Hej, jag tänkte bara fråga ifall någon kunde ge mig en bra förklaring varför man inte kan sänka PH värdet i ett kar med hjälp av ättika?
Förstår inte vad det skulle vara med ämnet som gör det så olämpligt.
Tack på förhand.
Jonasroman skrev:Min åsikt är att det är ett alldeles utmärkt sätt att sänka ph värdet...dels sänker det som sagt ph värdet väldigt försiktigt för det är en ganska svag syra...dessutom är det en organisk kolkälla som gasar på näringsnedbrytande bakterier...o dessutom, som bonus, får vi därmed bildning av koldioxid som är bra för växterna!
Det första som sker är att ättiksyran avger en vätejon...kvar blir acetat, som går in i cellandingingen som kolkälla...o till o med en mkt bra sådan för det finns inga intermediära metabolitsteg utan den går drekt in i citroncyracykeln i princip.
Jonasroman skrev:Kollade upp mina egna beräkningar. Man använder 12%ig lösning...inledningsdosen är 0.3 ml per 100 liter...normaldos sen 1-3 ml per 100 liter
Jonasroman skrev:Den mest säkra metoden att sänka ph är nog med saltsyra...då slipper du kolkälleeffekten. Men som sagt, i ättiksyrefallet är det just kolkällan man vill åt:). Vid saltsyran får du bara kloridjoner som restprodukt, i mkt liten koncentration.
Men, dosen är utomordentligt låg...dvs jag tror inte du skall sönka ph en hel enhet i ett svep...utan ta de låååångsamt. En sönkning med en enhet från 8 till 7 innebär en ökning av antalet vätejoner i vattnet med 10 ggr. Saltsyran kan man räkna med helt protolyseras...dvs när vi räknar på detta kan vi itgå ifrån att alla saltsyremolekyler avger sina vätejoner. Om du vill kan jag försöka räkna lite på detta, men din pappa kan nog bättre som är kemist. Jag återkommer:)
022helpek skrev:hmm tråden får mig att fundera - är det så att man skulle kunna använda ättika som kolkälla i ett SA - akvarium, Vill kanske inte ha så stor pH säkning utan är mer efter kolet... funkar det och i så fall i vilken dos???