Automatiserade vattenbyten?

#1 - 30 september 2005 19:20
Hej
Jag är inte så frekvent här på forumet vilket kan hänga ihop med hur aktivt jag sköter mitt akvarium..... men allt går i vågor.

Nu har i alla fall tankarna gått till att starta ett nytt, skräddarsytt med närhet till köket så att man kan koppla en fast vattenledning och kanske tom göra ett bräddavlopp på akvariet och dra fram ett avloppsrör.
Det är nämligen där det brister, jag är på tok för slö med vattenbytena. Att slippa dra fram slangen vore mycket skönt!

Någon som har erfarenhet på automatiserade vattenbyten?

MVH
Svante
#2 - 30 september 2005 20:44
Både ja och nej. Jag har provkört alla delarna var för sig men inte blivit färdig att koppla ihop det. Mitt kvarvarande problem är att jag inte har avlopp där akvariet står.

Det vanligaste är att man borrar för någon sorts bräddavlopp. Jag har provat en annan lösning, en dubbelkrökt hävert i form av rör och det fungerar bra men ser rätt hemskt ut. Ritning och bild hittar du här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=125965&gid=201278

Påfyllning med bevattnings-droppventiler. 2L/h och per styck. Det blir 300L/vecka, är det för mycket kan man sätta en bevattningstimer förmodar jag. Är det för lite är det bara att sätta i fler ventiler. Man kopplar in dem på en speciell tunn slang. Du behöver även en tryckregulator. Jag köpe allt av märket Gardena. De finns t.ex. på Bauhaus.

Ett litet problem var att tryckregulatorn har ett litet ventilationshål. Normalt kommer det inget vatten men när man kopplar av och kommer det någon droppe. Det betyder att den måste sitta över ett avlopp, det hade jag inte planerat.

Lycka till och berätta gärna hur det går!
#3 - 1 oktober 2005 17:16
Jag ska nog göra en lösning med bräddavloppet inbyggd i tanken, nu när jag ändå ska bygga något helt nytt. Akvariet är det första man kommer att se när man kliver in genom dörren så en snygg lösning är avgörande.
Gardena sa du... Hmm det ska nog gå att snickra i hop något.

Är det ingen annan som har någon idé?
#4 - 1 oktober 2005 20:13
Hej!

Bräddavlopp är bra. men kontinuerligt och helautomatiskt vattenbyte har sina nackdelar.
Risk för vattenskada om det blir skit i bräddavloppet. kan lösas genom att man har karet i badrummet eller har en intiligent möbel med extra kar i som akvariet står i.

Du lakar ut alla näringsämnena så dina växter kommer att dö om du inte göder fullgödning, gärna automatiskt då också för meningen var väl att slippa jobb.

Mitt förslag är att ha breddavlopp och påfyllningskran monterade alltid snyggt. men att man själv får vrida på vattnet och låta det rinna en halvtimme när man är hemma så man kan ha lita koll. kanske tillochmed köpa ett vattenlarm på biltema som skriker om golvet blir vått.

All ära åt helautomatiska apparater, men det är så mycket som kan gå snett som man aldrig tänker på så dubbel eller trippel säkerhet är nog bra.

Jag har tom räknat ut hur man kan kolla hur mycket som byts vid kontinuerligt in och utflöde. häll i tex nitrat till 50 ppm. låt rinna en halvtimme och mät igen. eller järngödning går lika bra.

Urban.

Annons