Att skicka fisk.

#1 - 5 maj 2011 19:24
Nu är det så här att det ska skickas fisk.
Hur går man till väga?
Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med?
Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna?

Tack på förhand // Tomas
#2 - 6 maj 2011 08:37
Sommartid fungerar bussgods bra.
#3 - 6 maj 2011 09:00
[QUOTE=Jens A.;1519077]Sommartid fungerar bussgods bra.[/QUOTE]

Kan så vara att det fungerar bra men det är synnerligen olagligt. Det finns idag knappast nåt annat lagligt alternativ för att skicka fisk än via flyg. Det fungerar också att be nån kompis som åker rätt väg att ta med fisken men man får inte betala nåt för det.
#4 - 6 maj 2011 09:23
Bussgods, skicka med vänner som ska åka, allt funkar. Ser inte det olagliga i att ge bensinbidrag...?

Det är väl posten man inte får skicka levande med?
#5 - 6 maj 2011 11:03
Kan så vara att det fungerar bra men det är synnerligen olagligt. Det finns idag knappast nåt annat lagligt alternativ för att skicka fisk än via flyg. Det fungerar också att be nån kompis som åker rätt väg att ta med fisken men man får inte betala nåt för det.

så du menar att varje djuraffär har en flygplats utanför då?
#6 - 6 maj 2011 13:20
För att transportera ryggradsdjur (alltså även fisk) mot betalning så skall man till att börja med ha de tillstånd som krävs för att överhuvudtaget få köra mot betalning och sen skall varje fordon som är inblandat vara besiktigat och godkänt som djurtransport. Det krävs då (något beroende på djurslag och fordon) djurtransportskylt, temperaturövervakning, utbildning, tillsyn under transport osv.

Någon som sett en buss med djurtransportskylt? Knappast, det skulle vara helt ohållbart att uppfylla alla regler. Alltså så får man inte skicka ryggradsdjur med varken bussgods, tåg eller post. Ryggradslösa djur som t ex räkor täcker inte de här reglerna, däremot kan transportföretagen ha egna regler för vad de vill ta emot. Det har t ex posten, de tar inte emot djur för transport överhuvudtaget (med undantag av bidrottningar och nåt mer).

Tar t ex bussgods emot en transport av fisk utan att ha ordning på allt som krävs så kan de dömas för brott mot djurskyddslagen. Vet inte transportföretaget att sändningen innehåller levande djur går de ju fria men däremot kan den som skickat djuren dömas för anstiftan eller nåt liknande.

Djuraffärerna skickar ju knappast djur men får dem i stället levererade med grossisternas egna fordon. Vissa djuraffärer har också transportörstillstånd för att kunna hämta djur själva eller för att kunna leverera dem. Det finns också bönder, fiskodlingar, kotransportörer osv med tillstånd. Och för all del har jag tillstånd jag också. Knappast någon tar dock emot sällskapsdjur för transport, det är helt enkelt inte en marknad där de möjliga inkomsterna står i rimlig proportion till allt krångel. Vilka som är godkända transportörer kan man läsa här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/godkandatransportorer.4.35974d0d12179bec2858000176.html
#7 - 6 maj 2011 13:28
Dvs om jag har förstått de rätt (elr är ja helt ute o cyklar?) så alla som kör häst transport tex bryter mot lagen elr alla som har en hund i bilen? Ja för att sälja då i fallet där säljaren levererar. Har då alldrig hört talas om någon som åkt på en sån böter;) Jag har åkt med fisk på tåg för att sälja, känner mig kriminell nu:o Tur att tågpersonalen inte anmälde mig. Alltså man får ta allt med en nypa salt och tänka på att lagarna kanske inte skapades för svensson som skickar guppy
#8 - 6 maj 2011 13:41
Jodå, den som kör en hund eller häst för att sälja den och inte har tillstånd för transport riskerar faktiskt böter. Bortsett från diverse röriga undantag om sträckor på under fem mil och annat bråte som ibland kan gälla. Normalt blir det kanske snarare ett föreläggande att besiktiga fordonet som djurtransport snarare än böter men risken finns, folk har blivit fällda, i ett fall som jag känner till faktiskt därför att man gjorde misstaget att tro på Jordbruksverkets tolkning av läget. Men, det här är alltså ett problem när man kör djur för att sälja dem eller när man skickar djur mot betalning med nån annan. Att köra hem djur man köpt, att be en kompis ta med dem utan betalning eller att flytta sina egna djur är det inga problem med. I alla fall inte så länge vi pratar om hobbyutövare-
#9 - 6 maj 2011 15:04
Ni som har skickat? Hur har ni gått tillväga?
#10 - 6 maj 2011 22:38
Bussgods, tåg och flyg har även fått med posten utan problem haha men posten vill ju helst inte skicka. Däremot är tex bussgods och flyg mot vad vissa här påstår inga problem:) Men kan ju som notis säga att det stog LEVANDE på lådan ja fick med posten.

Kan även tillägga att jag aldrig haft problem
#11 - 8 maj 2011 09:41
[QUOTE=exiton;1519121]Dvs om jag har förstått de rätt (elr är ja helt ute o cyklar?) så alla som kör häst transport tex bryter mot lagen elr alla som har en hund i bilen? Ja för att sälja då i fallet där säljaren levererar. Har då alldrig hört talas om någon som åkt på en sån böter;) [/QUOTE]

Om du transporterar häst (t ex) mot ersättning måste du ha kompetensbevis osv - ja. Annars bryter du mot lagen. Om du transporterar din egen häst men inom näringsverksamhet måste du ha kompetensbevis osv ja, förutom för vissa undantag som redan nämnt.

Om du är en glad hobbyhästägare som äger din häst privat och kör den för nöjes skull eller till veterinären etc behöver du inget kompetensbevis.

Men, kör djur mot ersättning = kompetensbevis etc.

Och en hästtransport som inte uppfyller de krav som finns och är SKYLTAD som djurtransport så bryter du också mot lagen - ja.
#12 - 8 maj 2011 12:43
Det andra man får skicka på posten är flugor i forskningssyfte om jag inte minns fel, går att hitta på posten.se nånstans annars.
#13 - 8 maj 2011 13:30
[QUOTE=exiton;1519188]Bussgods, tåg och flyg har även fått med posten utan problem haha men posten vill ju helst inte skicka. Däremot är tex bussgods och flyg mot vad vissa här påstår inga problem:) Men kan ju som notis säga att det stog LEVANDE på lådan ja fick med posten.

Kan även tillägga att jag aldrig haft problem[/QUOTE]

Jovisst och jag har väl kört för fort, med överlast, för brett och en del annat utan att jag haft några större problem med det. Fast det är ju inte lagligt för den skull.
#14 - 8 maj 2011 14:02
Jag brukar hjälpa mina vänner att skjutsa fisk när jag ska någonstans, och jag får då en liten slant i bensinpengar. Den som lägger sig i det har verkligen för mycket fritid. ;)
#15 - 8 maj 2011 15:18
hahaha.. fyfan! :D

eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! :D hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
#16 - 8 maj 2011 15:20
haha.. blev för fascinerad av regelverket för att komma ihåg att svara på frågan.. håller med föregående.. bussgods, goda vänner, flyg etc.. :D
#17 - 8 maj 2011 17:44
[QUOTE=ettfettbranamn;1519323]hahaha.. fyfan! :D

eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! :D hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?[/QUOTE]

Hur kan det vara ett icke problem? Det är inte tillåtet att skicka eller frakta fisk om man inte har tillstånd till det. Det är inte många fraktbolag som vill hantera sådant nu för tiden vare sig flyg buss eller what ever.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 8 maj 2011 17:57
[QUOTE=ettfettbranamn;1519323]hahaha.. fyfan! :D

eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! :D hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?[/QUOTE]

Det är väl för sjutton bara bra att någon informerar om vad som gäller i lagen.

Lagen om transporter har jag för mig är en lag som gäller i hela EU och den kom på tapeten i och med att det skrevs mycket om den usla transporten av främst nötdjur som fraktades mellan olika länder i främst den mellersta och södra delen av EU, sedan skrevs lagen som så att den omfattar alla ryggradsdjur, vilket med andra ord då även gäller för fiskar medan t.ex. räkor då inte omfattas av lagen.
Fiskgrossisterna i Sverige har utbildningar av personal (av myndigheterna godkänd utbildning) som sköter transporterna.
#19 - 8 maj 2011 18:00
Ettfettbranamn: bygert skriver att han själv har tillstånd...

Jag tycker att det är fantastiskt bra att bygert tar sig tid och skriver så utförligt. Denna fråga kommer upp med jämna mellanrum. Bra att det blir riktigt utrett.

Personligen tycker jag att det är ok att skicka med en kompis men jag skulle aldrig skicka med posten/bussgods. De ha ingen aning om att det är levande de hanterar och paketen hanteras därefter. Kompisen vet vad det är i påsarna. Har fått paket som varit rejält misshandlade. Kan kan man kalla sig djurvän om man skickar omärkta paket med fiskar med vårt svenska postsystem som inte direkt är varsamma med paketen? Kanske bara jag som haft otur. Om man nu märker paketen med levande tycker jag att det är märkligt att de tar emot paketet på posten öht. I vilket fall som helst så är det inte lagligt... mer behöver egentligen inte sägas?
#20 - 8 maj 2011 18:06
Bygert; ber om ursäkt för att jag missade det att du hade tillstånd, utan den vetskapen tyckte jag att det var coolt att du hade satt dig in så väl i fisk-transport att du kunde skriva det där "från minnet"..

men kan ni lugna ner er lite.. :D (och kjell.. ska du svära eller inte? "för sjutton"? allvarligt?) jag har ändå lite erfarenhet av att skicka fisk hit och dit.. när han själv har tillstånd är det ju solklart varför han vet det.. eftersom jag inte hade en aning (kalla mig gärna dåligt påläst) tyckte jag att det var helt fantastiskt hur folk visste att forsknings-flugor och bidrottningar fick skickas etc.. är det inte lite lustigt eller är folk befriade från humor..

jag skrev det inte som ett hån utan mer som att jag tyckte att det var häftigt.. dock ska ju sägas att jag skiter fullständigt i intyg om jag ska exempelvis flytta eller något annat som kräver att jag kör min fisk mer än 5 mil..
#21 - 8 maj 2011 18:22
Det är väll bra att det finns folk som vet och kan reda ut saker och ting för de som inte skiter i det. Det är din attityd och osmidighet som får folk att tända till.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 8 maj 2011 19:13
[QUOTE=ettfettbranamn;1519351](och kjell.. ska du svära eller inte? "för sjutton"? allvarligt?) [/QUOTE]
Du skrev "fan" och jag skrev "för sjutton";)

Som sagt - bra att det ges korrekt information om vad som gäller. Sedan är det ju upp till var och en att värdera den information som ges om lagar.
#23 - 8 maj 2011 19:30
[QUOTE=ettfettbranamn;]
dock ska ju sägas att jag skiter fullständigt i intyg om jag ska exempelvis flytta eller något annat som kräver att jag kör min fisk mer än 5 mil..[/QUOTE]
Läste du inte bygerts inlägg alls? Du behöver inga intyg för att flytta din egen fisk om du tex ska flytta. Det gäller kommerciell transport. Intyg för direkt privata transporter känns extremt byrokratiskt och onödigt. Tror inte det finns någon som vill att det ska finnas. Då hade det tex varit omöjligt att ta hem dina djur själv från djuraffären :)
#24 - 8 maj 2011 19:48
Är väl som med gamla lysrör Ett företag får ej transportera ett lysrör till tippen utan rätt tillstånd men Jag får som privaperson fylla bilen med lysrör
#25 - 8 maj 2011 20:22
[QUOTE=Nasso;1519365]Läste du inte bygerts inlägg alls? Du behöver inga intyg för att flytta din egen fisk om du tex ska flytta. Det gäller kommerciell transport. Intyg för direkt privata transporter känns extremt byrokratiskt och onödigt. Tror inte det finns någon som vill att det ska finnas. Då hade det tex varit omöjligt att ta hem dina djur själv från djuraffären :)[/QUOTE]

jodå.. jag bara utgick från att svaret var relevant för topic.. (vilket det var om man går efter regelverket) de flesta har ju inte haft några problem med att skicka med bussgods/tåg/flyg så därför tyckte jag att det var intressant att alla dessa regler finns.. inget mer med det.. jag blev helt enkelt lite överumplad av informationen då jag själv aldrig stött på större problem än att bussgods vänder upp och ner på lådor..
#26 - 8 maj 2011 20:32
[QUOTE=lillfrasse;1519356]Det är väll bra att det finns folk som vet och kan reda ut saker och ting för de som inte skiter i det. Det är din attityd och osmidighet som får folk att tända till.[/QUOTE]

haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra ;)

jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er.. :D
#27 - 8 maj 2011 20:46
[QUOTE=ettfettbranamn;1519381] då jag själv aldrig stött på större problem än att bussgods vänder upp och ner på lådor..[/QUOTE]

Kan nog hända mer än så o det är väl det lagen har till syft o stävja. Speciellt när man tror att det hjälper o vända lådorna upp o ner för att det skll sluta rinna ur dem.
#28 - 9 maj 2011 07:18
Lite märkliga diskussioner här, att man kan tycka att regler är korkade är väl en sak men jag har svårt att förstå att man skulle kunna vara ointresserad av vad som egentligen gäller. Jämför igen med fortkörning. Det är ju många som kör för fort och då är medvetna om konsekvenserna, man kan få böter, bli av med körkortet, det blir mycket allvarligare om det smäller osv. Men, detta nu att många inte följer reglerna innebär väl ändå inte att man är ointresserad av att veta att det finns hastighetesbegränsningar? Faktiskt kan man ju vara ändå mer intresserad av reglerna om man kör för fort så att man håller koll på att man t ex inte riskerar körkortet.

Så, det här med fisk på bussgods då. Chansen att det skulle göras en kontroll är nästan obefintlig, anatalet kontroller på djurtransporter har varit skrattretande lågt. De som har åkt dit har snarast gjort det i samband med olyckor och bussar kan faktiskt krocka och köra av vägen de också. Hittar man i det sammanhanget en låda som är märkt med levande djur och innehåller fisk så får både föraren och ansvarig för bussföretaget rejäla böter, troligen avsändaren också. Är lådan inte märkt så kommer den inte att hanteras speciellt varsamt varken i vid normal transport eller i samband med olycka, den kan ju bli stående i dagar utan att nån reagerar. Det är ju en anledning till att de här reglerna faktiskt finns, vid en olycka skall räddningspersonalen veta att det finns djur och hantera situationen utefter det. Hittar man djur som skickats i strid med reglerna i samband med en olycka och fraktföretaget inte varit medvetna om saken så kan man ju lugnt räkna med att avsändaren råkar illa ut, i bland kanske också mottagaren.

Det är liksom vad det handlar om ifall någon väljer att skicka med bussgods, flyter allt som det skall är det säkert inga problem men om nåt går galet så kan det bli ordentligt dyrt. Hur man sen väljer att hantera den kunskapen är ju en annan sak, väljer man att strunta i riskerna och skicka med bussgods så gör man väl det, man kan tycka att det är dumt och att det kan vara tveksamt ur djurskyddssynpunkt men det må så vara, den som skickar gör väl det. Fast jag kan ändå inte riktigt förstå att det i så fall skulle skada att det inte behöver komma som en överraskning att man kan få böter om det går galet?

Sen kan man förvisso ibland tycka att reglerna är onödiga och krångliga. De här bussgodsreglerna är EU-tillverkat, i det fallet är det faktiskt inte så som det brukar att man bara skyller på EU för som som är hemkört utan det är faktiskt gemensamma regler. Sen finns det ju annat som kan verka märkligt som ju är svensktillverkat också. Köper man en fisk i akvarieaffären och sätter sig med fisken i en påse i kupen på en bil så kan det se ut nästan hur som helst så länge man inte riskerar fiskens hälsa. Slänger man däremot in fisken i bagageutrymmet så blir det genast mer tveksamt, då lär man nog ta och följa de här reglerna:

56 § Fiskar ska transporteras antingen
1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller
2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt material.
Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Allmänna råd till 6 kap. 56 §
[/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Utfodringen till fiskbesättningen bör upphöra 1-5 dagar före transport beroende på fiskart, storlek och temperatur.

[/FONT]
#29 - 9 maj 2011 07:57
[QUOTE=ettfettbranamn;1519384]haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra ;)

jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er.. :D[/QUOTE]

Kul att du anser att alla som ságer emot dig ár anhángare till Kjells fanclub :)
Konstigt att det du skriver kan tas med en klackspark, men nár nagon annan skriver nagot med glimten i őgat sa váljer du att misstolka.
#30 - 9 maj 2011 09:15
Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?

Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 9 maj 2011 11:10
[QUOTE=Kapten Zoom;1519422]Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?[/QUOTE]
Man kanske odlar en ovanlig art som man vill skicka till en annan akvarist som man "känner" via nätet och denne bor i en annan del av landet - så visst kan det finnas anledningar

Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...

Nja - jag håller visserligen med om att okunnigheten om att packa fisk är stor bland många privatpersoner, men det är ju trots allt inte så himla svårt att packa fiskar som utan problem kan hållas några dygn i plastpåsar.
Problemet är ju idag, som Bygert, skriver att eftersom det är olagligt (utan tillstånd) att transportera fisk "kommersiellt" så är ju inte heller transportsätten bra ur djurskyddssynpunkt. Förr kunde man ju t.ex. skicka fisk på järnvägen och då betalade man lite extra för "levandehanteringen", man kunde också skicka "levande fiskar" med bussgods och betalade man lite extra för det så hanterades lådan också extra noggrant (varmt undet hela resan etc.).

Idag finns av naturliga skäl inte denna möjlighet kvar och de som då ändå skickar fisk (även om det är olagligt) kan då inte räkna med någon extra varsam hanteringen under transporten - utan lådan kan nu utsättas för extrem värme/kyla och slängas fram och tillbaka och detta är definitivt inte lämpligt för levande djur.
#32 - 9 maj 2011 16:23
[QUOTE=kaj.p;1519387]Kan nog hända mer än så o det är väl det lagen har till syft o stävja. Speciellt när man tror att det hjälper o vända lådorna upp o ner för att det skll sluta rinna ur dem.[/QUOTE]

det där såg inte så kul ut.. :/ hoppas det inte var något ovanligt i den.. jag skulle dock aldrig använda lådan som något annat än stötdämpande/isolerande.. själva vattnet bör väl hållas inne av ett gäng påsar i mitt tycke.. hoppas som sagt att det inte var något speciellt i den..
#33 - 9 maj 2011 16:29
[QUOTE=Guy Palm;1519414]Kul att du anser att alla som ságer emot dig ár anhángare till Kjells fanclub :)
Konstigt att det du skriver kan tas med en klackspark, men nár nagon annan skriver nagot med glimten i őgat sa váljer du att misstolka.[/QUOTE]

det finns väl inget att säga emot? jag läste fel, bad först bygert om ursäkt, klargjorde att jag trots att min skrift kunde misstolkas faktiskt var riktigt imponerad av bygerts kunskap, fick höra att jag är osmidig och har dålig attityd.. :D
#34 - 9 maj 2011 16:32
[QUOTE=Kapten Zoom;1519422]Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?

Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...[/QUOTE]

vet inte hur många som stöter på problemet men vill man åt lite mer ovanliga fiskar är det sällan man kan handla hos sin lokala djuraffär.. därför får man vända sig till andra importörer och privatpersoner..

håller med dig.. det gäller ju att man litar på den som packar..
#35 - 9 maj 2011 17:58
[QUOTE=ettfettbranamn;1519384]haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra ;)

jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er.. :D[/QUOTE]

Du är en lustig prick du jag sade ifrån för ditt inlägg var väldigt märkligt utformat. Och sedan drar du massa lustiga slutsatser och tror att jag hoppar på dig i trådar jag inte ens varit inblandad i. Sedan försöker du förlöjliga mig men det slog nog mest tillbaka på dig själv. Så fort någon behandlar dig som du behandlar andra ropar du vargen kommer väldigt underhållande det där.
#36 - 9 maj 2011 19:09
[QUOTE=lillfrasse;1519463]massvis[/QUOTE]

nej, jag försöker inte förlöjliga dig.. det är bara MIN uppfattning av dig precis som din uppfattning om mig är att jag ropar varg eller är otrevlig.. du är i din fulla rätt att tycka så.. :) eftersom det blev ett jävla liv nu får vi aldrig veta om bygert uppfattade mig som otrevlig eller om han faktiskt fattade att jag tyckte det var kul med en myndig wall of text på en rätt simpel fråga.. eller snarare lade han till en helt ny dimension på frågeställningen..

nästa gång jag skriver något behöver du ju inte utgå från att jag försöker driva med någon på ett negativt sätt.. hade jag varit här för att vara otrevlig eller trolla hade det förmodligen märkts.. däremot betyder inte det att jag tänker lägga mig på rygg för att det är kjell som ryter till.. (vad äckligt det lät)..

för övrigt borde fiskfrakten klippas bort från all annan skit i denna tråd och klistras..
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 9 maj 2011 19:46
Återgå till ämnet:

Ge10 frågade detta
Att skicka fisk.
[INDENT]
Nu är det så här att det ska skickas fisk.
Hur går man till väga?
Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med?
Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna?

Tack på förhand // Tomas

Någon som har några synpunkter på detta.

[/INDENT]
#38 - 11 maj 2011 19:16
Utan att ta ställning för någon part i den här - delvis off-topic - diskussionen, måste jag säga att folk på Zoopet är snabba att hugga. Rena vargflocken som strövar omkring här o bara väntar på en chans : )

Vet själv hur det var när jag var ganska grön här på brädan och började diskutera frekventa vattenbytes varande eller icke varande. Den diskussionen var nästan identisk med den här, fast med annat topic då : ))
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 maj 2011 19:22
[QUOTE=perfetto;1519712]Utan att ta ställning för någon part i den här - delvis off-topic - diskussionen, måste jag säga att folk på Zoopet är snabba att hugga. Rena vargflocken som strövar omkring här o bara väntar på en chans : )

Vet själv hur det var när jag var ganska grön här på brädan och började diskutera frekventa vattenbytes varande eller icke varande. Den diskussionen var nästan identisk med den här, fast med annat topic då : ))[/QUOTE]
Jamen skärp dig själv då och håll dig till ämnet.

Den som inte gör det i fortsättningen raderar jag.

#40 - 11 maj 2011 19:26
[QUOTE=Kjell Fohrman;1519715]Jamen skärp dig själv då och håll dig till ämnet.

Den som inte gör det i fortsättningen raderar jag.

[/QUOTE]

- Ja Kjell : )

Nåväl, jag har fått fisk skickad till mig via buss från Åleds. Stor frigolitbox med syrepåsar invändigt. Gick alldeles prima.
#41 - 11 maj 2011 21:07
Helt klart så är bästa metoden separata påsar som sedan packas i en låda med frigolit i. Allt för att minska värme avdunstningen samt göra det varmt och gott för dom under resan. Mängden fisk i varje påse beror lite på vilken storlek dom har. Men jag skulle inte själv skicka fler än en fisk per påse om dom är större än 5cm samt inte fler än 4 om dom är under 5cm. Se även till så du får tag på syrgas att fylla påsarna med så klarar dom sej enormt mycket bättre än med endast luft. Man ska ju alltid räkna med att frakten blir längre än vad man tror. Räkna på dubbla tiden så har du mycket att gå på. Bättre för mycket än för lite helt enkellt.
#42 - 12 maj 2011 03:24
Jag fick fisk skickad till mig för några år sedan , på vintern, och Posten hann inte köra ut paketet , då bestämde de sig raskt för att förvara det utomhus under natten...blev inte så lyckat resultat av det. En annan gång skulle jag få via Bussgods men det blev skickat med fel buss och hamnade 15 mil fel...4 timmars bilresa innan det ordnade upp sig...så hur man än packar fisken kan andra saker gå snett.
#43 - 12 maj 2011 15:12
En sak verkar alla ha missat. Man får transportera fisk i personbilsregistrerat fordon utan några som helst tillstånd eller skyltar oavsett om man är företag eller privatperson. M a o bussar, lastbilar, motorcyklar, moped, lätt lastbil m fl är det som man måste ha besiktning, skylt, tillstånd och utbildad chaufför till.
#44 - 12 maj 2011 16:35
[QUOTE=endymion;1519814]En sak verkar alla ha missat. Man får transportera fisk i personbilsregistrerat fordon utan några som helst tillstånd eller skyltar oavsett om man är företag eller privatperson. M a o bussar, lastbilar, motorcyklar, moped, lätt lastbil m fl är det som man måste ha besiktning, skylt, tillstånd och utbildad chaufför till.[/QUOTE]

Där har du faktiskt fullständigt fel. Spelar ingen roll om man kör djuren på moped eller långtradare, det är samma krav som gäller för kommersiella transporter. Med ett undantag bara, man slipper en sak om man använder personbil nämligen djurtransportskylten, när det gäller tillstånd och besiktning är det ingen skillnad.
#45 - 12 maj 2011 17:09
Var sätter man skylten på ett flygplan o vem ser den.??
#46 - 12 maj 2011 20:21
Jag hoppas du var ironisk där... Annars vet ja inte vad du lärt dej i skolan...
#47 - 12 maj 2011 21:49
[QUOTE=kaj.p;1519835]Var sätter man skylten på ett flygplan o vem ser den.??[/QUOTE]

Skyltarna skall sitta på alla lådor som innehåller djur. Både de som lastar och de som röjer upp efter ett haveri kan se dem.
#48 - 13 maj 2011 05:14
[QUOTE=Bygert;1519872]Skyltarna skall sitta på alla lådor som innehåller djur. Både de som lastar och de som röjer upp efter ett haveri kan se dem.[/QUOTE]
Tänkte väl mer på den här.

Det ska finnas skyltar på motordrivna fordon
#49 - 13 maj 2011 11:04
De verkar vara en rätt dyr o krånglig process och skicka fisk. nån som skickat o på ett ungefär vet va de kostar med låda transport o syrepåsar?
#50 - 13 maj 2011 18:01
[QUOTE=kaj.p;1519881]Tänkte väl mer på den här.[/QUOTE]

Flygplan är inte ett fordon.
#51 - 13 maj 2011 18:14
[QUOTE=Nizzae;1519940]De verkar vara en rätt dyr o krånglig process och skicka fisk. nån som skickat o på ett ungefär vet va de kostar med låda transport o syrepåsar?[/QUOTE]

Jag vet ingen som faktiskt skickat (alltså skickat i bemärkelsen lagligt betalat nån för att åta sig frakten) men jag har hört folk som har kollat priser på flyget och snabbt lagt ner tanken. Bäst och rimligast är helt enkelt att fråga runt i bekantskapskretsen och söka efter nån som skall åt rätt håll. Frågar man snällt så brukar det lösa sig att det kan få åka med en låda fisk. Noteras kan dock att det är bäst om djuren kan åka i personutrymmet i en personbil, åker de i bagaget eller i en lastbil så träffas de faktiskt av en del krångelregler, risken att nån skulle ifrågasätta att en bussig lastbilschaffis slänger in en låda fisk i hytten är ju liten men det är alltså inom systemet med en del regler då.
#52 - 13 maj 2011 20:43
600 har jag betalat.. det är bussgods..

Annons