Att sänka ph sam.höja kh - omöjligt?

#1 - 19 oktober 2006 21:49
Vad är det som händer med vattnet? Efter att tillsatt citronsyra (Kh = 1, ph = 6,8. Co2 uttan reaktor, 100l kar, 36W lysrör, PMDD,15-20l vattenbyte/vecka, mycket växter) - blir vattnet mjöligt. Det försvinner över en natt. Kranvatten Kh = 2, ph = 8. Omöjligt att höja Kh och sänka ph? Jag får växter att bubbla bara vid ph är mindre än 7.Det funkar bara med Sera ph - ej med citronsyra
???????????????????
#2 - 19 oktober 2006 21:52
Ja, det är omöjligt att höja KH utan att samtidigt höja pH.

Dina växter bubblar vid lägre pH för att de för tillgång till mer CO2. Det låter som om du bör skaffa reaktor till din CO2.

Mjölkigheten är troligen bakterier som äter upp citronsyran.
#3 - 19 oktober 2006 22:14
Jag tänker skaffa reaktor men till dess laborerar jag lite. Försäker lösa co2 i vattnet med en cirkulationspump fast jag har inte lyckas med det än. Co2 små bubblor stiger upp till vattenytan. Defdac rekomenderade att byta ryggsäckfilter mot ytterfilter. Den vägen försvinner mycket co2 också.
Innan jag skaffar riktiga grejer - är det bättre att köra med dålig co2 eller ingen alls? Mvh ivo.
#4 - 20 oktober 2006 15:32
Du kan ha högt KH om du sänker pH med koldioxid - annan typ av pHsänkning (syra) sänker automatiskt KH:t precis som Azur säger. Man brukar rekomendera att dra upp KH till ca 4 innan man sätter in koldioxid för stabilitetens skull.

MVH Lasse
#5 - 20 oktober 2006 17:22
Det är det jag är ute efter - att höja KH (filtrerar över snäckskal) samt. haft flera år kalkgrus i botten. Använt diffutionsrör till koldioxid men
bubbel får jag bara vid tillsättning av PH -. KH vill inte gå upp ändå! Vad är felet? Mvh ivo.
#6 - 20 oktober 2006 17:46
Undrar också, om så gammalt kalkgrus har fortfarande nån funktion i vattnet. Men snäckskal i filtret? Varför funkar inte det.Tacksam för svar. Mvh ivo.
#7 - 21 oktober 2006 08:22
Med tiden bildas det en biologisk beläggning runt kalkhaltigt material som gör att det inte kommer att lösas alls. Kalk löses aldrig i ph över 7,5.
MVH
Magnus
#8 - 21 oktober 2006 12:08
Som jag förstår då är det enda att köra in mer CO2 med reaktor så att PH går ner och inte bry sig så mycket om KH. Köra lite försiktigt CO2 i början och titta på fiskarna att de inte hänger vid vattenyta då stoppar man CO2. Då vet man ungeför hyr mycket bubblor ska in i vattnet. Det har defdac skrivit nånstans och det låter jättebra. Har man fått ner Ph med kolsyran då löser sig kalken i vattnet och filterbakterierna + växterna kan ta emot den. Är det så? Mvh ivo.
#9 - 22 oktober 2006 19:18
Se Tropfrogs svar och använd lite bikarbonat istället. Men - byt vatten först -minst hälften

MVH Lasse
#10 - 23 oktober 2006 19:11
Jag gör som ni säger. Bara en fråga till, ska jag tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte? Tack er alla som har hjälpt mig med det här problemet. Jag återkommer när jag har sett resultat. Mvh ivo.
#11 - 23 oktober 2006 21:04
ivo skrev:
Jag gör som ni säger. Bara en fråga till, ska jag tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte? Tack er alla som har hjälpt mig med det här problemet. Jag återkommer när jag har sett resultat. Mvh ivo.

Vet ej riktigt för när du väl höjt ditt KH en gång så kommer du ha ett samspel med koldioxiden. Men det enklaste är att du mäter KH efter vattenbytet och justerar upp det till ca 4. Efter en tid lär du dig om du måste sättat till och hur mycket. Men nu första gången - byt ordentligt med vatten och justera upp KH. Som en riktlinje kan du ta att du behöver ca 1.6 gram natriumbikarbonat per KH och 100 liter. Vill du höja 300 liter från 2 till 3 i KH så behöver du blanda in ca 5 gram natriumbikarbonat. Vill du höja 100 liter från exempelvis 2 till 4 i KH så måste du ta lite mer än 3 gram bikarbonat. Om jag nu räknat rätt så här på nattkröken.

MVH Lasse
#12 - 23 oktober 2006 21:39
Tack för tipset, Lasse.
Funderade på hur mycket bikarbonat ska i. Är nyfiken hur detta ska gå.
Tack Mvh ivo.
#13 - 6 november 2006 22:34
Att sänka ph sam.höja kh - omöjligt?

Lasse skrev:
Du kan ha högt KH om du sänker pH med koldioxid - annan typ av pHsänkning (syra) sänker automatiskt KH:t precis som Azur säger. Man brukar rekomendera att dra upp KH till ca 4 innan man sätter in koldioxid för stabilitetens skull.

MVH Lasse

Hej, nu har jag kört 1 vecka med höjd KH till 4 (med bikarbonat), samt. mäsk - kolsyra (5l dunk). PH ligger på 7. Det bubblar lite från vissa växter, andra svettas. Har fortfarande ingen reaktor, CO2 bubblor fångar jag i en plastlock som ligger i vattnet ovanför syrestenen. Har mätt KH igen, ligger på 5. Är jättenöjd nu, tack för goda råd - Lasse,Azur,Tropfrog och alla andra som svarar på mina frågor. Mvh ivo.
#14 - 30 november 2006 22:49
Hej igen, nu har jag kört med mäsk några veckor, var snål med vattenbyterna och PMDD. PH ligger på 7-7,5 KH gått upp till 6 utan att jag tillsatt mer bikarbonat. Det bubblar mycket från växterna hela tiden. Samt.får jag tillväxt av tofsalger. Så länge det bubblar vill jag inte tillsätta mer PMDD. Eller? Är det fel? Det bubblar mest från gamla blad och kanske från själva algerna som sitter på bladen. Har bara få fisk och mycket växter. Det är ingen riktig fart på de men de växer! Vad säger ni om det Lasse,Topfrog och andra? Mvh ivo.

Annons