Auloncara + Mbuna (rödzebra)?

#1 - 3 augusti 2010 10:54
Har spånat och spanat litegrann och blivit hopplöst förälskad i ett par olika Auloncara (i synnerhet kandensee och baenschi). Förutsatt att jag får tag på någon av dessa.. skulle en mindre grupp fungera tillsammans med ett gäng rödzebra i mitt kar?
250 liter.
Där finns väldigt gott om klippformationer och grottor.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 augusti 2010 11:26
Det borde kunna funka äbven om rödzebrorna är rätt tuffa.
2 påpekanden dock
1/ det är alltid svårare med som du skriver med en "mindre grupp" än en lite större
2/ Om det handlar om vuxna fiskar så skall Aulonocarorna först ges chansen att "gå in" akvariet innan rödzebrorna släpps i
#3 - 3 augusti 2010 13:25
Som kjell skriver!

Är röd zebrorna små?
#4 - 3 augusti 2010 14:15
Zebrorna är fortfarande ungdjur på ungefär 6-7cm, men hanen har börjat färga över till blått... inte särskilt hård emot sina honor än så länge dock.
Kan bero på att crabrosarna håller honom på mattan.

Aulonocarorna kommer hur som helst att ha karet för sig själva innan det är dags att stänga ned burken på jobbet - då får de zebrorna flytta hem till mig är det tänkt. Om jag inte ändrar mig och får för mig att satsa enbart på Aulonerna. *ler* Man vet aldrig.

Hur många tror ni vore lämpligt av var sort?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 augusti 2010 14:25
Pickles skrev:
Hur många tror ni vore lämpligt av var sort?

7-8 st
#6 - 3 augusti 2010 14:38
Såpass? En hel drös. ^^
Tack ska ni ha för hjälpen! Jag känner mig helt grön på malawis så det är för väl att det finns någon att fråga.

För tillfället har jag inkörsfiskar i karet, så jag har lite tid på mig att välja de Aulonocaror jag verkligen vill ha och att få hem dem. När de är på plats får jag bestämma mig för hur det blir med zebrorna.
#7 - 3 augusti 2010 15:00
det är ju så att aulonocaror är lite känsligare än mbunas, som kan vara rätt så "bökiga"
#8 - 3 augusti 2010 15:06
Det var min känsla, så jag tyckte att det var bäst att fråga.

Är din åsikt att det är bäst att låta bli blandningen?
Bilagor:
#9 - 4 augusti 2010 11:01
Hur stora aluonocaror kan du få tag på?
#10 - 4 augusti 2010 13:29
Jag har faktiskt ingen aning. Jag vet inte om jag kan få tag på dem överhuvudtaget, utan tyckte att det var lika gott att skicka upp en fråga här innan jag började bestämma mig och skicka efter fisk.
Men storleken på dem är givetvis också en faktor att ta med i ekvationen. Duger inte med 4 cm Aulonocara mot 7 cm rödzebra!

Kandensee (jag är Rätt säker på att det är den jag helst vill ha.) brukar i alla fall finnas inne hos grossist om jag inte misstar mig.

Får lov att skicka ett mail till Rolle i Luleå och be honom titta efter åt mig kanske.

Annons