Tänker inte börja på en ny runda[:-103]
Tobbe
Då gör jag det :p
Tanken med vattenbyten är väl som någon uttryckte det att få ett "stabilt" vatten där diverse mätvärden inte svänger upp och ned. Där är alldeles säkert ett kontinuerligt vattenbyte den väg man skall gå.
Som jag förstår tankegången handlar det om hur mycket vatten som går åt för att säkerställa att man verkligen ersatt t ex 50% av det gamla vattnet varje vecka med hjälp av ett kontinuerligt vattenbyte.
Byter man då t ex 3L/h i ett 1000L kar så förändras ju proportionen gammalt/nytt vatten som rinner ur karet alltefter veckans timmar förlöper.
Dag 1: 00:00 - 3L gammalt vatten rinner ut.
Dag 2: 00:00 - 2.8L gammalt vatten rinner ut, 0.2L nytt.
...
Dag 7: 00:00 - 1.82L gammalt vatten, 1.18L nytt.
Efter en vecka får jag det till att man tillfört 504L vatten men endast 396L av dessa är kvar i karet. Dvs, det effektiva vattenbytet är då för veckan ~39%, inte 50.4% som motsvarar den mängd vatten man tillfört.
Så här rullar det på, vecka efter vecka, och efter att ha tillfört 5000L vatten återstår endast knappa 7L av det ursprungliga vattnet i karet.
Hur slösaktigt eller inte kontinuerligt vattenbyte är beror då alltså på hur stor andel färskt vatten man vill ha i karet. För tal under 50% tycker jag inte det ser ut som om metoden slösar särdeles jämfört med "tömma/fylla"-metoden.
Vad har jag missat?