Att starta upp egen akvarieaffär i mindre skala

#1 - 20 september 2011 15:37
Är det någon som vet regler/lagar för att starta upp en liten privat affär i mindre skala?
Jag funderade på om jag skulle starta upp egen odling för att sälja fiskar och växter i mindre skala och privat, inte som affär direkt, mest i hobbynivå men kanske leva på ryktet och lite annonser att man har diverse fiskar och växter till salu, hm hoppas ni förstår mina tankar:confused:
#2 - 20 september 2011 16:17
Det första du råkar ut för är krav på kurser. Det kravet går in när du säljer i större omfattning, vad nu det är. I andra sammanhang är sex akvarier större omfattning så det behöver nog inte vara så stort i alla fall. För att sälja fisk behöver du en grundkurs och en djurslagskurs. Kurs arrangeras av t ex Zoorf och Djurskolan och du behöver lägga undan några tusingar.

Nästa sak är tillstånd, det behövs vid yrkesmässig försäljning. Yrkesmässig låter som nåt man lever på men det behöver inte vara det, är det lite omfattning på ruljansen kan det vara yrkesmässigt även om det går back. För att få tillstånd så skall man fylla i en omfattande blankett och sen kommer Länsstyrelsen ut och har ingen aning om nånting men vill ändå lägga sig i det mesta.

Sen finns det en sak till som kan bli aktuell och det är tillstånd enligt artskyddförordningen till handel med arter listade på EG bilaga A och B. För reptil och fågel är det där nåt som man nästan inte klarar sig undan men för fisk så är det mer ovanligt att man råkar ut för det. För saltvatten kan det handla om koraller och musslor, i sötvatten är det väl mest störfiskar som är aktuella. Grejen är ändå det att när det gäller de två varianterna ovan så är det nån slags diskussionsutrymme när det är hobbyodling som glider över i affär, om det liksom inte är uppenbart att det är affär det handlar om utan är gränsfall så får man sannolikhet bara en tillsägelse att fixa det där med kurser och tillstånd. När det gäller det här sista tillståndet däremot så smäller det direkt om man hamnar fel. Problemet är bara det att ingen vet vart gränsen går, man behöver tillståndet när man säljer i förvärvssyfte men exakt vad det innebär är oklart.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 september 2011 16:26
Dessutom behöver man tillstånd för lokalerna som man säljer djur och det kostar ca. 2.000 per år

Rent krasst så är det en rätt stor apparat som också Bygert har nämnt och det såter som du har tänkt dig något mellanting mellan en liten hobbyverksamhet och ett företag och det är nog ingen bra idé - bättre att göra antingen eller.
#4 - 20 september 2011 16:35
Plus att du bör starta en firma med allt vad det innebär...Men kör på Solis, jag ska heja på dig:D!
#5 - 20 september 2011 16:36
Sedan får vi väl inte glömma det allra viktigaste? Nämligen att regristrera en firma samt skaffa F-skatt. Eller så struntar man i det och riskerar att åka dit för skattebrott och diverse andra brott. Men sedan kan man ju driva det i en liten skala som många andra men då blir det Svarta pengar.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 september 2011 16:48
Sedan får vi väl inte glömma det allra viktigaste? Nämligen att regristrera en firma samt skaffa F-skatt. Eller så struntar man i det och riskerar att åka dit för skattebrott och diverse andra brott. Men sedan kan man ju driva det i en liten skala som många andra men då blir det Svarta pengar.

Ja, är det tillräckligt litet så kan man faktiskt ta upp det som hobbyverksamhet i sin deklaration. Jag har för mig att gränsen för att det skall betraktas som hobbyverksamhet gick vid ca 30.000 /år för några år sedan. Vet inte var gränsen går idag.
#7 - 20 september 2011 17:21
Ja då är det helt okej. Men måste man inte då ha en godkänd bokföring för man får väl göra avdrag mm samt att skatteverket vill nog veta att man inte sålt för mer än 30 000. Idag är dom ju så jäkla hårda. Men då han funderar på att leva på försäljning så lär han ju komma över 30 000kr. En annan bra sak att veta är att ska man driva det som ett litet företag så måste du även införskaffa ett brandsäkert skåp för alla bokföring ska sparras i pappersform i 10år och skatteverket vill inte höra att ditt råkat ut för vattenskada/brand och att dokumenten är förstörda för då kan du åka dit för skattebrott mm. Funderar sj på att starta ett företag men inom data/tele så läser nu en massa kurser som redovisning och beskattning, internationell ekonomi, juridik, lite bokföring och en massa annat.
#8 - 20 september 2011 17:39
Hm detta lät tungt, men jag trodde nog inte det skulle vara lättare heller;)

Min tanke med det hela var att nu när min svärmor äntligen ska skicka kossorna så hade jag viljat bygga ett rum där i stallet som man kunde ha odling i (egentligen mest för att det är roligt att odla)och få in en slant så att det kan gå runt med ström, foder och dyligt så att jag kunde ha min hobby i större skala, och ha olika kar till dom olika sorters fiskarna och växterna.
Men skulle man göra detta så var jag rädd för just detta att man får en massa jobb med myndigheter:( jag vet ju att många här vet mycket om detta så därför frågade jag er och fick en maaaaaaaaaasssssssssssssaa svar villket jag är jätte tacksam för.:p
Jag var bara iväg på ett möte och se så många svar jag fick:)
Jag får nog gå i många långa funderingar om detta, många säger att det blir sämre och sämre med försäljning på fisk nuförtiden så det är kanske lika med att misslyckas och man skulle starta i större skala med.
#9 - 20 september 2011 18:20
Dessutom behöver man tillstånd för lokalerna som man säljer djur och det kostar ca. 2.000 per år

Ändrat, ingen avgift numera.
#10 - 20 september 2011 18:33
Bygert skrev:
Ändrat, ingen avgift numera.

Alltid något;)
#11 - 20 september 2011 18:36
Ja, är det tillräckligt litet så kan man faktiskt ta upp det som hobbyverksamhet i sin deklaration. Jag har för mig att gränsen för att det skall betraktas som hobbyverksamhet gick vid ca 30.000 /år för några år sedan. Vet inte var gränsen går idag.

Hobbyverksamhet, är det pengamässigt eller storleksmässigt typ hur många kar man har eller både och?
Hade viljat ha det som hobby med lite plus för att kunna köpa in nytt att odla, nya grejor till karen och så gärna en liten slant för mödan såklart, tänker inte på stor förtjänst.
#12 - 20 september 2011 18:49
När det gäller skatt osv - man skall betala skatt om man tjänar pengar på att sälja fisk, det gäller även hobbyverksamhet. När det sen blir mer affärsliknande skall man också redovisa till beskattning men inget säger att man måste registrera en firma. Registrering är nödvändigt för att få till en juridisk person, t ex ett aktiebolag, men när det gäller enskild näringsverksamhet så har det där med registrering inget direkt med skatt att göra, det handlar mer om att skydda ett namn.

F-skatt är en förmån som man kan få som innebär att man själv ansvarar för inbetalning av skatt och sociala avgifter. För mindre sidoverksamheter är det inte självklart att man skall ha eller kan få F-skatt, det beror på hur det ser ut.

Gränsen på 30 000 gäller för momsen, säljer man för mer än det så anses det närmast per definition som varande en verksamhet som skall vara registrerad för moms. Under det beloppet så är det vid yrkesmässig verksamhet som man skall vara momsregistrerad och det där med yrkesmässig behöver som sagt inte vara riktigt det som det låter som. Det är också berörda myndigheter som avgör om det är yrkesmässigt, man skall inte tro själv att man bestämmer om man har vinstsyfte t ex som är ett av kriterierna för att det skall vara yrkesmässigt.

Det finns inget krav på säkerhetsskåp för förvaring av bokföring, den skall upprättas så att den är varaktig och den skall förvaras på ett betryggande sätt. För mindre verksamheter och för mindre viktiga papper är det helt ok att förvara den i hemmet. En annan sak är att man av ren självbevarelsedrift bör se till att man har nån slags säkerhet, brinner bokföringen kan man annars få ett rent h-e. Man kan t ex ha sparat ner bokföringen elektroniskt och lagt i bankfack, då kan man ju rekonstruera det mesta om nåt händer.

När det gäller sånt här allmänt, tja pratar man med djurskyddsansvariga så kan vad som helst hända men jag tycker absolut inte man skall dra sig för att prata med Skatteverket. De brukar vara justa och serviceinriktade och angelägna att hjälpa till att klara ut alla frågetecken. Skatten har också i stor utsträckning slutat att tjafsa om småsaker, man inriktar sig nu mer på att fånga de riktigt fula fiskarna än på att lägga en massa tid på detaljer. Sen kan det säkert köra ihop sig med skatten också men jag tycker ändå inte man skall vara rädd för att fråga, man brukar få bra hjälp.
#13 - 20 september 2011 18:59
solis skrev:
Hobbyverksamhet, är det pengamässigt eller storleksmässigt typ hur många kar man har eller både och?

Hade viljat ha det som hobby med lite plus för att kunna köpa in nytt att odla, nya grejor till karen och så gärna en liten slant för mödan såklart, tänker inte på stor förtjänst.

Försäljning över 30 000, då är det nästan alltid yrkesmässigt med det som följer t ex registrering för moms. Under det beloppet så kan det vara hobby eller inte och det som styr är om det är yrkesmässigt. För att avgöra det finns kriterierna varaktighet, självständighet och vinstsyfte. Det är klart utrett vad det där handlar om men man skall inte tro att man kan avgöra det där själv hur som helst utefter hur det låter, speciellt det där med vinstsyfte kan myndigheter ha en helt annan syn på än man har själv. Vilket som, tjänar man pengar skall man betala skatt, hobby eller inte betyder en del för hur man skall betala skatt men man slipper varken skatt eller redovisning bara för att det är hobby.
#14 - 20 september 2011 19:00
Tack för svaret, just nu är allt ett virrvarr i huvudet jag får nog läsa alla texterna några ggr innan jag förstår allt;)
#15 - 20 september 2011 19:02
Ok jag inte mins fel ska iallafall bokföringen och det förvaras på säkert ställe och då duger inte en källare/hemmet/föråd/plåtlåda utan då är det kassaskåp som gäller eller ett bankfack. Sedan måste du väll redovisa bokföringen för skatteverket ävenom du tjänar under 30 000kr för annars skulle ju varenda jäkel ta och slänga lite i fickan och säga att dom bara fick 29 999,99kr då skatteverket inte har någon bokföring kan dom ju inte kolla om det stämmer. Är du Arbetslös brukar ju arbetsförmedlingen ha kurser i just detta ämne.
#16 - 20 september 2011 19:07
"Detta innebär att ett kontor i en kontorsfastighet eller i en villafastighet vanligen duger som förvaringsplats för merparten av den räkenskapsinformation som förekommer i ett företag. Däremot ger i normalfallet en förvaring i en fastighet som inte står under regelbunden uppsikt t.ex. en fritidsfastighet eller förvaring i ett parkerat fordon inte ett godtagbart skydd.Något generellt krav på att räkenskapsinformationen ska förvaras i säkerhetsskåp finns inte. Det är tillräckligt att informationen förvaras på ett sätt som en normalt aktsam person förvarar viktigare handlingar."Bokföringsnämnden,http://www.bokforingsnamnden.se/REDOVISNING/VAG/VL00-5-rakenarkiv.pdf
#17 - 20 september 2011 20:03
Okej vad bra. Då ska jag rätta min lärare:)
#18 - 20 september 2011 20:23
Har länge funderat på om man ska starta något eller inte men tack vare alla regler och bestämmelser så har jag aldrig gått vidare, det är för mycket pappersarbete och kunnande och regler i det hela för att man ska kunna ha något enkelt som skulle kunna vara roligt att prova ett tag för att se om det fungerar känns det som:(
Jaja sånt är livet:p
Jag tackar ödmjukast för all info ni gett mig nu har jag lite att knapra på ivarjefall;)
#19 - 20 september 2011 20:33
Skatteverket har även träffar några ggr om året om just biten att starta eget, ganska informativt och bra så man har lite mer kött på benen när det gäller bolagsform, skatt, moms osv...
Dessa träffar är gratis, och du kan gå in på skatteverkets hemsida och kolla när och var i närheten där du bor:).
#20 - 20 september 2011 20:38
Tack ansjo, hm du vill jag ska starta eller;)
Får se vad som händer och sker, kanske en vacker dag att jag får orken att ta mig an detta projekt.
Får fortsätta odla på vanligt vis sålänge(men det hade varit skönt att dom olika i olika kar)idag sålde dom ställningen i laholm som jag var sugen på och om detta ska ske så måste jag först ha en grund(pengar) att stå på och ombyggnad i stallet.
Ska kolla upp om dom har någon träff häromkring:)
#21 - 20 september 2011 20:53
Jag har liksom lite egna planer på just den här biten, så jag har börjat få pejl på läget änna;).
#22 - 20 september 2011 20:57
Eller så kör du på liten skala och säljer fisken svart som alla andra. Fungerar det bra och du vill fortsätta kan du ju då tänka på att ev starta en firma. Och under den tiden hinner du ju känna på om det är något för dig samt läsa på en massa.
#23 - 20 september 2011 21:02
ansjo skrev:
Jag har liksom lite egna planer på just den här biten, så jag har börjat få pejl på läget liksom;).

Aha då förstår jag:)kollade skatteverket och där var inget här i närheten i år:(
#24 - 20 september 2011 21:03
Det går kanske att sälja en del fisk mm till privatpersoner svart, men så fort du har lite snurr på odlingen och någon affär ska bli inblandad blir det nog svårare. Med de nya kassasystemen blir det svårare att köpa in fisk av privatpersoner som inte har giltiga papper/företag registrerat.
Men visst, allt går att fixa om man verkligen vill, men frågan är om det är värt mödan?
#25 - 20 september 2011 21:04
Eller så kör du på liten skala och säljer fisken svart som alla andra. Fungerar det bra och du vill fortsätta kan du ju då tänka på att ev starta en firma. Och under den tiden hinner du ju känna på om det är något för dig samt läsa på en massa.

Visst denna tanken är mer lockande får se om jag snubblar över någon bra akvarieställning och sen är det ju lite ombyggnad som krävs med, konstigt nog så var inte min man emot denna ideen bara det betalar strömmen villket man aldrig vet.
Är det någon som har pejl på om rycktet är sant att det säljs mindre fisk nuför tiden?
#26 - 20 september 2011 21:06
Jodå, men det är nog inte bara ett rykte, tyvärr...
#27 - 20 september 2011 21:08
ansjo skrev:
Det går kanske att sälja en del fisk mm till privatpersoner svart, men så fort du har lite snurr på odlingen och någon affär ska bli inblandad blir det nog svårare. Med de nya kassasystemen blir det svårare att köpa in fisk av privatpersoner som inte har giltiga papper/företag registrerat.

Men visst, allt går att fixa om man verkligen vill, men frågan är om det är värt mödan?

Hade inte tänkt att köpa in fisk för att sälja bara köpa fisk för att odla på och sälja avkommorna så det ska inte vara någon stor bissnis med en massa andra grejor bara hemkört(fisk, räkor och växter)som har växt upp här.
#28 - 20 september 2011 21:13
Hemkört, nu är vi inne på en annan marknad:D:p...
#29 - 21 september 2011 05:01
Mm visst är vi, nä hemodlat är ordet:)
#30 - 21 september 2011 05:32
Jag tycker verkligen du ska göra det här:) - du kan väl testa i alla fall. Man lever bara en gång:p:).

//Inger
#31 - 21 september 2011 10:40
Har suttit på jobbet och planerat hela dagen men samtidigt försökt att slå tankarna ur hjärnan, det är inte lätt att brottas med sig själv;)
#32 - 21 september 2011 10:44
Gör du det inte kommer du att ångra dig när du blir gammal;). Men se till att aldrig lägga ut mer pengar än du har råd att förlora, ifall det skulle hända något eller slå helt galet...
#33 - 21 september 2011 11:10
ansjo skrev:
Gör du det inte kommer du att ångra dig när du blir gammal;). Men se till att aldrig lägga ut mer pengar än du har råd att förlora, ifall det skulle hända något eller slå helt galet...

Lyssna på kloka ord;)

//Inger
#34 - 21 september 2011 11:12
Kloka ord, först måste stallet renoveras med nytt tak och bygga ett rum annars lär det nog bli väldans kallt där.
Har däremot en tanke som kan hejda detta på vintern och det är våran nedförsbacke till huset, det är inte alla som lyckas ta sig upp för backen igen när det är snö vi som är vana att köra här lyckas nästan alltid men ibland är det svårt att komma upp:(
#35 - 21 september 2011 11:44
Köp snökejdor som du kan hyra ut, och tjäna mer pengar än på fisken:D...
Skämt åsido, men börjar man leta anledningar till att inte dra igång något sådant här projekt är det nog bättre att vänta till rätt läge. För att det ska funka måste man nog se möjligheterna och inte motgångarna. Startar man en firma med allt vad det innebär ser jag så mycket mer än bara närområdet och det som händer runt knuten med mässor, grossister osv som man inte har möjlighet till som privatperson.
Att sedan få jobba med sin hobby är få förunnat, men man ska även se till att det fortfarande är roligt och inget tvång, annars är det bara att lägga ner. Det är skillnad att ha det som extraknäck eller som heltidsjobb, det senare är det mer eller mindre tvunget att förtjäna sitt uppehälle med det och då blir det genast svårare att hålla det på en bra nivå:). Funderar man i banorna att ha det utöver sitt ordinarie arbete ska man veta att det är mycket jobb utanför de ordinarie arbetstimmarna, man får vara nåbar 24/7 samt att acceptera att folk kommer på besök i tid och otid, givetvis beroende på hur man lägger upp det:).
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 21 september 2011 12:06
ansjo skrev:
Köp snökejdor som du kan hyra ut, och tjäna mer pengar än på fisken:D...

Skämt åsido, men börjar man leta anledningar till att inte dra igång något sådant här projekt är det nog bättre att vänta till rätt läge. För att det ska funka måste man nog se möjligheterna och inte motgångarna. Startar man en firma med allt vad det innebär ser jag så mycket mer än bara närområdet och det som händer runt knuten med mässor, grossister osv som man inte har möjlighet till som privatperson.

Att sedan få jobba med sin hobby är få förunnat, men man ska även se till att det fortfarande är roligt och inget tvång, annars är det bara att lägga ner. Det är skillnad att ha det som extraknäck eller som heltidsjobb, det senare är det mer eller mindre tvunget att förtjäna sitt uppehälle med det och då blir det genast svårare att hålla det på en bra nivå:). Funderar man i banorna att ha det utöver sitt ordinarie arbete ska man veta att det är mycket jobb utanför de ordinarie arbetstimmarna, man får vara nåbar 24/7 samt att acceptera att folk kommer på besök i tid och otid, givetvis beroende på hur man lägger upp det:).

Jag är nog rätt krass efter att ha varit såväl odlare samt haft akvarieaffär under många år.
Men ser man det kommersiellt så är det nog som du säger bra mycket lönsammare att hyra ut snökedjor än att sälja fisk. Visst säger en del vad trevligt det är att ha sin hobby som yrke - men det är just vad det inte blir. Dvs det man kan tjäna pengar på är sällan de arter som är intressantast och gäller både som odlare och affär.
Så ur akvaristsynpunkt så är det egentligen bättre att ha en pressbyrå än att sälja fisk - detta eftersom en pressbyrå kostar mindre att driva, kräver inte utbildning och godkända lokaler, är lönsammare och man får mer tid över till att pyssla med sin hobby - dvs fiskarna.

Du nämner att man kan gå på mässor om man har företag - den enda i Sverige man inte kan gå på om man inte har ett företag är Zoorfmässan som är vartannat år och där ställs det ändå ut mest hund och kattprylar. På stora internationella mässor som Interzoo i Tyskland kommer man in utan reg.bevis.
Du skriver att man kan handla hos grossister om man har affär - de flesta grossister tar bara emot kunder som har affärer med hyfsade öppettider (öppet 4-5 dagar i veckan) eller de som har mycket hög omsättning.

Så mitt råd är - odla på lite grann med det som är roligt och sälj till kompisar.
Men det klart har du gott om pengar som bränner i fickorna, älskar pappersarbete, har en massa fritid och inga barn som vill se dig nån gång då och då och ser det där med semester som en onödig lyx så då kan det kanske vara nåt för dig
#37 - 21 september 2011 12:21
Det är inte dåligt att 100% av mässorna som anordnas i Sverige är för affärer och grossister;).

Det med att affärerna måste ha öppet vissa tider har jag hört förr, men jag är väldigt tveksam till den biten då jag dels inte hört något namn på dessa grossister, och sedan om det är helt OK rent juridiskt att ha sådana krav.

När jag hjälpte till i en Zoobutik var jag däremot i kontakt med en av de största fiskgrossisterna i Sverige, men de ville inte sälja till affären om jag inte hade bara dem som grossist, jag fick inte plocka hem fisk från någon annan än just den grossisten.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 21 september 2011 12:46
ansjo skrev:
Det är inte dåligt att 100% av mässorna som anordnas i Sverige är för affärer och grossister;).

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Visst 100% av mässorna i Sverige är för affärer och grossister, detta eftersom den enda som anordnas är Zoorfmässan

Det med att affärerna måste ha öppet vissa tider har jag hört förr, men jag är väldigt tveksam till den biten då jag dels inte hört något namn på dessa grossister, och sedan om det är helt OK rent juridiskt att ha sådana krav.

Nja, men så är det i alla fall, men de olika grossisterna har olika krav och så finns det t.o.m. de som inte vill ha fler kunder. Kan kanske verka märkligt, men de vill kunna ge service till alla sina kunder och har inte tillräckligt med lagerplats/tillräckligt med anställda etc. vilket innebär att tar de in fler kunder så blir per automatik utbudet/servicen sämre till de gamla
#39 - 21 september 2011 12:56
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Visst 100% av mässorna i Sverige är för affärer och grossister, detta eftersom den enda som anordnas är Zoorfmässan

Precis, därav smileyn;).

Nja, men så är det i alla fall, men de olika grossisterna har olika krav och så finns det t.o.m. de som inte vill ha fler kunder. Kan kanske verka märkligt, men de vill kunna ge service till alla sina kunder och har inte tillräckligt med lagerplats/tillräckligt med anställda etc. vilket innebär att tar de in fler kunder så blir per automatik utbudet/servicen sämre till de gamla
Så kanske det har varit(eller är), men så länge jag inte har något konkret bevis eller namn på en sådan grossist så är jag lite skeptisk.
Bygert, du som vad jag förstår håller på med den här biten, har du sett/hört/råkat ut för detta den senaste tiden? Det är inte så att jag inte vill tro dig Kjell, men det är en ganska intressant vinkel från olika affärers konkurrensvinkel.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 21 september 2011 13:19
ansjo skrev:
Så kanske det har varit(eller är), men så länge jag inte har något konkret bevis eller namn på en sådan grossist så är jag lite skeptisk.

Bygert, du som vad jag förstår håller på med den här biten, har du sett/hört/råkat ut för detta den senaste tiden? Det är inte så att jag inte vill tro dig Kjell, men det är en ganska intressant vinkel från olika affärers konkurrensvinkel.

Nja jag har hört det från flera - men självklart handlar det mest om typ källaraffärer (med bara öppet på helgerna) samt om internetaffärer. Sedan kan de kräva att man skall ha gått den utbildning som myndigheterna kräver, ha av myndigheterna godkända lokaler etc. etc.
Sedan finns i och för sig en konkurrenslagstiftning men den finns ju 100 olika möjligheter att gå runt så det är mest en papperslag.
#41 - 21 september 2011 15:01
Kjell sa:Så mitt råd är - odla på lite grann med det som är roligt och sälj till kompisar.

Solis (jag) svara:Gott råd och detta var väll mest min tanke men även att sätta ut annons på typ blocket att jag har lite fisk och växter.

Kjel sal:Men det klart har du gott om pengar som bränner i fickorna, älskar pappersarbete, har en massa fritid och inga barn som vill se dig nån gång då och då och ser det där med semester som en onödig lyx så då kan det kanske vara nåt för dig

Solis(jag)svara:Nej har inga pengar, är inte glad i papparsarbete ingen direkt fritid och jag har barn semester tja så just affär i den bemärkelsen nej
#42 - 21 september 2011 18:50
Jag har väl inte hört om nån grossist som tackar nej till kunder p g a resursbrist men det kan väl i och för sig förekomma. Vad sen grossisterna kräver av sina kunder kan variera lite och det är inte alltid det måste vara fråga om affär med öppettider, djurparker t ex brukar vara välkomna. Sen är det ju på det lilla viset att om man nu lyckas krångla sig in hos grossisten så skall man ju inte tro att det funkar att köpa fiskmat för en hundring i månaden där, skall man ha nåt hos grossist att göra så lär man ha pengar och behov också, annars är man ointressant som kund.
#43 - 21 september 2011 19:23
ansjo skrev:
När jag hjälpte till i en Zoobutik var jag däremot i kontakt med en av de största fiskgrossisterna i Sverige, men de ville inte sälja till affären om jag inte hade bara dem som grossist, jag fick inte plocka hem fisk från någon annan än just den grossisten.

Det där låter brottsligt. Att de helst vill ha det så, säkert, men att kräva det bör väl ändå ge dryga böter om det kan bevisas i en domstol?
#44 - 21 september 2011 20:19
Att neka att sälja om det utgår från rimliga kriterier, t ex att en grossist inte säljer till privatpersoner, det är ok. Att däremot kräva att man inte får handla från nån annan är däremot svårare att försvara, oftast så är det att se som brott mot konkurrenslagstiftning. Sen är det ju inte så lätt ändå, dels skall det bevisas och sånt där brukar sällan skrivas på papper. Dels så är det ju så att om man lyckas bevisa brott mot konkurrensregler och får nån fälld för det så är ju inte det nån bra grund för lyckliga framtida affärsförbindelser. Det går som säljare att krångla så att en kund tröttnar utan att det är så lätt att bevisa att det handlar om konkurrensbegränsning.
#45 - 21 september 2011 20:41
Bygert skrev:
Att däremot kräva att man inte får handla från nån annan är däremot svårare att försvara, oftast så är det att se som brott mot konkurrenslagstiftning. Sen är det ju inte så lätt ändå, dels skall det bevisas och sånt där brukar sällan skrivas på papper. Dels så är det ju så att om man lyckas bevisa brott mot konkurrensregler och får nån fälld för det så är ju inte det nån bra grund för lyckliga framtida affärsförbindelser. Det går som säljare att krångla så att en kund tröttnar utan att det är så lätt att bevisa att det handlar om konkurrensbegränsning.

Självklart är det som du skriver. Det gör mig bara så beklämmande misstänksam till varför fiskutbudet är begränsat till en enda grossist i de butiker jag frekventerar :( Fullständigt omöjligt att bevisa om inte någon försigkommen handlare som tröttnat ser till att spela in dylika uttalanden som bevis. Bara att hålla tummarna för sådan skit behövs inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 22 september 2011 06:48
hawkse skrev:
Självklart är det som du skriver. Det gör mig bara så beklämmande misstänksam till varför fiskutbudet är begränsat till en enda grossist i de butiker jag frekventerar :( Fullständigt omöjligt att bevisa om inte någon försigkommen handlare som tröttnat ser till att spela in dylika uttalanden som bevis. Bara att hålla tummarna för sådan skit behövs inte.

Att det finns få grossister beror helt enklet p¨å att marknaden är så liten - det finns helt enkelt för lite pengar att tjäna.

Idag ställer lagen hårda krav på hanteringen både vad det gäller importen och sedan leveranserna. I princip så måste man idag ha egna transporter med utbildad personal och godkända lastbilar för att kunna leverera ut fiskarna.
Detta i sig är ett stort problem idag för affärer som ligger lite udda till /dvs inte i närheten av grossisternas transportvägar.

För 20 år sedan så fanns det 10-15 stora fiskgrossister i Sverige idag finns det 2 st och dessa bägge har samnma ägare.
Det stora problemet är den dåliga förtjänsten och transportlagarna för djur.

Så att utbudet är begränsat till en grossist i de affärer du besöker har egentligen bara en orsak - det finns egentligen bara en fiskgrossist i Sverige idag. Vi får vara glada över att ens någon ids hålla på i dagens klimat
#47 - 22 september 2011 19:00
Detta i sig är ett stort problem idag för affärer som ligger lite udda till /dvs inte i närheten av grossisternas transportvägar.

Man inbillar sig ju att grossisternas transportvägar är ett resultat av var butikerna ligger, inte tvärtom, men det beskriver ju då ganska väl den bristande konkurrenssituation du beskriver. Men visst, jag förstår mycket väl att transporter till "udda ställen" blir väldigt kostsamma i förhållande till godsets värde. Det kan lösas med färre leveranstillfällen, samtransporter m m men finns inte viljan så blir det väl som med resten av marknaden; vi får alla bosätta oss i storstan för där finns omsättningen. Det sjuka är att leveranser i storstaden kan vara nog så kostsamma pga svåråtkomliga lägen, avsaknad av lastkajer, trafik etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 22 september 2011 19:32
hawkse skrev:
Man inbillar sig ju att grossisternas transportvägar är ett resultat av var butikerna ligger, inte tvärtom, men det beskriver ju då ganska väl den bristande konkurrenssituation du beskriver. Men visst, jag förstår mycket väl att transporter till "udda ställen" blir väldigt kostsamma i förhållande till godsets värde. Det kan lösas med färre leveranstillfällen, samtransporter m m men finns inte viljan så blir det väl som med resten av marknaden; vi får alla bosätta oss i storstan för där finns omsättningen. Det sjuka är att leveranser i storstaden kan vara nog så kostsamma pga svåråtkomliga lägen, avsaknad av lastkajer, trafik etc.

Jo men nu är det ju som så marknaden är liten, samtidigt som det finns strikta lagar som reglerar transporten av levande djur. Detta är ju inte grossisternas fel även om du verkar tycka det.

Det finns även många andra problem med transporten av levande djur. T.ex. detta med den lagstadgade körtiden, efter 8-9 timmar så får chaufförerna helt enkelt inte köra vidare och därför kan de inte göra "en liten avstickare" till någon ny liten affär som ligger i tjotahejtan - gör de någon liten avstickare så försvinner tiden och leveranslastbilen hinner inte så långt.
Visst en del affärer samkör med andra affärer och åker då för varje leverans ett antal mil till denna andra affär och hämtar upp varorna där - men det kräver ju också att dessa bägge affärer är "kontanta" med varandra samt att den lilla affären har tid att åka till den andra affären och sitta där och vänta tills leveransen dyker upp. Det är helt enkelt inte så lätt alla gånger.

Sedan har ju den stora grossisten i Sverige har lem med att lagerhålla fiskar för att de skall kunna ta serva fler kunder på ett bra sätt. Visst man kan då säga - bygg då ut - lägg ner x antal miljoner på att bygga ut lagret (de har redan ca. 4.000 akvarier), men det kräver också att fler personer anställs både för att hämta fisk, ta emot dem, lagerhålla dem, packa dem och köra ut till kunderna. För det sistnämnda så behöver de fler lastbilar - jag har för mig att de redan har mer än 15 lastbilar. Detta handlar om investeringar på ytterligare kanske 30-40 miljoner (bara en gissning) och jag vet att de ändå har funderat på att bygga ut, men inte har vågat pga konjunkturen och rädslan för att nya restriktioner är på gång (vilket säkert kommer - men man vet inte hur de blir). Allt detta saker som på en gång kan innebära att hela jätteinvesteringen blir bortkastade pengar.

Konjunkturen är utan tvekan ett problem och t.ex. i Tyskland så minskade akvariemarknaden där med 10% under 2010.
Dessutom är infrastrukten i Sverige extra krånglig att hantera. Jag hade ju tidigare ett grossistföretag (akvarietillbehör) i Tyskland och inom en radie av 100 km från mitt företag fanns det lika många akvarieaffärer som det finns i HELA Sverige - då var det liksom lite lättare (och billigare) att driva en grossistverksamhet.

Man måste inse att verkligheten inte är så enkel och anledningen till att 90% av alla fiskgrossister har slagit igen i Sverige de senaste 20 åren är helt enkelt att de har haft så usel lönsamhet - inte att de tjänat så jäkla mycket pengar att de kunnat pensionera sig och ta alla sina pengar och flyttat till något varmt skatteparadis.
#49 - 22 september 2011 19:59
Det är ju så att även transporterna med flyg in till sverige idag knappt vill beblanda sig med transport av fisk heller. Sedan vet jag att det ligger rätt många hinder för att utöka verksamheten. Bla räcker inte vattnet till och ohygliga kostnader gör det svårt att se någon någon som helst mening med att investera för den lilla om ens någon förtjänst.

Vi får nog vara glada så länge vi kan få tag i fisk.
#50 - 22 september 2011 20:44
Ja, jag förstår verkligen alla tunga argument och känner igen dem. De allra flesta vill tjäna så mycket som möjligt med minsta möjliga insats - mig inkluderat. Det ligger i människans natur. Det är för illa att man ska behöva anstränga sig. Det jag vänder mig mot är det jag tycker mig läsa mellan raderna; att vi ska hålla käft, sluta kräva mer och vara glada för att vi får något överhuvudtaget. Nej, det är inte det du skrivit ord och om jag totalt feltolkar så ber jag om ursäkt. Jag har självklart absolut inga planer på att själv starta någon konkurrerande verksamhet! Alldeles för riskabelt, dyrt och jobbigt - så visst är jag tacksam. Men jag vill ha mer. Och bättre.

Min frustration ligger i att butikerna är så pass flata att de inte lägger mer energi på att skaffa fler leverantörer utanför grossisterna. Detta blir dock förståeligt om det konkurrenshämmande hot ansjo beskrev ovan framförs till de anslutna handlarna (grossisternas kunder, märk väl).

Vad gäller transporterna är jag väl införstådd med hur de fungerar men finner det svårt att tro att man kör iväg en bil fullastad med fisk och sedan går torsk på körtiden. Någon samlastningseffekt med hundmatspallarna måste naturligtvis gå att uppnå? Flerdygnstransporter blir ju också något besvärligare men förutsättningen för en transport med levande djur är väl (?) någon form av termotransport så då handlar det mer om att sköta överlämningarna på något bra sätt. Lite nyfiken blir jag naturligtvis också på vad en djurtransport plockar med sig på hemvägen för att inte köra tom hem (om något). Antar att regionala buffertlager - kanske t o m i samråd med någon av de större kunderna - också är något man pysslar med för att få ned leveranstiderna och transportkostnaderna.
#51 - 22 september 2011 20:47
lillfrasse skrev:
Det är ju så att även transporterna med flyg in till sverige idag knappt vill beblanda sig med transport av fisk heller.

Gissningsvis är det en fråga om pengar? Eller är det den allområdande standardiseringsivern där allt utom de allra vanligaste uppdragen skärs bort som sätter käppar i hjulet?
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 23 september 2011 06:53
hawkse skrev:
Ja, jag förstår verkligen alla tunga argument och känner igen dem. De allra flesta vill tjäna så mycket som möjligt med minsta möjliga insats - mig inkluderat. Det ligger i människans natur. Det är för illa att man ska behöva anstränga sig. Det jag vänder mig mot är det jag tycker mig läsa mellan raderna; att vi ska hålla käft, sluta kräva mer och vara glada för att vi får något överhuvudtaget. Nej, det är inte det du skrivit ord och om jag totalt feltolkar så ber jag om ursäkt. Jag har självklart absolut inga planer på att själv starta någon konkurrerande verksamhet! Alldeles för riskabelt, dyrt och jobbigt - så visst är jag tacksam. Men jag vill ha mer. Och bättre.

Visst kan man klaga, men att bara gnälla över saker som inte går att göra något år känns meningslöst. Lägge energin på sådana saker som man kan påverka. För trots allt så är ju faktiskt utbudet av akvariefisk i Sverige oerhört mycket bättre än t.ex. i de övriga nordiska länderna.
Enda landet i Europa som har ett klart större utbud på sötvattensfisk (saltvatten är Sverige inte bra på) är faktiskt Tyskland och kanske Holland.

Min frustration ligger i att butikerna är så pass flata att de inte lägger mer energi på att skaffa fler leverantörer utanför grossisterna. Detta blir dock förståeligt om det konkurrenshämmande hot ansjo beskrev ovan framförs till de anslutna handlarna (grossisternas kunder, märk väl).

Jag har alltid också alltid pläderat för att man skall ha flera leverantörer och att affärerna är slöa över att välja utifrån detta - men just vad det gäller fisk så är ju valmöjligheten begränsad. Det som ansjo skrev hade jag aldrig hört talas om tidigare - dock så vet jag att i stort sett alla grossister i Sverige sätter sina priser efter hur mycket man handlar (på årsbasis). Så lägger man alla sina inköp hos en grossist så har man kanske 25% rabatt (bara en gissning, vet inte) jämfört med om man skulle sprida ut sina inköp på ett större antal med grossister.
Man kan tycka vad man vill om detta system - jag har aldrig gillat det och jag hade inte ett sådant system när jag var grossist på 80 och 90-talet - men oavsett om man gillar det eller inte så är det så det fungerar här i Sverige.
Sen är ju också problemet med frakterna i Sverige (lagar och långa avstånd) som gör det enklare och billigare att handla från ett ställe.
Just den stora transportproblematiken - både för importen och för leveranserna ut var ju den främsta anledningen till att de 2 idag enda riktigt stora fiskgrossisterna i Sverige (Imazo och Akvarieteknik) slog ihop sina påsar för en dryg månad sedan.

Vad gäller transporterna är jag väl införstådd med hur de fungerar men finner det svårt att tro att man kör iväg en bil fullastad med fisk och sedan går torsk på körtiden. Någon samlastningseffekt med hundmatspallarna måste naturligtvis gå att uppnå? Flerdygnstransporter blir ju också något besvärligare men förutsättningen för en transport med levande djur är väl (?) någon form av termotransport så då handlar det mer om att sköta överlämningarna på något bra sätt. Lite nyfiken blir jag naturligtvis också på vad en djurtransport plockar med sig på hemvägen för att inte köra tom hem (om något). Antar att regionala buffertlager - kanske t o m i samråd med någon av de större kunderna - också är något man pysslar med för att få ned leveranstiderna och transportkostnaderna.

Anledningen till att man inte "kör torsk" på körtiden är ju just att de har en strikt rutt och det finns inte tid för att göra avstickare till fler affärer. Ligger ens affär inte efter en rutt så har man problem.
Självklart samlastas det med andra varor (om än inte direkt hundmat så åtminstone andra akvarieprylar) och detta blir ju som sagt ytterligare en anledning till att det kan vara vettigt att handla det mesta på ett ställe. Dock vill jag nog ändå påstå att det inte finns en enda akvarie/zooaffär i Sverige som handlar allt på ett ställe - helt enkelt för att ingen grossist har ett så brett sortiment att allt täcks in.
vet inte vad du menar med regionala buffertlager - fisk kan man ju inte ha en massa på lager lite överallt.
Returtransporterna går till 95% tomma.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 23 september 2011 07:05
hawkse skrev:
Gissningsvis är det en fråga om pengar? Eller är det den allområdande standardiseringsivern där allt utom de allra vanligaste uppdragen skärs bort som sätter käppar i hjulet?

Visst handlar det om att branschen är för liten så flygbolagen inte tjänar så mycket pengar på den och då är det krångligt för dom att frakta fiskar - dessutom ställer ju då även myndigheterna krav på dom.
Sedan handlar det även om "tullproblem" - dvs det finns färre godkända införselplatser för levande djur i Sverige. Tullen har minskade öppningstider så kommer ett flyg försent in så har tullen stängt och man får återkomma nästa dag - inte alltid så bra när det handlar om levande djur.
Dokument (t.ex. godkända exportdokument och veterinärcertifikat etc.) i original måste följa med sändningen och kontrolleras flera gånger på vägen. Så när t.ex. en import till Sverige besiktigas i det första EU-landet (oftast Frankfurt i Tyskland (få flyplatser är certifierade för att godkänna fisksändningar) det kommer till så gäller det att kontrollanterna där skickar med originaldokumneten i sändningen. Om sedan sändningen kommer till flygplasten i Sverige så måste man visa upp originaldokumenten för att få ut fisken) etc. etc.

Det var ett helskotta att sköta allt runt en transport på min tid - men idag är det 10 ggr värre.
#54 - 23 september 2011 08:27
Angående det ursprungliga ämnet.

Det finns olika nivåer man kan bedriva fiskoddling/försäljning utifrån. Det första steget är helt hobbymässigt att man säljer ett mindre överskott från sin odling till affärer eller privatpersoner. Detta är per deffinition inte svart eller olagligt. Skattelagstiftningen tillåter att man säljer sina begagnade grejjer privat eller till företag upp till ett mycket högt belopp utan att man betalar något inkomst eller vinst skatt (se tex privata bilaffärer). Om man föder upp fisk (skapar värde) ingår detta inte riktigt i detta men så länge det är i mindre skala är det knappast olagligt. Inga butiker har någonsin nekat mig att sälja fisk till dem pga detta. Däremot har jag hört andra dumma argument som att de inte köper av uppfödare som saknar utbildning ellar som ovan att deras grosist förbjuder dem att köpa från någon annan än dem.

Nästa steg är hobbyverksamhet som ju nämnts ovan. Fördelen med detta är mest att det blir mindre pappersarbete. Nackdelen är att man inte kan göra avdrag för investeringar.

Med ett riktigt företag (enskiljd firma, handelsbolag, komanditbolag eller aktiebolag) kan man köpa och sälja till obegränsade belop och beskattas i princip bara på vinsten efter alla avdrag. Det finns dock många problem som man inte i första hand tänker på med detta tex att man har begränsad rätt till arbetslöshetsersättning.

Jag tycker du ska köra på och odla så mycket du känner för och lyckas med. Låt sedan omsättningen bestämma vilken formell form du låter verksammheten anta. Risken att du verkligen skulle råka illa ut pga. detta är ju minimal (undantaget om du förköper dig i uppbygnaden av odlingen).

mvh

olof
#55 - 23 september 2011 08:54
Tack olof b för att du skrev detta, angående arbetslösersättning är det inga problem, jag har inte plockat ut några pengar därifrån överhuvud taget, det enda jag plockade ut för många år sen var föräldrapenning när barnen var små och det slutade jag med för 4år sen när dagarna tog slut så jag har inte levt på någon annan än min man och lite extraknäck då och då.
Får se vad framtiden utvisar, hittar jag något akvariefynd så kanske jag kör igång, det typiska i det hela var att våran djuraffär sålde en ställning med 18 kar och rubbet till nu i veckan för 7500 kr men då visste jag inte ens att det var ok för min man att göra detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 23 september 2011 09:11
solis skrev:
Tack olof b för att du skrev detta, angående arbetslösersättning är det inga problem, jag har inte plockat ut några pengar därifrån överhuvud taget, det enda jag plockade ut för många år sen var föräldrapenning när barnen var små och det slutade jag med för 4år sen när dagarna tog slut så jag har inte levt på någon annan än min man och lite extraknäck då och då.

Får se vad framtiden utvisar, hittar jag något akvariefynd så kanske jag kör igång, det typiska i det hela var att våran djuraffär sålde en ställning med 18 kar och rubbet till nu i veckan för 7500 kr men då visste jag inte ens att det var ok för min man att göra detta.

Fast det kan vara värt att tänka på vad gäller sjukskrivning. Om du skulle bli sjuk så får du ju inte längre sköta företaget - under de 20 år som jag hade affär var jag därför inte sjukskriven en enda dag.
#57 - 23 september 2011 09:34
Bra att veta.
Jag tror att där det kommer att hamna om jag nu startar lite odling är att jag kommer att odla för skojs skull och sälja överflödet:)
Om vi så bygger ett rum i stallet så har vi ju nytta av det till annat med om det skulle vara.
#58 - 23 september 2011 10:33
Visst kan man klaga, men att bara gnälla över saker som inte går att göra något år känns meningslöst. Lägg energin på sådana saker som man kan påverka.

Här dyker så fatalismen upp igen. Varför skall det inte gå att påverka detta? Ställer vi inga krav alls på våra butiker och grossister är det definitivt snart slut med fiskförsäljning i större skala.

Jag har alltid också alltid pläderat för att man skall ha flera leverantörer och att affärerna är slöa över att välja utifrån detta - men just vad det gäller fisk så är ju valmöjligheten begränsad.

Om man inte är beredd att jobba häcken av sig och importera/odla/köpa från fristående odlare naturligtvis. Möjligheten finns alltid. Att få lönsamhet/täckning är en helt annan sak.
Lägger man alla sina inköp hos en grossist så har man kanske 25% rabatt (bara en gissning, vet inte) jämfört med om man skulle sprida ut sina inköp på ett större antal med grossister.

Detta är nog inget unikt för Sverige eller för akvaristikbranschen. De flesta branscher nyttjar ju någon form av volymrabatt. Bäst täckningsgrad brukar man ju annars ha på sällansköpsprylarna men volymprodukterna behövs för att kunna upprätthålla t ex distributionssystemen som du beskriver.
vet inte vad du menar med regionala buffertlager - fisk kan man ju inte ha en massa på lager lite överallt. Returtransporterna går till 95% tomma.

Med regionala buffertlager menar jag att en transport från Imazo i Vara till Norrlands butiker en gång i veckan lär vara betydligt mer tidskritisk än att köra fisken från ett litet buffertlager i Norrland där de vanligaste firrarna finns att få. Transporten från Vara behöver då bara leverera till buffertlagret. Ja, en omlastning extra för fiskarna men då kan den lokala vändan fokusera på att optimera Norrlandsturen. Detta som alternativ till att köpa fler bilar centralt och bygga ut centrallagret ytterligare. Det kan ju t o m finnas någon större handlare i området som är intresserad av att sköta detta mot ersättning.

Jobbar man sedan aktivt med att jaga last för hemvägen har man hux flux en möjlighet att få tillbaka en del av kostnaden för vändan.

Se där; konkreta exempel på något man kan jobba med (om man inte redan gör det).
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 23 september 2011 10:44
Jag håller som sagt inte alls med dig.

Dock oavsett vilket - detta har ju egentligen inte med det ursprungliga tråden att göra så därför avstår jag från att svara. Kanske bäst att vi håller oss till ämnet;)
#60 - 23 september 2011 10:58
skulle nog tro att en hel del av de numera insomnade bolagen så långt det gick kollade på
ett antal varianter för att kösa logistiken.

men i slutändan är det enbart frågan om pengar.

om man från kunderna (dvs i slutändan du och jag) får ut max 10 kr för en firre, och det kostar
11 kr att få ut den till oss, så går det inte.

om kostnaden för att skicka mjölk över landet hade, av en eller annan anledning, ex nya lagar,
sakta men säkert hade krupit upp mot 50 kr / liter, så skulle marknaden, dvs du och jag, någon gång
protestera, och den enda protesten som slutkonsumenten har är att ge fan i att köpa, och
då spelar det ju ingen roll vad man gör internt på bolaget.

sedan kan man tycka vad man vill om nya förordningar, nya skatter, etc etc, men, that's another story.

samma fenomen egentligen om varför man inte tillverkar TV apparater i detta landet längre.

marknaden, du och jag, var inte beredda att betala mer än si och så för en "svensk TV" när det fanns
andra alternativ från asien. ex sista tjocktv'n jag köpte kostade ganska jämt 5000 kr, om den hade varit
producerad i sverige, så hade jag fått betala kanske 12-18,000 kr.....ville jag det....NÄ.

kontenta, om du som konsument är beredd att betala för en viss vara / tjänst så finns det alltid någon som
ställer upp och levererar.

jag ger mig f-n på om jag ringde akvarieteknik och var beredd att pynta 500 kr för ett litet guppyungel, jag var
beredd att köpa 6000 st i veckan, så skulle de inte alls ha några problem att lösa logistiken till min lilla affär
(om jag hade haft någon) som ligger på norrsidan av sarekfjällen...............

.
#61 - 23 september 2011 12:05
Fråga gärna Bromma Zoomarknad om deras fiskavdelning är lönsam. De har en jätteodling bakom kulisserna. Och då menar jag gigantisk. 4 gångar á kanske 20 meter akvarier. Från golv till tak. Ett snabbt överslag är att ytterst få av deras fiskar köps in. Borde vara hyfsat lönsamt då.
#62 - 23 september 2011 12:19
Den jag har pratat med om att det säljs sämre med fisk är arnold i åleds fiskaffär, sen frågade jag inte om hur lönsamt det är men han sa att fiskförsäljningen går nedåt ivarjefall:(
Här i laholm har dom precis tagit bort halva fiskavdelningen för att ha hundgrejor i stället så det är säkert mer lönsamt inom det området.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 23 september 2011 12:39
Fråga gärna Bromma Zoomarknad om deras fiskavdelning är lönsam. De har en jätteodling bakom kulisserna. Och då menar jag gigantisk. 4 gångar á kanske 20 meter akvarier. Från golv till tak. Ett snabbt överslag är att ytterst få av deras fiskar köps in. Borde vara hyfsat lönsamt då.

Nja - ursprunget till denna odling/grossist är Kalhälls akvarium som en gång i tiden var en mycket stor grossist med många anställda som drev ett stort företag på den tiden som det fanns 4-5 riktigt stora akvariefiskgrossister bara i Stockholm.

Idag har alla de andra lagts ner och de är ensamma kvar och också de har fått säga upp sina anställda och fått flytta sin verksamhet till bakom kulisserna till en affär.
Visst, det går kanske fortfarande runt - men någon större framgångssaga är det knappast;)
Snarare ett bevis för hur svårt det är i branschen idag.
#64 - 23 september 2011 13:59
olof b skrev:
Det finns olika nivåer man kan bedriva fiskoddling/försäljning utifrån. Det första steget är helt hobbymässigt att man säljer ett mindre överskott från sin odling till affärer eller privatpersoner. Detta är per deffinition inte svart eller olagligt. Skattelagstiftningen tillåter att man säljer sina begagnade grejjer privat eller till företag upp till ett mycket högt belopp utan att man betalar något inkomst eller vinst skatt (se tex privata bilaffärer). Om man föder upp fisk (skapar värde) ingår detta inte riktigt i detta men så länge det är i mindre skala är det knappast olagligt. Inga butiker har någonsin nekat mig att sälja fisk till dem pga detta. Däremot har jag hört andra dumma argument som att de inte köper av uppfödare som saknar utbildning ellar som ovan att deras grosist förbjuder dem att köpa från någon annan än dem.

Nu blandar du ihop olika saker. Försäljning av tillgångar som man haft och använt privat - t ex en husvagn - är inte skattefria, vinsten är skattepliktig, men det finns ett högt grundavdrag på 50 000 per år. Man kan därför sälja åtskilligt utan att behöva fundera på beskattning.

Hobby är en annan sak, bortsett från lite special med kottar, svamp och bär där det finns ett skattefritt belopp så är vinst på hobby skattepliktig från första kronan. Observera dock att det är vinsten man skall betala skatt för, säljer man fisk så får man alltså från intäkterna dra bort allt sånt som inköp av avelsdjur, foder, el och annat, man kan också göra avskrivningar på investeringar som akvarier och liknande. I och med det är det ju inte så många som egentligen tjänar nåt så det blir skattepliktigt. Sen är det ju i och för sig så dessutom att skulle nån ha sålt fisk för en tusenlapp ett år och man möjligen efter att ha räknat bort alla kostnader skulle se att det var en förtjänst på en hundring så tror jag nästan jag kan lova att skatteverket inte bryr sig, man har angelägnare saker att gräva i.
#65 - 23 september 2011 14:03
När det sen gäller det där med grossister - Jag vet inte om det är det som direkt bekymrar mig. Mer betänkligt tycker jag det är att allt fler djuraffärer går in i kedjor. Ibland styrs då sortimentet hårt, affärerna kanske inte ens får köpa från en lokal odlare eller ta hem nåt udda som nån vill ha. Visst kan det ju vara ett sätt att tjäna pengar, att renodla och styra sortimenten men det blir faktiskt rätt tråkiga butiker enligt mitt sätt att se på saken när det liksom blir hundmat och neontetra och inte så mycket mer än så.
#66 - 23 september 2011 14:43
Bygert skrev:
När det sen gäller det där med grossister - Jag vet inte om det är det som direkt bekymrar mig. Mer betänkligt tycker jag det är att allt fler djuraffärer går in i kedjor. Ibland styrs då sortimentet hårt, affärerna kanske inte ens får köpa från en lokal odlare eller ta hem nåt udda som nån vill ha. Visst kan det ju vara ett sätt att tjäna pengar, att renodla och styra sortimenten men det blir faktiskt rätt tråkiga butiker enligt mitt sätt att se på saken när det liksom blir hundmat och neontetra och inte så mycket mer än så.
Där håller jag med till 100%! Iofs kan jag förstå varför affärer gärna har en stor kedja i ryggen och kan rida på deras avtal, men det brukar inte bli en bättre akvarieaffär av det iaf...
#67 - 23 september 2011 17:34
Intressant vinkel, Bygert. Hur är det med kedjorna - har de egna centrallager eller köper de in från den enda svenska grossisten som återstår? Kedjorna har å andra sidan förstått det som grossisterna inte verkar vilja förstå; sortimentstorlek är otroligt kostnadsdrivande. Om Kjells siffror om 4000 arter i sortimentet stämmer skall grossisten absolut ha all heder av att inte vilja tulla på kvalitet och sortiment men det kanske måste till? Annars finns väl risk för att hela marknaden förintas i en stor smäll när ende grossisten kraschar för att man vägrar kostnadsoptimera. (Urtrist utveckling, håller helt med. Alternativet är en fantastisk kampanj med efterföljande uppsving för hobbyn och ökande betalningsvilja hos allmänheten.)

@KjellFohrmann: Tror inte vi har så skiljda meningar som du verkar tro. Blir bara otroligt trött på de ständiga tiraderna om hur hårt den stackars branschen jobbar och hur otacksamma kunderna är. It takes two to tango och fn verkar inte detta fungera vad gäller akvaristik.
#68 - 23 september 2011 17:45
Grossisterna kostnads optimerar väll om någon.Det var inte tänkt att låta sur och gnällig jag belyste bara vissa av de problem som finns.

En av kedjornas styrelse förskingrade pengar rätt nyligen. Sedan var det väldigt märkliga avtal om gemensam annonsering i tv osv som gjorde att de tappade en del butiker.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 23 september 2011 18:01
Bygert skrev:

Detta med kedjor är dock något man inte kan komma ifrån - det handlar helt enkelt om ett sätt för affärerna att överleva. Sedan är det med styrning dock klart överdriven - de flesta kedjor har avtal med flera leverantörer och problemt när det gäller fisk är nog snarare att det idag finns väldigt få som är grossister men detta har vi ju ältat om tidigare i tråden.
Jag har ju hållit i en hel del kurser för de som jobbar i affärer och de flesta som går dom kurserna kommer från affärer som är med i kedjor och jag har inte hört någon av dem säga att jag får bara köpa fisk eller akvarietillbehör hos en viss grossist om de hittar något intressant där.

Sedan blir det ju ofta av rent praktiska skäl (som pengafrågan, leveranser etc. som vi tjötat om tidigare) som gör att man ändå väljer att handla det mesta från en grossist.

Dock oavsett vad vi tycker om detta så kommer fler och fler affärer i Sverige att gå med i kedjor. Ta bara Tyskland där det i den största kedjan finns en bra bit över 1.000 affärer. I den största i Sverige ingår ca. 65 stycken.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 23 september 2011 18:10
hawkse skrev:
Intressant vinkel, Bygert. Hur är det med kedjorna - har de egna centrallager eller köper de in från den enda svenska grossisten som återstår? Kedjorna har å andra sidan förstått det som grossisterna inte verkar vilja förstå; sortimentstorlek är otroligt kostnadsdrivande. Om Kjells siffror om 4000 arter i sortimentet stämmer skall grossisten absolut ha all heder av att inte vilja tulla på kvalitet och sortiment men det kanske måste till? Annars finns väl risk för att hela marknaden förintas i en stor smäll när ende grossisten kraschar för att man vägrar kostnadsoptimera. (Urtrist utveckling, håller helt med. Alternativet är en fantastisk kampanj med efterföljande uppsving för hobbyn och ökande betalningsvilja hos allmänheten.)

Nja har jag verkligen skrivit att de har 4.000 arter i lager så skrev jag fel, har för nig att jag skrev att de har 4.000 akvarier.

Vet inte vad du menar med att de skall kostnadsoptimera - just att ännu inte alla affärer kostnadsoptimerar eller att grossisterna gör det är väl tur för oss akvarister för annars hade de väl bara behållit 100 arter med fisk i lager - för dessa står ju för 90% av deras omsättning. Låter lite märkligt att du vill ha en sådan utveckling.

Fakta är:
Utbudet av fisk är i Sverige mycket bra (som jag skrev ovan så är bara Tyskland och Holland klart bättre)
Priserna på fisk är väldigt låga i Sverige (t.ex. bra mycket billigare än i Tyskland) och enligt mig så borde de faktiskt vara betydligt dyrare både från grossisten och från affärerna.
#71 - 23 september 2011 18:40
Nja har jag verkligen skrivit att de har 4.000 arter i lager så skrev jag fel, har för nig att jag skrev att de har 4.000 akvarier.

Vet inte vad du menar med att de skall kostnadsoptimera - just att ännu inte alla affärer kostnadsoptimerar eller att grossisterna gör det är väl tur för oss akvarister för annars hade de väl bara behållit 100 arter med fisk i lager - för dessa står ju för 90% av deras omsättning. Låter lite märkligt att du vill ha en sådan utveckling.

Fakta är:

Utbudet av fisk är i Sverige mycket bra (som jag skrev ovan så är bara Tyskland och Holland klart bättre)

Priserna på fisk är väldigt låga i Sverige (t.ex. bra mycket billigare än i Tyskland) och enligt mig så borde de faktiskt vara betydligt dyrare både från grossisten och från affärerna.

Rätt. Du har skrivit 4000 akvarier. Mitt fel.

Det jag menar är att om det suveräna sortimentet är en anledning till problem med lönsamheten är det ju synd om man hellre går i kvav med flaggan i topp än biter i det sura äpplet och minskar sortimentet. Jag har hellre några firrar kvar än inga alls. Allra helst ser jag att man faktiskt tar betalt för vad det kostar att tillhandahålla de här fiskarna. Varför i hela friden ska en neontetra kosta tio kronor styck i stim när det är något man köper för att ha i många år?

Att hårdnackat hålla kvar vid ett stort sortiment till för låga priser samtidigt som man har monopol äventyrar det hela akvaristikens fortlevnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 23 september 2011 19:00
hawkse skrev:
Det jag menar är att om det suveräna sortimentet är en anledning till problem med lönsamheten är det ju synd om man hellre går i kvav med flaggan i topp än biter i det sura äpplet och minskar sortimentet. .

Nej Imazo (det är ju dom vi pratar om) går faktiskt väldigt bra ekonomiskt. Sedan om det är det levande eller döda som går bäst vet jag inte.
Anledningen till att de inte bygger ut så att de kan serva fler kunder är istället det som jag och lillfrasse nämnde tidigare i tråden.
Nämligen att det krävs mycket stora investeringar (nya byggander, fler anställda, fler lastbilar, vattenbrist etc. etc.) för att kunna genomföra detta och det är mycket farligt att lägga ner en jäkla massa pengar på sådant i dessa tider när konjukturen sviktar (t.ex. har ju branschen i Tyskland gått rejält bakåt) och när risken är stor och nya restriktioner hela tiden kommer.

Allra helst ser jag att man faktiskt tar betalt för vad det kostar att tillhandahålla de här fiskarna. Varför i hela friden ska en neontetra kosta tio kronor styck i stim när det är något man köper för att ha i många år?

Visst så är de totalt dominerande men de har ändå konkurrens genom att många affärer importerar själva - så det är faktiskt svårt att höja priserna.
Sedan även om alla påstår att det är kavlitén som är det viktigaste så är det faktiskt till stor del struntprat - det ÄR plånboken som styr.
Hur många trådar hittar du på Zoopet - där någon frågar: Vilken affär säljer fiskar till bäst kvalitet i Göteborg etc. - tyvärr knappt någon. Du hittar dock mängder med trådar där någon frågar - var kan jag hitta den och den fisken billigast.

Visst alla vill ha kvalitet, men det får inte kosta - det är problemet

Att hårdnackat hålla kvar vid ett stort sortiment till för låga priser samtidigt som man har monopol äventyrar det hela akvaristikens fortlevnad

Som sagt, det stora fisksortimentet är definitivt inte orsaken till om akvaristiken går åt pipan.
#73 - 23 september 2011 19:15
Så långt jag förstått saken distribuerar inte kedjorna själva utan de träffar ramavtal med olika leverantörer. Inget fel så långt, det kan faktiskt vara bra för alla inblandade parter. Det som inte är så kul är när kedjorna börjar styra och likrikta så alla affärer skall se likadana ut och ha samma sortiment och de enskilda butikerna inte får nåt eget manöverutrymme. Jag har hört en del gnöl om sånt, jag har ju av naturliga skäl inte sett hur avtalen ser ut men som jag uppfattar det är det somliga som känt sig inlåsta av avtalen.

Jag tycker det är positivt att vi har ett stort sortiment hos grossister. En sak är ju då att jag själv har en något udda smak när det gäller fisk, då är det ju spännande att se att det faktiskt tas in en del udda saker (om än det inte alltid är varken praktiskt eller bra för ekonomin när man hittar saker man inte ens visste att man ville ha...). En annan sak som är viktig är att anledningen till att det finns ett brett sortiment hos största grossisten är att det faktiskt finns folk som är intresserade av fisk där. Jag tror att det är oerhört mycket bättre på alla sätt med intresserade personer som tycker det är kul att plocka hem lite udda saker än det är om de bara skall gå där och håva neontetra tills det är lika spännande som om det vore makaroner de packade. Samma med akvariehandlarna, det är klart större chans att det blir bra även för den som skall köpa vanliga fiskar om handlaren är intresserad och har lite spännande saker inne ibland än om de skall gå och less ihjäl på att bara plocka med samma gamla vanliga fiskar.

Apropå det där med krångliga djurtransportregler förresten, jo, de ställer ju till en hel del eftersom det inte går att skicka fisk med vanliga transportörer. Fast en intressant sak då, hur många kontroller tror ni det gjordes av djurtransporter i Sverige i fjol?
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 23 september 2011 19:39
Bygert skrev:
Apropå det där med krångliga djurtransportregler förresten, jo, de ställer ju till en hel del eftersom det inte går att skicka fisk med vanliga transportörer. Fast en intressant sak då, hur många kontroller tror ni det gjordes av djurtransporter i Sverige i fjol?

Säkert miminalt när det specifikt gäller reglerna för djurleveranser. Dock en stor grossist kan för den sakens skull inte ha en affärsverksamhet som bygger på att man struntar i att följa lagen så de följer den. Men det finns säkert en hel del "småskuttar" som struntar i lagen - det anser jag dock inte vara seriöst.

Vad som regelbundet kollas är i alla fall lagen som reglerar körtiden. Denna kontroll av färdskrivarna utförs regelbundet av polisen och det är dryga böter om den överträds.
#75 - 23 september 2011 19:59
Dock är ändå listan lite kul, antal kontroller under transport 2010:

1. Polen, 35.244
2. Ungern, 3.602
3. Spanien, 2.296
4. Österrike, 1.612
5. Irland, 1.428
6. Nederländerna, 1.426
7. Storbritannien, 1.377
8. Rumänien, 425
9. Slovenien, 382
10. Grekland, 141
11. Portugal, 100
12. Belgien, 91
13. Litauen, 67
14. Bulgarien, 63
15. Lettland, 44
15. Finland, 44
17. Tjeckien, 39
18. Sverige, 12
19. Estland, 0

Därmed inte sagt att det är fritt fram att strunta i reglerna men nog ser det konstigt ut. Att det sen däremot görs kontroller på mycket annat är ju däremot helt sant, färdskrivare, arbetstid, överlast - tja, det finns åtskilligt man kan åka på. Och krångligare blir det, att man behöver återkommande läkarkontroller för att behålla högre körkortsbehörighet har ju gällt ett tag men nu skall det till kurser också, kommer nog att kosta mig tretusen om året om jag vill kunna fortsätta köra lastbil. Allt sånt där kommer ju till slut att hamna på fraktpriserna.
#76 - 23 september 2011 21:20
Se, det där lät betydligt trevligare. Det går bra för grossisten, de har folk som brinner för det de gör, butikerna importerar mycket själva och t o m de som anslutit sig till en kedja önskar en viss autonomi. Inte helt nattsvart, alltså. Det låter ju precis som den idealbild över sakernas tillstånd jag allra helst vill höra. Vad har vi missat? Javisst ja. Myndigheterna är otroligt stygga, besvärliga och transporter är ett elände.

Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.

Kul statistik där, Bygert. Var det kontroller av körtid? Märkligt att inte Tyskland finns med. Jag läste nyligen en artikel/insändare i GP som lovsjöng den Tyska hanteringen av tunga transporter. De hade visst en hel myndighet avsatt för just dessa. Tydligen jobbar de med annat än körtidskontroller...

För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med :)
#77 - 24 september 2011 06:54
hawkse skrev:

För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med :)

Tycker det låter som en bra ide, tack:) och hoppas ni har haft en rolig diskution här;)
#78 - 24 september 2011 19:33
Bygert skrev:

Vår grossist skickade under deras semester ( i vanliga fall kör dom ut själv) 6 frigolådor med fisk PÅ POSTEN till oss. Vi funderade inte så mycket varför vi inte fick någon fisk den veckan då dom gått ut med att dom hade semester men vi lagt beställning ändå. Över en vecka senare ringde coop som hade fått paketen och sa att vi fick hämta våra paket för dom hade börjat lukta... Herregud, vi hade inte ens fått veta att dom skickats..
#79 - 24 september 2011 19:45
Det är väll något man borde meddela om:(
Hade ni fått reda på att det kommit paket då:confused:från coop då menar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 24 september 2011 19:48
LLL skrev:
Vår grossist skickade under deras semester ( i vanliga fall kör dom ut själv) 6 frigolådor med fisk PÅ POSTEN till oss. Vi funderade inte så mycket varför vi inte fick någon fisk den veckan då dom gått ut med att dom hade semester men vi lagt beställning ändå. Över en vecka senare ringde coop som hade fått paketen och sa att vi fick hämta våra paket för dom hade börjat lukta... Herregud, vi hade inte ens fått veta att dom skickats..

Låter inte heller så smart - man får inte ens skicka fisk med posten
#81 - 24 september 2011 19:50
Nope. vi är ett stort företag och har således en varumottagning som sköter allt åt oss, dock hade vi tydligen fått en sms-avi som vi hämtade ut men det var bara prylar i paketet då vi har ett kontrakt med nämnda lev. som säger att dom SKA köra ut direkt till oss.
#82 - 24 september 2011 19:52
hawkse skrev:
Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.

Jag skulle gissa att en hel del av problemet med buffertlager är att helt plötslig så behövs dubbla tillstånd för lokaler i företaget med allt vad det innebär. Rätta mig gärna om jag har fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 24 september 2011 19:57
OBS OBS

Tråden handlar om solis funderingar över att "starta upp en akvarieaffär i mindre skala"

Självklart kan man diskutera grossister på Zoopet - men starta då en egen tråd.

ALLA INLÄGG SOM INTE HAR MED ÄMNET ATT GÖRA KOMMER FORTSÄTTNINGSVIS ATT DELETAS I SIN HELHET
#84 - 24 september 2011 20:01
Jag tror inte på buffertlager heller. Och när tiderna är som de är kommer det nog inte göras några jätteinvesteringar heller.

Ang frakt in till sverige var det nog bara ett flygbolag som tog emot fisk längre fasen vet om de ens flög till sverige utan att fisken fick hämtas i köpenhamn men det skall jag inte svära på.
#85 - 4 oktober 2011 20:37
OBS OBS

Tråden handlar om solis funderingar över att "starta upp en akvarieaffär i mindre skala"

Självklart kan man diskutera grossister på Zoopet - men starta då en egen tråd.

ALLA INLÄGG SOM INTE HAR MED ÄMNET ATT GÖRA KOMMER FORTSÄTTNINGSVIS ATT DELETAS I SIN HELHET
Bra initiativ!
Grossist/kedje frågan är nog så viktig och intressant men inte här då solis inte ämnade att ägna sig åt det just nu.
Så nästa post från mig blir fiskodlings relaterat!
#86 - 4 oktober 2011 20:49
Solis,
Visst skall du testa att odla fisk. Strunta i vad jantelagisterna säger!

Har du bara kunskap, plats och en slant på fickan så fixar det sig nog om du startar i liten skala.
Vad jag vill avråda ifrån är att sälja till direktkunder typ gårdsaffär.
Kompisar och kanske någon affär vore nog klokt. Apropå kompisar, om de är sådana så kan du ta ut lite högre pris från dom. Kompispris du vet, på det viset sållar du agnarna från vetet.

Sedan får du ta dig en funderare på vad du skall odla. En bra plan och att hålla sig till den är aldrig fel.
#87 - 4 oktober 2011 21:02
Visst hade det varit kul, vi har stallet som jag hade vilja bygga ett rum i med vatten diskbänk, allt för att under lätta jobbet, odla fiska gör jag ju redan(till mig själv då) men lite pauser då och då men det hade varit skönt att ha så man kunde ha sorterna för sig och skilja på det som är mitt och vad som säljs, skilja på fiskarna om man vill spara just någon för att försöka odla fram någon finare sort eller så.
Hoppas du förstår vad jag menar, hade mest tänkt att man hade ut annons att man har lite fiskar till salu och kanske ta med sig när man åker på auktioner.

Vad jag ska odla, om jag skulle starta upp detta med odling så hade jag nog tänkt att börja med levandefödare och räkor och pansarmalar och malar och växter och sen fundera vidare på nya utmaningar;)

Detta lär inte hända i år med tanke på att rummet måste byggas med och vem får hjälpa mig med det jo min man och tiden är väldigt knapp men tankarna går där hela tiden, kul med lite bollande.
Akvarium verkar det komma av sig själv så jag har några ståendes redan:D
#88 - 4 oktober 2011 21:17
Lite råd med att fixa ”lokal”.
Man tänker oftast för litet! Det blir både enklare och billigare att växa i än att bygga ut. Hur många m2 har du tillgängligt och hur högt i tak?
Ström är dyrt och isolering billigt.
Bra ventilation är VIKTIGT. Nästan lika viktigt som golvbrunn, shit happens!
Det är bättre med några större akvarier än med en massa små.
Fundera på ett system för automatiska vattenbyten. Detta är det absolut jobbigaste och tråkigaste momentet i en fiskodling.
#89 - 4 oktober 2011 21:18
Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare. :)
#90 - 4 oktober 2011 21:23
Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare. :)

Fiskpriserna behöver upp med minst 30% överlag då det faktiskt är rätt billigt med levande i sverige.

Automatiskt vattenbyte är nog att föredra men jag hade nog inte valt kontinuerligt av miljö och kostnads skäl.
#91 - 4 oktober 2011 21:23

Det är just sådana tips som kan leda till framgång!
#92 - 4 oktober 2011 21:29
lillfrasse skrev:
Fiskpriserna behöver upp med minst 30% överlag då det faktiskt är rätt billigt med levande i sverige.
Häller med. Men det tycks ha blivit mer eller mindre monopol i Sverige och då går nog priserna upp! Detta öppnar då upp för privatodlarna, kanske...

Automatiskt vattenbyte är nog att föredra men jag hade nog inte valt kontinuerligt av miljö och kostnads skäl.

Ligger mycket i det!
#93 - 4 oktober 2011 21:30
bossep skrev:
Lite råd med att fixa ”lokal”.

Man tänker oftast för litet! Det blir både enklare och billigare att växa i än att bygga ut. Hur många m2 har du tillgängligt och hur högt i tak?

Ström är dyrt och isolering billigt.

Bra ventilation är VIKTIGT. Nästan lika viktigt som golvbrunn, shit happens!

Det är bättre med några större akvarier än med en massa små.

Fundera på ett system för automatiska vattenbyten. Detta är det absolut jobbigaste och tråkigaste momentet i en fiskodling.

Kvadratmetrarna är många hela stallet blir tomt nu, hade tänkt göra ett någorlunda stort rum(jättesvårt att säga kvadrat får mäta nästa gång jag är där ute)där det är gott om svängrum väl isolerat för strömmen är något vi verkligen tänker på, därför startade jag low-tech för att min man inte skulle kunna klaga på strömmen:pnär jag startade upp ett nytt kar.
Funderade på att ha större kar som man delade av.
Många funderingar är här, automatiska vattenbyten hade verkligen varit skönt.
#94 - 4 oktober 2011 21:32

Mycket bra idee något jag också har lust med att odla igen, så skönt det hade varit att ha dom i eget kar, som det är nu är där för många fiender som kan äta upp om där blir något:(
#95 - 4 oktober 2011 21:34
Vet inte ens hur det går till med automatiska vattenbyten, är det inte risk att yngel och ägg hänger med ut vid byte?
#96 - 4 oktober 2011 22:02
solis skrev:
Vet inte ens hur det går till med automatiska vattenbyten, är det inte risk att yngel och ägg hänger med ut vid byte?
Det där löser sig! I bland får man kanske köra lite manuellt i bland men de stora och jobbiga volymerna går enkelt at lösa
#97 - 5 oktober 2011 15:29
Är van vid spannbyten men det är säkert mycket smidigare med automatisk men om jag åtminstone har en slang i rumet så hjälper det mycket att jag kan fylla på medans jag tömmer ett annat och ändå ser vad jag gör och att man kan slabba utan att oroa sig för där ska vara golvbrun så man inte behöver vara rädd om golvet och golv som tål vatten.

Annons