Att ta hand om sjuka diskusar

#1 - 13 oktober 2004 18:14
Jag åkte i godan ro för knappt en timme sedan till min lokala zoobutik för att köpa lite fryst foder, gick som vanligt en liten runda och hamnar framför ett akvarium med 6 stycken totalt utmärglade discusar, dom var totalt nästan kolsvarta och så magra så jag förstår inte att dom ens lever...
Som vanligt kan jag inte hålla käften utan gick på affärsinnehavaren direkt och frågade vad som var i görningen för detta var inte likt dom som har sån fin skötsel på sina fiskar annars!...
Då berättade han att han fått in dom av en kille som ville bli av med dom..
Dom hade gått i ett 75 liters akvarium och levt enbart på flingfoder...
Han frågade mig om jag ville ha dom, och försöka få dem att överleva, så nu ligger dom där uppe i mitt 200 liters i plastpåsar och jag pytsar i en kopp med vatten var 20e minut, höjjt vattnet till 32 grader...mer kan jag inte göra..
Dessutom ringde jag till min stackars karl från affären och skrek att han måste fort göra ett vattenbyte så det är så bra vatten i som möjligt,hällde dessutom i lite aquatan..finns det något mer jag kan göra?? Jag blir så arg när folk inte tar reda på mer fakta om djuren dom skaffar...jag är själv nybörjare vad det gäller t ex discus men skulle aldrig skaffa dem om jag inte vet åtminstone baserna i skötseln...skall ta foton någon dag så ni får se de stackars liken...skall göra allt jag kan, men vill gärna ha råd och tips hur jag kan göra det bättre för dom

mvh
åhsa
#2 - 13 oktober 2004 18:21
Totalt sjukt ju!
På tal om djuraffärer så var jag hos min lokala idag hehe... dem kanske inte bryr sig men om dem gör så är dem inte smarta!
Dem hade pirayor ca 3cm i radie.. så hade dem fått in el-malar, ca 10cm långa, och dem stoppade ner dem med pirayorna och efter ett tag när fiskarna hade lugnat sig så märkte nog el-malarna att dem var hungriga så dem el-chockade 3-4 pirayor som dem senare festade på! Och allt hände på 5 min! tänk då om de fiskarna måste gå en längre tid... :P
#3 - 13 oktober 2004 18:22
ge dom mkt mat men akta nitrit
#4 - 13 oktober 2004 18:25
Ursprungligen skickat av zoomi

Totalt sjukt ju!

På tal om djuraffärer så var jag hos min lokala idag hehe... dem kanske inte bryr sig men om dem gör så är dem inte smarta!

Dem hade pirayor ca 3cm i radie.. så hade dem fått in el-malar, ca 10cm långa, och dem stoppade ner dem med pirayorna och efter ett tag när fiskarna hade lugnat sig så märkte nog el-malarna att dem var hungriga så dem el-chockade 3-4 pirayor som dem senare festade på! Och allt hände på 5 min! tänk då om de fiskarna måste gå en längre tid... :P

Dyrt ålkäk som affären bjöd på.
#5 - 13 oktober 2004 18:28
räkmix, oxhjärta, mer räkmix, mer oxhjärta o gissa vad.... mer räkmix.
#6 - 13 oktober 2004 18:30
Åhh, det går kalla kårar utemd ryggraden...

Bra att du ville ta dig an de små krakarna!
Ge dem artemia och mysisräkor. Det har högt proteininnehåll. Fast om de nu mår så dåligt pga fel kost så kanske du skall ta det lite försiktigt i början med matningen så deras magar hänger med.
#7 - 13 oktober 2004 18:33
Hoppas de klarar sig!

Konstigt att zooaffärer säljer vad som helst till vem som helst...
Det är bara peka och betala så får man det man vill ha...
Killen kanske tyckte de var fina och "bara" tog dem. Det är väl lite affärens ansvar också, att se till att de säljer djur till folk som iallfall har ett litet hum om vad de håller på med...

Låt oss få veta hur det går, nyfiken! Lycka till!
#8 - 13 oktober 2004 18:37
åhsa! du är allt en riktig fiskvän du :) hoppas de tar sig hos sin nya snälla matte. berätta gärna hur det går.. har du fått i dom nån mat?

mvh
Lenis
#9 - 13 oktober 2004 18:40
Inte illa att få sex diskusar!

Hur som helst, det är med djurplågeri, att mata fiskar med andra fiskar är väl lite plågeri om fisken som blir byte inte kan gömma sig... Annars är det ju naturens gång...

På tal om att inte kunna gömma sig så var det ju nån gång innan sommaren som nån postade en länk med nån som matade sin ormhuvudfisk med platy, detta i ett kar helt utan gömställen... Äta eller ätas..
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 oktober 2004 18:45
Konstigt att zooaffärer säljer vad som helst till vem som helst...

Det är bara peka och betala så får man det man vill ha...

Killen kanske tyckte de var fina och "bara" tog dem. Det är väl lite affärens ansvar också, att se till att de säljer djur till folk som iallfall har ett litet hum om vad de håller på med...

Hur skulle en affär kunna avgöra om de som handlar i affären någon gång i framtiden kommer att vansköta sina fiskar?
Affären hade väl antagligen i detta fall två möjligheter
1/ att avliva djuren direkt
2/ eller som de nu gjorde - lämna över fiskarna till någon som hade tid och möjlighet att försöka kurera dom.
Lycka till Åhsa
#11 - 13 oktober 2004 19:23
Tro det eller ej min vänner men de alla åt liiite röda mygglarver för en liten stund sen och dom är inte jääätte svarta längre heller fast de 2 minsta hänger med livet i en tråd..De är så mörka att man kan inte ens urskilja vad det gömmer sig för sort där under så visst är dom mörka fortfarande.
Skall ta era råd och använda dom! Tack!
Killen i zoobutiken sa att han hade blivit så arg på denna kille som lämnat in dem att han hade velat klippa till honom och han visste att tog han dem inte skulle han säkerligen spolat ner dem bara..Jag tycker det var jäkligt bra gjort av affären att ta dom fast dom ser ut som dom gör, för dom kan ju få rykte att ha dålig fisk för folk som kommer in och inte vågar fråga som jag gjorde, själv blev jag ju skitförbannad och tyckte dom var oseriösa, kände att jag bara måste fråga honom vad dom höll på med och nu är jag glad för det!! Inte för att det var discus och kostar pengar utan jag hade gjort det oavsett vilken fisk det hade varit!

Lovar att forsätta rapportera!

/Åhsa
#12 - 13 oktober 2004 19:33
nice där Åhsa, roligt att höra att folk fortfarande bryr sig.
lycka till och hälsa zookillen bra jobbat ...
#13 - 13 oktober 2004 19:36
Oj. Hoppas det går bra för dig med dem!

Som en liten parentes, är det inte så att röda mygglarver är kasst som foder? Ge dem hellre räkmix!

Lycka till!
#14 - 13 oktober 2004 19:49
Tänkte ge dom nått dom verkligen älskar nu i början, ville testa och se om dom åt överhuvud taget och lite åt dom, så det var kul!
Kan berätta att det är zoobutiken som ligger på bottenvåningen på coop i Rotebro (gamla OBS) Dom är jättebra och jag vet att det har sagts mycket positivt om dom här på zoopet förrut. Det är några killar som har den ihop, dom är seriösa, kan mycket och ger bra service.
Skall ge räkmix och artemia imorgon får vi se om det accepteras.
(hoppar över allt vad flingfoder är, tror dom är ganska trötta på det)

/Åhsa
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 13 oktober 2004 19:58
Som en liten parentes, är det inte så att röda mygglarver är kasst som foder? Ge dem hellre räkmix!

Röda mygg är kass till herbivora fiskar (vilket diskus inte är) samt är kass för att det orsakar allergier hos människor.
Dock luktar det gott så det kan vara ett bra foder till att trigga igång carnivora fiskar (som diskus) till att äta.
#16 - 13 oktober 2004 20:08
Vi snackar om samma affär som tyckte att 6 scalarer skulle funka skit bra i min syrras 120L kar? jippie dom rockar mycket bra! [xx(]
Sen så måste jag ge personen som lämnade in diskusen en eloge,, om man kommer fram till att man har gjort en miss med fiskval så är väl det vanliga avlivning, stort plus till honom![:)] Hoppas att du lyckas bättre med dom än vad han gjorde, vet du fressten vad han gav för djuren och om han hadde för kar? (Många firmor skulle inte ens sålt dom till honom om han har för litet kar) tungt seriös firma
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 oktober 2004 20:34
stort plus till honom!

Stort plus till den som köper 6 stycken diskusar till ett 75 liters kar - stort minus skulle jag vilja påstå.

vet du fressten vad han gav för djuren och om han hadde för kar?

Storleken på akvariet anges ovan.

(Många firmor skulle inte ens sålt dom till honom om han har för litet kar) tungt seriös firma

Oavsett vilken firma (eller privatpesron) det än var som sålde diskusarna till honom (det anges ju inte nånstans vilken affär där personen ifråga köpt dom) så kan man ju omöjligt ha koll på hur kunderna sköter sina fiskar.
Däremot om en affär eller om det nu är en privatperson som rekommenderat personen ifråga att hålla diskusarna i ett 75 liters så är det ju helt uppåt väggarna.
#18 - 13 oktober 2004 20:43
På samma sätt som systra min talade om storlek på kar och fortfarande fick reda på att " jo visst scalarer tycker om att gå i täta stimm" känns som att dom här killarna skulle gå om kursen som dom borde gått
#19 - 13 oktober 2004 20:55
Det ligger en annan tråd igång här om mammut zoo, där dom anklagas för att hålla höga priser och vara otrevliga, en av dom viktigaste sakerna som finns är att dom har en potensial att vara otrevliga mot FEL köpare, en butik kommer aldrig kunna argumentera sig ut ur ett köp med att du har för litet kar, inte ens lagret fixar det! (och dom kan allt dom, sålde en praktbotia till syrrans kar) vad rotebro antagligen gjorde var att se en snabb försäljning och gav sig med det, tror inte att dom andra skulle gjort det (ja jag är fett partisk, mammut är min lokala handlare)
Men Kjell du vet ju själv vad det handlar om, klart att man vill ge djuren ett bra hem men hyran är ju kul att kunna betala.
#20 - 13 oktober 2004 21:33

Kul att du tog hand om dom Åhsa !

Jag stod åxå och tittade på dem en stund idag !

Svarta är bara förnamnet...

Hoppas du lyckas med dem och att de trots allt kommer igång och växer igen ! Jag hade aldrig klarat dem !

Uppdatera gärna tåten och berätta hur det går !
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 oktober 2004 06:01
vad rotebro antagligen gjorde var att se en snabb försäljning och gav sig med det,

?????????
Som nämnts flera gånger så står det ingenstans i denna tråd att det ens var denna affär som ursprungligen sålde diskusarna - så varför sprida falska rykten.
Tycker du bär dig lika illa åt som den i Mammuttråden som pratade illa om Mammut och som jobbade i en annan affär.
#22 - 14 oktober 2004 06:23
Godmorgon!'
I morse när jag kom upp så levde fortfarande alla 6 *pust*
Men upptäckte nu att de 3 minsta istället för att vara svarta nu nästan är kritvita??? Är det positivt eller negativt? Såg dessutom att den minsta bajsade vitbajs :o(( bådar inte gott det här...
Gav dem återigen liiiite röda mygg för att trigga upp dom att vilja äta och lite försiktigt åt dom större några maskar men ej de små..
Skall hem på lunchen och ge lite artemia och se vad dom gillar det..man kan nu i alla fall se att de är 3 olika sorter av dem, 2 av varje..
Jag tror så här när det gäller butik och personal,jag har jobbat massor av år inom butik att de flesta kan lite om mycket, men har man otur och får in extrapersonal pga sjukdom osv..ja då kan allt tyvär säljas åt totalt katastrofalt håll tyvärr..
Man är ju inte mer än människa och visst kan man ge fel information, den jag blir arg på är killen som inte tagit sig tid att själv leta efter information ordentligt innan han ens gick till zooaffären och frågade första bästa personal...
Jag iallafall vill veta saker innan jag köper och då inte bara av affärspersonalen..
Man kan ju bara se det här på zoopet, så mycket olika råd och tips och många tycker olika.
Jag har inte en aning om vad dessa stackare ätit, vattenkvalite, temp eller någonting, känns som jag famlar i mörker :o((
Tror ni att dessa kommer stanna i växten och bli minidiscus? Det hade ju varit tråkigt för under denna mörka kappa så är dom sååå söta :o))

Åhsa
#23 - 14 oktober 2004 06:33
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]vad rotebro antagligen gjorde var att se en snabb försäljning och gav sig med det,

?????????
Som nämnts flera gånger så står det ingenstans i denna tråd att det ens var denna affär som ursprungligen sålde diskusarna - så varför sprida falska rykten.
Tycker du bär dig lika illa åt som den i Mammuttråden som pratade illa om Mammut och som jobbade i en annan affär.
[/quote]

Oupss, missade det, det blev en grav tanke-vurpa där[:-103] sorry,,
#24 - 14 oktober 2004 07:14
Hej Åhsa!
Jag gjorde som du för ca 1år sen men av en privatperson. Gå in på min zoon och kolla på den stora Blue Diamond där så ser du att det KAN gå och få fart i små,sjuka discus! Dock dog 3 av 6 ganska omgående! Men lycka till!
#25 - 14 oktober 2004 09:44
Fint gjort av dig Åhsa, å lycka till med dina nya kompisar.[:-140]
#26 - 14 oktober 2004 14:28
Nu vet jag inte vart jag skulle placera detta men eftersom Kjell nämde det i denna tråd så fortsätter jag med det här med.

VAdå bär mig illa åt?
Nu blir jag sur. Ursäkta. Finns ingen som ger dig Kjell rätt att prata skitsnack om mig att jag bär mig illa åt för att jag tycker ngn är otrevlig mot mig som kund. DÅ blir jag sur.

Det handlar inte om vilken butik jag jobbar i eller ej. jag har varit kund (mammut zoo) där i ca 3 år och har bara jobbat i våran butik i ca 3 månader som förövrigt bara är extra.

Det handlar väl inte om att vara otrevligt mot mig bara för jag jobbar i en annan butik eller om jag är kunnigare än butikspersonalen. man kan vara trevlig för det. JAg vill bara ha ett trevligt bemötande när jag kommer till en butik.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 14 oktober 2004 14:50
Jag har påtalat att en person som jobbar i en konkurrerande affär knappast kan betraktas som objektiv.
Skulle man t.ex. ta det på allvar om en volvohandlare recenserade SAAB eller tvärtom.
Överhuvudtaget så tycker jag att det är oseriöst av en som äger en affär eller är anställd där att recensera andra - är man i den situationen bör man istället hålla tyst.
#28 - 14 oktober 2004 14:57
Ursprungligen skickat av Royal Theed

Nu vet jag inte vart jag skulle placera detta men eftersom Kjell nämde det i denna tråd så fortsätter jag med det här med.

VAdå bär mig illa åt?

Nu blir jag sur. Ursäkta. Finns ingen som ger dig Kjell rätt att prata skitsnack om mig att jag bär mig illa åt för att jag tycker ngn är otrevlig mot mig som kund. DÅ blir jag sur.

Det handlar inte om vilken butik jag jobbar i eller ej. jag har varit kund (mammut zoo) där i ca 3 år och har bara jobbat i våran butik i ca 3 månader som förövrigt bara är extra.

Det handlar väl inte om att vara otrevligt mot mig bara för jag jobbar i en annan butik eller om jag är kunnigare än butikspersonalen. man kan vara trevlig för det. JAg vill bara ha ett trevligt bemötande när jag kommer till en butik.

Först måste jag bara säga att jag inte vet vad ni syftar på.
Royal Theed: Håller med dig , oavsett vem man är eller vad man kan ska man alltid bli bemött på ett trevligt sätt i en butik, om man inte är otrevlig själv förståss.

All heder åt Åhsa och hoppas det går bra.
#29 - 14 oktober 2004 15:02
Tråkigt att mitt inlägg har blivit en skällzon...snälla vi bryter där och pratar om mina små skyddslingar istället[:-34]
Vi har gett dom mat nu precis och det är så skumt för dom faktiskt rusar upp till ytan för att sedan smaka på maten och sen spotta ut...dom är absolut inte ointresserade tvärtom men dom vill inte äta..kan dom ha någon sjukdom/parasit? Tycker ni att jag skall medicinera och i så fall med vad?
Skall ta foton idag så ni kan få se dem,blir ju lite lättare att kanske komma på vad det kan va för fel då kanske..
MVH
Åhsa
#30 - 14 oktober 2004 15:14
En stor bukett blommor till dig Åhsa som tog hand om dessa små magra varelser som någon förstört så.
[:-132][:-132][:-132][:-132][:-132][:-132]
Jag önskar er all lycka och välgång och att du har turen med dig så de överleva allihop.

[:-2]Visst finns änglar! Åhsa är en![:-2]
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 14 oktober 2004 15:17
Först måste jag bara säga att jag inte vet vad ni syftar på.

Och ändå ger du royal theed rätt. Vad det handlar om är att royal theed pratar illa om en konkurrent.
Jag kan då tala om att i den nya zoopetavdelningen så kommer vi att han en avdelning där man kan recensera olika affärer. I reglerna där så kommer det att anges i reglerna att det leder till direkt avstängning om man kommer på någon med att förtala konkurrenter.

Om nu denna diskussion skall fortsätta så gör det i så fall i Mammut-tråden och inte här.

I fortsättningen så diskuteras Åhsas diskusar här - övriga inlägg deletas.
#32 - 14 oktober 2004 15:22
Hej här kommer nytagna foton på dem, kom gärna med tips och råd hur jag kan förbättra för dem..

kramis
Åhsa

http://se.msnusers.com/Discos1/shoebox.msnw?Page=Last
#33 - 14 oktober 2004 15:26
Jag tror du gör precis allt du kan göra.. Ge dom tid så kommer åtminstonde några att klara sig.

Fina små rackare det där.. =)
#34 - 14 oktober 2004 15:29
Jag brukade ta mig an sjuka och vanskötta ormar förut och när man pysslar med sånt så måste man först och främst vara berädd på att misslyckas och dessutom vara nog klartänkt för att veta när det är dags att ge upp och avliva djuret. Svårt sånt´ där.
#35 - 14 oktober 2004 15:32
Jag skall ikväll göra en försiktig bottenstädning, så därför har jag lagt i flera olika mater i då jag ändå skall damsuga strax men inget har dom rört fast dom flyger på maten när den släpps i det tycker jag är skumt, jag kan förstå om dom inte alls ville ha något och bara tryckte i ett hörn, men dom vill ju äta, därav om dom kan ha parasiter eller nått..hur ser man det? Måste säga att på bilderna ser dom faktiskt bättre ut än i verkligheten, konstig nog, varför blir inte jag bättre på kort också?? :o)(lite humor i det tragiska)

kramis
åhsa
#36 - 14 oktober 2004 15:37
Många discusakvarister använder sig inte av bottensubstrat för att kunna hålla akvariet "kliniskt" städat. Det kanske är lite överkurs men en tanke när dom blivit lite starkare kanske.
#37 - 14 oktober 2004 15:43
hej Åhsa! vad fina dom är.. var dom svarta från början? hur kan de ha varit svarta nu när de har de där fina färgerna?!
#38 - 14 oktober 2004 16:21
Ehhh tittar du på mitt 720 bilder eller är du på sidan 3 där de sjuka discusarna finns?
Jag har nämligen bilder på mitt friska akvarium också..
Min discus kompis Lena var här och hon trodde att 3 av dem hade stor chans att överleva de andra 3 kan det gå hur som helst med..
Hon hade läst att när discus äter men spottar ut kan det tyda på parasiter? Någon som varit med om liknande erfarenhet?

mvh
åhsa
#39 - 14 oktober 2004 17:27
Trevligt att du tog dig an djuren, hoppas du lyckas.

Jag är själv inte intresserad av diskus så jag kan inte ge dig goda råd angående dem. Jag tänkte istället bidra med en länk till en informativ sida här på Zoopet. http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=42

Lycka till!
MvH Jörgen Fundin
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 oktober 2004 17:33
Tog mig friheten att döpa om tråden till vad den nu handlar om och att dessutom flytta tråden till kategorin "amerikanska ciklider" eftersom det är större chans att diskusexperter som kan ge bra råd då ser tråden.
#41 - 14 oktober 2004 17:40
en del såg man på att dom hadde fått lite färg mot dom andra men försök så gott det går lycka till :D
#42 - 14 oktober 2004 17:44
Hon hade läst att när discus äter men spottar ut kan det tyda på parasiter? Någon som varit med om liknande erfarenhet?

Behöver inte alls betyda parasiter. Diskus som inte ätit på ett tag kan agera på det sättet, men det brukar bli bättre efterhand om man lyckas få igång dem att äta. Försök hålla en hög temp, gärna strax över 30 grader. Jag har erfarenheten att detta kan få igång matvägrande fiskar. Mata ofta och lite i taget så smutsar du inte ner vattnet så mycket.
Lycka till
#43 - 14 oktober 2004 19:11
Den får gärna ligga här under discus sidan under "rätt" namn..ju fler som kan hjälpa mig desto bättre :o)
Kvällen lider till sitt slut och alla har överlevt första dygnet hos mig...
Jag har 32 grader i vattnet och har också pytsat i lite grovsalt utan jod cirkus 1/2 dl. Jag städade botten och gjorde cirka ett 10% vattenbyte samtidigt, tycker ni att jag skall göra det varje dag? Tyvärr var det redan sand på botten eftersom jag har haft mina andra discusar här i då jag flyttade dom för cirka en vecka sedan till min stora burk, men pumpar och allt har gått hela tiden så det är "rätt bakterie flora i"
Jag kan inte låta bli att fundera på den här killen som köpt dom, här har jag gått och velat ha discus i över 2 år och inte vågat för det verkar så svårt och sen impulsköper folk sånna dyra och exotiska fiskar som jag trodde ALLA visste är svårskötta, men det är nog som med kattungar och hundvalpar folk köper för dom är så söta och sen blir det ofta pannkaka när det inte var lika roligt längre eller att det visade sig att det var mer jobb än dom trott..
Stackars alla djur! vissa har otur att dra nitlott och vissa har tur att vinna högsta vinsten om man nu kan kalla det som fångat djur, att hamna hos någon av oss som vill sköta dem väl..

väl mött
åhsa
#44 - 14 oktober 2004 19:36
Vill också härmed tacka alla för stödet jag fått och uppmuntran!! Värmer gott i hjärteroten!!
Jag som är en fruktansvärt blödig person skall igentligen inte ta hand om sjuka djur men självklart kommer jag se till att dom inte skall behöva lida om jag ser att hoppet helt är ute!
[:-164][:-164][:-164]
kramis
Åhsa
#45 - 14 oktober 2004 19:42
uhhh... Det hugger i hjärtat när man ser dessa små krabater. Hoppas allt går vägen och ett stort plus till dig Åhsa!

#46 - 14 oktober 2004 19:43
om jag vore som du skulle jag försöka att sänka ph och hoppas på dett bästa åhsa ängel derfor att jag tror mig veta att bakt +andra ohyre inte trivs i lägra ph men jag vet inte
#47 - 14 oktober 2004 19:55
Ursprungligen skickat av Åhsa

Ehhh tittar du på mitt 720 bilder eller är du på sidan 3 där de sjuka discusarna finns?

Jag har nämligen bilder på mitt friska akvarium också..

Min discus kompis Lena var här och hon trodde att 3 av dem hade stor chans att överleva de andra 3 kan det gå hur som helst med..

mvh

åhsa

Till att börja med kan jag säga att jag inte kan något om diskus (eller ciklider) men det verkar som om du har blandat dom sex med friska djur tror inte att det är helt bra,, testa ett karantän kar vore illa om andra fiskar åker på något som dom nya har, (ja jag har säkert fel,men det verkade vara en sund tanke,)
#48 - 14 oktober 2004 19:59
åhsa jag håller pådig tror du kommer klara det ;)
#49 - 14 oktober 2004 20:05
så klart fins der ingen som hållar på med som blandar friska fisk med sjuka eller?
#50 - 14 oktober 2004 20:34
Hej Åhsa.
Det gäller att få fisken att äta och då höjer man tempen till 35Gr.för att få i gång ämnesomsättngen.Där skall tempen ligga hela tiden ,minst en vecka.Sedan rek. jag att du skafar Flagyl hos en vet.Dosen skall vara 400mg. per 50 L.akvarievatten,behandlingen får bäst resultat om du mörklägger akv.Salt som du har använt är fökastligt enligt min mening för fisken har inga parasiter utan flaggater i tarmen.
MVH Mats
#51 - 14 oktober 2004 21:38
Om det är som Mats m säger så är det viktigt att medecinera men jag vet inte om det är lämpligt att släcka ner när dom är så risiga som dom är. Tänkte på utfodring som kan bli lite knepigt då. Nåjo det var bara en tanke. Maila mig om du skulle behöva flagyl.
#52 - 14 oktober 2004 21:53
Hej.
Desto störe anledning att släcka ner om dom är sjuka,mindre stress.Äta gör dom i mörker utan vidare.Röda mygg och levande vita eller mygg över det hela taget är bra för matlusten,små portioner.En sak som jag ej skrev i det förra inläget var att inte ha andra fiskar i samma kar för dom tål ej temp. över 32Gr.MVH Mats
#53 - 14 oktober 2004 21:59
Dåså.. då var det avgjort. =)

Kanske skulle förklara hur man använder Flagyl men det tror jag Mats m kan förklara bättre. Doseringen vet vi redan men förfarandet. Skulle du kunna förklara det för att inte det ska bli några missförstånd.

Jag förlorade discus till flagelater så jag vet hur ondsinnta dom små kräken är. Tror inte det ska vara någon fara att medecinera även om det inte är konstaterat flagelater av veterinär eller dylikt.
#54 - 15 oktober 2004 06:49
Jag skall ringa till veterinären där jag bor och se om jag kan få flagyl utskrivet, sen undrar jag hur jag skall få upp termostaten till 35 grader min går bara till 32 och den håller det stenhårt..skall jag sätta in en till och på så sätt få upp värmen?
Dessutom tror jag att dom har fenröta går det bort naturligt av att dom går i bättre vattenkvalité nu?
Jag är såååå tacksam för erat engangemang i mina skyddslingar!
:o)))
Åhsa
#55 - 15 oktober 2004 07:18
Hej Åhsa.
Dina fiskars fenor blir bra om du får med. för tarmen och börjar äta.När man har diskus kör jag alltid med Jäger värmare 300W.på grund av att dessa värmare går upp "nästan" hur långt som helst enligt min erfarenhet(37Gr.).Med. som du får av vet.skall lösas upp i vatten först,finns i två förpackningsstorlekar,den lilla kostar ca.100:-
MVH Mats
#56 - 15 oktober 2004 07:30
Nu har skall jag hämta medicin på apoteket idag, nu behöver jag exakt beskrivning hur jag skall göra, gärna en idiotförklaring nästan, då jag e nybörjare mitt uppe i allt också!!
*puhhhhh*

Åhsa
#57 - 15 oktober 2004 08:20
Självklart för er som undrar går dessa sjuklingar i eget akvarium, utan några andra fiskar, endast en stor växt, skall jag ta bort den innan medicinering?
I mitt stora 720 har jag 2 stycken 300 W Jäger jag lånar en till sjuklingarna en tag det funkar ju..
Hur skall jag göra med matningen i mörkläggningen, hur länge skall jag ha mörkt och skall jag göra vattenbyten, måååånga frågor blir det!
mvh
åhsa
#58 - 15 oktober 2004 12:37
Hej Åhsa.
När det händer ina fiskar går jag tillväga på följande sätt.
Ett höjer temp.till 35Gr.
Två löser upp antal tabl. i lite vatten(mitt kar är ca.100L.)Tre har en luftpump med skummfilter för svag cirkulation på vattnet.
Fyra Mörkläger(ingen belysning det är sressande) för att få bättre verkan på med.
Fem Matar efter två dagar i små portioner.Röda mygg.
Sex Dag fem byter lite vatten under ett par dagar sedan en ny doss med med.
Nu skall fisken ha börjat äta så smått.Efter ca.fem dagar så gör jag små dagliga vatten byten.På så sätt brukar jag rädda mina fiskar,det viktigaste är att ej stressa fisken enligt min mening.
MVH Mats
#59 - 15 oktober 2004 13:37
okej, jag blir så osäker, tänk om dom inte har det här flagiater och så utsätter jag dessa halvdöende små fiskar för nästan kokningsgrad, mörker och ingen mat på 2 dagar+medicin, klarar dom detta?? Eller kanske om jag inte gör det så kanske dom coolar för det...:o((
Kan man se om de har flagiater eller är det just det som orsakar att dom äter och spottar ut? Vad har dom fått detta ifrån och vad är det för något?
(ni tröttnar nog snart på mig och mina frågor)
*hoppas inte*

mvh
åhsa
#60 - 15 oktober 2004 15:32
Hej Åhsa.
Du har ju själv beskrivit sjukdomsbilden,kunde inte gjort det bättre själv.
Mats
#61 - 15 oktober 2004 16:44
När det händer ina fiskar går jag tillväga på följande sätt.

Ett höjer temp.till 35Gr.

Två löser upp antal tabl. i lite vatten(mitt kar är ca.100L.)Tre har en luftpump med skummfilter för svag cirkulation på vattnet.

Fyra Mörkläger(ingen belysning det är sressande) för att få bättre verkan på med.

Fem Matar efter två dagar i små portioner.Röda mygg.

Sex Dag fem byter lite vatten under ett par dagar sedan en ny doss med med.

Nu skall fisken ha börjat äta så smått.Efter ca.fem dagar så gör jag små dagliga vatten byten.På så sätt brukar jag rädda mina fiskar,det viktigaste är att ej stressa fisken enligt min mening.

Är det någon mer än jag som provat ovanstående procedur utan medicineringen (punkt två och sex) och lyckats? Jag tycker inte man skall medicinera i onödan.
#62 - 15 oktober 2004 17:07
För mig var det temp.höjning upp till 36 som hjälpe över en helg,
därefter 32 ett par dagar till, utan medicinering.
Jag provade med både Flagyl och Octozin utan resultat.
Har dock endast denna erfarenhet,så jag vet ej om det var en slump?

Nicklas
#63 - 15 oktober 2004 17:15
Hej.
Har man fiskar som är så nedgångna som dom det gäller i detta inläg(se bilder) så är det min mening det som gäller.När mina blir dåliga så har det inte gått så långt utan att man kan köra enbart en värmekur.Har aldrig förlorat en diskus på grund av dåliga magar.Man skall aldrig medicinera ett djur eller människa på måfå,det skall gjöras med förnuft och omdöme under ansvar.
MVH Mats
#64 - 15 oktober 2004 17:23
Jajamensan Mats, nu ligger akvariumet i mörker under en tjock filt..flagyg är nedhelt (fick flytande)blandade ut med lite vatten som du sa..tempen är prick 35 grader och dom lever fortfarande alla 6!! :o)) det enda jag inte följt är att jag har ingen luftpump utan mitt ytterfilter finns i, kommer det förstöra mycket??
Varför skall de inte få någon mat?
Så det blir söndag kväll som dom skall få lite röda mygg nu då alltså?
Nått mer jag skall göra, lägger mina små sjuklingar i era händer själv är jag ju nybörjare så jag hade inte klarat det utan er hjälp så tack!

kramis
åhsa
#65 - 15 oktober 2004 17:41
Hej Åhsa

Inget filtermaterial i ytterfilteret i såfall. Annars är det superviktigt med syresättning vid denna höga temp. Annars har Mats M hela bilden klar och du också verkar det som. Lycka till.
#66 - 15 oktober 2004 17:48
Hej Åhsa.
Varför ingen mat med en gång är att när du höjer tempen så ökar ämnesomsättningen och hunger är bästa apetiten,så låt dom vara hungriga en dag.Hög temp dödar flagylater.Filt för mörklägning behöver du ej,med mörklägning menar jag ej akvariebelysning på .
MVH Mats
#67 - 15 oktober 2004 19:40
Jag har en syrepump som ligger, skall jag koppla in den för extra syre? Tar bort filten imorgon, har gäster så det blir extra spring förbi burken just nu..
Tjyvkikade in och de jag såg pysslade faktiskt runt lite så dom är inte helt i chock tillstånd i allafall :o)
Ha en trevlig kväll, ny rapportering imorgon!

väl mött!
Åhsa
#68 - 15 oktober 2004 19:50
åhsa tror alla klarar sig lycka till
#69 - 15 oktober 2004 22:14

Får man småsvära lite ??

Fy f-n vad kul att du tagit dig an dessa firrar...

Misstänker att det skapar en del ångest för en djurvän men kanske blir lyckan senare så mycket större !

Jag har bara kort erfarenhet av diskus men jag misstänker att de kommer att vara dvärgar för evigt...

Men det gör väl inget om de bara mår bra ?

#70 - 15 oktober 2004 23:04

Får man småsvära lite ??

Fy f-n vad kul att du tagit dig an dessa firrar...

Misstänker att det skapar en del ångest för en djurvän men kanske blir lyckan senare så mycket större !

Jag har bara kort erfarenhet av diskus men jag misstänker att de kommer att vara dvärgar för evigt...

Men det gör väl inget om de bara mår bra ?

Tyvärr Hur mycket jag en hade önskat så kommer de inte att bli något.
Ögonen i propotion till kroppen visar att de ligger mycket efter.
Visst med din vilja och energi kan du nog få upp dem några cm till.
Men de kommer inte att bli diskus som diskus skall va.
Sorry

#71 - 16 oktober 2004 06:41
Med sorg jag nu berättar att i morse var alla 6 döda..

Klandrar mig själv lite då jag i går kväll satt in luftpumpen, kanske var det den, kanske var dom i för dåligt skick helt enkelt..
För mig hade det faktiskt inte spelat någon roll om dom hade fått lite knasigt utseende, dom hade fått simma runt hemma hos mig och fått en bra fortsättning men ja...vad skall man säga tråkigt är det i allafall...
Tack alla för tips, råd och alla inlägg, vi har nog satt rekord här på zoopet!

kram
Åhsa
#72 - 16 oktober 2004 06:48
Jag lider med dig, Åhsa! Men du gorde allt du kunde för dom , och dom fick iaf ett bra avslut. Stort gjort av dig, tycker jag!
#73 - 16 oktober 2004 07:11
va trist..
#74 - 17 oktober 2004 18:06
hmm tråkigt Åhsa men du vet iaf att du gjorde allt du kunde.
#75 - 17 oktober 2004 18:50
Hej Åhsa.
Det var sorgligt att dina fiskar dog.
Det var nästan väntat om dina bilder gav rätt intryck av fisken,men det var konstigt att dom dog alla på en gång för så brukar det inte gå till.En undran,rökade ni i samma rum som fisken var i,isåfall kan orsaken vara det.
MVH Mats
#76 - 18 oktober 2004 05:38
Hej Mats!

OM du menar röka cigaretter eller? I så fall är svaret nej för vi röker inte alls hemma, helt rökfritt.
Skulle vara jättebra om fler kunde ge lite feed back vad som kan ha gått snett, då jag nu är totalt livrädd att något liknande skall hända bland mina friska discus och scalarer...
Kan det ha varit luftpumpen jag satt in? Jag vill tro det var chockhöjjningen av värmen helt enkelt...det är sååå konstigt att alla dog, någon borde ha överlevt själva medicineringen, tog exakt som veterinären sa.
Kommer nog aldrig glömma den synen när jag tände och hela akvariumet låg i tystnad...så jäkla läskigt..trodde jag drömde eller nått..
Jag vet, att minst 2 hade överlevt, dom var riktigt pigga och till och med jagade de andra när jag släppte ner maten, sen spottade dom i och försig ut men dom var pigga i eländet...
Men jag är en liiiten erfarenhet rikare, och kanske andra också här har följt tråden och också lärt sig något.

MVH
Åhsa
#77 - 18 oktober 2004 05:40
Hej Mats!

OM du menar röka cigaretter eller? I så fall är svaret nej för vi röker inte alls hemma, helt rökfritt.
Skulle vara jättebra om fler kunde ge lite feed back vad som kan ha gått snett, då jag nu är totalt livrädd att något liknande skall hända bland mina friska discus och scalarer...
Kan det ha varit luftpumpen jag satt in? Jag vill tro det var chockhöjjningen av värmen helt enkelt...det är sååå konstigt att alla dog, någon borde ha överlevt själva medicineringen, tog exakt som veterinären sa.
Kommer nog aldrig glömma den synen när jag tände och hela akvariumet låg i tystnad...så jäkla läskigt..trodde jag drömde eller nått..
Jag vet, att minst 2 hade överlevt, dom var riktigt pigga och till och med jagade de andra när jag släppte ner maten, sen spottade dom i och försig ut men dom var pigga i eländet...
Men jag är en liiiten erfarenhet rikare, och kanske andra också här har följt tråden och också lärt sig något.

MVH
Åhsa
#78 - 18 oktober 2004 07:38
HejÅhsa.
Vad hade vet.för dossering?När alla dog på en gång tyder på något som inte stämmer.Det att höja tempen tror jag på för det har jag gjort under alla år som jag har haft diskus.Har haft up till 37Gr.för mina fiskarTog du friskt vatten direkt från kran,själv så använder jag aquasafe på grund av att förlorat fiskar på grund av olika tillsatser i vattnet från komunen,rep. av ledningar och liknande som ger utfällningar.
MVH mats
#79 - 18 oktober 2004 08:05
Jo jag tog färskt vatten, visst kan det varit något där men jag tvivlar på det.. 10 ml på 50 liter akvarievatten så var doseringen (flytande.
Kanske det blev för mycket rundgång i medicinen när luftpumpen kom i, fast det låter ju skumt,syre tycker man inte skall vara negativt..
ja..mysterium vill jag säga, när det funkat för er andra..dom var helt enkelt för sjuka.
Åhsa
#80 - 18 oktober 2004 08:17
Hej.Hur stark var med.När jag behandlar så gäller tabl.400mg. per 50L. vatten.
MVH Mats
#81 - 18 oktober 2004 08:45
Hej Åhsa.
Tror jag har kommit på felet,använde du salt i
det kar som fisken gick och sen gjorde ett nytt vattenbyte,alltså gick från vatten med salt till ett utan salt? Om du har haft salt och till friskt vatten får fisken en sjuhellsikes chock som oftast slutar med död.Enligt mitt sätt att se så är salt helt förkastligt till diskus.
MVH Mats
#82 - 18 oktober 2004 09:45
Jag hade ju i 1/2 dl salt i mitt 200 liters på kvällen när dom kom, sen var det ju 2 vattenbyten som jag gjorde fram till medicineringen och då var vattenbytena på ungefär 10-15% Kan det har orsakat det hela tror du?
Det som var så skumt, att som du vet missförstod ju jag och lade över en filt, vi hade ju gäster så jag lät den ligga kvar men vi var ju säkert och tittade till dem 1 ggr i timmen och sista checken var vid 12 på natten och dom simmade runt och pysslade så vi blev skitglada och tänkte - det funkar!! Sen på morgonen 8 timmar senare så var dom döda...[:-118]
skall aldrig hälla i salt igen om det inte är bra, varför rekommenderas det da?

mvh
åhsa
#83 - 18 oktober 2004 12:28
Hej Åhsa.
Det är delade meningar om salt,många kan inte leva utan att hälla i salt (folk),jag ser ingen vits med det när gälparasiter kommer som ett brev på posten när du missköter vattenkvaliten och filtreringen,jag förespråkar vattenbyten och hög temp.så fort en fisk blir hängig,det brukar räcka till 90%.Sedan finns det fiskar där ingenting hjälper utan dom bara tynar bort.
Själv har jag slutat med allt vad med. heter förutan Flagyl och Myxazin samt Aquasafe.
Flagyl för tarmbesvär och Myxazin för svamp på fiskrom efter lek.
Har provat neguvon ,flubenol,sterazin,formalin,protozin och salt,ingenting går upp mot bra filtrering och bra vatten,lagom temp och varierande foder.
MVH Mats
#84 - 19 oktober 2004 06:31
Tror man får ta in folks råd och tips och sen försöka hitta sina egna i djungeln bland allt som finns..
Håller med dig med vattenbytena dom är A-O, temp och varierande kost..
Jag är sååå nojjig nu med mitt 720 springer och kollar temp och att alla äter vid varje måltid, jag har en pigeon blood som är ganska blyg och en scalare som är lite smal de har jag värsta stenkollen på..
Att sköta vattnet är då så mycket lättare att hålla på med 2 ggr i veckan och byta än att hålla på med sjuka fiskar, den läxan har jag lärt mig och suckar inte längre när det är dags för vattenbyte.:o))

Åhsa
#85 - 19 oktober 2004 08:16
Hej Åhsa.
Det största felet jag har gjorde när mina första diskus kom hem( på 70 talet) var det att jag satt och studerade fiskarna och letade efter fel på vatten och fiskens betende.,kort sagt allt,man var ju rädd att något skulle vara fel,inte konstigt för priset var 350:- st,det var pengar för 30 år sedan.Det satt i länge att man letade efter fel,men det är slut med sådant för jag kom underfund att ju mer man letade ju mer såg man även sådant som inte fanns.Det som gäller nu är att låta fisken komma till ro och finna sig till rätta i sin nya miljö så brukar det mesta lösa sig till det bästa.
MVH Mats
#86 - 19 oktober 2004 09:55
350 kronor för 30 år sedan, jösses vilka guldklimpar de var på den tiden! Då har de ju faktiskt sjunkit ganska bra i pris!

Mina 3 pidgeon blood är sannolikt syskon och likaså mina 3 röd turkos, vad gör jag den dagen om dom får för sig att bli kära i varandra? Skall jag redan nu i förebyggande syfte försöka byta/sälja någon/några av dem i varje syskonkull innan de blir könsmogna? Det är ju jättetråkigt om dom blir stora och ståtiliga och så kan man inte spara några bebbar efter dom...inavel känns ju inte så där jättekul heller..
Nu är dom cirka 6 månader och är cirka 15 cm lite hit och dit...

mvh
åhsa
#87 - 19 oktober 2004 10:06
Hej Åhsa.
Du gör ingenting utan låter det ske det som sker,inavel är ej så farligt i dit fall,det kanske händer en eller ett par gånger,men man skall ej köra linjeavel eller inavel penga syfte som nu sker med flertalet hundraser.Det straffar sig i slutändan
MVH mats
#88 - 19 oktober 2004 13:00
Du skriver i pengasyfte, vad menar du med det, för det kan väl inte finnas folk som avlar så med vilje eller? Har det något med fiskarnas utseende då eller något? I så fall är det ju absurt...
Fast jag blir glad att höra att det inte gör så mycket OM det skulle hända för jag är så fäst vid mina och vill inte sälja någon just nu iallafall...(dina gula skulle passa jääääättebra bland mina ;o)

mvh
Åhsa
#89 - 19 oktober 2004 16:40
Hej Åhsa.
Jag menar precis så,folk avlar på detta sätt,det gäller pengar i slutändan.
MVH mts
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 19 oktober 2004 16:54
Det är ytterst osannolikt att några generationers inavel skulle påverka avkomman.
Sen vet jag inte vad mats menar med pengasyfte - 99,9% av alla fiskar som säljs odlas ju i pengasyfte och att den linjeavel som olika storodlare bedriver skulle vara generellt felaktig förstår jag inte om det är det du menar. För det första så sker ju först en kontrollerad inavel för att i sista stadiet korsa olika linjer för att få bort inaveln. Då är det väl i så fall värre med den helt okontrollerade inavel som Åhsa undrar över, men som sagt inte heller detta tycker jag är så farligt.
#91 - 19 oktober 2004 17:39
Hej Kjell.
Gå över till detta med hundar som jag syftade på där kommer det en massa skit som foderallergier,höftfel,fel på synen, den mentala biten.Detta kommer fram med inavel och lnjeavel,mor och son,fader dotter.Det kommer att sluta med kaos.Då menar du at det är rätt att korsa hur som helst.MVH Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 19 oktober 2004 17:48
Jag vet inget om hundar och eftersom denna tråd handlar om fiskar så tycker jag att vi håller oss till det.
Då menar du at det är rätt att korsa hur som helst.
Detta har jag aldrig påstått - tvärtom så verkar det istället mer vara din linje. Åhsas sätt att korsa är ju i så fall en "hur som helst" korsning. De stora kommersiella företagens avel är definitivt ingen "hur som helst" korsning utan tvärtom en mycket kontrollerad avel.
Sedan är det ju en helt annan sak att denna ytterst kontrollerade avel ibland avsiktligt resulterar i fiskar som jag helst skulle vilja slippa se, men det är en helt annan fråga.
#93 - 19 oktober 2004 18:02
Att hävda att inaveln är den största boven i dramat när det gäller vissa hundrasers ärftliga sjukdomar och mentala otillräckligheter är att göra det alltför lätt för sig. Sanningen är mycket mer komplicerad än så.
#94 - 19 oktober 2004 18:58
Det ligger något i det Wolf säger, men knappast på det sätt som han menade. Den absolut största boven i detta hunddrama är nog människan med sin selektivavel.

Vad gäller inavel så finns det redan fasta linjer att följa. 6% är gränsen för dom flesta hundar (Om inte alla), blanda över det och det blir ingen registrering och därmed oförsäkrade och till följd av detta olagliga djur.

Selektivavel är ett fruktansvärt missbrukat fenomen med resultat som stafordshire och dalmatiner mm. Djur där människan har avlat bort och ändrat det kemiska signalflödet i hjärnan. En stackars amstaff kan inte ens känna skillnaden på aggretion och sexell tilfredställelse. DET är ett totalt misslyckat avelsprojekt.

Vad gäller fiskar så är jag inte säker men jag kan tänka mig att det ligger ganska nära reptilers inavelsgräns då båda är kallblodiga djur. Dvs, inte på långa vägar lika kännsliga för inavel.

När jag odlade på reptiler så fanns det en halvt oskriven regel om att man aldrig fick gå längre än 6 generationer innan man var tvungen att bryta linjen. Pga, den mängden reptiler jag och mina kolegor odlade fram så gick vi aldrig längre än två generationer, på så sätt kunde man garantera en relativt ren genetik.
#95 - 19 oktober 2004 19:16
Hej Kjell.
Kan bara säga att det finnes visa stammar av diskus,scalare som som ej kan ta vara på sin avkomma på grund av aveln.Så jag menade att om Åhsas diskus kanske fick smått så kunde det ej inverka så mycket,fördet var ju ej säkert att det blev något.Detta att jag nämnde hundar tog jag fram bara för att jämnföra med något som var av större betydelse.
MVH Mats
#96 - 20 oktober 2004 11:12
plizken: Att redogöra för hur många generationer inaveln får fortgå är enligt mig inget giltigt bevis för att den skulle vara att lasta för allt negativt som existerar inom hundvärlden. Det är visserligen sant det du påstår, och dessutom råder det inga som helst oklarheter kring att linjeavel/inavel är anledningen till att flera sjukliga hundraser har uppstått. I själva verket är ju ett tillvaratagande av mutationer själva grunden för de flesta hundrasers ursprung. Som ett bra exempel kan nämnas en så liten detalj som ringlad svans, vilket knappast gynnar hundens hälsa eller möjlighet att uttrycka sig.

Det är dock inte inavlen i sig som är att lasta för hötfledsdysplatsin, som härjade okontrollerat under 70- och 80-talet hos raser som Labrador och Schäfer. Inte heller var det inavlen som låg till grund för problemet med dåligt temperament hos bland annat nämnda raser, som någon indirekt påstod i en tidigare tråd. Det som istället är anledningen till dessa problem är den okontrollerade aveln, inte den selektiva. Den selektiva aveln har istället alltid kämpat för att komma till rätta med mentalt osunda hundar, och ärftliga sjukdomar, och det har gett resultat. I dag är Schäfern en mycket sundare ras än vad den var för tjugo år sedan, och detta beror på att SKK i samarbete med SBK utvecklat bland annat MH (mentalbeskrivning hund), korning och andra mentaltester för att hjälpa den selektiva aveln att skapa både fysiskt och psykiskt sundare hundar. Det är sant att inaveln är att skyllas för att många osunda hundraser har uppstått, och i många fall fortsätter att bli allt osundare, men det är den okontrollerade aveln (med andra ord den icke-selektiva, som paradoxalt nog ofta inbegripit obesläktade hundar) som varit anledningen till att både hälsoproblem och dåligt temperament uppkommit hos vissa andra raser. Det var enbart detta jag menade när jag skrev att problemet inte enbart är inavelns fel, och att sanningen är mer komplicerad. Inget annat.
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 20 oktober 2004 12:03
Kan bara säga att det finnes visa stammar av diskus,scalare som som ej kan ta vara på sin avkomma på grund av aveln.

Sverre Sjölander - professor med fiskars beteende som specailitet menar att orsaken till huvudorsaken till dålig yngelvårdnad är dålig akvariemiljö.
Många andra menar att huvudsorsaken är artificiell kläckning i många generationer.
Vad jag vet så finns det inget som tyder på att inaveln i sig skulle vara huvudorsaken till dålig yngelvård.
#98 - 20 oktober 2004 15:11
Jag är lite skeptisk till att någon form av inavel på kallblodiga djur är direkt skadlig så länge det inte når extrema proportioner.

Under åttiotalet rådde totalt exportförbud av australiensiska djur vilket resulterade i att utsmugglade djur från Australien avlades och inavlades i vansinne.

En liten grupp blåtungeskinkar är faktiskt det enda fallet av inavel på något kallblodigt djur jag har sett. Därmed inte sagt att man ska och bör avla hur som hellst utan kontroll och urskiljning. En krokryggig guppy ska inte avlas på om skadan är medfödd.

Jag har sett flera typer av biosfärer med guppy och växter som har gått i många år utan att man har rört någonting och där har inga synliga defekter framstått.

Annons