Aulonocara kombination?

#1 - 9 maj 2007 07:31
Skulle väldigt gärna vilja ha olika sorters Aulonocara i mitt kar, och vad jag förstått så är korsningsrisken väldigt stor då honorna är väldigt lika varandra, men finns det några arter som har honor som skiljer sig såpass mycket att man kan ha dom tillsammans? Tycker dom har så härlig och häftig kroppsform så skulle väldigt gärna ha iallafall två olika...omöjligt? Blir isåfall i ett 600 liters...så det platsen ska väl inte vara några problem iallafall...

Mvh Patrik
HazelCR
#2 - 9 maj 2007 08:50
bjuren skrev:
Skulle väldigt gärna vilja ha olika sorters Aulonocara i mitt kar, och vad jag förstått så är korsningsrisken väldigt stor då honorna är väldigt lika varandra, men finns det några arter som har honor som skiljer sig såpass mycket att man kan ha dom tillsammans? Tycker dom har så härlig och häftig kroppsform så skulle väldigt gärna ha iallafall två olika...omöjligt? Blir isåfall i ett 600 liters...så det platsen ska väl inte vara några problem iallafall...

Mvh Patrik

Här är en länk som ger dig mycket upplysning om hur du kan välja.

http://www.cichlid-forum.com/articles/mixing_peacocks.php
#3 - 9 maj 2007 10:20
Tack för det Hazel! Förlåt om jag är trögfattad nu, men kan man para ihop dom inom samma ruta, eller hur blir det? :confused: :confused:

mvh Patrik
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 maj 2007 10:45
bjuren skrev:
Tack för det Hazel! Förlåt om jag är trögfattad nu, men kan man para ihop dom inom samma ruta, eller hur blir det? :confused: :confused:

mvh Patrik

Man kan INTE hålla de ihop som är i samma ruta
#5 - 9 maj 2007 11:10
vilken bra sida.. kanon.. har letat efter nåt liknande faktiskt.
så det går alltså att blanda hur som helst bara dom inte kommer från samma ruta?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 maj 2007 12:02
vilken bra sida.. kanon.. har letat efter nåt liknande faktiskt.

så det går alltså att blanda hur som helst bara dom inte kommer från samma ruta?

Det finns alltid en risk med att blanda - men risken är mindre om man max har en art från vardera gruppen.
Jag skulle dock aldrig ha fler än två arter och dessutom är det viktigt att ha flera honor till varje hane
#7 - 9 maj 2007 12:49
Jaha! Haha! inte så lätt juh...[:o] Men det blir kanon! Och hur många honor till varje hanne då på ett ungefär?

Mvh Patrik
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 maj 2007 12:50
bjuren skrev:
Jaha! Haha! inte så lätt juh...[:o] Men det blir kanon! Och hur många honor till varje hanne då på ett ungefär?

Mvh Patrik

3 st
HazelCR
#9 - 9 maj 2007 14:40
Röd Rubin skall ju vara en odlingsform av A. sp. "Stuartgranti Maleri". Den får väl tillhöra grupp 4.

Frågan som kvarstår blir ju om de nya odlingsvarianterna, "strawberry", "firefish" och allt vad de nu kommer att saluföras under för namn, kommer att kunna placeras i de 4 grupperna. Hur skall man våga kombinera med dessa? Det blir ett stort frågetecken.

Det kanske är bäst att hålla sig borta från dessa odlingsvarianter. Det finns ju gott om olika arter i malawisjön redan som det är.
#10 - 9 maj 2007 21:10
Det finns alltid en risk med att blanda - men risken är mindre om man max har en art från vardera gruppen.

Jag skulle dock aldrig ha fler än två arter och dessutom är det viktigt att ha flera honor till varje hane

tackar,, nej för många sorter är väl inte så bra knaske.. hade bara tänkt mig en sort till ifall jag köper några.
#11 - 10 maj 2007 07:49
Ja, det känns klurigt hela saken tycker jag...samtidigt som man vill ha ett fint fungerande akvarium vill man juh ha en artsammansättning som inte vänder helt upp o ner på allt...får fundera o försöka pussla lite...
#12 - 11 maj 2007 16:20
För ett tag sen var det någon som skrev på ett forum (Vet ej om det var zoopet eller nåt annat) att han var väldigt förtjust i Aulonocara och därmed hade han ett kar med sju (7!!!) olika sorters aulonocara.
Enligt mig så spelar det ju ingen större roll om man blandar, bara man ser till att INGA YNGEL LÄMNAR DET HUSET, och att fiskarna trivs...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 maj 2007 16:58
Herne skrev:
För ett tag sen var det någon som skrev på ett forum (Vet ej om det var zoopet eller nåt annat) att han var väldigt förtjust i Aulonocara och därmed hade han ett kar med sju (7!!!) olika sorters aulonocara.

Enligt mig så spelar det ju ingen större roll om man blandar, bara man ser till att INGA YNGEL LÄMNAR DET HUSET, och att fiskarna trivs...

Sedan är det ju av rent estetiska skäl inte heller så snyggt med för många arter.
Vill man ha ett riktigt snyggt akvarium så satsa på max 3 arter och BARA hanar.
#14 - 11 maj 2007 17:08

Är som överallt annars att vi hanar är överlägset vackrast :D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 maj 2007 17:10
Är som överallt annars att vi hanar är är överlägset vackrast :D

Med ett undantag - ja:p
#16 - 11 maj 2007 17:23
Sedan är det ju av rent estetiska skäl inte heller så snyggt med för många arter.

Håller med helt och hållet. Jag har bara en art. Aulonocara Baenschi. :D
#17 - 17 juni 2007 17:57

Dum fråga kanske..
Men om man bara har hanar, blir det inte ett jävla liv då? Eller lugnar dom ner sig när det inte finns honor att slåss om?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 juni 2007 18:49
battalionP skrev:
Dum fråga kanske..

Men om man bara har hanar, blir det inte ett jävla liv då? Eller lugnar dom ner sig när det inte finns honor att slåss om?

/Hans

Som du antar - utan fruntimmer lugnar gubbarna ofta ner sig:D
#19 - 18 juni 2007 07:55
Det blir väl fler softa kvällar och bastuöl med grabbarna kan jag tänka?

Själv har jag ett par arter Aulonocara med mina andra malawis och de får stå ut med att vara singlar... annars får de väl kasta ett öga på nån Ps. acei eller saulosibrud och det är de förmodligen inte så intresserade av.
#20 - 18 juni 2007 14:56
Hmm nu fick man nåt att fundera på, att bara ha ett gäng aulonocarahaner tillsammans, ingen dum ide! Dom är ju förbannat fina, många av dom!!
Fan att man alltid ska ha så svårt att bestämma sig! ;)

/Hans

Annons