Atya gabonensis / Blå filtrerarräka

#1 - 14 februari 2008 20:44
Igår fick min närmaste zoobutik in Blå filtrerarräkor, Atya gabonensis. Jag har tittat på filtrerarräkor många gånger förut och tyckt att de är väldigt söta när de äter, men när jag såg dom i butiken fastnade jag;). Så nu skulle jag gärna vilja ha några i mitt kar...

Karet:
- 110x40x45 cm, 200 L.
- Inrett med ett par större rötter, en del sten och hyfsat med växter, sand från sjöstrand på botten.
- Filtrering står ytterfiltret Tetratec 1200 för.
- De största fiskarna som går i karet är Nyckelhålsciklider.
- Jag göder med Pmdd 2 ggr/vecka och med standarddos Easycarbo dagligen.
- pH 7.5 - 8

Det jag undrar är om dessa räkor skulle kunna fungera i mitt akvarium?
(framför allt med tanke på Easycarbo & Pmdd, hur tål dom det?)

För övrigt vill jag gärna få reda på så mycket som möjligt om räkorna :)
#2 - 15 februari 2008 08:05
Vi pratar här om den fegaste räkan på marknaden. Jag skulle avråda dig faktiskt. Hur coola de än må vara - köp Asiatisk filterräka istället, dom ser man iaf.

För att bli riktigt modiga skall dom nog hållas helt utan fisk och i ett stort antal.

//C
#3 - 15 februari 2008 08:12
Vi pratar här om den fegaste räkan på marknaden. Jag skulle avråda dig faktiskt. Hur coola de än må vara - köp Asiatisk filterräka istället, dom ser man iaf.

För att bli riktigt modiga skall dom nog hållas helt utan fisk och i ett stort antal.

//C

Okej :D

Fast jag har läst att flera som har dem (med fisk) tycker de är framme mycket och syns nästan alltid, varierar fegheten mycket mellan olika individer?

Än så länge har jag bara 6 fiskar i karet, så än så länge är det inte mycket fisk att vara rädd för.
#4 - 15 februari 2008 08:16
Håller med - jag har både Gabonensis och Moluccensis - den senare syns jämt, den förra bara om jag river akvariet... ps - och jag har bara små små fiskar och körsbärsräkor som sällskap åt dem...
#5 - 15 februari 2008 08:22
Vi hade A. gabonensis med Endlers och Crystal-räkor och detta till trots så satt dom och fegade.

//C
#6 - 15 februari 2008 08:25
Men om jag ändå skulle vilja testa att ha dessa,
klarar de av Pmdd och Easycarbo?
Hur många vill de vara?

Om jag nu skulle tycka att de är väldigt tråkiga så kan jag ju lämna in de på zooaffären i värsta fall...
#7 - 15 februari 2008 12:58
Eftersom de lever på det de kan filtrera ur vattnet ska de inte vara för många. Har du läst här? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
#8 - 15 februari 2008 14:25
Mamma Mia skrev:
Eftersom de lever på det de kan filtrera ur vattnet ska de inte vara för många. Har du läst här? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5

Jo det har jag, men tack för tipset ;)
#9 - 15 februari 2008 15:57
Jag har 9st sen 1,5 år tillbaka.5st i ett akvarium med scalare kongotetror o silverhaj. 4st i ett med slöjstjärt tetror. De syns jättemycket inte i början när de var små men nu. De till och med slåss med fiskarna om fodertabletterna. Varannan dag ger jag en fryst kub cyklops som de tycker är mums.
Vet inte om de tål pmdd.
Mina är stora favoriter ska bli spännande att se hur gamla de kan bli för det verkar inte någon veta har frågat runt på olika forum.
#10 - 15 februari 2008 16:09
miluhe skrev:
Jag har 9st sen 1,5 år tillbaka.5st i ett akvarium med scalare kongotetror o silverhaj. 4st i ett med slöjstjärt tetror. De syns jättemycket inte i början när de var små men nu. De till och med slåss med fiskarna om fodertabletterna. Varannan dag ger jag en fryst kub cyklops som de tycker är mums.

Vet inte om de tål pmdd.

Mina är stora favoriter ska bli spännande att se hur gamla de kan bli för det verkar inte någon veta har frågat runt på olika forum.

Kul att höra från någon på forumet att de faktiskt är framme en del också :p

Har du löv i karet också?
Enligt zoopets artbeskrivning ska de ju också ha löv i akvariet åt dom,
precis som med Körsbär och CR räkor (och massa andra arter...).

Fin bild :D
#11 - 15 februari 2008 17:18
Jag har inte ett enda löv.
Cyklopsen tror jag är bra så de får mat allihopa.
Jag har även corydoras i de här akvariumen.
Våra största är nu 10cm
#12 - 15 februari 2008 18:40
miluhe skrev:
Jag har inte ett enda löv.

Cyklopsen tror jag är bra så de får mat allihopa.

Jag har även corydoras i de här akvariumen.

Våra största är nu 10cm

Mitt kar har varit igång i 5-6 veckor och har hittills fungerat bra, än så länge finns bara en liten grupp Nyckelhål och en Ancistrus där i. Jag har fortfarande inte bestämt hur resten av fiskbesättningen ska se ut, men ett tetrastim och ett litet corydorasstim ska troligen i.

Hur stort kar har du dom i?
#13 - 15 februari 2008 18:41
Vet någon om dom tål Easycarbo?
#14 - 15 februari 2008 18:44
5 räkor i 240l
4 räkor i 180l
#15 - 15 februari 2008 20:47
Vet någon hur de tål Easycarbo?
#16 - 16 februari 2008 13:40
Jag köpte två stycken nyss, 65 kr/st!
De är kring 4 cm just nu och ligger och flyter i sin plastpåse.

Jag vet ju inte hur de kommer vara i mitt kar, men i affären var de överallt i karet, de gömde sig inte alls (det var rätt tätt med fisk). Så jag hoppas att de syns lite grann hos mig också :D
#17 - 16 februari 2008 16:41
Grattis till ett bra val:D:D:D:D
#18 - 16 februari 2008 19:54
Ja, jag är helt såld på dom redan :D:p

Men jag vet fortfarande inte om de mår bra av Easycarbo och Pmdd, det återstår att se. Om de inte tar skada av det så kanske jag köper ytterligare en kompis till dom senare...

Än så länge verkar de mår bra, men man ser ju knappast om dom mår dåligt efter bara några timmar (om de inte skulle vara väldigt känsliga för något i vattnet).
#19 - 18 februari 2008 20:55
Dom sköter sig exemplariskt, de äter hela tiden, från vattnet och från botten. Väldigt duktiga ;)

De är vanligtvis i de bakre hörnen, men de är inte svåra att hitta och de är inte där för att de är skygga utan det är där det finns mest mat på botten. Hittills ser de ut att må bra och de följer alltid varandra. Hur de tål Pmdd och Ec får väl tiden utvisa...

Exakt vad är det dom äter från botten?
Det ser ut som om de äter allt de hittar :D
#20 - 29 februari 2008 22:12
Jag har två gabonräkor. En stor som jag haft i nästan ett år, och en mindre som jag haft ett halvår drygt.
Den stora syns mycket. Det har varit till och från, När jag meckat runt i akvariet håller de sig undan ett bra tag.
Nu syns den stora dagligen - knallar runt i hela akvariet - och den lilla ibland. När den lilla var ny såg jag den inte på flera veckor. Har rätt bra med rötter att gömma sig i.

Båda har nyligen ömsat skal. Då var de försvunna ett tag, och sen när de dykt upp igen var de alldeles rosa.
Jag har sporadiskt haft i PMDD, och det har gått bra.
#21 - 29 februari 2008 22:13
Förresten - var kan man köpa gabonräkor för 65:-/st? Vill gärna ha fler, men de har varit dyyyra.
#22 - 1 mars 2008 09:56
lånar tråden lite. äter så stora filterräkor räkbäbisar från körsbär, crystal red och andra små räkor
#23 - 1 mars 2008 18:38
Tror inte det. Hade i 4 körsbär i stora akvariet där gabonräkorna bor. De blev raskt jättemånga, men har blitt uppätna sen scalarerna flyttade in.
#24 - 1 mars 2008 19:58
ok dom jag tänker på kallar mounten eller nått
#25 - 12 maj 2008 22:22
Jonaflax skrev:
Förresten - var kan man köpa gabonräkor för 65:-/st? Vill gärna ha fler, men de har varit dyyyra.

Vet att det är sent att svara nu, men nån annan kanske undrar^^

Jag köpte mina i Mölndal där jag bor (heter nog Mölndals zoologiska), men de har inte kvar några nu och enda gången de haft dessa var när jag köpte mina^^

kände att jag gjorde en bra affär då jag såg att de kostade 199kr/st i en annan affär :D
#26 - 4 september 2013 19:22
jag kan säga jag har 5 st [COLOR=#333333]Moluccensis var av 3 st går i mitt 375 sen går en vardera i ett 190 och den sissta i ett 150 framme mycket och sitter gärna på klippor i skrevor etc där dom kan få bra cirkulation från pumpen dom 3 jag har i mitt 375 är mina söners älsklingar och dom är framme istortsätt hela tiden,
Funderade på att just skaffa mig en blå ochså men den verkar aldrig finnas inne på våra butiker[/COLOR]
#27 - 30 september 2013 10:24
Har precis startat ett 54l akvarium och allt flyter på bra tycker jag. Hade lite problem i början med grumligt vatten, men det löste sig själv.
Till frågan, ville köpa som sista sak i akvariumet en Gabonräka för jag gillar att den sticker ut från de övriga i akvariumet. Men jag har köpt två stycken på rad nu och båda har dött efter ca 3dagar!!! Vill inte prova igen dels är dom ju dyra och sen vill jag inte plåga ihjäl djur. Men jag förstår inte varför den dör?! och så fort dessutom... Har 24,5grader ett PH på ca 7 och alla andra fiskar mår prima, har även 4st "Caridina multidentata" och dessa klarar sig jätte bra ömsar och får rom. Har haft igång akvariumet i snart över en månad. Gabonräkorna kom inte i för än ca 1vecka sedan. Har gjort vattentest i djurbutik och de sade att allt såg bra ut.

Så varför dör dom, allt verkar ju så bra i akvariumet, vill prova med en till men vill först vänta och samtidigt rådfråga här lite..

ps. skrev i en annan tråd här på "skaldjur" delen. Såg inte inte denna tråd först, som verkar vara lite aktuell... så ignorera mitt inlägg i den andra tråden.
#28 - 30 september 2013 17:03
Ingen som har någon tanke?!
#29 - 1 oktober 2013 06:06
Någon måste väll ha en idé eller? har verkligen gjort allt vad jag kan(amatören jag :)) men kan inte finna någon bra anledning till varför. Har även ringt en djurbutik, men de visste inte heller....
#30 - 1 oktober 2013 06:24
Någon måste väll ha en idé eller? har verkligen gjort allt vad jag kan(amatören jag :)) men kan inte finna någon bra anledning till varför. Har även ringt en djurbutik, men de visste inte heller....

Denna räka är väldigt skygg av sig och är oftast gömd på dagtid. Det kan inte vara så att du har för lite gömställen? De två jag har är väldigt sällan framme men det händer att de tar en promenad när det mörknar.
#31 - 1 oktober 2013 08:32
hmm ja kanske, tycker att jag har en del gömställen men kan ju alltid fixa till lite mer. För den "försvann" första dagen för att dyka upp andra och på tredje dö... :(. De dog ju dock mitt i akvariumet, i det öppna så att säga. Men kan dom dö pga för lite gömställen?? och på 3dagar? hoppas inte på ett sätt för i så fall har ju jag med min okunskap dödat dom :(.
#32 - 1 oktober 2013 13:49
Kan tänka mig att det inte är för lite gömställen som dödar utan stressen som blir av att inte kunna gömma sig. Men det är bara en gissning. Kan egentligen vara vad som helst som är felet.
#33 - 1 oktober 2013 14:03
Ja har förstått att det är svårt att säga exakt vad som kan vara fel. Jag är lite orolig att det ska vara något som även kan skada mina andra fiskar, eftersom gabonräkan egentligen ska vara ganska tålig som akvarium varelse, om jag läst rätt. Men då är frågan ska jag ändra om lite i akvariumet så det blir fler gömställen till den och våga mig på en tredje? eller ska jag vänta i någon vecka eller två i fall det är något med vattnet..?
#34 - 17 oktober 2013 18:35
Har nu gjort så här att jag gjorde om i akvariumet runt 2/10, köpte lite mer växter la ner en halv kruka som "grotta" och lite mer saker.
Köpte en ny gabonräka igår och lade ner, den börja gå runt i hela akvariumet först, för att sedan försvinna. Har nu inte sett den på 1dag, så det är väll bara att hålla tummarna.
#35 - 21 oktober 2013 06:23
Så nu har det gått nästan en vecka och gabonräkan lever och frodas =). Dock valde den att gå in genom ett "fönster" i borgen jag har i akvariumet, blev lite rädd att den inte kunde komma ur, så jag valde att lägga borgen på sidan så den kunde krypa ut genom botten. Då var den ute och vandrade lite, kröp även in i min "grotta". Så jag ställde upp borgen igen, men under natten har den krupit in där igen. Är rädd att den inte kan komma ut för det är rätt trångt där inne och jag förstår egentligen inte hur den kan klämma sig in där. Men kan den vara så dum att den går in någonstans där den inte kan komma ut igen?? Bör jag blockera "fönstren"??

Annons