Attityder

#1 - 22 juni 2008 20:29
Jag tänker börja med att säga att de allra, allra flesta man kommer i kontakt med här på zoopet är fantastiskt trevliga och ger råd/svarar på frågor eller bara har synpunkter på vad man skriver om efter bästa förmåga och i vänskaplig ton.

Men ni vet hur det är; går man över tio övergångsställen på en dag så är det den där enda som höll på att köra på en vid grön gubbe man minns på kvällen.
Så är det även här; jag har själv råkat ut för det en eller två gånger och läst det när andra drabbats många fler gånger. Och det är det där otrevliga/snorkiga/oförskämda svaret på en helt normal fråga. Inte helt ovanligt är det inte ens ett svar, utan skribenten har bara drivits av ett okontrollerbart behov att vara oförskämd.
Varför?
Ofta handlar det om att mångåriga akvarister idiotförklarar någon som kanske hållit på i ett halvår eller kortare. Eller så är det någon annan som anser att frågeställaren formulerar sig fel. Eller vad som helst.
Jag tänker inte peka ut någon, ni vet själva vilka ni är, och säkert många andra också, för det är ofta samma personer.
Jag har några råd som kan hjälpa er att bete er hyfsat:

Har du mångårig vana av akvarier och tycker alla som inte har det är idioter - minns att en gång var du den där nybörjaren.
Är det jobbigt att svara på samma fråga mer än en gång: låt bli. Tala inte om att den du svarar är en idiot och svara sedan i allafall i någon gudsnådlig ton, låt som sagt bara bli.
Helt säkert finns det någon annan som vet minst lika mycket och kan svara istället i en trevligare ton.

Läser du ett inlägg eller en trådstart som du tycker är stenkorkad: låt bli att kommentera.
Inget blir bättre av att du talar om för skribenten att du tycker den är en idiot; det är fullt troligt att du sårar någon och den som verkligen framstår som en idiot är du själv.

Jag "hänger" också på ett politiskt diskussionforum med både en vänster- och en högersida, där det tyvärr ofta förekommer dyngkastning och förolämpningar. Trots att det inte heller där tillför något positivt kan jag till en viss del förstå det där, vi tycker helt annorlunda ochen aspekt av intrenet är att man på gott och ont "säger" saker man aldrig skulle säga IRL.
Men där står vi för helt skillda saker och är meningsmotståndare.
Till zoopet har vi däremot alla sökt oss för att vi har något gemensamt, och varför oförskämdheter och förolämningar ska behöva förekomma här, det begriper jag inte
#2 - 22 juni 2008 20:37
AllaFiskar skrev:
Jag tänker börja med att säga att de allra, allra flesta man kommer i kontakt med här på zoopet är fantastiskt trevliga och ger råd/svarar på frågor eller bara har synpunkter på vad man skriver om efter bästa förmåga och i vänskaplig ton.

Men ni vet hur det är; går man över tio övergångsställen på en dag så är det den där enda som höll på att köra på en vid grön gubbe man minns på kvällen.

Så är det även här; jag har själv råkat ut för det en eller två gånger och läst det när andra drabbats många fler gånger. Och det är det där otrevliga/snorkiga/oförskämda svaret på en helt normal fråga. Inte helt ovanligt är det inte ens ett svar, utan skribenten har bara drivits av ett okontrollerbart behov att vara oförskämd.

Varför?

Ofta handlar det om att mångåriga akvarister idiotförklarar någon som kanske hållit på i ett halvår eller kortare. Eller så är det någon annan som anser att frågeställaren formulerar sig fel. Eller vad som helst.

Jag tänker inte peka ut någon, ni vet själva vilka ni är, och säkert många andra också, för det är ofta samma personer.

Jag har några råd som kan hjälpa er att bete er hyfsat:

Har du mångårig vana av akvarier och tycker alla som inte har det är idioter - minns att en gång var du den där nybörjaren.

Är det jobbigt att svara på samma fråga mer än en gång: låt bli. Tala inte om att den du svarar är en idiot och svara sedan i allafall i någon gudsnådlig ton, låt som sagt bara bli.

Helt säkert finns det någon annan som vet minst lika mycket och kan svara istället i en trevligare ton.

Läser du ett inlägg eller en trådstart som du tycker är stenkorkad: låt bli att kommentera.

Inget blir bättre av att du talar om för skribenten att du tycker den är en idiot; det är fullt troligt att du sårar någon och den som verkligen framstår som en idiot är du själv.

Jag "hänger" också på ett politiskt diskussionforum med både en vänster- och en högersida, där det tyvärr ofta förekommer dyngkastning och förolämpningar. Trots att det inte heller där tillför något positivt kan jag till en viss del förstå det där, vi tycker helt annorlunda ochen aspekt av intrenet är att man på gott och ont "säger" saker man aldrig skulle säga IRL.

Men där står vi för helt skillda saker och är meningsmotståndare.

Till zoopet har vi däremot alla sökt oss för att vi har något gemensamt, och varför oförskämdheter och förolämningar ska behöva förekomma här, det begriper jag inte

Mycket mycket bra skrivet. Håller med dig till 110%.
#3 - 22 juni 2008 20:49
Vad kan jag säga.... Hade inte kunnat skriva det bättre själv :D
#4 - 22 juni 2008 21:04
Nina82 skrev:
Vad kan jag säga.... Hade inte kunnat skriva det bättre själv :D

Prova:)
#5 - 22 juni 2008 21:06
Instämmer helt!
#6 - 22 juni 2008 21:07
MAdden skrev:
Prova:)

Okejdå.. En och annan felstavning [B)], men poängen var verkligen bra :D.
#7 - 22 juni 2008 21:15
Behandla andra som du själv vill bli behandlad - är ett bra talesätt att sträva efter.

:)
#8 - 22 juni 2008 21:33
"Det finns två saker som är oändliga: universum och den mänskliga dumheten Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker"
Albert Einstein 1879-1955

Jag tycker detta citat passar ganska bra här, och tolka det hur ni vill men den som inte känner sig träffad behöver inte ta åt sig.
#9 - 22 juni 2008 21:37
En annan sak som är riktigt irriterande är:

"använd sökfunktionen"

Som alla andra forum så suger den funktionen stenhårt!
#10 - 23 juni 2008 08:07
Jenny054 skrev:
En annan sak som är riktigt irriterande är:

"använd sökfunktionen"

Man kan ju även fundera på vad poängen med forum är om man ska använda sökfunktionen till allt. Då är det ju bättre att lägga in allt i ett arkiv och avskaffa forumbiten.
#11 - 23 juni 2008 08:10
Nina82 skrev:
Okejdå.. En och annan felstavning [B)]

Jaså? Vardå? Om du syftar på "intrenet" så krävs de, för att vara felstavning, att jag tror att det stavas så. Det handlar om omslängda bokstäver. Jag ber om ursäkt
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 juni 2008 08:59
AllaFiskar skrev:
Man kan ju även fundera på vad poängen med forum är om man ska använda sökfunktionen till allt. Då är det ju bättre att lägga in allt i ett arkiv och avskaffa forumbiten.

Det är nämligen som så att vissa frågor dyker upp om och om och om igen. De som är insatta och kunniga i dessa frågor tröttnar då helt enkelt på att svara på dem. Trots allt så tar det ju rätt lång tid att formulera ihop ett svar som både är korrekt och lättförståeligt.
Har man då gett ett sådant svar en dag och samma fråga dyker upp igen nästa dag, och nästa dag etc. etc. då slutar de som är kunniga och insatta att svara.

Självklart håller jag med om man skall svara på ett "snällt" sätt om man nu svarar, men uppriktigt sagt så tycker jag faktiskt att ett större problem är att många ger åt helskotta dåliga svar. Observera att dåliga svar kan ges av både nybörjare som erfarna och att bra svar också kan ges av bägge kategorierna.

Så man skall och kan absolut inte använda sökfunktionen till allt - men många borde för sin egen skull göra det betydligt oftare än vad som görs idag.
#13 - 23 juni 2008 09:11
AllaFiskar skrev:
Jaså? Vardå? Om du syftar på "intrenet" så krävs de, för att vara felstavning, att jag tror att det stavas så. Det handlar om omslängda bokstäver. Jag ber om ursäkt

Du ska inte ta det här med felstavningen på allvar ;). Det var inte menat som kritik till ditt inlägg utan var mest ett skämt :).

Men om du nu vill veta var du stavade fel förrutom internet så var det skillda-skiljda och förolämningar-tror du menade förolämpningar.
Detta säger jag verkligen inte för att kritisera dig utan endast för du själv ville veta. Jag brukar inte märka ord och stavar själv fel ibland :D.
#14 - 23 juni 2008 09:27
Nina82 skrev:
Du ska inte ta det här med felstavningen på allvar ;). Det var inte menat som kritik till ditt inlägg utan var mest ett skämt :).

Men om du nu vill veta var du stavade fel förrutom internet så var det skillda-skiljda och förolämningar-tror du menade förolämpningar.

Detta säger jag verkligen inte för att kritisera dig utan endast för du själv ville veta. Jag brukar inte märka ord och stavar själv fel ibland :D.

- Personligen håller jag givetvis med trådskaparen. Man skall hålla alla inlägg på samma nivå som man gör i det dagliga livet. Hur vore det annars. Tänk bara en träff för Zoopare där folk smyger runt längs väggarna och skäms för sina "påhopp" i olika trådar. Nej, se så kan vi inte ha det!

- Svaren man får i ett forum är en form av sanning. Sanningen kan som bekant se olika ut. Det är som att läsa på Wikipedia. Där presenteras en sanning. Därmot, om jag är tveksam, söker jag flera källor för att jämföra. Kort sagt! Det är upp till varje forummedlem att försöka tolka frågor och svar efter bästa förmåga. Är man det minsta osäker är det, som sagt, bara att söka mer information på annan plats.

- För övrigt tycker jag det är viktigare att man stavar oftare än rätt:)

(Så fick jag till avslutningen oxo..ang citat ovan om felstavning)
#15 - 23 juni 2008 09:32
Det är nämligen som så att vissa frågor dyker upp om och om och om igen. De som är insatta och kunniga i dessa frågor tröttnar då helt enkelt på att svara på dem. Trots allt så tar det ju rätt lång tid att formulera ihop ett svar som både är korrekt och lättförståeligt.

Har man då gett ett sådant svar en dag och samma fråga dyker upp igen nästa dag, och nästa dag etc. etc. då slutar de som är kunniga och insatta att svara.

Självklart håller jag med om man skall svara på ett "snällt" sätt om man nu svarar, men uppriktigt sagt så tycker jag faktiskt att ett större problem är att många ger åt helskotta dåliga svar. Observera att dåliga svar kan ges av både nybörjare som erfarna och att bra svar också kan ges av bägge kategorierna.

Så man skall och kan absolut inte använda sökfunktionen till allt - men många borde för sin egen skull göra det betydligt oftare än vad som görs idag.

Men Kjell, om det är så att vissa frågor dyker upp kontinuerligt och de erfarna tröttnat på att svara. Kan du inte då fixa en "vanliga frågor och svar" artikel, som uppdateras med jämna mellanrum.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 juni 2008 09:46
MAdden skrev:
Men Kjell, om det är så att vissa frågor dyker upp kontinuerligt och de erfarna tröttnat på att svara. Kan du inte då fixa en "vanliga frågor och svar" artikel, som uppdateras med jämna mellanrum.

Jag skulle nog vilja påstå att oerhört många av de frågor som ställs i forumet faktiskt redan ges svar på i Zoopets artikelarkiv. Där finns ju olika avdelningar som "Akvarievatten" etc. - i varje avdelning så finns det "Zoopet bas" - artiklar.
Jag tror inte att detta automatiskt löses genom att vi lägger in ännu fler artiklar.
Det är helt enkelt som så att många inte vill lägga ner möda på att leta reda på ett svar i en text - utan istället vill ha ett personligt svar.
Speciellt om man är väldigt osäker så tror man nog att personliga svar är mer korrekta - vilket knappast är fallet.
#17 - 23 juni 2008 09:51

Men då står det ju, som jag påpekar i mitt öppningsinlägg, dessa "insatta och kunniga" helt fritt att låta bli att svara, vilket de trots din slutmening i citatet ovan inte gör. Det finns en hel del inlägg här där man raljerar över korkade nybörjare, samt rätt ut kallar folk för idioter. Jag anser inte att det är acceptabelt. Vill man ha ett exklusivt forum endast för de som hållit på med akvarier sedan Hedenhös och kan allt så får mn kanske vara lite tydigare med det.
#18 - 23 juni 2008 09:54

Det är helt enkelt som så att många inte vill lägga ner möda på att leta reda på ett svar i en text - utan istället vill ha ett personligt svar.

Speciellt om man är väldigt osäker så tror man nog att personliga svar är mer korrekta - vilket knappast är fallet.

Det är ofta helt enkelt så att ett svar i en artikel ger fler frågor och man kanske vill bolla tankar och idéer utfrån den initiala frågan. POÄNGEN ÄR DOCK: hur kunnig man än är så har man ingen rätt att kalla de som inte besitter samma kunskap för oförskämda tillmälen.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 juni 2008 10:02
AllaFiskar skrev:
POÄNGEN ÄR DOCK: hur kunnig man än är så har man ingen rätt att kalla de som inte besitter samma kunskap för oförskämda tillmälen.

Ingen har i denna tråd vad jag kan se haft en annan åsikt.
Att man inte skall vara oförskämd gäller dock för alla och inte bara för "kunniga".
#20 - 23 juni 2008 10:42

Att man inte skall vara oförskämd gäller dock för alla och inte bara för "kunniga".

Absolut. Kan inte garantera att det inte hänt, men jag har i allafall aldrig sett det omvända förhållandet till vad jag tar upp i tråden. Men självklart är det oacceptabelt i båda riktningar
#21 - 23 juni 2008 10:59
AllaFiskar skrev:
Men då står det ju, som jag påpekar i mitt öppningsinlägg, dessa "insatta och kunniga" helt fritt att låta bli att svara, vilket de trots din slutmening i citatet ovan inte gör. Det finns en hel del inlägg här där man raljerar över korkade nybörjare, samt rätt ut kallar folk för idioter. Jag anser inte att det är acceptabelt. Vill man ha ett exklusivt forum endast för de som hållit på med akvarier sedan Hedenhös och kan allt så får mn kanske vara lite tydigare med det.

I stället för att öppna trådar och påstå att de flesta äldre akvarister är snorkiga och oförskämda vore det nog bättre att använda "Rapportera inlägg" knappen. Adm kollar då upp om det verkligen är ett påhopp och plockar i så fall bort inlägget samtidigt som han mailar den berörda.
#22 - 23 juni 2008 11:05
Guy Palm skrev:
I stället för att öppna trådar och påstå att de flesta äldre akvarister är snorkiga och oförskämda vore det nog bättre att använda "Rapportera inlägg" knappen. Adm kollar då upp om det verkligen är ett påhopp och plockar i så fall bort inlägget samtidigt som han mailar den berörda.

Jag tror nog en öppen diskussion är det mest effektiva sättet att (för en tid...) begränsa oseden. Gick med i zoopet förra veckan och upplevde direkt första svaret på min första fråga som arrogant, uppifrån och egentligen inte ett svar på min fråga utan mera "goddag yxskaft". Jag har hängt på andra fora förut och detta är såklart ingen unik företeelse för zoopet. Men en tydligare och bättre protest än den AllaFiskar skrev var det länge sen jag läste. Och att i tysthet smälla enstaka deltagare på fingrarna lär knappast uppfattas som särskilt avskräckande.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 juni 2008 12:38

JeanM skrev:
Men en tydligare och bättre protest än den AllaFiskar skrev var det länge sen jag läste. Och att i tysthet smälla enstaka deltagare på fingrarna lär knappast uppfattas som särskilt avskräckande.

Nja, jag tror dessvärre att det är som så att att de ni menar ger oförskämda svar faktiskt inte är medvetna om att det är dom ni kritiserar. Det kan antingen vara som så att de inte själva anser sig ge ett snorkigt svar, eller så kan de ha menat något annat än vad det ser ut som i skrift, eller så kan det t.o.m. vara som så att läsaren missuppfattar svaret.
Det skrivna språket kan nämligen mycket lätt missuppfattas och jag har själv rätt ofta i efterhand gått in i mina egna inlägg och ändrat något som jag skrivit. För när jag själv läst igenom det efterår så har jag upptäckt att - det där skrev jag väldigt otydligt och låter mycket mer negativt än vad som var avsett.
Så om man inte visar på konkreta exempel så tror jag inte att någon tar åt sig av en tråd som denna - helt enkelt pga att alla håller med om att man inte skall vara oförskämd och ingen anser sig själv vara oförskämd mot andra.

Sedan är det en helt annan sak om det är rätt att peka ut individer i forumet - ofta slutar sådant utpekande i väldigt infekterade diskussioner.
Då är det kanske bättre att skicka ett pm till personen ifråga, eller att anmäla det hela till admin (som Guy skriver).
Det händer oerhört sällan att jag får in anmälningar pga detta. På en månad får jag i regel in ca. 150 anmälningar om öveträdelser i forumet men de rör nästan enbart som annonsering och spam. Mycket högt räknat så handlar det om kanske 1 anmälan per månad pga oförskämdheter.

Så jag tycker det är bra att du (och andra) tar upp att ni ibland anser ser bli dåligt bemötta - men jag tror tyvärr inte att en tråd som denna förändrar detta. Ta istället ert eget ansvar och anmäl direkt sådana oförskämdheter till admin när de inträffar.
#24 - 23 juni 2008 15:06
Generellt sett har jag lite svårt för svar som går ut på att om man är missnöjd med hur andra behandlar en (eller andra) så landar tillslut ansvaret för detta på en själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 23 juni 2008 17:38
JeanM skrev:
Generellt sett har jag lite svårt för svar som går ut på att om man är missnöjd med hur andra behandlar en (eller andra) så landar tillslut ansvaret för detta på en själv.

Generellt sett så har jag lite svårt för svar som går ut på att man inte får ha kritiska synpunkter på sådana som kritiserar;)

Nåväl om man skall svara lite mer allvarligt så har definitivt mitt inlägg blivit missförstått om ni tror att att jag vill vältra tillbaka hela ansvaret på "Alla fiskar". Så är definitivt inte fallet - jag menar att det är allas ansvar att agera om man ser inlägg där nybörjare och andra bemöts på ett oförskämt vis. Om vi alla gör det så kommer säkert denna typ av inlägg att bli än ovanligare i detta forum.
#26 - 23 juni 2008 18:44
AllaFiskar skrev:
jag har i allafall aldrig sett det omvända förhållandet till vad jag tar upp i tråden.

Det har jag. Många gånger, när svaret inte varit det frågaren velat ha.

Jag säger som jag sagt förr när den här frågeställningen varit på tapeten:
1) Anser man att en sån här tråd är nödvändig, så kom med specifik kritik, tack. Svepande kritik av typen "vissa måste vara trevligare" tar ingen till sig, men alla får vatten på sin kvarn.
2) Ett mycket bättre alternativ när nån går över gränsen är att använda "rapportera inlägget" knappen (den lilla varningstriangeln i nedre vänstra hörnet) och låta forumets moderatorer hantera saken.
3) Är det en viss skribent du inte tål, använd "Edit Ignore List" under "Inställningar & Alternativ" i Kontrollpanelen så slipper du se personens inlägg. Min ignore list innehåller tre namn (ingen nu aktiv, dock) och har säkert besparat mig en del förhöjt blodtryck.
#27 - 23 juni 2008 19:05
Guy Palm skrev:
I stället för att öppna trådar och påstå att de flesta äldre akvarister är snorkiga och oförskämda ..

Om du läste mitt öppningsinlägg så borde du ha sett att jag tvärtom påtalar att den absoluta majoriteten av dem man kommer i kontakt med här är väldigt trevliga och välkomnande. Detta gäller även de "flesta äldre akvarister".

Det kan antingen vara som så att de inte själva anser sig ge ett snorkigt svar, eller så kan de ha menat något annat än vad det ser ut som i skrift, eller så kan det t.o.m. vara som så att läsaren missuppfattar svaret.

Det skrivna språket kan nämligen mycket lätt missuppfattas och jag har själv rätt ofta i efterhand gått in i mina egna inlägg och ändrat något som jag skrivit. För när jag själv läst igenom det efterår så har jag upptäckt att - det där skrev jag väldigt otydligt och låter mycket mer negativt än vad som var avsett.

[quote]

Det handlar inte om att man (jag) reagerat på "tonfall" eller sett något jag missuppfattat för att det varit "otydligt" När jag ger "idiot" som exempel i öppningsinlägget är inte det någon slags samlande term för en attityd, utan vad som rätt upp och ned stått i inlägg när frågor blivit ställda

[quote=Azur;1156730]Det har jag. Många gånger, när svaret inte varit det frågaren velat ha.

Jag säger som jag sagt förr när den här frågeställningen varit på tapeten:

1) Anser man att en sån här tråd är nödvändig, så kom med specifik kritik, tack. Svepande kritik av typen "vissa måste vara trevligare" tar ingen till sig, men alla får vatten på sin kvarn.

.

Jag anser inte att min kritik är speciellt "svepnade". Jag vänder mig emot att man kallar nybörjare och mindre erfarna akvarister för idioter och andra nedsättande tillmälen, samt förlöjligar dem i öppna trådar.

Men OK. Jag trodde man kunde ha denna diskussion med vuxna människor på ett forum dit vi alla sökt oss för att vårt intresse sammanfaller. Så är uppenbarligen inte fallet.
#28 - 23 juni 2008 19:20
Jag tycker det var ett bra ämne du tog upp AllaFiskar!
Har också läst en del nästan absurda grejer från inbitna akvarister, (inte adresserat till mig personligen, men ändå)
Nu blir jag säkert påhoppad och jag menar inte att komma med nåt kryptiskt påstående, men det är ju vissa som reagerat starkare än andra på tråden, kanske känner sig träffade.. ;)
#29 - 23 juni 2008 20:27
Ibland kan tonen vara hård även av andra skäl.
Är man ofta på ett forum så etablerar man en slags relation till vissa personer, som för en nyanländ forumsbesökare kan uppfatta som lite sur eller stroppig. Jag brukar t.e.x "hoppa på" Kjell Fohrman lite bara för att det är kul, o ja tror mig veta att han inte tar illa upp utan han käftar glatt tillbaka. I sådana läge kan säkert en nyanländ besökare ta illa vid sig.
En bra sak som t.e.x NIC ovan använder så är det smileys. Det gör att om tonen blir lite sträv så kan man avdramatisera det med ett :).
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 juni 2008 20:40
NIC skrev:

Har också läst en del nästan absurda grejer från inbitna akvarister, (inte adresserat till mig personligen, men ändå)

Men varför anmäler inte du och ni andra det då om ni ser det.
Den möjligheten finns - och vill man att sådant skall stävjas så måste man faktiskt också ta ett personligt ansvar och göra något år det.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 23 juni 2008 20:44
LN skrev:
Ibland kan tonen vara hård även av andra skäl.

Är man ofta på ett forum så etablerar man en slags relation till vissa personer, som för en nyanländ forumsbesökare kan uppfatta som lite sur eller stroppig. Jag brukar t.e.x "hoppa på" Kjell Fohrman lite bara för att det är kul, o ja tror mig veta att han inte tar illa upp utan han käftar glatt tillbaka. I sådana läge kan säkert en nyanländ besökare ta illa vid sig.

En bra sak som t.e.x NIC ovan använder så är det smileys. Det gör att om tonen blir lite sträv så kan man avdramatisera det med ett :).

Så är det definitivt utan jag tycker ofta att det är rätt kul med en "tuff" diskussion med dig och andra - men självklart skall man inte kalla något för idiot för den sakens skull (vilket vi inte heller har gjort;)).

Däremot så brukar jag väl få något mail/pm i veckan där någon kallar mig det eller värre saker - men jag är väl lite mer garvad så jag tar inte så mycket åt mig utan vet att det är skrivet i affekt utan eftertanke.
#32 - 23 juni 2008 20:47
AllaFiskar skrev:

Jag anser inte att min kritik är speciellt "svepnade". Jag vänder mig emot att man kallar nybörjare och mindre erfarna akvarister för idioter och andra nedsättande tillmälen, samt förlöjligar dem i öppna trådar.

Ge då namn på de som varit elaka samt länkar till trådarna.

Eftersom du säger "öppen tråd" så misstänker jag att det är den här tråden du menar:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120091

Men det är just grejen: jag måste gissa eftersom kritiken är vag.

Men OK. Jag trodde man kunde ha denna diskussion med vuxna människor på ett forum dit vi alla sökt oss för att vårt intresse sammanfaller. Så är uppenbarligen inte fallet.
Nu är du barnslig.
Bilagor:
#33 - 23 juni 2008 20:49
Azur skrev:

2) Ett mycket bättre alternativ när nån går över gränsen är att använda "rapportera inlägget" knappen (den lilla varningstriangeln i nedre vänstra hörnet) och låta forumets moderatorer hantera saken.

3) Är det en viss skribent du inte tål, använd "Edit Ignore List" under "Inställningar & Alternativ" i Kontrollpanelen så slipper du se personens inlägg. Min ignore list innehåller tre namn (ingen nu aktiv, dock) och har säkert besparat mig en del förhöjt blodtryck.

Bra tips.
#34 - 23 juni 2008 20:50
Jag är ny på sidan och har inte än fått ett sånt "snorkigt" svar över mina frågor vilket jag är glad över. Men jag tkr att om man får ett sånt så kan man säga till den personen att det var oförskämt eller helt enkelt bara strunta i det. Tycker inte man ska käfta tillbaka, blir bara dålig stämmning då.
Sen tkr jag faktiskt inte man ska lägga in en tråd om det och säga "Ni vet vilka ni är" Dt kan va nån som kanske är snäll annars men som blev lite irriterad för tillfället som tar åt sig. Gå direkt till personerna istället.
#35 - 23 juni 2008 21:52
NIC skrev:

Nu blir jag säkert påhoppad och jag menar inte att komma med nåt kryptiskt påstående, men det är ju vissa som reagerat starkare än andra på tråden, kanske känner sig träffade.. ;)

Skulle tro det;)

Azur skrev:
Ge då namn på de som varit elaka samt länkar till trådarna. .

Visst. Det kan jag göra. Det lär ta ett tag, och kommer inte att ske ikväll, men absolut, om det är vad som önskas.

Azur skrev:
Eftersom du säger "öppen tråd" så misstänker jag att det är den här tråden du menar:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120091.

Nej.

Azur skrev:
Nu är du barnslig.

Nej men, oj då
#36 - 23 juni 2008 22:19
Azur skrev:

Ha ha.. Vilket bra tips.. Det hade jag ingen aning om.. Ifall jag inte var så himla nyfiken av mig så skulle jag genast lägga in några stycken.. :D

Sådana filosofiska humanister som jag då, som inte ens fattar uppdelningen på Zoopet först utan hamnar inne på "räktråden".. den stora alltså.. och tror att det är hela forumet och sedan stannar där i flera dagar... :D Vi kanska har lite svårt att hitta alla finesser och sökmotorer (och oftast inte ens fattar att det finns)..
Då är det attans bra med gamla schyssta akvarister som snabbt kan svara på töntiga frågor.. Jag har haft tur när jag har frågat... :)
#37 - 23 juni 2008 22:41
Katharina skrev:
Ha ha.. Vilket bra tips.. Det hade jag ingen aning om.. Ifall jag inte var så himla nyfiken av mig så skulle jag genast lägga in några stycken.. :D

Sådana filosofiska humanister som jag då, som inte ens fattar uppdelningen på Zoopet först utan hamnar inne på "räktråden".. den stora alltså.. och tror att det är hela forumet och sedan stannar där i flera dagar... :D Vi kanska har lite svårt att hitta alla finesser och sökmotorer (och oftast inte ens fattar att det finns)..

Då är det attans bra med gamla schyssta akvarister som snabbt kan svara på töntiga frågor.. Jag har haft tur när jag har frågat... :)

Samma här, har också fått bra hjälp om saker jag har undrat!
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 juni 2008 08:13
Katharina skrev:
Jag har haft tur när jag har frågat... :)

Nåväl överdriv nu inte - inte ens den som startade tråden anser att det är vanligt med oförskämda svar på Zoopet.
Man får snarare ha otur om man drabbas av sådana svar;)
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 24 juni 2008 08:20
NIC skrev:

Så du menar alltså att det är jag, Azur och Guy Palm som svarar oförskämt då - eftersom det är vi som inte imstämt till 100%:p
I så fall kan jag säga att denna tråd är fullkomligt meningslös för min del - jag tänker inte ändra ett dyft på hur jag skriver.

Fortfarande har jag svårt att förstå varför det skall vara så himla svårt att anmäla de övertramp som sker om de nu är så allvarliga som ni vill göra sken av. Det tar 10-20 sekunder att göra en anmälan - ändå ids ni inte göra detta.
#40 - 24 juni 2008 10:37
Ledsen NIC inte heller jag känner mig träffad:)

Däremot tycker ja om att följa denna typen av trådar, det är alltid utvecklande anser ja.

Det finns ett inbyggt problem med forum på nätet. När man yttrar sig så gör man det i "talform". Det vill säga att man skriver som om du/ni hade suttit framför en o att konverserar genom tal.

Sen om en/flera känner sig påhoppade så kan det vara att man läser det skrivna ordet som skriven form. D.v.s det subtila ökar med skriven form.
#41 - 24 juni 2008 10:59
Så du menar alltså att det är jag, Azur och Guy Palm som svarar oförskämt då - eftersom det är vi som inte imstämt till 100%:p

I så fall kan jag säga att denna tråd är fullkomligt meningslös för min del - jag tänker inte ändra ett dyft på hur jag skriver.

Fortfarande har jag svårt att förstå varför det skall vara så himla svårt att anmäla de övertramp som sker om de nu är så allvarliga som ni vill göra sken av. Det tar 10-20 sekunder att göra en anmälan - ändå ids ni inte göra detta.

Hahaha!!! :D Det tog längre tid än jag räknat med...
Var inte menat särskilt allvarligt vilket jag är säker på att du förstod! ;)
(För övrigt så har både Azur, Guy och du själv gett mig en del bra svar på saker jag har undrat.)

Måste erkänna att jag är långt ifrån utbildad på alla regler och finesser på zoopet, visste inte ens vad den där lilla triangeln i hörnan betydde...
Men nu när jag vet så..
#42 - 24 juni 2008 11:46
Så du menar alltså att det är jag, Azur och Guy Palm som svarar oförskämt då - eftersom det är vi som inte imstämt till 100%:p.

ja, eftersom jag blivit tillsagd att nämna namn, och nu kommer jag säkert att få skit för att jag gör det: Guy Palm var definitivt en av dem jag hade i tankarna när jag startade tråden.

Och jag har ju sagt att det inte handlar om tonfall utan regelrätta uttalade förolämpningar. Men om du vet med dig att du kallat forlk för djälva idiot när de frågar dig något så... (nu trror jag iofs inte för en sekund att du gjort det)

Ok. Hittat knappen. den kan inte varit där någon längre period? Jag tänker också vända mig mot antydningen om att jag sitter och ljuger.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 24 juni 2008 13:18
AllaFiskar skrev:
ja, eftersom jag blivit tillsagd att nämna namn, och nu kommer jag säkert att få skit för att jag gör det: Guy Palm var definitivt en av dem jag hade i tankarna när jag startade tråden.

1/ Jag skrev tidigare i tråden att man skulle ta det via pm direkt med den som man ansåg hade burit sig dumt åt.
Om man inte vill det så skulle man anmäla det till admin.

Nu när du ändå har valt att peka ut folk med namn så får du väl åtminstone visa på vilka inlägg det handlar om

Och jag har ju sagt att det inte handlar om tonfall utan regelrätta uttalade förolämpningar. Men om du vet med dig att du kallat forlk för djälva idiot när de frågar dig något så... (nu trror jag iofs inte för en sekund att du gjort det)

Nej det har jag inte - men NIC menade ju att de som inte höll med dig helt var sådana som kände sig träffade.
Så för att vända på det hela - var har Guy kallat någon för en "djävla idiot" eftersom det var honom du avsåg?

Ok. Hittat knappen. den kan inte varit där någon längre period? Jag tänker också vända mig mot antydningen om att jag sitter och ljuger.

Den har funnits där i minst 3 år (definitivt sedan vi bytte till V-bullentin och införde goldmedlemskapet, (1/3 2005) ), möjligen fanns funktionen också tidigare men det minns jag inte.
Funktionen har hela tiden funnits omnämnd under "Viktiga regler och information om Zoopets forum" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=139

Jag vet inte var jag skulle ha antytt att du ljuger - jag skrev att jag tycker att det är ditt och andras ansvar att anmäla om ni upptäcker att folk blir oförskämt behandlade på Zoopet.
T.ex. Guy som du retar dig på är en som genom årens lopp har tagit denna funktion på allvar och har tipsat om måmga övertramp mot reglerna i forumet.
Bilagor:
#44 - 24 juni 2008 15:33
Generellt sett så har jag lite svårt för svar som går ut på att man inte får ha kritiska synpunkter på sådana som kritiserar;)

Nåväl om man skall svara lite mer allvarligt så har definitivt mitt inlägg blivit missförstått om ni tror att att jag vill vältra tillbaka hela ansvaret på "Alla fiskar". Så är definitivt inte fallet - jag menar att det är allas ansvar att agera om man ser inlägg där nybörjare och andra bemöts på ett oförskämt vis. Om vi alla gör det så kommer säkert denna typ av inlägg att bli än ovanligare i detta forum.

Kritiska synpunkter på kritik är helt ok. Men vad som skett är ju att mitt försök till en diskussion om vad i allafall JAG anser är ett problem (och uppenbarligen några till som nu backat) blir helt avfärdat. probelemt existerar inte.
Och jag tycker detta ställningstagande är rätt märkligt, med tanke på att jag i mitt surfande stött på flera trådar på exakt samma tema. Vi är ju uppenbarligen fler som reagerat på detta icke-förekommande problem

Jag tycker detta gör gällande att jag (vi) om inte "ljuger" så i allafall fabulerar grovt. Det som gör det ehla riktigt komiskt är att jag hittat en tråd från årskiftet där du går in och anbryter en tråd (skirbent) som spårat ur med invektiv. Men problemet finns inte

Så för att vända på det hela - var har Guy kallat någon för en "djävla idiot" eftersom det var honom du avsåg?

Nu gör du det väldigt enkelt för dig. Idiot är ett tillmäle som använts av flera som jag ansåg i tråden. Jag har aldrig påstått att just Guy har kallat någon för djälva idiot. Hans ingång i tråden är dock väldigt typisk för hans bemötande. Det må vara dumt av mig att nämna just Guy, men inte ens hälften så dumt som att göra dåligt bemötande av medlemmar till mitt eget problem

T.ex. Guy som du retar dig på är en som genom årens lopp har tagit denna funktion på allvar och har tipsat om måmga övertramp mot reglerna i forumet.

Det här är också ett sätt att avfärda och förlöjliga. Jag har inte "retat mig" på Guy, eller någon annan. Jag anser att jag och andra som blir dåligt bemötta har en rätt att inte bli förolämnade bemötta när vi som nybörjare, eller liknande ställer frågor ÄVEN om dessa frågor ställts förut.

Om detta är för mycket begärt här, då tänker jag sannerligen söka mig till någon annan källa för att få reda på det jag behöver veta
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 24 juni 2008 16:02
AllaFiskar skrev:
Kritiska synpunkter på kritik är helt ok. Men vad som skett är ju att mitt försök till en diskussion om vad i allafall JAG anser är ett problem (och uppenbarligen några till som nu backat) blir helt avfärdat. probelemt existerar inte.

Och jag tycker detta ställningstagande är rätt märkligt, med tanke på att jag i mitt surfande stött på flera trådar på exakt samma tema. Vi är ju uppenbarligen fler som reagerat på detta icke-förekommande problem

Jag har ett sätt att bedömma om detta är ett vanligt förekommande problem eller inte. Dvs - genom att titta på de anmälningar som inkommer.
Går man efter detta så är det faktiskt ett icke förekommande problem. Fick dock en anmälan om ett sådant beteende igår och jag gick då in i den tråden och korrigerade. Just detta fall var kanske inte så farligt - men jag fick ändå ett mail med en ursäkt från den som hade skrivit lite väl hårt. Så det hela löstes på ett för alla bra sätt efterom jag fick in anmälningen på ett tidigt stadium.
Denna typ av anmälningar är dock extremt ovanliga. Så jag uppmanar återigen - använd anmälningsfunktionen.

Så som sagt - INGEN i denna tråd har skrivit att det är bra om folk blir oförskämt behandlade i detta forum.
Vad jag (och även andra) har poängterat är att det inte hjälper med att starta en tråd som denna eftersom de som anses vara oförskämda ändå inte anser sig vara det. Det blir lite som att slå in öpnna dörrar.
Utan som sagt - anmäl istället om det är någon som behandlas oförskämt.

Så jag avfärdar inte problemet - även om jag inte är medveten om det eftersom jag aldrig får in några anmälningar om det - utan jag ger istället ett konstruktivt förslag på hur detta problem i framtiden ytterligare skall kunna minimeras.
#46 - 24 juni 2008 21:50
Nåväl överdriv nu inte - inte ens den som startade tråden anser att det är vanligt med oförskämda svar på Zoopet.

Man får snarare ha otur om man drabbas av sådana svar;)

Så du menar alltså att det är jag, Azur och Guy Palm som svarar oförskämt då - eftersom det är vi som inte imstämt till 100%:p I så fall kan jag säga att denna tråd är fullkomligt meningslös för min del - jag tänker inte ändra ett dyft på hur jag skriver.

Nej, jag tycker inte att det är ovanligt med otrevligheter på Zoopet men självklart kan man reta sig på någon och hur de skriver.
Många har ju en attityd när de är ute på nätet som de inte skulle ha om man skulle möta dem i verkligheten. Det är också en vanesak att uttrycka sig så att man inte lämnar fel tolkningsmöjligheter.

Som när jag nu skrev att jag har haft tur som har fått bra svar. Jag menade inte bokstavligt utan bildligt "tur". Du tolkar det som en överdrift.
Mitt målet är att uttrycka mig så att misstolkningar blir omöjliga och jag jobbar på det.. :D
#47 - 25 juni 2008 07:35
AllaFiskar skrev:

Nu gör du det väldigt enkelt för dig. Idiot är ett tillmäle som använts av flera som jag ansåg i tråden. Jag har aldrig påstått att just Guy har kallat någon för djälva idiot. Hans ingång i tråden är dock väldigt typisk för hans bemötande. Det må vara dumt av mig att nämna just Guy, men inte ens hälften så dumt som att göra dåligt bemötande av medlemmar till mitt eget problem

Det här är också ett sätt att avfärda och förlöjliga. Jag har inte "retat mig" på Guy, eller någon annan. Jag anser att jag och andra som blir dåligt bemötta har en rätt att inte bli förolämnade bemötta när vi som nybörjare, eller liknande ställer frågor ÄVEN om dessa frågor ställts förut.

Guy Palm skrev:

Nu får du nog förklara dig eftersom jag inte fattar någonting. Jag vet av erfarenhet sedan tidigare att denna typ av trådar brukar spåra ur. I stället nämner jag ett för mig bättre alternativ. Att anmäla tråden i fråga, som det visade sig vet inte alla, inklusive du, vad den lilla triangeln betyder.
Förstår inte vad det är för dåligt bemötande av mig. Om du tycker att det är snorkigt, oförskämt, förolämpande tycker jag att du skall skicka ett PM till mig och förklara vad som är fel.
Skulle också vara kul att få reda på i vilken tråd jag har nervärderat några nybörjare eller behandlat dem illa. En sak är säker i varje fall jag har aldrig kallat någon för en djäkla idiot.
Ser fram emot ett PM från dig så vi kan reda ut detta
#48 - 25 juni 2008 12:43
Helt otroligt...hur orkar ni hålla på? Det är som vanligt: ingenting blir massa tjafs som blir ingenting. Känns som det är nån macho/jaggermigaldrig/jagvetbäst-grej på gång här på zoopet...tagga ner och försök strunta vad folk skriver. Personligen tycker jag att all tjafs om ingenting förstör otroligt mycket här på forumet...och nu kom jag på mig om att jag nu deltar i detta eviga tjaffs!!!
#49 - 25 juni 2008 22:04
Helt otroligt...hur orkar ni hålla på? Det är som vanligt: ingenting blir massa tjafs som blir ingenting. Känns som det är nån macho/jaggermigaldrig/jagvetbäst-grej på gång här på zoopet...tagga ner och försök strunta vad folk skriver. Personligen tycker jag att all tjafs om ingenting förstör otroligt mycket här på forumet...och nu kom jag på mig om att jag nu deltar i detta eviga tjaffs!!!

:D :D :D Don´t worry, be happy!!!

(Ps. Förklaring: Det är en gammal låt. Om någon inte vet... Ds) ;)

Annons