Atya gabonensis - afrikansk jätteräka

#1 - 20 februari 2011 18:15
Var i en zoobutik där de hade Atya gabonensis som var ca 10 cm stora.
jag har kollat runt lite och dessa verkar ju jätte snälla.
tänkte ba kolla ifall de skulle gå att ha ett par sådanna i mitt 500 l med:

1 x knivfisk , chitala ornata 15 cm+
4 x datnioides microlepis , indonesisk tigerfisk 5 - 7 cm
6 x barbonymus schwanenfeldii, diamantbarb ca 6 cm
2 x koi ca 14 cm
1 x sorubim lima, skednosmal ca 17 c,
1 x gibbiceps 15 cm

Fengäddor:
3 x P.senegalus 12 - 16 cm
1 x P.ansorgii
2 x P.palmas polli 20 cm
2 x Erpetoichthys calabaricus, öronål 20 - 25 cm

akvariet är inrett med mycket rötter och mycket växter, filtret jag använder är en FX5:a
ifall det skulle gå bra, hur många tycker ni man borde köpa ?
#2 - 20 februari 2011 18:47
Är du medveten om att det är förbjudet att hålla andra kräftor än flod och signalkräfta?
#3 - 20 februari 2011 18:48
Men det är väl en räka?
#4 - 20 februari 2011 18:53
Men det är väl en räka?

På youtube visar han sin kräfta.
Bilagor:
#5 - 20 februari 2011 19:47
Atya gabonensisär en räka, men jag skulle inte tro att du år ha kvar den särskilt länge i ditt akvarium, den kommer nog bli uppäten.

på Youtubeklippet är det mycket riktigt en marmorkräfta som inte är tillåten att ha i Sverige.
#6 - 20 februari 2011 19:47
stefanr72 skrev:
Är du medveten om att det är förbjudet att hålla andra kräftor än flod och signalkräfta?

jag köpte den som "marmorerad hummer"
#7 - 20 februari 2011 19:48
Mumin skrev:
Atya gabonensisär en räka, men jag skulle inte tro att du år ha kvar den särskilt länge i ditt akvarium, den kommer nog bli uppäten.

jasså ? .. okej, men passar dej med mindre fiskar ?
alltså den är inte aggro på fiskar som är typ mellan 3-7 cm ?
#8 - 20 februari 2011 19:51
Atya är en filtrerarräka som inte är aggresiv.

Det finns inga sötvattenshumrar, och det visar bara ännu en gång hur viktigt det är att veta vad man köper.
#9 - 20 februari 2011 19:57
Mumin skrev:
Atya är en filtrerarräka som inte är aggresiv.

Det finns inga sötvattenshumrar, och det visar bara ännu en gång hur viktigt det är att veta vad man köper.

okej, kanske ska köpa några sådanna då till ett av mina mindre akvarium.. filtrerar dem vattnet på matrester, eller filtrerar dem typ alger, växtdelar och sånt också ?

OFTOPIC:
handelsnamnet "sötvattens hummer" är ju kräfta har jag förståt på senare tid.. men kräftan stannar ju i mitt akvarium.. det är la därför det är förbjudet med kräftor ? typ att de sprider sjukdomar ifall de skulle hamna i svenska vatten ?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 februari 2011 19:59
Svampuus skrev:
jag köpte den som "marmorerad hummer"

Max.straffet för innehav är 2 års fängelse - inte så smart om man säger så.
Gå tillbaka till där du köpte den och kräv pengarna tillbaka - eller avliva den.

Här finns en artbeskrivning på Atya gabonensis http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5 men den kommer inte att fungera i ditt akvarium
#11 - 20 februari 2011 20:08
Max.straffet för innehav är 2 års fängelse - inte så smart om man säger så.

Gå tillbaka till där du köpte den och kräv pengarna tillbaka - eller avliva den.

Här finns en artbeskrivning på Atya gabonensis http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5 men den kommer inte att fungera i ditt akvarium

ojj, det visste jag inte.. får la lämna tillbaka den då .. tråkigt värre.

okej, tack för infon
#12 - 20 februari 2011 20:10
Atya gabonensis är en väldigt trevlig räka som är snabb men håller sig i allmänhet undan. Den syns bäst vid skymning då den sticer ut sina fångsarmar viftandes efter föda som svävar i vattnet. Den kommer att ätas upp med de fiskar du nämner men är helt oskyldig om du istället har den med mindre fiskar. Det tar nog väldigt lång tid för den att nå 10-15 cm, jag har aldrig sett en så stor. min son har en som vi haft i 2 år den är fortfarande <5cm. Har dock bytt skal otaliga gånger och är mörk.
#13 - 20 februari 2011 20:14
Dre skrev:
Atya gabonensis är en väldigt trevlig räka som är snabb men håller sig i allmänhet undan. Den syns bäst vid skymning då den sticer ut sina fångsarmar viftandes efter föda som svävar i vattnet. Den kommer att ätas upp med de fiskar du nämner men är helt oskyldig om du istället har den med mindre fiskar. Det tar nog väldigt lång tid för den att nå 10-15 cm, jag har aldrig sett en så stor. min son har en som vi haft i 2 år den är fortfarande <5cm. Har dock bytt skal otaliga gånger och är mörk.

okej, jag aldrig sett så stora dom i affären heller ! det var iaf en jag såg som var ca 10 cm. resten kanske var något mindre.. men iaf de var över 5 cm ! :)
är 300 kr dyrt för en sådan som är mellan 6-10 cm ?
#14 - 20 februari 2011 20:48
OFFTOPIC.... om jag skulle avliva min kräfta, hur är bästa sättet att göra det på då ?...
#15 - 20 februari 2011 20:51
Koka den kanske?
#16 - 20 februari 2011 20:57
stefanr72 skrev:
Koka den kanske?

dör den snabbt då ?
#17 - 20 februari 2011 21:16
Jo, men en kökskniv gör jobbet snabbare.
#18 - 20 februari 2011 21:18
Är inte kräftkokning snudd på anset som djurplågeri? Sedan brukar rejäla krosskador vara bättre än halshuggning då många djurarters huvuden tycks kunna leva en ganska bra stund utan kropp.
#19 - 20 februari 2011 22:10
300 kan nog vara rimligt på en så stor. 100 kronor för 4cm är väl rätt vanligt pris.

Avlivning.
1: Prova att sälja först
2: Kapa skallen
3: ha rejält med kokande vatten och doppa borde väl gå bra det är ju godkännt för alla andra kråftdjur i sverige, men det är viktigt att vattnet inte kyls ned. Dvs inte många kräftor/räkor i liten mängd vatten.
Bilagor:
#20 - 20 februari 2011 22:15
Sälja? Då skjuter man väl bara på problemet till någon annan?
Då skulle jag hellre rekomendera att behålla den då man inte vet med köparen.
#21 - 20 februari 2011 22:37
Förlåt jag tänkte på Atya gabonensis

För sent helt enkelt. Jag hade nog kokat en kräfta. Skalen är väldigt hårda och sega så ska du krossa den så krävs väldigt stor kraft. Skära med kniv är nog också svårt pga skalet. Stor kastrull med kokande vatten och den tvärdör.
#22 - 21 februari 2011 07:40
dessutom är det lika olagligt att sälja den som att ha den.
#23 - 21 februari 2011 07:48
Är kräftan ganska nyköpt är det enklast att gå till affären och lämna tillbaka den. Då får den avliva kräftan så slipper du själv. Samtidigt kan man fråga varför dom lurar sina kunder att köpa olagliga djur.
#24 - 21 februari 2011 07:58
För att dom själva inte har koll på vad som är och inte är tillåtet.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 21 februari 2011 09:17
stefanr72 skrev:
För att dom själva inte har koll på vad som är och inte är tillåtet.

Men det är man skyldig att hålla kolla på - denna lag har funnits sedan 1998. Dock är det först på senare år man har reflekterat över den eftersom det är först då kräftor börjat förekomma i handeln (väldigt poppis i t.ex. Tyskland).
Dock så får alla affärer som går i den utbildning som de enligt myndigheterna är skyldiga att gå info om lagen och dessutom har Zoobranschens Riksförbund i flera omgångar informerat affärerna om att det är olagligt med kräftor. Därför så måste det nästan handla om en affärsinnehavare som är såväl blind som döv (eller korkad :p) för att denne skall kunna påstå att de inte känner till lagen.
#26 - 21 februari 2011 09:25
Men det är man skyldig att hålla kolla på - denna lag har funnits sedan 1998. Dock är det först på senare år man har reflekterat över den eftersom det är först då kräftor börjat förekomma i handeln (väldigt poppis i t.ex. Tyskland).

Dock så får alla affärer som går i den utbildning som de enligt myndigheterna är skyldiga att gå info om lagen och dessutom har Zoobranschens Riksförbund i flera omgångar informerat affärerna om att det är olagligt med kräftor. Därför så måste det nästan handla om en affärsinnehavare som är såväl blind som döv (eller korkad :p) för att denne skall kunna påstå att de inte känner till lagen.

Jag vet en (stor) butik i östra GBG som säljer kräftor med jämna mellanrum. Frågade honom om de inte är olagliga, men han hävdar bestämt att de är humrar. Tror du vet vilken jag menar.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 21 februari 2011 09:44
Jag vet en (stor) butik i östra GBG som säljer kräftor med jämna mellanrum. Frågade honom om de inte är olagliga, men han hävdar bestämt att de är humrar. Tror du vet vilken jag menar.

Jag har faktiskt inte besökt en enda akvarieaffär i Göteborg de senaste 1-2 åren så jag har nog inte direkt någon koll om de säljs här. Förr några år sedan när intresset började ökade så kan jag förstå att man inte var så insatt i förbudet. Men efter att info gick ut för ca. 2 år sedan så försvann kräftorna nästan helt från handeln. De svenska fiskgrossisterna har ju dom inte heller i lager.

Dock så finns det självklart några oseriösa affärer med en egen import som kan ta in dom. Dock så är det självklart att dessa känner till att det är olagligt - varför skulle de annars döpa om kräftorna till humrar (några sötvattenshumrar finns det inte)

Jag tycker man skall bojkotta sådana oseriösa affärer som bara förstör det för hobbyn.

Bör också påpekas att det är sötvattenskräftor som det handlar om, vad jag vet så finns det inga förbud mot saltvattenskräftor.
#28 - 21 februari 2011 14:47
Sälja? Då skjuter man väl bara på problemet till någon annan?

Då skulle jag hellre rekomendera att behålla den då man inte vet med köparen.

han menade pris på räkan som denna tråd egentligen handlar om ;)

men jag ska nog lämna tillbaka kräftan. nog pratat om det !

ska kolla med min LFS vad han tar för dem :)
räkorna alltså !! :D
#29 - 21 februari 2011 15:47
OFF TOPIC. När vi ändå är inne på skaldjur och smittspridning kan ju nämnas att tigerräkorna som finns i varenda frysdisk riskerar att smitta ALLA av människan intressanta skaldjur i både sött och salt vatten med WSSV(white spot syndrome virus) om dom hamnar råa i ett vattendrag.

Annons