Atyopsis moluccensis- mat?

#1 - 13 april 2009 12:54
Hej!

Jag fick i förrgår en för tidig födelsedagspresent, en Atyopsis moluccensis (Klippräka, Thailändsk trädräka...antar att den kan heta allt möjligt på svenska)
Jag har läst lite om den och kommit fram till att den passar i mitt kar. 110liter, mkt gömställen bland växter, rötter o stenar, bara fredliga fiskar som sällskap, ph7,5, temp 25..m.m.
Det jag funderar på är vad och om jag ska ge den någon speciell mat utöver det fiskarna får. De får flingfoder, fryst artemia , dafiner och räkmix varierat. Räkan är väldigt aktiv och går runt på bottnen o fiskar mat, men mest sitter den högst upp på min stora rot, mitt i utblåset från pumpen, och håller ut sina filter, eller var man ska kalla det:) Har läst att den får tag på mikroskopiska saker i vattnet som den äter. Men hur ska jag veta om det finns tillräckligt av dessa partiklar för den att äta? Ska jag ge den någon speciell mat?
#2 - 13 april 2009 16:38
Mina tre som jag hade ett tag sen klara sig alldeles utmärkt utan nåt extra tillskott på mat... De fångar smått o gott i vattnet. Om de däremot går på botten och letar allt för ofta kan det tyda på att de har för lite föda.
#3 - 13 april 2009 17:24
Han/hon gick på bottnen o åt lite igår, men idag har den suttit uppe på roten o fiskat ute i vattnet sen i förmiddags utan uppehåll. Men om man nu märker att de äter från bottnen mkt o de behöver extra mat, vad ger man dem då?
Har läst att räkor vill ha döda bruna blad i sin kost, stämmer det även på denna räka?
#4 - 13 april 2009 22:49
har faktiskt ingen aning då det inte verkade behövas hos mig... Det räcker förmodligen med det du ger dina fiskar. Blir ju alltid nåt över som cirkulerar omkring...
Lycka till!

Annons