automatiskt vatten byte

#1 - 4 april 2004 21:12
har sett att en del zoo affärer har det, nån som vet hur det funkar?
#2 - 5 april 2004 08:36
beror på hur atomatiskt du menar...
#3 - 5 april 2004 08:51
http://cichlidinspiration.net3services.com/show_articles2.asp?id=5
#4 - 5 april 2004 08:54
Bra länk!
Men det är nog inget för mig med mina 3 kar... Får väl bära hinkar ett tag till...

Men får man ett ryck och börja samla odlingskar och sånt så är det en kanonsida att ta efter!
#5 - 5 april 2004 09:37
Gör som jag: jag tömmer vattnet till hinkar och fyller på med en slang dragenfrån tvättstugan [:D]
#6 - 5 april 2004 09:49
Gör som jag: jag tömmer vattnet till hinkar och fyller på med en slang dragenfrån tvättstugan

Varför inte tömma via samma slang?
Bara att fylla slangen med vatten, stoppa i karet, andar ändan i avloppet, häverten gör resten.
(Funkar dock inte om din tvättstuga ligger högre än karet)
#7 - 5 april 2004 13:22
Jag tömmer ur akvarierna med trädgårdsslang direkt i golvbrunnen i badrummet eller slasken i köket, den som ligger närmast.Fäster slangen så att inloppet kommer på rätt nivå i karet, då behöver jag inte passa på den.

Sen har jag nya vattnet förberett i en 160 liters tunna i badrummet, med doppvärmare och luftning, vattenberedningsmedel har jag tillsatt när jag fyllde upp tunnan.Brukar låta det stå ungefär ett dygn. Sen kopplar jag en Aquaclear 802-powerhead till trädgårdsslangen, stoppar ner den i tunnan och fyller upp akvariet. Under tiden hinner jag putsa växter och göra rent täckglas mm. Funkar jättebra!

Till de 2 största karen har jag en 3/4´slang som jag tömmer med, går lite fortare. Men det gäller att fästa den ordentligt vid akvariet och avloppet för det blir MYCKET vatten om den hoppar ur! Jag använder stora limknektar av plast till det.Sen ska man sätta en bit filterdvamp vid insuget, annars förljer firrarna med, de är ju så förbaskat nyfikna.
#8 - 5 april 2004 13:34
är det verkligen bäst att byta lite i taget, som snubben i länken gör? borde det inte vara bättre att byta kontinuerligt så att man får stabilare vattenvärden?
#9 - 5 april 2004 13:55
Jämfört med att byta 30%-50% en gång i veckan så lär det i alla fall bli betydligt mer "stabilt".
#10 - 5 april 2004 14:00
Jag gör bara så att placerar ena änden av trädgårdsslangen i toaletten å tar jag den andra och sätter den vid utblåset på min fluval=)
det tar bara några minuter innan jag tömt 30% av vattnet:P sen när jag ska fylla är det bara att byta från toaletten till duschkranen:P
#11 - 5 april 2004 14:07
om man har t.ex. klor i kranvattnet så finns det ingen möjlighet att använda aqua safe ju..
de har inte tänkt på allt..
#12 - 5 april 2004 16:38
dom kanske stoppar i det efter.... borde inte va så bra men...
#13 - 5 april 2004 19:53
Ursprungligen skickat av ViZiR

om man har t.ex. klor i kranvattnet så finns det ingen möjlighet att använda aqua safe ju..

de har inte tänkt på allt..

Litet eller inget problem. Jag använder mig av knappar som byter 2,4,6 eller 10 liter per timme beroende på karets storlek. Till detta har jag på på varje avtappning reglage som gör att jag kan minska eller stypa vattentillförseln helt t.ex vid medicinering.
Nu har jag iochför sig inga problem med klor, men att detta skulle vara något problem har jag svårt att se. Då jag byter 1-2 % av karets vattenvolymen varje timme ser jag klorproblemet som ringa gentemot att byta 30 % en gång i veckan.
Och skulle man ändå ha problem kan man ju också komplettera med förfilter med t.ex aktivt kol, torv eller osmosvatten via osmosanläggning.

Annons