Att skicka fullvuxna äppelsnäckor? (Snabba råd mottages tacksamt)

#1 - 16 mars 2008 18:24
Det är så att på grund av diverse olika anledningar så har jag sålt mina 4 fullvuxna äppelsnäckor. Och dem ska skickas på posten imorgon i postens gröna kuvert.

Frågan är hur de ska packas? När jag fick dem så kom de i ett brunt kuvert i en plastpåse med lite vatten i.

Jag funderar på att antingen lägga i ett riktigt blött papper i påsen och sedan in i en mjölkkartong. Eller i en vattenpåse men också där i en mjölkkartong som tejpas igen.

Vilken lösning skulle vara bäst tror ni?
#2 - 16 mars 2008 18:36
Får man skicka levande djur med posten? Jag tror inte det iallafall??
Men jag kan ha fel, har haft det förr.
Jag skulle nog stoppa ner dem i en påse och sen i en PET flaska.
Ett mjölkpaket känns för mjukt med tanke på hur posten hanterar sina saker.

Men kolla noga ifall det ens är lagligt att göra detta.
/B
#3 - 16 mars 2008 18:39
Har ingen så stor flaska.. Vet inte? Har mottagit levade djur förut iaf.
#4 - 16 mars 2008 18:49
gickan_87 skrev:

Frågan är hur de ska packas?

Packa dem i fuktigt papper och sen i någon form av hård behållare. (Papperet behöver inte vara jätteblött, "urkramat" räcker gott och väl då snäckorna i alla fall stänger dörren om sig. )
#5 - 16 mars 2008 18:50
Nitra98 skrev:
Packa dem i fuktigt papper och sen i någon form av hård behållare. (Papperet behöver inte vara jätteblött, "urkramat" räcker gott och väl då snäckorna i alla fall stänger dörren om sig. )

Räcker det med papper i bottnen bara eller runt dem?
Hur gör man med luften, behöves det mycket av den varan?
#6 - 16 mars 2008 19:03
gickan_87 skrev:
Räcker det med papper i bottnen bara eller runt dem?

Hur gör man med luften, behöves det mycket av den varan?

Jag har skickat massor med snäckor (nej, man får inte skicka levande djur på posten, men...[:o] ) och då har jag haft fuktigt papper runt dem och ingen luft. Ner i en hård, tålig behållare av något slag och sedan i postens gröna vadderade kuvert. Varenda en har klarat sig hittills.
#7 - 16 mars 2008 19:13
Har du skickat såhär stora också? Men ska alltså linda in dem helt i blött papper?
#8 - 16 mars 2008 20:28
Jag har inte skickat helt fullvuxna, men ganska stora i alla fall. Storleken har ingen betydelse (:p) .
Jag har lindat in dem helt i fuktigt papper ja.
#9 - 16 mars 2008 21:10
ok. Får göra det då och hoppas på att det funkar :p Annars skyller jag på dig ;)
#10 - 16 mars 2008 21:22
gickan_87 skrev:
ok. Får göra det då och hoppas på att det funkar :p Annars skyller jag på dig ;)

Hu då, då hoppas jag verkligen att det går bra...! :p Rapportera gärna här i tråden sen! :)
#11 - 16 mars 2008 21:28
Yes tänk på att de helst bara ska ligga fuktigt, inte blött, som så många har påpekat, för rent vatten blir så jäkla kallt, och det är ju inte kul. ;)
#12 - 16 mars 2008 21:54
sen är de lite beroende av syre, så jag tror faktist att de skulle kunna drunkna om man skickar de liggandes i vatten..men det är bara som jag tror..
#13 - 16 mars 2008 22:10
Ja, det ska jag :)
#14 - 16 mars 2008 22:26
smokin skrev:
sen är de lite beroende av syre, så jag tror faktist att de skulle kunna drunkna om man skickar de liggandes i vatten..men det är bara som jag tror..

ok. Men inlindat lite löst i fuktigt papper bord eju funka då :)

FredrikH skrev:
Yes tänk på att de helst bara ska ligga fuktigt, inte blött, som så många har påpekat, för rent vatten blir så jäkla kallt, och det är ju inte kul. ;)

Ja, kom att tänka på det. Så det blir fuktigt papper som gäller. Kommer dock ha i dem i plastpåsar, tror jag. Eller också om det får ligga löst i mjölkkartongerna. Men om man har in lite luft i påsen så borde dt ju funka?
#15 - 16 mars 2008 23:45
När jag fick mina snäckor så fick jag dem i en tom fotofilmsburk med lite fuktigt papper i. Jag vet iofs inte hur stora dina snäckor är. Men det var ett tips iaf :) Lycka till!
#16 - 17 mars 2008 06:54
ja jag har skickat massor av snäckor och de har jag lagt i en filmburk med fuktig bomull i botten sen i med snäckorna och sen mera fuktig bomull uppe på
det har funkat riktigt bra..sen har jag tejpat igen burken så den inte ska åka upp o snäckorna ka skadas..
#17 - 17 mars 2008 15:53
Det var ju också en smart idé om inte snäckorna var så stora som pingisbollar :D
#18 - 17 mars 2008 16:42
Se till att det inte finns alltför mycket plats för dem att skramla runt mot hårda ytor, en hel del fuktig bomull som smokin säger, för att hålla dem på plats :)
#19 - 17 mars 2008 18:00
Packade in dem i blött hushållspapper.. 2 och 2 i små plastpåsar med luft och sedan in med påsarna i samma mjölkkartong, så de kommer inte skumpa runt något alls. Det blev ganska tight i kuvertet :)
#20 - 18 mars 2008 19:35
Tänkte bara berätta att snäckorna kom fram idag och efter 1 timme så började de kräla runt allihopa!
#21 - 18 mars 2008 20:07
Kul att det gick bra! :)

Annons