Att RÖDA MYGGLARVER framkallar allergi är sa

#1 - 19 december 2004 03:32
Röda mygglarver är inte bra. Jag har utvecklat allergi mot detta. I början hade jag inget problem alls, sen fick jag klåda runt halsen o kinderna,typ små vita blåsor, sen svullnade mina ögon upp o kliade som s-tan, sen började jag hosta, räckte med att jag bara öppna påsen så fick jag svårt at andas. Hostan blev bara värre och tillslut hostade jag upp blod. Trodde ett tag att jag blivit allergisk mot katterna jag och min sambo hade, så vi sålde dom. Men problemet var kvar. Sen började jag förstå att jag fick klådan efter jag hade hanterat med röda mygglarver. Slutade upp med det i 3 månader och allt blev bra, och sen idag testade jag bara för att se om det var mygglarverna jag var allergisk mot. Mycket rikigt. Hade på mig gummihandskar, men fick ändå klåda,svår hosta och svårt o andas. Det e därför jag skriver detta kl 04,31 på natten. Kan ej sova pga hostan, och andningssvårigheterna, vill ej väcka min sambo o dotter. SÅ allihopa, använd INTE röda mygglarver. Jag har aldrig haft allergi eller astma tills nu, så dumt att utsetta sig för detta pga akvarieföda.
#2 - 19 december 2004 03:39
Tackar för tippset.
Känner medkänsla med dig, hoppas det går över i sinom tid.

//Nattarbetaren
#3 - 19 december 2004 06:58
Tack för en bra beskrivning av hur det utvecklade sig för dig. Nu vet vi vad vi ska vara uppmärksamma på.

Har du testat nån form av medicinering?

/Hasse
#4 - 19 december 2004 07:28
Jag har trott att folk överdrivit detta om rödamygg, men icke då!
Tack för all info! Å krya på dig!
#5 - 19 december 2004 07:29
Tänk då hur bra fiskar fiskarna mår av det. Får vi som människor sådan allergi av det så är det inte snälla färgämnen i det.
#6 - 19 december 2004 07:36
jag har alltid använt och kommer alltid att använda röda mygg, så länge mina fiskar frodas med det!

Men jag köper ALDRIG "fina fiskens" skit, utan jag kör bara på Åleds egna frysmat, gäller faktiskt all frysmat, inte bara röda mygg!

Åleds är det bästa man kan ge till fiskarna om man ska ge frysmat!

Hoppas du kryar på dig..
#7 - 19 december 2004 07:48
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Åleds är det bästa man kan ge till fiskarna om man ska ge frysmat!

Går ju inte köpa överallt... vad är det som skiljer mot andra fabrikat?
#8 - 19 december 2004 07:56
Nej.. jag vet bara två ställen man hittar det på, Åled såklart, och hä i Växjö.

Det som skiljer har med innehållet att göra... Åleds innehåller mer mat än fina fisken och har mindre "tillverkningsämnen", om man kallar det så...

Och så känns det ju bättre att köpa fiskmaten av tillverkaren personligen...
#9 - 19 december 2004 08:23
Det som skiljer Åleds frysta röda mygglarver från många andra fabrikat är infrysningsprocessen. Åled skickar sina påsar till leverantören som fryser in dem på plats och skickar dem frysta till Sverige. Andra köper i stora förpackningar som tinas, förpackas och sedan fryses igen.
Dock skall man vara uppmärksam på att röda mygglarver kan framkalla alergier. Fiskarna älskar röda mygg, men det finns andra alternativ.

Guy
#10 - 19 december 2004 08:35
Har iofs alltid använd fina fiskens röda mygglarver pga priset. Ska sen när jag blivit bättre köpa några andra märken o testa ifall jag reagerar på dem med. DÅ vet man ju vilka märken som är mer allergiframkallande än andra.

Har ej testad medicinera mig mot mygglarverna. Känns dumt att medicinera sig mot fiskens mat när man kan köpa massa annat istället. Finns ju massor av annat foder man kan använda sig av.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 december 2004 09:06
Det som skiljer Åleds frysta röda mygglarver från många andra fabrikat är infrysningsprocessen. Åled skickar sina påsar till leverantören som fryser in dem på plats och skickar dem frysta till Sverige. Andra köper i stora förpackningar som tinas, förpackas och sedan fryses igen.

De allra flesta röda mygglarver förpackas på det sätt som Åleds gör - så om det finns någon skillnad så är det i alla fall inte där skillnaden ligger.
#12 - 19 december 2004 09:30
Radar - du får nog allt räkna med att du är allergisk mot röda mygglarver i framtiden.
Glöm röda mygglarverna - hitta något annat alternativ
#13 - 19 december 2004 09:45
Om du "måste" pyssla med röda mygglarver, ta en clarityn eller liknande, vänta en kvart och prova. Du kanske behöver ögondroppar eller nässpray också, men det har apoteket. Men när det gäller allergier, alla allergier, så är det första rådet att undvika det man inte tål så mycket som möjligt! Det finns massor av annat som dina fiskar tycker om, och om du dör av en allergiska chock (med tanke på andningssvårigheterna finns den risken) kommer de nästan garanterat att inte få några röda mygglarver... Kanske inte ens något alls? Nä, man får nog gilla läget och undvika mygglarverna...
#14 - 19 december 2004 09:53
nu vet jag att jag aldrig ska andvända röda mygglarver och förstöra mitt 12 åriga liv. tack.
#15 - 19 december 2004 10:53
Ajdå trist med det som hänt dig.

Jag gjorde ett test jag har ett paket fina fisken och ett paket från Åled, jag la e n bit från fina fisken i ett glas med vatten och en bit från Åleds mat i ett glas med vatten, resultatet blev:
FINA FISKEN: många mygglarver långa 1,5cm blev efter ca 3min i glaset VITA!!! och vattnet färgades svagt rött!
Finafiskens paket är dessutom uppdelat i små rutor i ett extra flak i påsen! tar man bort den förpackningen så väger inte maten de 100gram som skall vara där utan påse och innerförpackning 91gram.
tog en bit och lade i ett tom glas utan vatten och kunde efter tining hälla bort nästa 30% vätska färgad röd med en lukt av ngt fränt.

Åled: alla larver förblev röda och va inte så långa som fina fisken vattnet färgades inte svagt rött.
Åled har ingen innerförpackning deras paket utan påse vägde 121gram
Jg la enbit här med i glas utan vatten och kunde efter tining hälla från ca 8% vätska svagt svagt röd nästan luktfritt det luktade hmm ja inte fränt men lite sjövatten.

Så jag gör som jag gjort i alla år jag köper åleds rödamygglarver där får jag mer för pengarna och vad jag vet fina lagom stora mygglarver så det där med att de andra är billigare du får vad du betalar för!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 december 2004 11:13
Så jag gör som jag gjort i alla år jag köper åleds rödamygglarver där får jag mer för pengarna

Nu har ju inte direkt detta med allergi att göra. På den tiden som jag själv importerade röda mygglarver så gjorde jag samma test med de 10-tal märken som då fanns på marknaden (då fanns inte Fina Fisken så de var inte med i jämförelsen) som du nu gjort.
Och visst fanns det då en skillnad mellan de olika märkena i hur många gram som blev kvar efter tining (utseendemässigt var det ingen skillnad) men den var inte så stor.
Skillnaden verkade mest ligga i de olika förpackningssätten och inte mellan olika fabrikat. Helt klart var att det försvann mest i de s.k. blisterförpackningarna och minst i flatpacken.
I Sverige har inte blister slagit medan däremot blister i Tyskland är helt dominerande. Blisterförpackningarna har ju den fördelen att man inte behöver ta i fodret och därmed minskar risken för allergiproblem, men nackdelen är förstås att förpackningstekniken innebär att det blir mer vatten i fodret.
Den röda myggförpackning som på min tid "vann" var faktiskt ett av de foder jag då sålde eftersom 100 gramsförpackningen där efter tining innehöll 115-120 g röda mygg!!!
Dessa mygg var dock mycket svårsålda efterom de innehöll så lite vatten att förpackningen såg "oaptitlig" ut och detta fabrikat har dock helt försvunnit från marknaden.

En stilla förhoppning vore att Röda Mygg helt försvann från marknaden pga hälsorisken, men det är nog att hoppas på för mycket. Detta eftersom ingen grossist kan sluta sälja det eftersom affärerna då handlar någon annanstans och ingen affär kan sluta sälja det eftersom då kunderna handlar någon annanstans.
#17 - 19 december 2004 11:27
Nej kanske inte direkt men om man då läser frän lukt ocg färgat vatten hmmm kanske en del av alerig färgämnen och starka konserveringsmedel, men då du inte har mycket över till att man tycker att åled faktiskt råkar kunna sina saker och så fort ngn säger posetiva saker om dem så har Kjell stora mothugg. Jag har provat olika mygglarver jag med däri bland från vackra californien vill man ta död på sina fiskar skall man änvända denn produkt och de två tyska märken jag funnit här nere har jag inte ngt emot de har fina larver lite stora i vissa fall men de duger om man nu vill ha bra foder.
Men fina fisken är inget dåligt foder iheller de har fina bosmider och deras räkmix är oxå fin men jag får mer för pengarna med åleds mat då dessa har 500grams paket med. men stå på dig Kjell du har en åsikt och den får man ha, och jag har min. Det tycker jag att man har all rätt att att!
#18 - 19 december 2004 11:30
Hej. Redan i början på -70talet fick jag en förpackning torkade röda mygglarver på prov av en zoohandlare. Matade som med vanligt flingfoder och fick stora besvär med klåda, svullna ögen och rinnande näsa. Satte då inte det i samband med de röda mygglarverna, det var då zoohandlaren som tippsade om att det kunde vara mygglarverna. Har efter det alltid haft besvär av röda mygglarver när jag någon gång har provat. mvh Sven-Olof
#19 - 19 december 2004 12:02
Nu är det ju oxo så att det skiljer en hel del mellan förpackningarna hos fina fisken! Endel innehåller tillräcklig mängd larver, endel avsevärt mindre!

Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 december 2004 12:19
Nej kanske inte direkt men om man då läser frän lukt ocg färgat vatten hmmm kanske en del av alerig färgämnen och starka konserveringsmedel, men då du inte har mycket över till att man tycker att åled faktiskt råkar kunna sina saker och så fort ngn säger posetiva saker om dem så har Kjell stora mothugg.

Så här skrev Ola Svensson i ett inlägg om röda mygg i en tidigare tråd här på Zoopet

"En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.
Mvh.
Ola"

Så poängen med mitt inlägg var inte att lyfta fram eller fördömma vissa fodermärken utan att istället peka på att ALLA röda myggförpackningar innebär en risk för att utveckla allergier och det var ju om detta som denna tråd ursprungligen handlade om.
Detta gäller för övrigt inte bara för frysta röda mygg utan i än högre grad för frystorkade.

Så att få detta till att jag klankar ner på Åled är att läsa vad jag skriver som fan läser bibeln.
Om så vore fallet så riktas ju min kritik minst lika mycket mot mig själv eftersom jag på den tiden jag var grossist sålde åtskilliga containrar fulla med röda mygglarver.

Det bästa vore om myndigheterna förbjöd försäljningen av röda mygglarver eftersom då alla kunder skulle hitta nya foder som ur näringssynpunkt är minst lika bra och som dessutom inte utvecklar allergi.
#21 - 19 december 2004 12:21
Råkade komma in på just detta ämne när en gammal bekan som är alergolog var på besök. Matade just den dagen med röda mygglarver. Det spelar ingen roll hur man packar dem, hanterar dem med skyddshandskar eller så. Skyddshandskar minskar risken något kanske, men det e ganska försmummbart. Så viss... man kan köra med röda mygglarver hela sitt liv utan problem, men tro inte att risken blir mindre bara för att de är köpta från åled, eftersom det inte är packningsmetoden som gör dem farliga.
#22 - 19 december 2004 14:27
Det är konstigt att röda myggisar får finnas på marknaden. Kan man inte framföra sina synpunkter till hälsovårdmyndigheten etc för att få olika parter att få upp ögonen och göra något slag av test av mygglarverna.

Myzco
#23 - 19 december 2004 15:07
Köpte du tillbaka katterna?
#24 - 19 december 2004 15:13
En sådan medicinsk databas är www.pubmed.com . Där finns i alla fall några abstrakt om man vill läsa lite. Allergin orsakas inte enbart av hemoglobin. Men den typ av allergi som är beskriven orsakas av proteiner, så med största sannolikhet kommer den från larven.
#25 - 19 december 2004 15:20
Man bör nog skilja på diskussionen om myggens kvalitet (jag tycker dock också att åleds röda mygg är i en helt annan division än fina fiskens bokstavligen ruttna smörja), från diskussionen om hur allergiframkallande röda mygg är - det ena har inte med det andra att göra. Torkade röda mygg är också allergiframkallande, möjligen ännu mer än frysta pga dammet.

Röda mygg är farliga för fisk för att de ofta har börjat ruttna innan de frysts in, och har enormt höga halter hälsofarliga bakterier (detta är ett foder som BORDE bestrålas!); och farligt för människor för att hemoglobinet i larverna är allergiframkallande.
Sammantaget bör man nog undvika röda mygg så mycket man bara kan.
#26 - 19 december 2004 15:24
Hej,

Jag har använt röda mygg i flera år och inte haft en aning om allergirisk.
Vore kul om folk ville tipsa om bra mat man kan använda istället.
Jag byter gärna bort ngt som kan ge allergi.

/Olof
#27 - 19 december 2004 15:25
(Ang. exakt vad som är allergent i röda mygg, finns det flera bud; gissningsvis finns det ett antal allergener i myggen. Det verkar dock klart att hemoglobinet är allergent, och att överkänsliga reagerar mot det. Se: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8688677)
#28 - 19 december 2004 15:39
Andra bra frysfoder är t.ex. artemia, svarta mygglarver (ibland; ibland är det mest puppor och det gillar inte fisken), bosmider (marina "dafnier"), calanus (dock inte för de minsta fiskarna, eftersom det är mest Calanus finmarchicus, som är en upp till centimeterstor hoppkräfta), mysis (återigen inte för småfisk), och nordhavsräkor som man tinar och skalar och finhackar är ett alldeles fantastiskt bra foder. Hemgjord räkmix är också alltid en favorit (den köpta räkmixen tycker mina fiskar är lite väl mycket müsli).
Sen skall man inte fnysa åt pellets och flingfoder. De har numer över lag bra näringsinnehåll. Jag ger olika pellets/flingor tre dagar i veckan.

Jag försöker inte ge totalt bäst foder hela tiden; min filosofi är mest att omväxling är viktigt, och att om man ger omväxlande foder så får fisken i sig det den skall ha.

Jag erkänner också att jag har ett paket åleds röda mygg i frysen. Det är för nyinköpta vildfångade fiskar som matvägrar - det brukar ofta gå att lura dem att ta lite röda mygg. Och när de väl börjat äta kan man styra över dem på nyttigare foder.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 19 december 2004 15:50
Cyclops är ett annat bra fryst foder till mindre fiskar som dessutom ger bra röd färg på fiskarna.
#30 - 21 december 2004 10:46
HEJSAN

Vad bra att man får veta detta skall sluta genast med detta tack på förhan.
#31 - 29 augusti 2005 22:44
som med all akvarieskötsel etc. så har de nog mycket med att göra hur man hanterar sakerna. De stog förvisso att han använt plasthandslar...själv anses jag nog som smått känslig då vi har lite astma etc. i familjen, men har inte märkt de minsta av mygglarverna, men då är jag väldigt försiktig när ja hanterar dom...å återsluter påsen direkt efter jag brytit av en bit...
#32 - 29 augusti 2005 23:04
Så enormt onödigt använda foder man kan bli sjuk av när torrfodret idag är så bra som det är.
#33 - 30 augusti 2005 06:06
Måste säga att det känns överdrivet att om en person på forumet får allergi mot mygglarver så får plötsligt alla för sig att sluta med det. Var ligger logiken??

Runt om oss finns det massor av ämnen olika människor reagerar på. Vad man reagerar på vet man inte innan det är för sent. Vissa blir allergiska mot jordnötter men alla andra äter det ändå. Skulle jag skriva här att jag blivit tokallergisk mot katter skulle ni andra väl inte slänga ut era?

Tror knappast att mygglarver är farligare eller mer allergent än allt annat runt omkring oss. Så fortsätt tryggt att mata med mygglarver. Märker man att man blir dålig så sluta direkt. Men oroa er inte i onödan.

Beträffande att börja använda Clarityn eller liknande låter det lite onödigt i detta fall. Hä bör man istället undvika det som orsakar besvären. Allergimediciner är snarare tänkt för sånt man inte kan undvika typ pollen.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 30 augusti 2005 06:30
Måste säga att det känns överdrivet att om en person på forumet får allergi mot mygglarver så får plötsligt alla för sig att sluta med det. Var ligger logiken??

Om det hade varit så som du skriver så hade det varit överdrivet men nu finns det faktiskt också mängder av vetenskapliga undersökningar som också påvisar detta och då är det inte längre överdrivet.
Jag kommer ihåg att första gången jag såg en vetenskaplig undersökning om röda mygglarver var för ca. 15-20 år sedan och redan då påvisades att ca. 1/3 av alla som exponerades för röda mygg faktiskt uppvisade allergiska symptom - så nog handlar det om mer än en person på forumet.
Själv har jag också under årens lopp träffat på mängder med personer som drabbat av kraftiga allergiska problem pga röda mygglarver.
#35 - 30 augusti 2005 06:31
Mycket tråkigt det som har hänt Radar, hoppas att du kryar på dig snabbt. Jag har själv inte tagit det här med allergirisken på så stort allvar då jag aldrig personligen träffat någon som utvecklat allergi mot röda mygg och riktigt insett hur otrevligt det kan vara. Din beskrivning av symptomen var minst sakt obehaglig och stort tack för att du delar det med oss. Det känns ju dumt att riskera sin hälsa för ett fiskfoder det finns otaliga alternativ för. Ett undantaget kan ju vara matvägrande vildfångade, som Azur skriver. Har själv behövt göra så någon gång.

MVH
/Jens
#36 - 30 augusti 2005 07:23
Alternativ till både salamder och fisk

Nu blir vår revbens salamander nog ledsen.... Jag har testat räkmix, krill, svarta mygg och färska räkor till henne, men det enda hon tar är röda mygg. Är det någon som kan föreslå något alternativ? Likaså har mina scalare en förkärlek till detta, de tar gärna flingfoder, men man vill ju gärna variera kosten lite, inte heller de tar räkmixen eller krillen (fina fisken).Ärligt talat har jag varken tid eller lust att koka egen räkmix.

Som sagt förslag på alternativ mottages tacksamt, jag är allergiker redan dock inte mot röda mygg, men vill inte gärna dra på mig fler allergier, fiskar är ju de enda husdjur man kan hålla som allergiker, så det vore ju trist att bli allergisk mot det också...
#37 - 30 augusti 2005 07:26
Finns ju gott om andra frysfoder, t.ex. artemia, svarta och vita mygg, cyclops, mysis etc. Jag brukar ha en 5-6 olika sorter hemma som jag varierar med. Även räkmix som brukar vara väldigt uppskattad, även om det är lite slabb när man gör den.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 30 augusti 2005 07:27
Du kan ju testa med svarta mygg, cyclops eller dafnier.
#39 - 30 augusti 2005 09:19
Ja tänk Kjell om det nu var så att Röda Mygg var det mörkaste molnet på allergihimmeln...

Min erfarenhet är iofs inte så stor, men jag vet då flera som inte kan gå in i en butik eller kiosk där dom säljer ngn produkt med jordnötter än som inte kan hantera frysta Röda Mygg!!

Jag är själv pälsdjur/dammallergiker sedan födseln och har till och från varit överkänslig mot många olika produkter/ämnen. Jag kan inte heller garantera att jag aldrig kommer visa ngt mot Röda Mygg, men att utmåla det som "DEN VÄRSTA" känns helt klart överdrivet.

Innan DU nu säger flera av dina "sanningar" kan du väl fixa en FÄRSK undersökning där man även provar dom olika tillverkarna?? Är det skillnad eller inte?? Vilken är bäst?? Är alla lika allergiframkallande??

Om eller kanske När, vad vet jag, kommer få problem med Röda Mygg, då kommer jag givetvis SLUTA för egen del med det. Men att kräva att dom helt skall bort från marknaden känns faktiskt överdrivet! Parallellen är ju då att vi även skall kräva förbud för Jordnötter, Pälsdjur, Damm, Mjölk... Patetiskt!!!!
#40 - 30 augusti 2005 09:46
Torstensson: gå hit...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed
...och sök på "chironomid" och "allergenic" eller "allergy"

Det finns inga studier från 2005 än, men det beror nog mest på att det är eftersläp i medlines databas.

Jag vet annars ärligt talat inte vad du opponerar dig emot. Det är verkligen så att...
1) röda mygglarver är allergena, och att man inte bara blir allergisk mot just röda mygglarver - tydligen är det rätt vanligt att man på köpet också blir allergisk mot räkor och tropisk frukt(!).
2) det är ett foder som är lätt att ersätta och som inte är outstanding på något sätt utom att det är lätt att få fisk att ta.
3) många, däribland jag, anser att det finns ett samband mellan buksot och röda mygglarver. Faktiskt har jag aldrig sett buksot på fisk som inte fått röda mygglarver (undantaget fisk som redan var döende i fisktuberkulos).
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 30 augusti 2005 10:00
Ja tänk Kjell om det nu var så att Röda Mygg var det mörkaste molnet på allergihimmeln...

Visst - mina åsikter har färgats genom att jag genom årens lopp har träffat på flera personer som enligt egen utsago fått sina liv "förstörda" pga röda mygg. I och för sig så stämmer det säkert det du skriver att det i världen finns andra allergiframkallande saker som förstört ännu fler människors liv, men nu är det ju faktiskt som så att detta är en akvariesida och där är faktiskt just röda myggen det "mörkaste molnet" - dels pga av det faktiskt är just allergiframkallande och dels pga att det är ett så oerhört vanligt foder.
Att man då skulle ignorera detta problem som du skriver - bara för att det i världen finns sådant som ställer med ännu större allergiproblem verkar minst sagt underligt.

Uppenbarligen är det hemoglobinet i röda mygglarver som orsakar allergisymptomen - du kan läsa mer om det i denna Zoopettråd - se Ola Svenssons inlägg.
#42 - 30 augusti 2005 10:29
Det är ju förvisso allvarligt att 1/3 uppvisar symtom. Kan jag få en exakt referens till detta?

Beträffande forskningen så gjorde jag tidigare nämnd sökning på PubMed så fick jag upp 48 + 9 artiklar (vet ej om något var duplikat). Efter alla sökningar jag gjort på PubMed kan jag konstatera att denna siffra är mycket liten. Så någon större forskning kan inte skett.

Står fortfarande kvar vid att det nog inte är jättemycket att hetsa upp sig över mer än att man bör föra upp det till en medvetendenivå som gör att man vet att eventuella besvär man får kan härröra från röda mygg. Detta gör att man snabbt kan sluta med fodret när besvären börjar och slippa allvarliga korsreaktioner.

Men att förbjuda? Nä, låter nästan lite som akrylamiddebatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 30 augusti 2005 10:37
Det är ju förvisso allvarligt att 1/3 uppvisar symtom. Kan jag få en exakt referens till detta?

Liebers, 1991

Sedan kan jag i och för sig hålla med om att det säkert har gjorts relativt litet forskning i ämnet men anledningen till det är snarare

1/ att akvariehobbyn är liten och det bedrivs tyvärr överhuvudtaget liten forskning i detta område
2/ att det land i världen där röda mygg är särklassigt populärast är i Sverige - i de stora akvarieländerna som i Tyskland etc. används röda mygg rätt marginellt.
Detta begränsar forskningen ytterligare.

och inte att röda mygg skulle vara ofarligt.
#44 - 30 augusti 2005 12:02
Jag påstår inte heller att det skulle vara ofarligt. Men larmrapporter av olika slag har en tendens att bli väldigt uppblåsta och onyanserade. Och att börja skrika förbud blir jag så trött av.
#45 - 30 augusti 2005 12:11
Tyvärr finns inte nämnd artikel att få tag på på Uppsala Universitet. Annars hade jag gärna läst den.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 30 augusti 2005 12:44
[QUOTE=efred]Tyvärr finns inte nämnd artikel att få tag på på Uppsala Universitet. Annars hade jag gärna läst den.[/QUOTE]
Jag läste den på den tiden det var aktuellt - och har självklart inte heller några papper kvar. Hade faktiskt t.o.m. för mig att artiklen ifråga var ännu äldre. Det var för övrigt genom en artikel i tyska DATZ som jag uppmärksammade det hela en gång i tiden.
#47 - 30 augusti 2005 14:17
Söker man på Liebers får man 54 träffar i Medline.
Varav några är från 1991 men jag gissar att Kjell syftar på den här artikeln:
Fortschr Med. 1991 Oct 20;109(30):617-8.
[Aquarium--when hobby becomes a danger. A case report]
[Article in German]
Liebers V, Baur X.
Berufsgenossenschaftliches Forschungsinstitut fur Arbeitsmedizin, Ruhr-Universitat Bochum.
In this case report, allergic rhinitis and episodes of asthma triggered by the hemoglobin of the red mosquito larva used as fish food are described. After three years of contact and an allergic condition persisting for three months, skin testing and IgE determination revealed moderate sensitization of the immediate reaction type. When contact with the allergen was stopped, the symptoms abated immediately.
PMID: 1761265 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Självklart kan Medicinska biblioteket i Uppsala få tag på artikeln åt dej, efred.
Dom kan gräva fram nästan vad som helst - tro mej. :cool:
Även om det verkar uppenbart av ditt resonemang att du inte är allergolog...
#48 - 30 augusti 2005 14:34
Hur försiktig bör man vara då?
Läste det första inlägget om att han kände reaktion så fort han öppnade påsen?
Jag har nämligen en flickvän som är extremt allergisk mot fisk och skaldjur. Hon tål givetvis lukt och så, men skulle hon få i sig någon fiskprodukt så blir det ambulans till närmsta akutmottagning.
Vi har inte trot att det är några problem så länge som hon inte är i kontakt med fiskarna eller dess mat. Men kan det vara farligt även att jag hanterar mygglarverna?
Tvättar givetvis händerna mkt noga när jag har matat dem med larver. Själv har jag inga allergier mot någonting, och jag har inte känt några problem med larverna heller. Men givetvis är jag försiktig när jag har tagit i dem. (transporterar en fryst kub till en kopp)
#49 - 30 augusti 2005 15:40
[QUOTE=y0da]Hur försiktig bör man vara då?
[/QUOTE]

Eftersom det finns bra alternativ till röda mygglarver som lyfts fram i tråden så skulle iaf inte jag chansa att överhuvudtaget använda detta foder. Skrivet av en allergiker som vet hur illa man kan må.
#50 - 30 augusti 2005 15:59
Ingen fara antar jag då mygglarver varken är fisk eller skaldjur, vilket hon är alergisk mot.
PatrikMalmo
#51 - 30 augusti 2005 16:42
Alltså. Jag är också allergisk mot röda mygg och har gjort flera allergitester med just extrakt från dem - TOTALT utslag. Har både fått eksem, klåda och andningsbesvär av dem. Jag har varit medlem i flera olika akvarieföreningar, och enligt min ovetenskapliga undersökning så stämmer det rätt bra att 1/3 av de som exponeras för röda mygg är allergiska mot dem. Både jag och flera andra akvarister jag känner personligen får extrem klåda bara vi har varit nere med händerna i vattnet i ett kar där man matar med röda mygg - och NEJ, det behöver inte sägas ifrån innan, så det är inte psykosomatiskt. Såvitt jag fått det förklarat för mig är det hemoglobinet som gör det - hemoglobinet i röda mygg skiljer sig lite från det mänskliga, vilket då skulle kunna ge dessa reaktioner. För mig spelar det egentligen ingen roll vad som orsakar reaktionerna - jag undviker det som pesten, oavsett märke. Aldrig, aldrig mer röda mygg i mina kar!!

Hilsen,

P
#52 - 30 augusti 2005 16:57
Om vi vänder på det. Om man inte har några problem med röda mygglarver, då borde det vara helt okey att handskas med.

Fast, jag vill veta om det är ett bra foder åt fiskarna eller inte?
#53 - 30 augusti 2005 17:19
Gimbo se här
[QUOTE=Azur]många, däribland jag, anser att det finns ett samband mellan buksot och röda mygglarver. Faktiskt har jag aldrig sett buksot på fisk som inte fått röda mygglarver (undantaget fisk som redan var döende i fisktuberkulos).[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 30 augusti 2005 17:51
[QUOTE=Gimbo]Om vi vänder på det. Om man inte har några problem med röda mygglarver, då borde det vara helt okey att handskas med.

Fast, jag vill veta om det är ett bra foder åt fiskarna eller inte?[/QUOTE]

Det är väl få som från början har problem med röda mygg utan istället utvecklas efterhand allergin. Det värsta är väl då alla de fall där just röda myggen har varit den utlösande droppen för ett vitt spektra av allergiska problem - dvs personen ifråga blir sedan allergisk även mot många andra saker.

Vad gäller djupfryst foder som består av små djur så har de överhuvudtaget ett ganska lågt näringsvärde om inte vitaminer tillsätts.
Extremt olämligt är röda mygg till t.ex. herbivora ciklider som lever i alkaliskt vatten (t.ex. många malawi- och tanagnayikaciklider).

Det enda postiva jag kan se med röda mygg är att det uppenbarligen luktar gott (tycker fiskarna) så det kan trigga igång mattrilskande fiskar till att börja äta - så har man sådana och det rör sig om carnivora survattenlevande arter så kan det ju vara värt ett försök - även om det nog skulle mycket till för att jag skulle göra ett försök.
#55 - 30 augusti 2005 19:00
Fint...! Då har jag fått den infon jag ville ha. Ut med röda mygglarver mao.

Jag tackar så hemsk mycket.
#56 - 30 augusti 2005 19:16
Hej! Jag har bara köpt röda mygglarver 1 gång och gett till mina mollys och guramis. Jag själv visade inga tecken på att vara allergisk men däremot så började mina fiskar äta upp varann. Jag blev av med hur många som helst. Ena dagen simmade dom omkring som vanligt och nästa dag var dom söndertuggade. Andra försvann spårlöst. Det är enda gången detta har hänt på de 3 år jag hafr akvarium. Jag har aldrig varit med om att fiskarna ätit de som dött innan.
#57 - 30 augusti 2005 21:46
Faan ...Nu fick ni paranoida mej att slänga en halvkarta i soporna...suck..
#58 - 30 augusti 2005 22:02
Vissa av er är patetiska

[QUOTE=sacha]Faan ...Nu fick ni paranoida mej att slänga en halvkarta i soporna...suck..[/QUOTE]

Måste bara få kränga av mig nu...
Jag har matat med rödmygg hur länge som helst och då mest ett visst märke och INTE EN ENDA FISK HAR HAFT BUKVATTENSOT, klart man har haft fiskar som dött, men om man ser på det så är rödamygg ett foder som sälj i massor och FISKAR ÄLSKAR DET, det kan inte vara så att fiskarna har förätit sig på röda mygg så de mått dåligt av detta i de flesta fallen???
Nej det är det klart inte för de är ju DÖDLIGA....rödamyggen alltså inte fiskarna nu då så ni spolar ner dem...(ni veta att corrysar kan förgifta ett helt kar med va så gör så nu att ni spolar ner alla dem med)
Fasiken vad jobbigt att läsa om gnatet om alergi om ni matar med det osv. folk slänger sin mat helt plötsligt osv. SOOOO mata fisken de dör inte för att matar dem med den sista paketet rödamygg.
Mata måttligt med det och för allt i världen mata med olika rätter som PASSAR er fisk!!!.
Ni skall nog inte byta vatten heller för ni vet att reningsverket kan ha renat ert vatten BARA 6ggr ist 7 så då stiger er nitrithalt och alla andra myter.'
#59 - 30 augusti 2005 22:51
[QUOTE=Radar]Har iofs alltid använd fina fiskens röda mygglarver pga priset. Ska sen när jag blivit bättre köpa några andra märken o testa ifall jag reagerar på dem med. DÅ vet man ju vilka märken som är mer allergiframkallande än andra.

Har ej testad medicinera mig mot mygglarverna. Känns dumt att medicinera sig mot fiskens mat när man kan köpa massa annat istället. Finns ju massor av annat foder man kan använda sig av.[/QUOTE]

jag avråder dig kraftigt från något sådant expriment efter som att du redan reagerar så där kraftigt kan det var farligt... har precis samma symtom som du men mot pälsdjur. försöker undvika alla pälsdjur så gott det nu går och har gjort det nu i flera år. nu har ja i princip inga besvär av min astma men har testat några gånger vara hos folk som har pälsdjur och märker ganska fort att det börjar smyga tillbaka första gångerna ja är hos dom märker jag inge men sen så efter nån vecka eller så märker ja i ögonen å sen näsan osv... mitt tips undvik dom helt. det är inte att leka med om man börjar känna att det går tungt att andas. inte roligt att behöva ta piller eller spräj morgon och kväll och vid behov som ja var tvungen förut :(
#60 - 31 augusti 2005 10:30
Hej
Vill bara lägga till debatten att det inom folkhälsan är ett känt faktum att en liten del av befolkningen kan utsätta sig för nästan vad som helst och ändå dö av hög ålder och ingenting annat. Den absoluta majoriteten tar däremot skada, i unga år eller senare i livet.

Fundera på saken alla. Vet du idag vilken kategori du tillhör? Uppenbarligen finns risken att utveckla allergi mot diverse ämnen om man hanterar röda mygglarver. Sannolikheten må sedan vara 5%, 10%, 33.3% eller 50%. Just du kan under alla omständigheter drabbas förr eller senare. Är nöjet verkligen värt risken?

Och om du är den äventyrliga typen som kör motorcykel utan hjälm eller tillämpar oskyddat sex med främlingar; är det då inte ganska futtigt att riskera hälsan på röda mygglarver. Kom igen. Bättre kan du!
#61 - 31 augusti 2005 12:30
[QUOTE=erikthur]

Självklart kan Medicinska biblioteket i Uppsala få tag på artikeln åt dej, efred.
Dom kan gräva fram nästan vad som helst - tro mej. :cool:
Även om det verkar uppenbart av ditt resonemang att du inte är allergolog...[/QUOTE]

Japp det är jag helt säker på. Men så intresserad är jag inte att jag tänker betala för det vilket jag måste eftersom den inte finns i Ua och måste beställas. (Har varit där många gånger under min utbildning)

Och eftersom du uppenbart verkar misstro mitt resonemang kanske du kan berätta var det brister? Jag står fullt ut för det.
#62 - 31 augusti 2005 12:58
Jag är också en av alla de som är allergiska. Jag har aldrig tagit i röda mygg utan det är av att jag rört i vatten som det matats med röda mygg som jag fått min allergi.

Jag har svårt att vara inne i butiker som matar med röda mygg eller hälsa på hos människor som gör det.. Det är verkligen handikappande om man har mycket akvarieintresserade vänner. Allt detta trots att jag inte hade några allergier innan och att jag aldrig rört i larverna.
#63 - 31 augusti 2005 15:22
[QUOTE=efred]Står fortfarande kvar vid att det nog inte är jättemycket att hetsa upp sig över mer än att man bör föra upp det till en medvetendenivå som gör att man vet att eventuella besvär man får kan härröra från röda mygg. Detta gör att man snabbt kan sluta med fodret när besvären börjar och slippa allvarliga korsreaktioner.[/QUOTE]

Detta är ju knappast en god rekommendation som en allergolog skulle föreslå.
Och när man väl blivit allergisk för röda mygglarver lär man knappast kunna garantera att man kan undvika korsreaktioner genom att undvika mygglarverna.
Eller har jag missat några nyheter inom det allergologiska området på senare tid?
#64 - 31 augusti 2005 16:52
[QUOTE=peterhaack][QUOTE=sacha]Faan ...Nu fick ni paranoida mej att slänga en halvkarta i soporna...suck..[/QUOTE]

Måste bara få kränga av mig nu...
Jag har matat med rödmygg hur länge som helst och då mest ett visst märke och INTE EN ENDA FISK HAR HAFT BUKVATTENSOT, klart man har haft fiskar som dött, men om man ser på det så är rödamygg ett foder som sälj i massor och FISKAR ÄLSKAR DET, det kan inte vara så att fiskarna har förätit sig på röda mygg så de mått dåligt av detta i de flesta fallen???
Nej det är det klart inte för de är ju DÖDLIGA....rödamyggen alltså inte fiskarna nu då så ni spolar ner dem...(ni veta att corrysar kan förgifta ett helt kar med va så gör så nu att ni spolar ner alla dem med)
Fasiken vad jobbigt att läsa om gnatet om alergi om ni matar med det osv. folk slänger sin mat helt plötsligt osv. SOOOO mata fisken de dör inte för att matar dem med den sista paketet rödamygg.
Mata måttligt med det och för allt i världen mata med olika rätter som PASSAR er fisk!!!.
Ni skall nog inte byta vatten heller för ni vet att reningsverket kan ha renat ert vatten BARA 6ggr ist 7 så då stiger er nitrithalt och alla andra myter.'[/QUOTE]

De min egen hälsa ja va orolig för :p fisken e ju bara att köpa en ny liksom hehe..nää men allvar...tror inte heller att fisken mår direkt dåligt av de...ja har ju dock bara matat lite grand...men inga som helst tecken på att fisken skulle lida av de..snarare tvärtom, sedan ja hade en kamphane som va väldigt svag å inte åt bland de andra..så mata ja han för sej med röda mygg..efter detta så vart han mycket piggare ...

men som sagt...min egen hälsa går före fiskarnas välmående..
#65 - 31 augusti 2005 21:49
Hej Sacha
JO jag vet att det är din hälsa men när folk som inte har problem nästan kastar sig fram för tåget för de blev paranoida så ger man upp, man skall se det roliga i det...
Klart att det inte e bra att du blir dåliga av det, då får man ju snällt sluta.
Men folk som slänger ngt som fungerar för att de blev rädda för det eller folk som säger att FÖR FASIKEN ANVÄND INTE DET DET ÄR FÖRENAT ALLERGI I HELA ERT LIV, är lite patetiskt, det har ju funnits sen kjell vart litet gossebarn nästan=O) och har nog haft samma effekt då som nu.
Det är dock ett foder som finns kvar och *bara* för att tyskarna inte använder det i lika stor utsträkning så KAN vi som är SVENSKA väl få använda det och man visar symptom ge fasiken i det men för de som haft det i sina kar i många år och det fungerar, låt dem ha det..
Annars börjar vi bli guldfiskar och lever i förbjudna skålar med lite syre och kan inte tänka=O))
#66 - 31 augusti 2005 23:09
Du får naturligtvis använda röda mygg hur mycket du vill. Det är dock ingen idé att förneka att de är allergena.
#67 - 1 september 2005 10:00
[QUOTE=Azur]Du får naturligtvis använda röda mygg hur mycket du vill. Det är dock ingen idé att förneka att de är allergena.[/QUOTE]

Är du säker på det?? ;)

Så fort ngn skriver att dom matar med just Röda Mygg brukar varenda "Rödamygg-polis" vilja ge en på nöten.. [B)]

Jag har aldrig förnekat att dom är allergena på något sätt, men att från det vilja totalförbjuda dom och få folk som inte har symptom slänga fodret i soporna känns märkligt! :confused:
#68 - 1 september 2005 10:45
Står fortfarande kvar vid mina inlägg i stort. Och nä, jag är ingen allergolog men har fem års utbildning inom sjukvårdssektorn (vad har erikthur för erfarenheter?) och vad man lärt sig är att ta "larmrapporter" med inte bara en nypa salt utan även en klackspark.

Den som anser sig vara expert inom ett ämne och börjar hojta om förbud baserat på en 15 år gammal rapport publicerad i en extremt smal tysk tidsskrift kommer snabbt att bli förpassassas till de oseriösas skara. Självklart ska problemet tas på allvar, men att föra en onyanserad debatt som bara går ut på att förbjuda kan knappast ses som seriös.
#69 - 1 september 2005 12:26
[QUOTE=efred]Står fortfarande kvar vid mina inlägg i stort. Och nä, jag är ingen allergolog men har fem års utbildning inom sjukvårdssektorn (vad har erikthur för erfarenheter?) och vad man lärt sig är att ta "larmrapporter" med inte bara en nypa salt utan även en klackspark.
[/QUOTE]
Jag är nuförtiden radiolog-öl med mammografi som arbetsuppgift.
Även Docent i diagnostisk radiologi vid Uppsala Universitet.
Jag randade mej på lungmedicin 1983 och då får man se ett och annat astmafall. Dessutom har jag nu en sju-åring med astma/allergi-besvär. En äldre son tycks dock ha vuxit ifrån sin astma.
Jag har förmodligen läst fler larm-rapporter än du genom aalla dessa år som gått.
#70 - 1 september 2005 12:33
Men alla dessa människor som råkat ut för det här hemska har inte dom en "överkänslighet" mot andra saker också elr kan denna allergi bara uppstå även fast man inte haft någonting innan det t.ex eksem astma elr allergisk mot någon slags mat?
Händer detta direkt elr kan det ta tid innan det händer något?..har använt röda i ca 1 år haft ett uppehål då jag inte hade några fiskar som åt detta men jag har inte märkt av något. För det är väl inte säkert att exakt alla som använder detta som foder får den här allergin? Får överväga att sluta med att mata mina fjärilar och tetror med detta vill absolut inte råka ut för det här som beskrivits i den här tråden. Någon som har något tips på nåt fryst foder som fjärils ciklider och tetror kan gilla? För dom behöver ju något mer än bara fling foder.
#71 - 1 september 2005 13:00
Klart att inte alla drabbas av allergier. Och vad jag vet kan man inte testa sig i förväg för att se om man är allergisk mot just röda mygg. Alla som använder röda mygg utvecklar inte allergier, men en del gör det. Livet är fullt av risker och man får själv avgöra vad man vill utsätta sig för.

Det finns tips tidigare i denna tråden på andra frysfoder.
#72 - 1 september 2005 13:26
[QUOTE=Hasse H]

Det finns tips tidigare i denna tråden på andra frysfoder.[/QUOTE]

Okej :)
#73 - 1 september 2005 18:20
[QUOTE=efred]Den som anser sig vara expert inom ett ämne och börjar hojta om förbud baserat på en 15 år gammal rapport publicerad i en extremt smal tysk tidsskrift kommer snabbt att bli förpassassas till de oseriösas skara.[/QUOTE]Men snälla nån, gå hit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed och sök på "chironomidae" och "allergy".

Du kommer hitta studier som de här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10786021
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9777536
...och runt 50 till.

Det är liksom ingenting att argumentera emot, det är inte som mobiltelefonstrålning: de ÄR allergena.

Nej, alla är inte genetiskt predisponerade för att utveckla allergin, och skulle kunna bada i röda mygg i åratal utan att bli allergiska, men det tråkiga för de nånstans 4 - 20% av befolkningen som _är_ genetiskt predisponerade är att de inte bara blir allergiska mot röda mygglarver, utan dessutom löper stor risk att bli allergiska mot t.ex. kiwi och banan, samt räkor. Det är ovanligt att bli allergisk mot bara just röda mygglarver.

Jag kan tycka det är DUMT att ge röda mygglarver, eftersom allergin man löper risk att utveckla är elak, medan vinsten med att mata med röda mygglarver över annat foder är noll.

Röda mygglarver är inte ett särskilt bra foder, det är bara ett foder fisken tycker smakar särskilt gott.

Ja, jag har ett paket röda mygg i frysen. Det använder jag till VF fisk som vägrar ta annan mat tills dess jag lärt dem att äta annat. That's it.
#74 - 1 september 2005 19:33
[QUOTE=Luminax]Men alla dessa människor som råkat ut för det här hemska har inte dom en "överkänslighet" mot andra saker också elr kan denna allergi bara uppstå även fast man inte haft någonting innan det t.ex eksem astma elr allergisk mot någon slags mat?[/QUOTE]

Jag var inte allergisk innan och har inte astma. Däremot så har jag börjat reagera på min hund efter att röda mygglarverna provocerade fram reaktionen. Så nu kan jag inte kela med hunden utan att det kliar och jag måste tvätta mig noga och hon kan inte längre vara i vårt sovrum.

[QUOTE=Luminax] Händer detta direkt elr kan det ta tid innan det händer något?[/QUOTE]

Det kan ta tid och det kan komma första gången man utsätts för det.
#75 - 1 september 2005 21:00
efter att ha läst allas åsikter och kommentarer kan jag inte se nån orsak till varför man ska använda röda mygg om man inte måste det finns ju en massa olika sorters mat man kan ge istället.
så ja tror ja tar de säkra före de osäkra i detta fallet.

oresare hoppas de inte blir värre.
en hund är ju en familjemedlem.
#76 - 29 september 2005 18:18
... jag ger min lillla snutteplutt frysta röda mygglarver, är det oxå farligt??
#77 - 30 september 2005 20:47
Hmmm, ska jag ge mig på lite ironi så här fram på fredagskvällen innan all tankeverksamhet upphör ..?

<IRONI>
Nej, nej till just salamandrar är det helt OK att ge vad som helst. Jag matar min salamander med anrikat plutonium, 5 mg.
</IRONI>

Det är du som riskerar att utveckla allergi mot ett ämne som finns i de röda mygglarverna. Om din salamander är i farozonen vet jag inte och bryr jag mig ärligt talat inte om. Även om jag inte känner dig vill jag inte att du utsätter dig själv för risken, lika lite som jag vill att någon människa ska börja röka - en av de på längre sikt farligaste sysselsättningar man kan ägna sig åt.

Nej förresten, jag vill inte börja gräla om rökning. Rökare är verkligen också människor, bara inte lika länge. :(
#78 - 9 juni 2007 19:32
Jag väcker en gammal tråd...
Alla här nämnde röda mygglarver och jag undrar om det är samma sak med vita mygglarver?
#79 - 9 juni 2007 19:35
Nej och inte heller vita
#80 - 9 juni 2007 19:51
Tack för svaret, då är vita och svarta mygglarver bra!
#81 - 9 juni 2007 20:20
[quote=abbimicke;976842]Tack för svaret, då är vita och svarta mygglarver bra![/quote]

Ja el dom är i varje fall inte allergi fram kallande men sen hur bra det är som huvud foder törs jag då inte säga
#82 - 11 juni 2007 22:19
Tråden ligger väl helt fel det är helt OFF-TROPIC
#83 - 25 juni 2007 01:19
Jag vet!
Jag själv fick börja använda handskar för att mata fiskarna ,men de verkar klara sig. Själv kör jag med zoopets räkmix numera plus en hemlig ingridiens. Har du en frys rekomenderar jag räkmixen med räkor & ärtor blandat med torrfoder.
#84 - 25 juni 2007 01:31
Jag vet!
Jag fick använda handskar i slutet men fiskarna verkar inte bli berörda.
Jag kan rekomendera räkmix ala zoopet som ger fiskarna fantastisk färg och immunförsvar. Räkornas starka röda färg omvandlas till underbara fjärilciklid eller discuss färger. Röda mygglarver är bara skit i de sammanhangen.

Annons