Att sälja yngel...

#1 - 15 januari 2005 13:05
Vi har ca 23 guppy yngel (1 dag gamla) och 3 st black molly yngel (2 veckor).
Eftersom vi inte kan behålla alla har vi några frågor om hur man säljer dem.

1. Finns de någon affär i uppsala som tar emot guppy/molly yngel?
2. Vid vilken ålder bör man sälja dem?
3. Ungefär hur mycket ska man sälja dom för?
4. När ser man skillnad på hona/hane?
5. När får guppy hanarna sin färg?
#2 - 15 januari 2005 16:33
Fiskhandlaren räknar inte ålder utan när dem blivit en till två centimeter långa. Skillnaderna ser man efter en månad till två. Här lokalt blir det inte många kr per yngel.Samt att man ska ringa och höra sig för innan man kommer dit med en massa yngel eftersom dom ska vara i karantän först. O framförallt att det är ok att lämna in yngel.
#3 - 15 januari 2005 18:42
En bra regel är att ta betalt 1/3 av vad affären säljer samma fisk för. Då är du helt säker på att det blir lönande för affären samt att du inte blir helt blåst. Om affären ändå inte vill ta emot dom så avliva dom så du inte förstör marknaden för andra hobbyodlare. Tufft men rättvist.
MVH
Magnus
#4 - 15 januari 2005 18:43
När jag sålde mina förra yngel så fick jag 10kr st men det är ju såklart uppe i norrland.
#5 - 15 januari 2005 22:05
Mest brukar man (iaf jag) få för ynglen om man byter in dem mot något annat, t ex foder eller växter. Men annars är väl fem kronor ett vanligt pris för guppyyngel i mina trakter.

Om du vill kan du göra dig mödan att se skillnaden på guppyyngel redan efter en vecka. Då behöver du förstoringsglas och ficklampa. Honornas svarta fläck på bakre delen av buken träder fram mycket snabbt och på så sätt kan man skilja dem från hanarna på ett tidigt stadium.
De blir dessutom könsmogna redan efter ett par veckor.

Hanarnas vackra färger och fenor är oftast utvecklade efter ca tre månader. Men det är givetvis beroende på hur snabbt du göder upp dem =)
#6 - 15 januari 2005 23:34
[QUOTE=Maethor]När jag sålde mina förra yngel så fick jag 10kr st men det är ju såklart uppe i norrland.[/QUOTE]
för levandefödare? trodde att priset var mycket lågt, pga mängden yngel som produceras...
#7 - 16 januari 2005 07:59
Okej, kan man sälja guppy yngel privat, tex att sätta upp en lapp i en affär?
Ärver ynglerna sin färg efter föräldrarna? eller kan de få vilken färg som helst.

Vi har 3 st molly yngel, de är kanske 1,5-2 cm långa. Kan man sälja dem nu eller ska man vänta tills man ser skillnad på hane/hona?
De bor i en yngeltank, vi har tagit bort gallret i de så de kan använda hela tanken. Men de bråkar ganksa mycket, speciellt när de är matning. Skulle man kunna släppa ut de i de vanliga akvariet nu?
( de bor sorgmanteltetror, läppgurami,molly,guppy,1 mal i akvariet)
#8 - 16 januari 2005 10:14
de ärver färgerna efter sina föräldrar, men det betyder inte att alla ynglen kommer att ha samma färg som föräldrarna, eftersom föräldrarna även bär på andra anlag för andra färger...
(hoppas att jag sade rätt nu;) )
#9 - 16 januari 2005 10:18
Joo det var guppy jag sålde men jag känner den som äger djuraffären ganska bra.

Det går bara bra att sälja guppy privat. Jag tror dock att du ska vänta tills dom är iallafall nästan fullvuxna innan du säljer dom, man ska då iallafall se könet på dom, sedan så kan det ju vara kul för dom som ska köpa dom att kunna se hur dom ser ut, t ex färger.
Endel yngel får sina föräldrars färger, men det är ju svårt att veta vem som är pappa till ynglen. Jag hade en kull där nästan alla hanar såg ut som en vuxen hane så där var det ganska enkelt att se vem som var pappan :)
men jag har aldrig lyckats få helsvarta eller blå fiskar fastän både hanen (tror jag) och honan hade någon av dom färgerna. Jag får mest röda och gula fiskar. Det är knepigt med färger.
#10 - 17 januari 2005 16:55
Okej, de bor bara 1 guppyhane i karet. Honan har ingen färg, men kan den få yngelhonor som ändå få färg?

Om man ska sälja dem, är 5 kr lagom pris?
#11 - 18 januari 2005 05:05
är det nog... vet att dom kostar ca 25 kr sen när man köper dom från affären
#12 - 18 januari 2005 07:31
Ett lagon pris är 1/3 av vad butiken tar, dvs 25/3=ca8kr. Då är du säker på att dom gör en bra affär och att du inte blir helt blåst. Ta absolut inte mindre efterssom det förstör marknaden för andra hobbyodlare.
MVH
Magnus
#13 - 18 januari 2005 13:51
[QUOTE=Amalia]Okej, de bor bara 1 guppyhane i karet. Honan har ingen färg, men kan den få yngelhonor som ändå få färg?[/QUOTE]

Honan kan föda färggranna fiskar, eftersom det finns dominanta och recessiva anlag, dvs. vissa anlag är vanligare än andra och "tar över".
Din hona kan bära på recessiva anlag, men för att de ska föras vidare till alla yngel måste båda föräldrarna ha recessiva anlag (så här fungerar det i alla fall hos människor, om jag minns rätt;) )

Edit: oftast är väl guppyhonor mindre färggranna än hanar, så min lilla "uträkning" hjälper nog inte så mycket:P
#14 - 18 januari 2005 14:45
Okej, vi hopas iaf att hon-ynglen får färg. Just nu mår de i ett ganska litet plast akvarium, som vi byter vatten på varje dag. Hur länge kan de stanna i de akvariet? (de är kanske 5 liter)
Och hur många gånger om dagen ska de ha mat?

Tropfog: jag tänkte sätta upp en lapp på en effär i närheten av där jag bor, de är en mataffär. Jag tänkte att de är lättre med 5 kr. Men är de bättre att ta 8 kr då eller? :S
#15 - 18 januari 2005 19:05
Bättre för dig....Förmodligen
Bättre för andra hobbyodlare...Deffinitivt

Kan dom inte betala 8 kr för en fisk tycker jag inte att dom skall ha några fiskar alls.
MVH
Magnus
#16 - 19 januari 2005 08:04
[QUOTE=Amalia]Okej, de bor bara 1 guppyhane i karet. Honan har ingen färg, men kan den få yngelhonor som ändå få färg?

Om man ska sälja dem, är 5 kr lagom pris?[/QUOTE]

Det beror av även på en annan sak. Levandefödare kan nämligen spara sin befruktning i flera månader. Och kan ha tagit emot befruktnin från andra hanar tidigare.Dom kan få flera kullar av samma parning. Kommer inte ihåg hur länge hon kan spara "frökapslarna". Vet inte hur länge du haft dina men honan kan alltså varigt befruktad från affären.
#17 - 19 januari 2005 16:09
Den är ej köpt i affär, min syrra fick den av en kompis för 3 månader sedan.

Får se om vi tar 8kr eller 5kr.
#18 - 19 januari 2005 19:45
Färggrannare

Vet inte vad ni har upplevt, men ja tycker att guppy-ynglen man föder upp själv blir mycket färggrannare än de man kan köpa i affären...[:-145]
#19 - 20 januari 2005 16:53
De verkar bra om de är så :)
#20 - 20 januari 2005 17:01
5 kr eller 8 kr gör nog detsamma. Förvänta dej inte att bli "rik" på att sälja yngel.
Då kommer du nog att bli besviken.
Jag försökte på 1980-talet att få det att gå jämnt ut - och något år gick det faktiskt.
Nuförtiden har jag inte längre den målsättningen längre.
Egentligen kanske du blir lyckligare om du får veta att de får ett bra hem hos sina nya ägare...
#21 - 22 januari 2005 12:34
Neej. vi hade ej förväntat oss några pengar. Men vi kan ju ej behålla alla 23 + 3 st blckmolly yngel. Vå får hoppas att de finns något som vill ha lite guppy och black molly :)

Annons