Auloncara fråga

#1 - 18 maj 2006 14:47
hej hopp!

Har en röd rubin hona hemma.. hennes hane dog tyvärr under dramatiska former.. så nu går hon själv.. men jag har en tanke.. auloncara honorna e ju så lite.. spelar det ngn roll om hon får en annan sorts auloncara hane eller måste det vara röd rubin? förstår ni va jag menar..

iom att de e så lika honorna, är det ngn skillnad på dom.. och hur blir yngeln då om man tex tar henne å hon fattar tycke för en Maleri som e gul.. hur blir det då?? blir de en mix då av rött å gult eller blir det en maleri "orginal" eller?

ja en novis fråga men jag e ju novis så..

ngn som kan förklara hur det ligger till med auloncara, då deras honor e ruskit lika.. =)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 maj 2006 14:51
Visst är det så att många aulonocaror är väldigt lika och risken för kosrningar är oerhört stor om man blandar olika arter - speciellt om det handlar om udda exemplar i akvariet.
Blir det korsningar i akvariet skall man självklart aldrig sälja eller ens skänka bort sådana yngel, men om man bara har dom i sitt eget akvarium så spelar det ju ingen roll.
#3 - 18 maj 2006 14:59
[quote=Kjell Fohrman]Visst är det så att många aulonocaror är väldigt lika och risken för kosrningar är oerhört stor om man blandar olika arter - speciellt om det handlar om udda exemplar i akvariet.
Blir det korsningar i akvariet skall man självklart aldrig sälja eller ens skänka bort sådana yngel, men om man bara har dom i sitt eget akvarium så spelar det ju ingen roll.[/quote]

Hallå kjell! välkommen tillbaka! du har vart efter längtad =) ;)

jaha ok, så det blir blandras då? ja det vill man jue inte..=) då blir det att fiska upp henne. elelr hitta en rikigt fin hane till henne!

men hur näa besläktade är egentligen auloncara arterna? de e ju så fruktansvärt lika honorna iofs även hanarna.. dock färgen som skiljer dom åt då så klart =)
#4 - 24 maj 2006 07:27
Jag anser att aldrig bör blanda eller korsa även om du skall behålla dem själv. Risken är ganska stor att du i framtiden måste avliva massor av fisk för att se till att inte korsningarna kommer ut bland butiker eller andra akvarister. För du lär väl inte ha kvar alla dina yngel tills det att de dör av ålder?

Annons