Att ta grymma helkarsbilder - hur gör du?

#1 - 25 november 2008 20:32
Jag har tänkt mig att djupare gå in på helkarsbilder, mycket mer än vad jag gjort innan. Dels för att det är ett relativt outforskat område (tycker jag), dels för att jag personligen tycker att det är för lite sånt på forumen och sist men absolut inte minst för att jag vill gå vidare med min fotografering och lära mig något nytt. Jag vill inte bara sitta med macrot och lurpassa på fiskarna jämt utan "bygga" bilder istället.

Innan jag går in på hur jag gör så vill jag gärna veta hur ni gör och om det är något ni tror kan förbättra Era bilder.

Skickar med en bild på mitt 45liters saltkar här hemma.
#2 - 25 november 2008 21:40
Jag har tänkt mig att djupare gå in på helkarsbilder, mycket mer än vad jag gjort innan. Dels för att det är ett relativt outforskat område (tycker jag), dels för att jag personligen tycker att det är för lite sånt på forumen och sist men absolut inte minst för att jag vill gå vidare med min fotografering och lära mig något nytt. Jag vill inte bara sitta med macrot och lurpassa på fiskarna jämt utan "bygga" bilder istället.

Innan jag går in på hur jag gör så vill jag gärna veta hur ni gör och om det är något ni tror kan förbättra Era bilder.

Snyggt!
Sjysst med salt!
Men det är väl inga större problem att ta en helkarsbild på små kar?
Är väl värre med ett långt och högt kar?
#3 - 25 november 2008 21:46
Tar själv väldigt lite helkarsbilder men om det är inredning och inte rörliga fiskar eller växter så borde väl stativ och trådutlösare funka.

Annars är ju studioblixtar en intressant alternativ men det har jag fortfarande inte fått tummen ur och provat.
#4 - 26 november 2008 06:05
NIC skrev:
Snyggt!

Sjysst med salt!

Men det är väl inga större problem att ta en helkarsbild på små kar?

Är väl värre med ett långt och högt kar?

Är det inte? Ett stort kar får mycket gratis tycker jag medan jag verkligen får kämpa för att få ett litet kar se snyggt ut på bild. Allt ser så litet och pluttigt ut.

Långås skrev:
Tar själv väldigt lite helkarsbilder men om det är inredning och inte rörliga fiskar eller växter så borde väl stativ och trådutlösare funka.

Annars är ju studioblixtar en intressant alternativ men det har jag fortfarande inte fått tummen ur och provat.

Testa det då! =)
Jag tänker också köpa mig ett studioset och testa. Funderar på vad jag behöver bara.
Stativ och trådutlösare tycker jag man ska använda i vilket fall som helst. Det ger 100% skärpa som du har kontroll över. Sen att fiskarna rör sig är en annan femma. Använder man blixtar så fryser fiskarna ganska bra på bilden ändå, även vid långa slutartider som upp mot 1/20 tex.
#5 - 26 november 2008 08:44
Tänkte skicka upp en länk till petnym's hemsida, men den verkar vara nere.

Anledningen är naturligtvis för att han har riktigt bra helhetsbilder!

Sitter på jobbet nu och där har jag en panorama bild av hans 980 växtkar som skärmbakgrund den går över två 22 tums skärmar.

Granterat arbetsplatsens finaste och nördigaste skärmbakgrund:D
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 november 2008 10:23
Håller med NIC om att den storab utmaningen ligger i att fota stora akvarier eftersom det är svårt att lysa upp hela akvariet så starkt att det även blir skärpa på fiskarna.
De bra foton man ser på stora snygga akvarier innehåller sällan fisk (eller så ser man dom inte).

Att fota stora akvarier "utan" fisk är inte så himla svårt eftersom det då går att ställa in en lång slutartid på kameran och sätta kameran på ett bra stativ.
En sak som man ofta inte tänker på vid foton av stora akvarier är mörkläggning - själv fotar jag sådana akvarier sent på kvällen när det är mörkt ute. Förutom detta så tejpar jag upp svart plast för rutorna (det är alltid någon billykta eller gatulykta utanför som lyser upp lite). Sedan säcks all övrig akvariebelysning i rummet. Själv är jag svartklädd och har svarta handskar och kameran är svart. Längs med övre delen av akvariets framruta upp till taket tejpar jag upp svart plast. Fotobelysningen placeras bakom plasten.

Förr (för mer än 10 år sedan) hyrde jag 2 stora studioblixtar med transformator vid varje fototillfälle. Detta "blixtpaket" kostade då ca. 40.000 kr, men jag minns inte deras kapacitet och hur starka dessa var jämfört med dagens billigare studioblixtar vet jag därför inte.

Sedan köpte jag in 2 st vanliga studiobelysningar som vardera är på 1500 watt och dessa funkar acceptabelt vid fotning av akvarier upp till ca. 150 cm. Dock deras kapacitet är långtifrån lika bra som de blixtarna jag hyrde tidigare.

Sedan kommer jag också ihåg en Japan som fotade ett 200 cm akvarium som jag hade utställt 1994 på Interzoomässan i Tyskland. Han hade glasklar plexiglasskivor som han placerade ut på akvariet - ovanpå skivorna placerade han ut småblixtar. Jag minns inte exakt hur många det var men det var säkert mer än 30 st.

Nedan visar jag ett foto som jag tagit på ett 160x60x60 cm akvarium med hjälp av studiobelysningen. Som synes räcker ljuset inte riktigt till men det är acceptabelt.
Ett tips är också att det funkar mycket bättre med stora fiskar - småfiskar blir för plottriga (t.ex. dolkstygnen på fotot)
#7 - 26 november 2008 13:22

En sak som man ofta inte tänker på vid foton av stora akvarier är mörkläggning - själv fotar jag sådana akvarier sent på kvällen när det är mörkt ute. Förutom detta så tejpar jag upp svart plast för rutorna (det är alltid någon billykta eller gatulykta utanför som lyser upp lite). Sedan säcks all övrig akvariebelysning i rummet. Själv är jag svartklädd och har svarta handskar och kameran är svart. Längs med övre delen av akvariets framruta upp till taket tejpar jag upp svart plast. Fotobelysningen placeras bakom plasten.

Förr (för mer än 10 år sedan) hyrde jag 2 stora studioblixtar med transformator vid varje fototillfälle. Detta "blixtpaket" kostade då ca. 40.000 kr, men jag minns inte deras kapacitet och hur starka dessa var jämfört med dagens billigare studioblixtar vet jag därför inte.

Sedan köpte jag in 2 st vanliga studiobelysningar som vardera är på 1500 watt och dessa funkar acceptabelt vid fotning av akvarier upp till ca. 150 cm. Dock deras kapacitet är långtifrån lika bra som de blixtarna jag hyrde tidigare.

Sedan kommer jag också ihåg en Japan som fotade ett 200 cm akvarium som jag hade utställt 1994 på Interzoomässan i Tyskland. Han hade glasklar plexiglasskivor som han placerade ut på akvariet - ovanpå skivorna placerade han ut småblixtar. Jag minns inte exakt hur många det var men det var säkert mer än 30 st.

Nedan visar jag ett foto som jag tagit på ett 160x60x60 cm akvarium med hjälp av studiobelysningen. Som synes räcker ljuset inte riktigt till men det är acceptabelt.

Ett tips är också att det funkar mycket bättre med stora fiskar - småfiskar blir för plottriga (t.ex. dolkstygnen på fotot)

Snyggt foto! Men vilket jobb:) Håller mig nog till att fota dem en och en:)
#8 - 26 november 2008 13:24
Bra inlägg Kjell! Intressant läsning helt klarT. Sitter lite kärvt på jobbet men lägger in lite länka på min idol i helkarsfotosammanhang.
http://fish.mongabay.com/images/bigtank.jpg
http://www.myfishtank.net/wordpress/wp-content/uploads/amanotank.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 november 2008 13:42
miluhe skrev:
Snyggt foto! Men vilket jobb:) Håller mig nog till att fota dem en och en:)

Ja visst är det en massa jobb, men det är ändå mycket lättare idag än vad det var innan digitalkamerornas tid.
Då hade man inte en susning om resultatet innan korten var framkallade.
På den tiden tog jag först 2-3 rullar med dia där jag fotade med olika bländare, tider, blixtstyrka, och riktning på blixtarna. Varje foto numrerades där dessa fakta angavs. Sedan körde jag in med rullarna till ett proffslabb, som framkallade diorna på en timme. Sedan satte man sig vid ett ljusbord och gick igenom vilka foton som var bäst (ibland var kanske inte något bra och då fick man börja om från början) och kollade vilka mätvärden som jag hade använt där. Sedan tillbaka till fotandet och med utgångspunkt från vilka värden som var bäst började jag sedan fota "på riktigt"
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 november 2008 13:44
Bra inlägg Kjell! Intressant läsning helt klarT. Sitter lite kärvt på jobbet men lägger in lite länka på min idol i helkarsfotosammanhang.

http://fish.mongabay.com/images/bigtank.jpg

http://www.myfishtank.net/wordpress/wp-content/uploads/amanotank.jpg

Fast Amano har nog definitivt inte mindre med teknisk utrustning än vad jag hade + att han har ett antal med "slavar" som förbereder fotandet för honom.
Men visst, han är väl en kombination av konstnär, akvarist och fotograf och hans foton är makalösa.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 november 2008 14:11

Vad gäller ditt akvarium så är det ett snyggt foto, men du skulle behöva förändra belysningen lite så att det blir lite ljusare uppe i högra hörnet och sedan sakll det beskäras i underkant.
Sedan gör du det stora "felet" - dvs du glömmer fiskarna. Det är ju ändå fiskarna som gör akvariet och här är clownen i en "felaktig" position och pyjamasfisken halvgömd. Så kör att antal foton till, men vänta tills fiskarna är framme och exponerar sig på ett snyggt sätt.
Himla snyggt akvarium för övrigt
#12 - 26 november 2008 15:08
Vad gäller ditt akvarium så är det ett snyggt foto, men du skulle behöva förändra belysningen lite så att det blir lite ljusare uppe i högra hörnet och sedan sakll det beskäras i underkant.

Sedan gör du det stora "felet" - dvs du glömmer fiskarna. Det är ju ändå fiskarna som gör akvariet och här är clownen i en "felaktig" position och pyjamasfisken halvgömd. Så kör att antal foton till, men vänta tills fiskarna är framme och exponerar sig på ett snyggt sätt.

Himla snyggt akvarium för övrigt

Bra input. Denna bild blev den bästa iförrgår kväll när jag satt och fotade (egentligen vårt stora med nya btn-bakgrunden) men ville leka lite med ljuset i lilla. Om ni ser "solljuset" uppe till vänster så är det en extra blixt med gul omnibounce med en "snoot" (strut) på. Det finns mycket att förbättra på den bilden. Dels fiskarna som du säger och sen ljuset i framkant är på tok för dåligt. Kameran är handhållen och ska givetvis vara på stativ samtidigt som jag vill ha perspektivet lite under rakt framifrån och inte lätt ovanifrån som det är på bilden. Nu är det fler fisk i men jag känner inte att jag kan ta hänsyn till fiskarna mer än att om en syns ska den synas mycket.
#13 - 26 november 2008 21:59
Nu blir inte några av mina helkarsbilder "bra" pga att jag har en aldeles för dålig kamera och inga andra tekniska tillbör som blixtar odyl. Dessutom har jag ganska sparsamt med ljus i karet.

Men bästa resultat får jag om det är mörkt i rummet, dvs kvällstid. Anars blir det direkt reflektioner i glaset (främst i bakreglaset, kanske för att jag har en svart bakgrund?).
Jag har varken stativ eller fjärrutlösare så strykbräda och timer utlösare blir bästa substitut.
Ingen blixt på kameran naturligtvis.
Jag brukar hamna på kanske 1/30s slutartid när jag med min kamera kör f2.8, ISO 200 och drar ner exponeringen till -1.5.
Det är sällan jag får några helt skarpa bilder och bruset är kraftigt vid ISO200 med min kamera.

Bättre än så här är svårt med dom förutsättningarna jag har:
[ATTACH]15545[/ATTACH]

Karet är ett 450l (150*50*60)
#14 - 27 november 2008 05:36
Fint kar! Lite kontraständringar så att du får bort det gråa i bakgrunden i mitten skulle göra bilden bättre. Som det ser ut nu så ser det ganska disigt ut. Det är som sagt lätt att fixa till. Annars tycker jag du lyckats bra utifrån din egen tekniska förmåga (det är ju så man får se det). Funkar det inte alls om du stänger bländaren några snäpp just för att få skärpedjupet att bli lite djupare?
#15 - 27 november 2008 08:52
För att citera denna filmen om Nikon CLS, -"studioblixtar tillhör det förgångna".
[COLOR=#22229c]
" target="_blank">
[/COLOR]
&eurl=http://fotomicke.blogg.se/&feature=player_embedded"" target="_blank">
#16 - 27 november 2008 09:22
Någon som har tips på hur man får bra bilder på ett stort hörnkar?? Vi har en Nikon D(nånting), sambons kamera!, men bilderna blir inte riktigt bra...
#17 - 27 november 2008 10:16
Fint kar! Lite kontraständringar så att du får bort det gråa i bakgrunden i mitten skulle göra bilden bättre. Som det ser ut nu så ser det ganska disigt ut. Det är som sagt lätt att fixa till. Annars tycker jag du lyckats bra utifrån din egen tekniska förmåga (det är ju så man får se det). Funkar det inte alls om du stänger bländaren några snäpp just för att få skärpedjupet att bli lite djupare?

Det är något jag absolut ska testa mera. Jag har tyckt att jag får aldeles för långa slutartider, men egentligen gör det inget om fiskarna blir lite "utdragna" mtp varför jag tar bilderna just nu (visa layout). Om jag desutom stänger av pumparna så att inte växterna rör sig så borde det kunna bli ok även med längre slutartider.
Att bakgrunden är lite "grå" är nog för att bakruta just nu är algbeklädd, så den visas nog precis som den ser ut IRL ;-)
#18 - 28 november 2008 19:10
Så har jag testat lite.
Tycker att bildkvalitén är så dålig generellt sett att olika bländare inte gör mycket till skillnad (eller så är det att fokus ligger helt fel)
Bilderna är tagna med pumpar avstängda, endast karets 4x36W belysning, ISO100 och bästa JPG kvalité på kameran. Tidsfördröjd utlösare och kameran ståendes på en högtalare.
Beskurna och nerskalade till 1000px i bredd, ingen annan efterbearbetning.

f2.8 1/13s
[ATTACH]15576[/ATTACH]

f4.5 1/5s
[ATTACH]15577[/ATTACH]

f7.1 1/2s
[ATTACH]15578[/ATTACH]
#19 - 28 november 2008 22:24
Om man inte har tillgång till så mycket teknisk utrustning för blixtbelysning så är nog en "flashbox" en bra idé.
http://www.cau-aqua.net/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=39&lang=en
Jag tror dock att den funkar bättre med vit insida, av samma anledning som en DIY-reflektor är bättre vit än silverblank.

Hela min ramp är som en väldigt låg "flashbox" och när jag får möjlighet ska jag naturligtvis se om det funkar att bara lägga blixtar på täckglasen och låta dom slå upp i rampen. Men det ligger några månader fram i tiden minst tyvärr.
Ny kamera och blixtar måste till först :S
#20 - 28 november 2008 22:44
Kul att se att du testar och håller på!!
Jag tycker nog den första är bäst med 2,8 i bländare. Just för att du har så mycket fisk som rör sig och behöver frysas för att funka.
Jag tror att du kan öka ISO en aning. Eftersom du förminskar dina bilder för att lägga in dem här så kommer inte bruset att synas.
#21 - 28 november 2008 22:45
Maraschino skrev:
Någon som har tips på hur man får bra bilder på ett stort hörnkar?? Vi har en Nikon D(nånting), sambons kamera!, men bilderna blir inte riktigt bra...

Det är i princip bara ljus och ett stativ man behöver. Mer ljus så blir det alltid bättre. =)

Annons