Har skaffat mig några ny odlade malawi Fire-Fish och undrar om det finns några fler här som skaffat sånna?
Skulle behöva ha nån hona till men hittils har jag bara sett par här i v-ås och ett par i stockholm.
santa skrev:Har skaffat mig några ny odlade malawi Fire-Fish och undrar om det finns några fler här som skaffat sånna?
Skulle behöva ha nån hona till men hittils har jag bara sett par här i v-ås och ett par i stockholm.
andreassofus skrev:finns några st sådanna i grannstaden där jag alltid köper mina ciklider. riktigt snygga. men 395kr/st ?? de lät dyrt eller så vet han där jag var inte vad dom kostade för jag tror han tog en tredjedel av priset ca. men han sa att det var en ny variant. kanske skulle ta o köpa dom då :)
Stew skrev:Att jämföra priser på malawi är omöjligt :)
395:- går de på här iaf. Kanonfina.
andreassofus skrev:vad menar du?
nån sa att dom kostade 395kr på ett ställe och jag sa att dom kostade "så" mycket på ett annat.. vad är problemet????
Stew skrev:Absolut inget problem. Menade inte något illa alls :)
Passa på att köp!
andreassofus skrev:hehe missförstod bara lite :)
underar faktiskt på att köpa sånna, fast honorna är väl dom andra aulonocara honorna tyvärr, och sånna har jag redan i karet.
miluhe skrev:Vilken otur. Jag hade gråtit en vecka. Hoppas du får tag i nya fina lite större. Det var den dyraste fiskmat jag har hört.
andreassofus skrev:tråkigt o höra.. tyckte det var konstigt att dom beter sig så.. dom var väl i samma storlek sa du? tråkigt i alla fall :(
Zaphi skrev:Vad är det som är så fascinerade med dessa framavlade fiskar som har samma färger som lösgodis och som inte finns i naturen? Det är tråkigt att de välkomnas så av vissa...
Jag skall erkänna att jag själv hållt exempelvis A. sp. "röd rubin" men har helt gått från detta nu. Det som är riktigt fascinerande är det som naturen skapat genom evolution och inte det som nån asiat eller tysk skapar i nått labb...
Zaphi skrev:Ge dig! Du kunde inte ha mer fel när du säger att detta välkomnas av alla. De flesta seriösa akvarister välkomnar inte detta! Folk som köper FireFish bör veta att de står inför moraliska och etiska dilemman vad gäller genetiska frågor och jag tycker de bör känna till detta. Historiskt har de som håller på med afrikanska ciklider varit seriösa och respekterat vildformerna och det som håller på att hända just nu är inte bra för hobbyn på något sätt.
Du verkar tycka urvalsodling är en positiv grej, men det visar ju bara en sak, att du inte har någon förståelse eller respekt för naturen eller frågor kring inavel.
Bara för att man gjort bort sig med vissa fiskar och hundar,vilket är tråkigt, behöver det väl inte betyda att det är fördelaktigt att förvärra situationen? Det är riktiga orelevanta och tragiska argument du tar upp!! Skärpning!
Denna diskussion är viktig och passar in i vilken FireFish-tråd som helst. Jag som är så pass involverad i hobbyn att jag vill informera om att detta och tänker göra det framöver också.
Zaphi skrev:Intressant med folk som inte bryr sig ett smack om något! Jag är inte ute på något korståg och jag är faktiskt inte så mycket emot som det kanske låter även om jag nu ser det som en självklarhet att inte hålla sådan fisk, men jag tycker det är viktigt att folk får reda på vad de gör när leker gud och håller på med framtagna färgmorfer och inavel. Det är ju ingen slump att många sådana fiskar inte har riktiga kroppsformer.
Ser att du bor i Göteborg. Du är välkommen till ett möte hos Göteborgs Ciklidgrupp för att diskutera fördelarna med inavlade färgvarianter. Jag bjuder härmed in dig! Det vore intressant att höra dina åsikter samt föra en debatt "live" kring detta. Kanske kan du hålla ett litet föredrag om ämnet, men då får du ha lite bättre argument än att "kossor finns och vi äter dem."
Kjell Fohrman skrev:Jepp det vore en intressant diskussion - jag tar upp handsken Zaphi och utmanar dig härmed på en debatt i ämnet.
Lite intressant för övrigt hur Göteborgs CIklidgrupp då kan ha en oseriös person som inte har respekt och förståelse för naturen (enligt din terminologi) person i styrelsen som odlar olika avelsvarianter av diskus;)
Stew skrev:Jag säger inte att jag är imot dig zahpi. Jag håller med dit till stora delar. Absolut vad det gäller att genetiskt ändra förutsättningar för fiskar (och alla djur för den delen).
Men här handlar det om urvalsavel (som jag fick förklarat för mig).
Om du vill hitta någon som du kan argumentera med så är inte jag rätt person. Jag hör till den breda massan. Håller inte med dig helt, men är inte imot dig.
Kommer HEMSKT gärna till erat nästa möte. Men då som en normal akvarist, och inte som en dna-nazist.
Mvh
Stefan
Zaphi skrev:En sak förvånar mig dock. Tycker dock det är lustigt att du anser att man kan göra vad som helst bara för att "stimulera akvariehobbyn". Varför är det så jädra viktigt att stimulera hobbyn till varje pris? Du menar att alla dessa trubbnosiga odlingsformer man ser i butiken är en bra, en "kul grej" och simulerar hobbyn? Jag tror tvärtom, att hobbyn förlorar perspektivet och att man tappar respekt för de fiskar som finns i naturen och ser dem endast som grunddjur för inavel, som det faktiskt nästan blivit med diskus.
Zaphi skrev:En annan sak som jag inte riktigt gillar är just tankegångarna att akvariefiskar skall anpassas av människor så att de skall stimulerar akvaristen optimalt färgmässigt för att kunna sälja så mycket som möjligt till folk som inte vet vad de egentligen köper, nämligen en nystan trasiga dna-stegar ;) (inte så illa kanske men nästan).
Zaphi skrev:Att fler avelsformer är en positiv sak anser jag dock är helt felaktigt, framför allt med tanke på inavel och missbildningar. Hade jag fått bestämma då hade vi haft något annat i det akvariet
peter_m_jonsson skrev:Är det några specifika problem med Aulonocara Fire-Fish jämfört med vildformen?
Jag tycker mest att du yrar i största allmänhet utan att ha några konkreta exempel för just denna fisken.
peter_m_jonsson skrev:Om du har någon information så dela med dig av den, annars tycker jag att det är bättre att du startar en egen tråd om du vill driva någon personlig linje om fiskavel i största allmänhet.
peter_m_jonsson skrev:Om du dessutom har haft avelsformer själv så kan det väl inte vara så svårt att förstå varför dom är populära, eller? Något måste ju fått dig att köpa dom från början.
Kjell Fohrman skrev:För övrigt så tycker jag att denna diskussion med respekt för frågeställaren bör återgå till ursprungsfrågorna och inte utmynna i en allmän debatt om synen på avelsformer
Stew skrev:Gammal tråd. Men men.
Jag kasnke kommer skaffa ett par. Inte bestämt mig än.
Finns gott om den här i göteborg. 395:- St.
Det är underligt att folk blir så jädra sura bara för att man informerar om detta ämne. Jag tycker folk bör få veta vad de har för fiskar. Varför försvaras det så förbrilt när det av många anses vara ok? Kör hårt, låt inte mig hindra dig.
Någon som vet hur jag skall fördela dessa?
1+2?
Zaphi skrev:Jag får väl motsträvigt hjälpa till då! ;) Kolla med Mölnlycke Ciklid Odling, jag vet att han har. Han har bättre priser än de flesta andra butiker.
Zaphi skrev:Jag får väl motsträvigt hjälpa till då! ;) Kolla med Mölnlycke Ciklid Odling, jag vet att han har. Han har bättre priser än de flesta andra butiker.
Kjell Fohrman skrev:Nåväl vänd på det - tänk om det när du drar igång trådar där du frågar om dina "naturliga" fiskar dyker upp folk som varje gång vill debattera avelsformer och varför dessa är så bra och klankar ner på dina fiskar och beskyller dig för att vara en oseriös akvarist som inte har respekt och förståelse för naturen. Inte så himla kul va;)
Zaphi skrev:Skulle inte då gå tillbaka till ämnet? :p
Kjell Fohrman skrev:Stew du får väl haka på Zoopetklubbväst på lördag eftersom vi då skall besöka malawijanne (dvs mölnlycke ciklidodling).
Kjell Fohrman skrev:
Lite intressant för övrigt hur Göteborgs CIklidgrupp då kan ha en oseriös person som inte har respekt och förståelse för naturen (enligt din terminologi) person i styrelsen som odlar olika avelsvarianter av diskus;)