ATTACKERAD

#1 - 27 september 2004 18:15
Hej
Jag har kampfiskar, 1 hane, 3 honor. Den minsta honan verkar blivit attackerad av dem andra. Vi flyttade henne till egen skål ett par dagar men hon rörde sig knappt, åt väldigt lite. Flyttade efter ett par dagar tillbaka henne i akvariet igen, simmade runt "glad" och åt igen.
Nu idag ser vi att hon blivit attackerad igen, ser ut som dem bitit av lite på sidan av henne. Ser även ut som ena ögat blivit "suddigt".
NÄr vi matade dem nu ikväll låg hon på sidan och flöt i kabomban, simmade sedan runt lite. Men väldigt slö.
Hjälp,vad ska vi göra?
#2 - 27 september 2004 18:57
hej. detta kan bero på att de tre honorna slåss om vem som ska få "vara" med hanen. kampfiskar är ju kända för att slåss mot sina rivaler oftast dör tillslut en av dem. det absolut lättaste sättet är nog att ta bort 2st honor så att det blir en av varje kön da borde bråket sluta.

lycka till!!

ps. man brukar kunna lämna in fiskar i djurafärer
#3 - 28 september 2004 17:00
Tack för svar men stackaren dog tyvärr i natt.
SKa skaffa 2 nya honor, 2 honor är för lite för hanen.
Ska se till att dem är större, hon som dog var liten.
#4 - 28 september 2004 17:18
Vad tråkigt att hon dog för dig.En fråga dock, rr du säker på att det var en hona och inte en hane med små fenor? Det händer visst att folk råkar ut för det..
#5 - 28 september 2004 20:25
En stackars misshandlad kampfiskhona fick bo i mitt akvarium då ägaren inte hade möjlighet att dela på dom. (Det var en hane och två honor som lekte "fight club") Nu, två veckor senare är det utan tvekan en hane. Riktigt fin är han också..
Vad jag kan förstå är det väldigt vanligt att det blir galet från butiken.
#6 - 29 september 2004 13:35
Nej, jag är säker på att det var en hona. Har haft dem sedan i våras. Ska nu försöka få tag i 2 nya honor. Om det bara kommer 1 ny hona så tror jag dem går på henne.
Har även 2 sötvattensräkor som jag måste rekommendera, superduktiga "städare". :-)

Annons