Autodosera PMDD

#1 - 10 februari 2008 19:56
Har lurat lite om man kan autodosera PMDD.
så här har jag tänkt.
blandar Pmdd till en torrmix och in med det i en foderautomat
http://www.pwss.se/product.php?productid=3115&cat=22&page=1
om man vill späda ut "mixen" vad kan man använda som inte påverkar vatten värderna?

ett alernativ kan vara att fukta det lite och göra en "tablet" av det????

Kan detta funka???
#2 - 10 februari 2008 21:35
Du måste väll ha flera maskiner för att kunna dosera de olika "mixarna" eller kan man blanda alla eftersom dom inte är i en PET flaska?
Guest
#3 - 10 februari 2008 22:08
Rent praktiskt skulle det faktiskt kunna funka, du kan ju blanda ihop allt som torrmix utom Micro o Nutri, så hur gör man med det?
#4 - 10 februari 2008 22:26
Kanske indunsta micron och Nutri,med det blir nog väldigt små mängder.
man måste hitta något overksamt pulver att dryga ut det med så att det blir hanterbara mängder.

[:-17] vad händer om man blandar kno3 +k2so4 och blöterupp det med micro sedan låter man det torka i lagom stora potioner?

sedan lägger man "tableterna" i foder automaten !

kan detta funka?? eller är jag ute och cyklar
Bilagor:
#5 - 11 februari 2008 07:25
Jag kör en torrmix av allt sedan flera månader tillbaks och akvariet ser ut såhär:
http://www.defblog.se/permalink/1881.html

1-2 krm en gång i veckan, så att splitta upp det på en dos en gång om dagen för en foderautomat blir förstås lite hårigt. Men med en spegel och kreditkort så kanske det går bra *lol*

Här är receptet:
http://www.defblog.se/permalink/1816.html
#6 - 11 februari 2008 11:51
Ett alternativ kan vara att göra stamlösningar och använda doseringspumpar.
#7 - 11 februari 2008 12:17
OT: Nu behövs det 3-4 specialare inom växtakvaristiken varav två redan är tillhandahållna: PMDD-ingridienser (diverse onlinesajter), Vettig belysning (Magic Fingers på plantswap säljer några intressanta 6500K energilampor, skulle även behövas T5-byggsatser och T5-rör), Doseringspumpar (någon?), ADA-Soil/Seachem substrat (någon?). Lustigt att det här behovet inte slår igenom hos affärerna, men det är nog tyvärr ett bevis på att växtakvaristiken är för liten i Sverige.
#8 - 11 februari 2008 13:27
Pålitliga doserpumpar är tyvärr svindyra, 1200styck eller 3500 för 3st.
Jag har testat att autodosera pulver och de klumpar sig rätt bra efter 2-3 dagar.
Jag körde med en petmate doserare med individuella fack, enda sättet att få en jämn och pålitlig dos.
Fuktigheten skulle nog ställa till de även för tabletter.

//NiXoN
#10 - 11 februari 2008 14:29
Nu tycker ju inte jag att exempelvis 1200:- är speciellt dyrt... det beror ju på vad man prioriterar. Jag skulle absolut kunna skaffa mig en pump eller två för att dosera PMDD och Easy Carbo dagligen men jag har noll koll på vilket märke och modell som är att föredra och just nu är det väl inget som prioriteras heller... men får jag bara klarhet i vilken modell som passar mina behov så... :)
#11 - 11 februari 2008 14:38
Jag har funderat på det där med doseringspumpar till växtgödning, utan att ha provat pmdd i praktiken ännu. Jag vet att jag är för lat och för disträ för att fixa att dosera växtgödning regelbundet. Bör de tillblandade stamlösningarna skakas före dosering, finns det en risk att lösningarna sedimenterar eller skiktar sig? I så fall är ju inte doseringspumparna något ideelt hjälpmedel.

Att dosera torrt vore då smidigare; men det blir alltså problem med att det klumpar sig?
Bilagor:
#12 - 11 februari 2008 15:44
http://cgi.ebay.com/NESTLE-2200-ENTERAL-FEEDING-PUMP-BARELY-USED-NO-RESERVE_W0QQitemZ330210234776QQihZ014QQcategoryZ31464QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Nåt sånt här billigt kan du ju alltid prova om du orkar fixa en 120volts adapter, avsett för läkemedel (dropp) men funkar säkert lika bra med lite lagom utspädd PMDD eller easy carbo :)
Bilagor:
#13 - 11 februari 2008 17:31
Jag har spanat lite på ebay men dom pumparna brukar ändå gå upp i pris såpass att det inte är värt att bjuda på dom.
Jag skulle väl rekomendera grotech´s olika doserpumpar, dom verkar vara billigare i sverige än från aquaristic.net?

Budjetlösningen är kanske ett gravitationsystem som dropp på sjukan.

//NiXoN
#14 - 11 februari 2008 18:17
brevid skrev:

det med att det klumpar sig har jag tänkt på..därför kollade jag in den här doseraren med "lufttork".
#15 - 11 februari 2008 20:30
Det är väl en roterande trumma på dendär foderautomaten? Det känns allt annat än exakt, sen så hade min foderautomat samma funktion.
//NiXoN
#16 - 11 februari 2008 21:16
NiXoN skrev:
Det är väl en roterande trumma på dendär foderautomaten? Det känns allt annat än exakt, sen så hade min foderautomat samma funktion.

//NiXoN

jag har en sådan som jag använder till granulat, dett er en roterarende trumme, så länge der är samma syorlek så funkar det , men no3 är väl mera i konsistens som salt , så jag tror dett blivar en dårlig gödselspridar,
mvh janne
#17 - 11 februari 2008 21:40
ok , men att "baka" typ tabletter av det ,finns det något som inte är verksamt som man kan blanda i och inte påverkar akvarievattnet?
jag tänker men kan inte komma på något bra..
#18 - 11 februari 2008 21:46
brevid skrev:
ok , men att "baka" typ tabletter av det ,finns det något som inte är verksamt som man kan blanda i och inte påverkar akvarievattnet?

jag tänker men kan inte komma på något bra..

[:-17] jo nu kom det... stenpulver eller glaspulver.
eller .........................................................:-)
#19 - 12 februari 2008 22:27
brevid skrev:
[:-17] jo nu kom det... stenpulver eller glaspulver.

jag svarar igen på egen tråd hmm.....den verkade dö pga mitt lilla knark skämt[:I]
så jag tar väll bort det....

till tråden igen..
jag har funderat på att blanda mycket fin sand med pmdd och selantin som bindmedel.(selantin = protein som bör brytas ner ganska lätt..eller?)

forma lagom stora potioner av det och låta det torka i värme.

jag ska prova detta innan jag köper en foderautomat.

eller vad kan man anv för annat bindemedel???
#20 - 12 februari 2008 23:18
Jordakvarier är autodoserande...
#21 - 12 februari 2008 23:26
Jag har missat mycket det senaste året märker jag. :)
#22 - 13 februari 2008 06:30
Selantin finns inte med i wikipedia och ger bara 10 träffar i google, vad är det?
#23 - 13 februari 2008 06:50
Känns som att han syftar på gelatin men vad vet jag :)
#24 - 13 februari 2008 07:13
Aha, isåfall är agar-agar kanske bättre eftersom det är algbaserat. Det blir ju dock ganska geleaktigt och jag vet inte riktigt vad som händer om man torkar det =)
#25 - 13 februari 2008 09:33
brevid skrev:

bikarbonat och citronsyra kanske, då blir det en brustablett.
Tror inte så små mängder av bikarbonat och citronsyra borde påverka pH och KH allt för mycket.
Det största problemet är väl att pressa ihop det till en tablett. Vet inte hur mycket tryck man behöver ha för att det ska bli bra, men det är la bara att prova.
#26 - 13 februari 2008 15:36
brevid skrev:

jag har funderat på att blanda mycket fin sand med pmdd och selantin som bindmedel.(selantin = protein som bör brytas ner ganska lätt..eller?)

forma lagom stora potioner av det och låta det torka i värme.

jag ska prova detta innan jag köper en foderautomat.

Sand borde funka om du behöver blanda ut det. Sand påverkar inte vattenkvaliteten. Protein låter inte lika bra. Det är protein som ger vit hinna på vattenytan och det är inte snyggt.

Undrar om inte apotekare brukade använda någon slags pillertrillare som man kan pressa ihop torra kemikalier till tabletter. Borde finnas begagnade.

Glöm inte regelbundna vattenbyten om du göder regelbundet.
#27 - 13 februari 2008 17:28
defdac skrev:
Selantin finns inte med i wikipedia och ger bara 10 träffar i google, vad är det?

syl skrev:
Känns som att han syftar på gelatin men vad vet jag :)

Javiss, jag menade gelantin.

Men jag tror på idèn med PMDD i fast form!
Även om man inte kör med någon form av autodosering.
Tänk att slippa allt slabbande med det vätskeform ,kryddmått mm.

Jag har funderat på om firrana kanske vill käka på "tabletten" .
då tar man ett plast rör som går över ytan och med en bottensil längsner. man/foderautomaten släpper ner tabletten i röret.

Det optimala måste vara att tabletten löser sig sakta= jämn å fin näringnivå!

vart kan man hitta mycket fin sand typ pulver?

vad kan hända om man pressar PMDD ,har ju en hydralpress stående.....inget lurigt med det eller ??
#28 - 15 februari 2008 15:14
brevid skrev:
var kan man hitta mycket fin sand typ pulver?

vad kan hända om man pressar PMDD ,har ju en hydralpress stående.....inget lurigt med det eller ??

Blästersand på byggvaruhus kanske? Jag tror inte att det händer något om du blandar salterna och pressar ihop dem. Det är ganska ovanligt att torra kemikalier reagerar med varandra.
#29 - 15 februari 2008 15:26
Krax skrev:
Undrar om inte apotekare brukade använda någon slags pillertrillare som man kan pressa ihop torra kemikalier till tabletter. Borde finnas begagnade.

Apotekarna har ju väl gelatinkapslar som man gör sådana där tabletter som består av två "halvor" som kan dras isär? Det penicillin som jag fick som barn vill jag minnas var doserat i sådana kapslar.
#30 - 15 februari 2008 22:02
Vad tror ni om stenmjöl som utdrygare l?
http://www.odla.nu/metoder/stenmjol.shtml
#31 - 16 februari 2008 09:49
#32 - 16 februari 2008 11:44
stenmjöl verkar vara innert
om man siktar det och tar det finaste "pulvret" och blandar i PMDD +någon % H2o.
sen pressar det i hydralpressen!
#33 - 17 februari 2008 11:04
Jag har inte läst igenom hela tråden, det senare verkar dock avhandla torrdosering.

När jag körde automatisk gödning så bandade jag alla delarna så att 10 fulldoser var upplöst i 1,5 liter vatten, detta verkade lösa fint utan utfällningar. Denna vätskan doserades till akvariet med hjälp av slangpump 0,5 dl dagligen strax innan ljuset gick på. Var 30e dag var det dags att mäta (på kvällen), om något ämne accumulerats i felaktiga proportioner så justerade jag nästa blandning något.

Det sägs att slangpumpar är dyra men jag kan inte hålla med. För 1000 kr får du en gödningsregim som sköter sig själv upp till 100 dagar i rad (5litersdunk). Du minskar arbetsbördan och stabiliteten i systemet blir oslagbart.
MVH
Magnus
#34 - 17 februari 2008 15:18
Tropfrog skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden, det senare verkar dock avhandla torrdosering.

När jag körde automatisk gödning så bandade jag alla delarna så att 10 fulldoser var upplöst i 1,5 liter vatten, detta verkade lösa fint utan utfällningar. Denna vätskan doserades till akvariet med hjälp av slangpump 0,5 dl dagligen strax innan ljuset gick på. Var 30e dag var det dags att mäta (på kvällen), om något ämne accumulerats i felaktiga proportioner så justerade jag nästa blandning något.

Det sägs att slangpumpar är dyra men jag kan inte hålla med. För 1000 kr får du en gödningsregim som sköter sig själv upp till 100 dagar i rad (5litersdunk). Du minskar arbetsbördan och stabiliteten i systemet blir oslagbart.

MVH

Magnus

kör du inte med automatisk gödning nu...varför?

det fina med en "tablett" är att det blir otroligt enkel att använda PMDD i standard dosering,med en foderautomat eller mauelt
inget slabb med vätskorna alger i det mm , och om man får till det ..löser sig tabletten sakta.

Ska sticka till Pattentverket nu;)
#35 - 17 februari 2008 17:43

Ska sticka till Pattentverket nu

Det är med tabletter tycker jag var en rolig idé =) Med en tablett-press vore jag sugen att testa.
#36 - 18 februari 2008 08:21
defdac skrev:
Det är med tabletter tycker jag var en rolig idé =) Med en tablett-press vore jag sugen att testa.

Frågan är ju bara om det är så bra när fiskarna stor och slafsar i sig det för att dom tror det är nått ätbart. Men det kanske inte gör så mycket??

Jag tror mer på pump. Jag har en grotech III och den fungerar hur bra som helst.
/Anders
#37 - 18 februari 2008 10:48
Beroende på effekten på fiskarna kanske man även kan trycka dit en smiley på tabletterna =)
#38 - 18 februari 2008 21:11
Javisst, lite olika frekter på tabletterna ,upp ,mer ,höger ,vänster ..hahaha
#39 - 18 februari 2008 21:25
brevid skrev:
kör du inte med automatisk gödning nu...varför?

Nej, jag kör inte med autogödning nu, har konverterat till saltvatten.
MVH
Magnus
#40 - 18 februari 2008 22:09
Zanders skrev:
Frågan är ju bara om det är så bra när fiskarna stor och slafsar i sig det för att dom tror det är nått ätbart. Men det kanske inte gör så mycket??

Som jag skrev tidigare i tråden skulle man kunna dryga ut tabletterna med bikarbonat och citronsyra så att det blir en brustablett.
Om man sen låter denna tablett trilla ner någonstans där inte fiskarna kommer åt den (perforerar rör tex) så löser den upp sig effektivt och blir inte fiskmat.
#41 - 18 februari 2008 22:29
Jo ,men bikabonat höjer ju PH
#42 - 19 februari 2008 07:06
Och citronsyra sänker pH, men i praktiken har jag svårt att tro att den lilla mängden skulle ge någon mätbar skillnad om det äns blir någon skillnad efter att det brusat/reagerat klart s.a.s.
#43 - 19 februari 2008 21:21
Ja ,det har du rätt i !
vilka blandning förhållade ska man använda tro ,fiffty fiffty???
#44 - 19 februari 2008 21:57
Den kemiska formeln "tror" jag ser ut så här:
3(NaHCO3) + C6H8O7 = 3(H2O) + 3(CO2) + Na3C6H5O7

Det innebär i så fall att man vill ha ett vikt förhållande bikarbonat:citronsyra enl. 252:192 eller förenklat 1.3:1

Dvs: 1.3g bikarbonat för varje 1g citronsyra.
#45 - 20 februari 2008 10:41
Om man skall pressa tabletter så får man se till att alla ingredienser är av samma partikelstorlek för att få så jämn blandning som möjligt, och binde medel behöver man oftast inte utan man kan pressa dessa på ca 30-35kp(kilopound) tryck..

Hur de blir i karet åter står att se..

Jag har använt Defdacs torr recept och kört allt igenom en freiwitt(en sikt som skrapar ut allt i en och samma storlek genom ett nät)
Sedan pressade jag dessa på 32kp i en tablettmaskin..
Jag har inte kollat hur snabb de löser upp sig..

http://www.savf.se/shrimps/Naringspiller.jpg
#46 - 20 februari 2008 19:56
heeke skrev:
Den kemiska formeln "tror" jag ser ut så här:

3(NaHCO3) + C6H8O7 = 3(H2O) + 3(CO2) + Na3C6H5O7

Det innebär i så fall att man vill ha ett vikt förhållande bikarbonat:citronsyra enl. 252:192 eller förenklat 1.3:1

Dvs: 1.3g bikarbonat för varje 1g citronsyra.

ska prova detta!!!

peterhaack skrev:
Om man skall pressa tabletter så får man se till att alla ingredienser är av samma partikelstorlek för att få så jämn blandning som möjligt, och binde medel behöver man oftast inte utan man kan pressa dessa på ca 30-35kp(kilopound) tryck..

Hur de blir i karet åter står att se..

Jag har använt Defdacs torr recept och kört allt igenom en freiwitt(en sikt som skrapar ut allt i en och samma storlek genom ett nät)

Sedan pressade jag dessa på 32kp i en tablettmaskin..

Jag har inte kollat hur snabb de löser upp sig..

http://www.savf.se/shrimps/Naringspiller.jpg

30-35 kilotryck låter väldigt lågt för att få en "hård" tablett ?
är du säker på att det inte är någon slags utväxlin i maskinen?
att mediet som ska bli tablett trycks samman med ett betydligt högre tryck.
I prinsip kan man då med hand kraft forma tabletter!!!?
#47 - 20 februari 2008 21:16
jo klart e det det men det är vad den maskinen säger att det är kp tror det ksi Kilopound per kvadrattum så riktig värde är väk runt 2400kg per cm eller ngt jaja kvitt samma de har legat i vatten nu och de löser sig knappt så de är för hårda man skulle behöva ngt bindemedel om det skall fungera för att få en så lös tablett som möjligt tror jag
#48 - 20 februari 2008 21:34
Jag undrade hur länge du skulle kunna hålla dig ifrån att prova ;)
#49 - 20 februari 2008 22:02
peterhaack skrev:
jo klart e det det men det är vad den maskinen säger att det är kp tror det ksi Kilopound per kvadrattum så riktig värde är väk runt 2400kg per cm eller ngt jaja kvitt samma de har legat i vatten nu och de löser sig knappt så de är för hårda man skulle behöva ngt bindemedel om det skall fungera för att få en så lös tablett som möjligt tror jag

Ja, men det är väll perfekt att den löser sig sakta!
det blir en jämn och fin näringsnivå.

Tänk så enkelt att mata firrana +en pmdd tablett om dagen.
men då måste man "drygaut" tablett innehållet med tex stenmjöl,finfin sand.

The Idéman;)
#50 - 21 februari 2008 00:06
heeke skrev:
Jag undrade hur länge du skulle kunna hålla dig ifrån att prova ;)

Hehe du känner ju mig har man tillgången har man nyfikenheten haha

Men jag tror mer på brustablett...
#51 - 17 maj 2008 20:30
Någon som har provat brustablett ännu och hur gick det?
#52 - 18 maj 2008 07:35
Jag svarvade ett verktyg som funkade ,men det var väldigt långsam process att tillverka tableterna .
pressade en itaget i ett skruvstycke.

byggde i stället en autodosering av div grejer som jag hittade.
doserpumpen startar när ljuset tänds den stoppas av timern som man ser brevid pumen på bilden
har funkat mycket bra i flera månader nu
byggkossnad 0kr:)

http://i266.photobucket.com/albums/ii267/brevid/doserpump004.jpg
#53 - 24 maj 2008 05:40
Det finns enkla lite billigare doserings pumpar här.
Exempel på en färdig http://www.williamsonpumps.com/AQUADOSER.pdf
Sen kan man köpa pump med motor och bygga själv. Kör idag med 3 pumpar kopplade till en PLC. Tar men en som inte ger så mycket och snurrar långsamt kan man dosera med tid. Mina ger 1ml/min (så här i efterhand skulle jag valt en model som gav mer) och är då lätt att ställa på en timer hur mycket man vill ha. Fungerar utmärkt.
#54 - 24 maj 2008 08:25
vad kostar doserpumarna ?
var kan man köpa dem ?
#55 - 25 maj 2008 08:02
De går att köpa direkt på deras hemsida.
Här finns deras webshop
http://www.williamson-shop.co.uk/
och en lista på deras olika modeller.
http://home2.btconnect.com/Williamson-Pumps/peristaltic.html

Annons