Blir det nån sån i år ? ;)
Nån som har mer koll än mig ?:d
Sultanen skrev:Aldrig varit på en auktion någon gång men det kanske är värt ett besök?:D
MagicFingers skrev:Drar upp denna tråden en smula.
kanske dax att dra igång föranmälningarna..
om inte annat så man kan få en egen nummerserie?...
alcar skrev:bla ett lekpar Apistogramma purple
Chese skrev:Jag kommer absolut vara där och behöver bli av med en del fiskar men ifall de inte blir bud på dem kan man göra så att man skänker dem på något sätt
drd skrev:Kanon Kaj ;)
Då får man planera in det besöket oxå i almenackan ju.
Kanske nåt för alla i sydtråden som dock verkar lite död numera.....hmm
alcar skrev:[INDENT]nop jag har bara det namnet" target="_blank">
hitta denna
[/INDENT]
tummen skrev:Apistogramma cf Purple antyder att det kan vara en vildfångst utan känt artnamn, jag känner inte heller igen hanen som dyker upp efter ungefär halva filmen.[:o] Skriv ut "cf" också nästa gång du skall berätta om dessa fiskar...:) Fina är de ju i alla fall, och dessa skulle nog kunna gå ganska dyrt även på auktion om jag gissar rätt.:d
Atlas-Generalen skrev:E de på lördag?? Och var? Hade u vatt jätte kul att se!! :D
Chese skrev:Okej det får ja ju göra om ingen vill buda. Jag har alltid tagit hem saker som inte sålts.
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men Göran, nu blev jag ju jättesugen på Geoghagusar[/COLOR][/FONT]
Rooster skrev:Hej det är ingen här som själv hade tänkt sälja eller vet nån som tänker sälja Pelvicachromisar av olika slag tex. P. taeniatus "red", "klugei" eller nån annan taeniatus. P. subocellatus, P. rubrolabiatus, P. sacrimontis, gärna unga par?
Rooster skrev:Hej det är ingen här som själv hade tänkt sälja eller vet nån som tänker sälja Pelvicachromisar av olika slag tex. P. taeniatus "red", "klugei" eller nån annan taeniatus. P. subocellatus, P. rubrolabiatus, P. sacrimontis, gärna unga par?
jagsjalv skrev:Funderar också på att ta en tur till auktionen. Är det någon som kommer att ta med flera olika sorters räkor eller levandefödare?
tummen skrev:Det brukar nästan alltid dyka upp lite sådant, men man kan naturligtvis aldrig lova något säkert på auktion....:);) Du får helt enkelt gå dit och hoppas att det kommer något i den stilen på borden. Inte alla redovisar i förväg vad de skall ta med sig.:d Kanske du kan hitta en mer uppdaterad lista på GCG:s hemsida?
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men Göran, nu blev jag ju jättesugen på Geoghagusar[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman skrev:.....och Limia mealnogaster är ju en rätt enkel fisk som inte är så vanlig och pansarmalar passar i många akvarier - så det borde ju finnas en efterfrågan
tummen skrev:Rooster; ...alla läser inte den här tråden, så du får ta en "rövare" och åka till auktionen för att se vad som kommer in. Vem vet, du kanske hittar nå´t ännu roligare än det du letade efter från början...?
Går det att få skjuts av någon?
[COLOR=Red]Edit: Åker tåg+spårvagn i morgon istället. Detta leder tyvärr till att jag INTE har med mig något auktionsgods i år...jag får handla lite mindre också, om jag nu kan hålla mig från det....[/COLOR]
tummen skrev:
[COLOR=Red]Edit: Åker tåg+spårvagn i morgon istället. Detta leder tyvärr till att jag INTE har med mig något auktionsgods i år...jag får handla lite mindre också, om jag nu kan hålla mig från det....[/COLOR]
MagicFingers skrev:
jag vill bara föreslå fram över att fler folk försöker föranmäla, allt går så mkt smidigare då.
drd skrev:Nästa auktion blir hos MAF i malmö efter årsskiftet :D
Då får ni titta ner till skåne och fynda !
Guy Palm skrev:Misstänker att det som vanligt fanns en hel del "Fasta priset" poster som drog ut på tiden. Just att auktionen drar ut så mycket på tiden var en av anledningarna till att jag inte kom.
Guy Palm skrev:Misstänker att det som vanligt fanns en hel del "Fasta priset" poster som drog ut på tiden.
ansjo skrev:Huvudet på spiken, det var särskilt mycket växter som gick för 20:- då folk inte ville bjuda högre och dessa poster drog ut en hel del på tiden...har prislistan framför mig om du vill veta hur många dessa poster var;)
Fynd kunde man verkligen göra på tex Viktoriaciklider och faktiskt små L-malsyngel såsom L-340 .
Tyckte det var riktigt synd att det inte stod ett tomt kar här hemma då Viktorior är fruktansvärt snygga fiskar.
Guy Palm skrev:Ja Victoriaciklider är vackra, Yssichromis piceatus är helt underbara.
Guy Palm skrev:Det är de som borde säljas på fasta bordet och inte belasta auktionen.
Sultanen skrev:Hade inte alla dessa växter som gick för 20kr auktionerats ut utan istället legat på bordet i bakgrunden hade de inte sålt, det är jag rätt säker på, alla dessa najas påsar (var väl säkert 10 stycken iaf) hade nog inte gått ut till folk om de som sagt var inte hade auktionerats ut då det egentligen inte är så stort intresse för dem men de säljer för att en auktion inspirerar folk till att köpa sånt de inte behöver egentligen :)
Sultanen skrev:Hade inte alla dessa växter som gick för 20kr auktionerats ut utan istället legat på bordet i bakgrunden hade de inte sålt, det är jag rätt säker på, alla dessa najas påsar (var väl säkert 10 stycken iaf) hade nog inte gått ut till folk om de som sagt var inte hade auktionerats ut då det egentligen inte är så stort intresse för dem men de säljer för att en auktion inspirerar folk till att köpa sånt de inte behöver egentligen :)
ansjo skrev:Vad var det som gick så osmidigt då:confused:?
Äh, det är inte alltid så lätt att veta vad man tar med sig till auktionen när väl håven kommer fram, så det passar nog inte alla att planera så långt i förväg...
ansjo skrev:Tror du det är bättre med bara ett fåtal personer som lämnar in saker som de odlat,sparat och planerat på i flera månader, kanske ett år i förväg?
Om nu bara dessa lämnar in med föranmälningar och "vanliga" akvarister som inte planerar långt i förväg blir portade med sina grejer bara för att de inte föranmält, skulle det vara bättre?
Nej, jag tror inte du heller tycker det, och som jag skrev i ett tidigare inlägg sköter GCG auktionen med bravur,
Starten för auktionen blev försenad ca 40 minuter och detta ser jag inte som något problem, då är det ett värre tidsödande med alla dessa likadana poster som knappt går för en 20:a...men det är helt frivilligt, antingen gillar man läget eller så stannar man hemma.
alcar skrev:jag tyckte fastprisbordet fungerade bra hadde med mej 2 påsar najas och 3 påsar javamossa och dom blev sålda innan aktionen hadde börjat
Tryland skrev:Er det noen som vet ca. hvor mange objekter som ble solgt på auksjonen? Hvor lang tid varte auksjonen, når var den ferdig?
Tryland skrev:Er det noen som vet ca. hvor mange objekter som ble solgt på auksjonen? Hvor lang tid varte auksjonen, når var den ferdig?
MagicFingers skrev:och vidare var det inga små mängder, det bara verkade så pga viss komprimering (dvs mindre luft i påsarna) till skillnad från andra varor (ta tex den ech. bleheri som gick för 10:-) som folk bara ögglade åt för att mängden inte ens kom upp i 30:- strecket..., skulle inte ha något emot om gcg går in och säger att den och den har du många av, sätt dom på fastprisbordet, MEN då borde man "få" något för det, kanske lägre procent till föreningen (mindre jobb för dom) eller åtminstånde ett bord som ligger nära där folk passerar och inte lång bak i lokalen, kanske med en fin skylt hängandes ovanför. .
MagicFingers skrev:
MEN då borde man "få" något för det, kanske lägre procent till föreningen (mindre jobb för dom) eller åtminstånde ett bord som ligger nära där folk passerar och inte lång bak i lokalen, kanske med en fin skylt hängandes ovanför. .
..
lillfrasse skrev:Först tack för en lyckad auktion det var roligt och spännande att vara där.
Ni tycker alltså att det är bättre att slänga växter än att ta med och sälja dom så andra får nytta och glädje av dom lite konstigt tycker jag. Det är ju helt frivilligt att gå på auktionen. Kanske skulle varit mer på fastprisbordet men som någon annan skrev är det nog lätt att det blir kvar grejer där.
Sedan kan jag inte låta bli att reflektera över hur mycket fin fisk som odlas odlas hålls i våra akvarier och att många av dessa gick för nästan inga pengar alls.
PlatyYngel skrev:Det du skriver Sultanen, tänkte jag på när jag gick där och kollade... Jag är helt grön vad gäller växter och har aldrig riktigt lyckats, då är det bra med mer än bara ett latinskt namn. Jag missade kanske en del växter som kunde vart roliga att prova som kunde ha funkat och gick därför på säkra kort istället. (Kollade extra på växerna då det var mest för dessas skull jag åkte dit, vad gäller att köpa)
Ninni_ skrev:[QUOTE=tummen;1351686]
Till min egen förvåning :d köpte jag en påse med "vanlig guppy", samt en påse med sagittaria som jag delade med "Panneke" som satt bredvid mig. "Nina" som satt på andra sidan om mig fick visst med sig lite gula räkor hem...:)
Antar att du syftar på mig Tummen;)
Jag vill också tacka för en väldigt trevlig auktion, även om jag knappt känner några Zoopetare så var det hemskt trevligt! Jag ångrar bara att jag inte ropade in några växter och att jag inte hade möjlighet att stanna längre:( Det är bra synd att det inte blir auktion i Göteborg oftare:p
Rooster skrev:Tänkte bara tillägga en sak angående växter som säljs under auktionen. Jag tycker att har man snäckor (olika typer av sådana där smäsnäckor "ohyra") tycker jag att man som säljare skall ange det så att det står i listan. Eftersom växterna ligger i påsar så går det ju inte att se om det nu finns små "ohyresnäckor" som de allra flesta inte vill ha i sina tankar. Är ju inte så kul att få med sig den skiten bara för att man köpt växter, i affären har man ju iaf möjlighet att se om det finns snäckor i akvariet som växterna kommer ifrån!
Kjell Fohrman skrev:Vad är ohyressnäckor för något?
Rooster skrev:Hehe jag vet inte vad de heter men jag syftar iaf på de olika typer av små snäckor som ofta kommer med växter som kanske inte syns så tydligt först men som sen bara dyker upp i ofantliga mängder i akvariet. Finns säkert de som uppskattar dem (de betar ju alger osv) men personligen ser jag dem som ohyra därav mitt uttryck;).
Kjell Fohrman skrev:De särklassigt vanligast förekommande är väl Melanoides tuberculata och de rotar ju runt i sanden och äter överblivet foder och foderrester. Många betraktar dom som pest - men de blir ju bara en "pest" om man sköter sitt akvarium dåligt.
Så att dessa följer med är väl bara bra.
Rooster skrev:Ja jo de gör ju en viss nytta men de flesta vill ändå inte ha dem oavsett hur man sköter sina kar. De är fula, blir snabbt väldigt många, sitter på glaset och förstör hela intrycket tycker jag iaf!
Kjell Fohrman skrev:Många blir de bara om de har mycket mat i akvariet - mycket mat har de bara om man matar för mycket, har dålig filtrering, slarvar med vattenbytena etc. Så om man får många av dom i sitt akvarium så är det dags för en att skärpa till sig.
De flesta som har ett akvarium (inklusive mig själv) ser alltid till att man har sådana i sina akvarier eftersom de är rena nyttodjur
tummen skrev:Nja, snäckor/sniglar kommer ju med även ifrån affären, även om de inte syns i akvariet så kan de finnas där ändå.
Är det inte lättare att ange om växterna är "snigelfria" eftersom detta är så oändligt mycket ovanligare? Då kan man ju sedan på goda grunder anta att resten av växterna har snigelrom/sniglar med sig eftersom det inte står något specifikt på dessa påsar....
tummen skrev:Hupp,[:o] vad menar du? Kom den "på köpet" med något annat?:d:p