Lite märkliga diskussioner här, att man kan tycka att regler är korkade är väl en sak men jag har svårt att förstå att man skulle kunna vara ointresserad av vad som egentligen gäller. Jämför igen med fortkörning. Det är ju många som kör för fort och då är medvetna om konsekvenserna, man kan få böter, bli av med körkortet, det blir mycket allvarligare om det smäller osv. Men, detta nu att många inte följer reglerna innebär väl ändå inte att man är ointresserad av att veta att det finns hastighetesbegränsningar? Faktiskt kan man ju vara ändå mer intresserad av reglerna om man kör för fort så att man håller koll på att man t ex inte riskerar körkortet.
Så, det här med fisk på bussgods då. Chansen att det skulle göras en kontroll är nästan obefintlig, anatalet kontroller på djurtransporter har varit skrattretande lågt. De som har åkt dit har snarast gjort det i samband med olyckor och bussar kan faktiskt krocka och köra av vägen de också. Hittar man i det sammanhanget en låda som är märkt med levande djur och innehåller fisk så får både föraren och ansvarig för bussföretaget rejäla böter, troligen avsändaren också. Är lådan inte märkt så kommer den inte att hanteras speciellt varsamt varken i vid normal transport eller i samband med olycka, den kan ju bli stående i dagar utan att nån reagerar. Det är ju en anledning till att de här reglerna faktiskt finns, vid en olycka skall räddningspersonalen veta att det finns djur och hantera situationen utefter det. Hittar man djur som skickats i strid med reglerna i samband med en olycka och fraktföretaget inte varit medvetna om saken så kan man ju lugnt räkna med att avsändaren råkar illa ut, i bland kanske också mottagaren.
Det är liksom vad det handlar om ifall någon väljer att skicka med bussgods, flyter allt som det skall är det säkert inga problem men om nåt går galet så kan det bli ordentligt dyrt. Hur man sen väljer att hantera den kunskapen är ju en annan sak, väljer man att strunta i riskerna och skicka med bussgods så gör man väl det, man kan tycka att det är dumt och att det kan vara tveksamt ur djurskyddssynpunkt men det må så vara, den som skickar gör väl det. Fast jag kan ändå inte riktigt förstå att det i så fall skulle skada att det inte behöver komma som en överraskning att man kan få böter om det går galet?
Sen kan man förvisso ibland tycka att reglerna är onödiga och krångliga. De här bussgodsreglerna är EU-tillverkat, i det fallet är det faktiskt inte så som det brukar att man bara skyller på EU för som som är hemkört utan det är faktiskt gemensamma regler. Sen finns det ju annat som kan verka märkligt som ju är svensktillverkat också. Köper man en fisk i akvarieaffären och sätter sig med fisken i en påse i kupen på en bil så kan det se ut nästan hur som helst så länge man inte riskerar fiskens hälsa. Slänger man däremot in fisken i bagageutrymmet så blir det genast mer tveksamt, då lär man nog ta och följa de här reglerna:
56 § Fiskar ska transporteras antingen
1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller
2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt material.
Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Allmänna råd till 6 kap. 56 §
[/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Utfodringen till fiskbesättningen bör upphöra 1-5 dagar före transport beroende på fiskart, storlek och temperatur.
[/FONT]