attans grönvatten!!

#1 - 13 januari 2004 15:40
Jahaja, så har jag då kört med ett flertal mörkläggning-byta vatten-omgångar. de två senaste har jag även använt Sera aqua Clear (vilket inte fungerade)

Det blir så pass klart att man ser bakgrunden hjälpligt, mer vit dimma än grön dock. Har nu haft på ljuset och matat i ca 2 dagar, nu är det tjockt igen.

Eftersom jag en gång för alla vi ha ordning på burken nu snarast funderar jag på Algenkiller eller dyl. Ska införskaffa UV-lampa om ngn månad när jag tycker jag kan lägga pengar på det.

Hur är det nu med algdödarmedel?
Har förstått att det inte är bra för växterna, så jag får väl rycka upp mitt "konstverk".

Men hur klarar fiskarna det?
Har 4 guramis som är tillräckligt stressade redan, utan att jag ska flytta dem till en trång burk som redan är maxbefolkad (eller heter det maxbefiskad [:-34]?.

#2 - 13 januari 2004 16:34
Jag har provat med algdödarmedel och det funkar inte. Det ända som funkar är total mörkläggning i minst 4 dagar eller UV-filter.
#3 - 13 januari 2004 20:22
Algenkiller är ju också bara en tillfällig lösning och grönvattnet kommer förmodligen komma tillbaka om ett par veckor igen. Jag provade de flesta metoder innan jag köpte ett UV-filter. Kom snabbt på att jag borde köpt det med en gång. Enklare lösning finns ju inte, vattnet blir ännu klarare än normalt och det är dessutom sjukdomsförebyggande till viss grad. Kan lätt rekommendera det...

Annons