jag ska ta och låta det gå bara för att veta om det går att få iordning ett matoljeförgiftat kar. Kan vara bra att veta. :)
#20 - 18 april 2006 22:41
tror matolja är relativt harmlöst speciellt om det mesta är borttaget.

olja från mopeden är dock inte harmlöst, allergiframkallande om inte annat.
#21 - 18 april 2006 23:13
[quote=andreassofus]hehe ja skulle oxå skämmas tror ja.. blev han sur på dig?[/quote]Nejdå! Det är sånt som händer sa han o0ch skrattade. Jag har nämligen förmånen att ha världens bästa fastighetsskötare på Stenungsundshem.
#22 - 19 april 2006 08:52
[QUOTE=Raven]tror matolja är relativt harmlöst speciellt om det mesta är borttaget..[/QUOTE]

Jo det tror jag med. Jag är dock lite orolig över de bakteriekulturer som behövs för nedbrytningen. De kan ju ställa till det sen. Men start av ett kar ska ju ses som ett 6 månaders projekt så på den skalan löser det sig nog.
#23 - 21 april 2006 20:26
Jag mätte värden igår och allt såg ok ut. Något svagt spår av nitrit, så svagt att jag knappt ser det och på nedåtgående trend. Så jag tänkte jag släpper i några små platy och ser hur de beter sig. De blev jätte pigga och glada och började genast mumsa i sig av den olja som fanns på glasrutorna. De är idag fortfarande pigga, glada och ivrigt ätande på oljan. De har dessutom börjat bajsa helt vitt bajs. De verkar inte lida av detta alls, lite orolig är jag ju dock.

Vad tror ni?
#24 - 21 april 2006 22:43
:) Jag tror inte att det är någon fara:)
:) Mår fiskarna bra behöver du inte bekymra dej:)
Efter några vattenbyten är allt som vanligt igen.
Det är ju ingen farlig olja ;)
#25 - 21 april 2006 23:26
Fniss fniss fniss
#26 - 21 april 2006 23:50
:) Bry dig inte om fnissen. Alla har gjort misstag.men alla är inte lika modiga som du och kan stå för dom:)
#27 - 22 april 2006 07:38
Muuahahaha?

[quote=mayday]hahahahahahahahahahahahahahahahah

Förlåt men men måste bara.[/quote]

Själv skrattade vare sig jag eller en av mina koppartetror när jag fick ett hjärnsläpp och glömde den i håven. Hade upptäckt bukvattusot på ett par fiskar och massflyttade i full panik, men som tur var så såg dottern att det fattades en i transportburken efter en till två minuter. Sedan dess håvar jag fiskarna en och en och tittar alltid i håven innan jag lägger bort den.
#28 - 22 april 2006 10:27
Hehe,
fnissen är inget fara! Inte gapskratten heller! Det är ju sånt som händer helt enkelt, ibland gör vi misstag. Visst känner jag mig dum men det ska jag nog ha för att ha hällt olja I karet :)

Fiskarna mår fortfarande bra. Det enda jag egentligen är orolig för är en ammonium/nitrit-spik pga att nånn bakterie kultur börjar bryta ner all olja samtidigt. Att fiskarna äter den är bara bra. De kanske kan bli förstoppade möjligen...
#29 - 22 april 2006 14:09
[quote=morphriz]... gjorde jag den dummaste tror jag. Fick höra av en bekant att det går bra att sätta fast bakgrunder med matolja. Ska tydligen, enligt min bekant, göra att bakgrunden inte bubblar eller lossnar. Jag, mitt nöt, provade naturligtvis detta på en gång utan att tänka efter speciellt mycket. Resultat? Olja överallt! Lyckligtvis bor det inga fiskar i akvariet än. Jag skimmar, har bara ytavrinning till filtret och pumpar som "blåser" på sidan där bakgrunden satt. Jag har gått från 1mm ythinna till nästan noll men vita ansamlingar av typ koagulerad olja börjar dyka upp här och var.

Är det nånn ide att fortsätta eller ska jag plocka ner och göra rent allt med rödsprit tro? Karet är aldeles nystartat så det är ingen fara rent innevånnarmässigt, både fisk och bakterier, att göra om det.[/quote]

Jag får tacka för inlägget. Det var det roligaste på länge:D , och jag tror inte det skulle vara någon annan som erkände ett sådant här misstag;) .
#30 - 23 april 2006 11:31
men härsknar inte oljan efter typ 2 månader då?? det har jag hört..
#31 - 23 april 2006 11:54
Jag har använt olivolja och det har inte börjat lukta.
Det luktar inte heller nåt, om du undrar över det ;)
#32 - 23 april 2006 20:38
hehe.. jo det var de jag tänkte på..:P har läst det att man kan ha det men mina föräldrar trodde itne så mye på de för att dom säger att de ska härskana... men tack för hjälpen.. ska pröva med olivolja:)
Bilagor:
#33 - 25 april 2006 07:56
Tja, sista rapporten i ämnet.

Släppte i två pomacera bridgesii, äppelsniglar, i karet idag. Alla synliga rester av olja käkade de omedelbart upp. Dessutom åt de fiskarnas vita bajs med stor glädje. Det såg ut som de käkade spagetti, mycket roande :)

Karet verkar ha klarat sig!

Annons