Att limma terrarie?

#1 - 17 februari 2009 22:27
Hej ni, lägger in tråden här då reptil sidor brukar vara helt jäkla otroligt sega på att svara. Principen kommer ju endå bli detsamma, som att bygga ett akvarie:)

Tanken är att bygga upp ett terrarie med måtten 60*60*60 bdh
Det ska vara en regnskogsburk dvs det kommer att bli blött på marken, Räknar med att det ska vara ca 10 cm djupt vatten faktiskt.

Kommer över billigt "float glas" för 49.90:- kvm 4mm

Om det inte ska vara vatten mer än i bottnen så borde det väl inte vara några problem att ha det så tunt?

Utan avdrag så skulle jag säga att jag behövde 5 st glasbitat på 60*60cm + det som kommer att behövas till framsidan.

Men så är det ju lite avdrag som kanske måste göras? Tycker inte att det borde vara noga;) Men det kanske det är...

Hur gör man enklast när man vill limma ihop det? Vet en jag känner som har limmat några mindre terrarier har bara tejpat ihop skiten och sen limmat ihop det är det enklaste sättet?

Skriver nog lite luddigt, Men kan någon klura ut nått av det jag skrev så skulle det vara bra!
#2 - 17 februari 2009 22:55
Lägg ut bottenglaset på ett bord och ställ ena gaveln på bottenglaset med några tändstickor som mellanrum, glas ska inte ligga mot glas, håll det i position medans din kamrat pallar upp med några tunga lexikon, lägg ut en fog så att tändstickorna kan tas bort när glassilikonet härdat, se till att glaset är i lod, låt härda och upprepa sen förfarandet med de övriga glasskivorna, tejpas området utanför fogen uppnås en snyggare fog, använd engångs handskar.

60x60x10 blir 36 liter vatten..
#3 - 17 februari 2009 22:57
Lägg ut bottenglaset på ett bord och ställ ena gaveln på bottenglaset med några tändstickor som mellanrum, glas ska inte ligga mot glas, håll det i position medans din kamrat pallar upp med några tunga lexikon, lägg ut en fog så att tändstickorna kan tas bort när glassilikonet härdat, se till att glaset är i lod, låt härda och upprepa sen förfarandet med de övriga glasskivorna, tejpas området utanför fogen uppnås en snyggare fog, använd engångs handskar.

60x60x10 blir 36 liter vatten och ska du ha 5 cm bottengrus så har du 25kg till..
#4 - 17 februari 2009 23:00

60x60x10 blir 36 liter vatten och ska du ha 5 cm bottengrus så har du 25kg till..
#5 - 18 februari 2009 00:27
Men varför krångla med dessa tändstickor.
#6 - 18 februari 2009 02:11
Det går bra med klädnypor i trä också.. ;)
#7 - 18 februari 2009 07:35
Trevligt projekt! Tips: på pilgift.se finns det många som kan regnskogsburkar...

Då du inte skall ha vatten i burken så beror det mest på hur tung inredning du skall ha i burken, (typ en massa rötter på sidorna eller så). Om man sedan vill flytta terrariet med inredningen kvar i kan det vara tryggt att tagit lite marginal på tjockleken. I annat fall är det inga problem med 4mm glas.

Skall man limma en helglasburk så skall inte rutorna vara exakt lika stora utan man måste ta hänsyn till rutornas placering och tjocklek.
#8 - 18 februari 2009 09:02
Gaffel skrev:

Aha, Hade nån teori om att man skulle börja med att limma baksidan och gavlarna...[:o] Ska glaset stå på botten glaset eller brevid?

Det kommer inte vara någor botten grus. Jag gör en falsk botten som jag har i mitt exo-terra redan :D
#9 - 18 februari 2009 09:03
eriahl skrev:
Men varför krångla med dessa tändstickor.

Det tyckte en tjej jag snackat med också, Men till mindre burkar. Hon brukar mest limma spindelterrarier på kanske 30*30*30 som mest.
#10 - 18 februari 2009 09:10
petnym skrev:
Trevligt projekt! Tips: på pilgift.se finns det många som kan regnskogsburkar...

Då du inte skall ha vatten i burken så beror det mest på hur tung inredning du skall ha i burken, (typ en massa rötter på sidorna eller så). Om man sedan vill flytta terrariet med inredningen kvar i kan det vara tryggt att tagit lite marginal på tjockleken. I annat fall är det inga problem med 4mm glas.

Skall man limma en helglasburk så skall inte rutorna vara exakt lika stora utan man måste ta hänsyn till rutornas placering och tjocklek.

Jag tänkte använda "EpiWeb" Faktiskt. Eller snarare än grej som blomsteraffärer använde innan "EpiWeb" Började säljas. Ungefär som princip är det iaf.

I mitt lilla, Har jag havt mopai-rötter och fogskum och sika, Vägde lite och där är det inte heller så tjockt glas? Men då är det bara 30*30*45 istället.

Inredning, "EpiWeb"(Väger typ inget) rötter, (väger ju lite men inte så farligt) Sen funderar jag på om man inte skulle använda syrén grenar? hittade en ganska bra gamal terrrariebok på biblioteket, och där rekomenderade de syrén i terrariet.

Det var väl det som väger nått, sen kommer det ju till lite växter..

Hur ska man ta hänsyn till placering och tjocklek?

Ditt Terrarie är sjukt snyggt!
#11 - 18 februari 2009 11:01
Tändstickor kan man ju köra med om det känns bra och säkrare. Köra utan tändstickor om det känns bra och det behövs inte heller även om större akvarium. Valet hur man gör är ju fritt
#12 - 18 februari 2009 14:05
Känns ju ganska onödigt att riskera en stumfog bara för att man inte stödjer solstickan eller är det rökluktande barndomsminnen? ;)
#13 - 18 februari 2009 14:11
dra annars en tunn linje silikon innan du ställer ned första skivan, sen kan du göra fogen.
#14 - 18 februari 2009 15:29
Jo man drar ju på silikon innan man ställer på eller trycker ihop skivorna. Sen silikon inuti som vanligt
#15 - 18 februari 2009 22:12
Ska bara kolla så att jag räknat rätt på hur stora bitarna ska va.

1 st. 59.2 x 59.2
Bakstycke

2 st. 60 x 60
Tak & Golv

2 st. 59.2 x 60
Sidostycken

rätt?
#16 - 19 februari 2009 07:03
Skall framsidan vara helt öppen??? Sa du inte att du skulle ha 10 cm vatten? Vidare så skall du nog lämna lite utrymme för silikonfogen också...
#17 - 19 februari 2009 07:43
Nej absolut inte! Det är bara det att där har jag varken bestämt vilka mått jag ska ha, sen är det inte så svårt att räkna ut heller, Bara resten blir rätt.

Vad ska ventilationen sitta dårå?

Uppe på båda gavlarna?
#18 - 19 februari 2009 10:00
Ventilationen gör du själv av ex en 120mm papst fläkt, en ställbar batterieliminator från typ claes ohlsson och 2 neodymmagneter.

Fördelen är att du kan ha fläkten på valfri plats på insidan av terrariet.

Löda fast en ledbar vinkel på den ena magneten och skruva fast fläkten, löda ihop eliminatorn med fläkten, se till att använda krympslang.

Vet att det finns en färdig produkt med magnetfäste men hittade bara den här.
#19 - 19 februari 2009 10:07
Fast det måste ju finnas några hål i glaset för ventilation också... Du kan alltid titta på hur kommersiella vivarium ser ut....
#20 - 19 februari 2009 10:08
Gör jag så skulle jag lika gärna kunna dra en luftpump in i terrariet och slippa en massa jobb. Men nu tycker jag att man endå borde ha ventilation på sidorna, annars har jag ett alldeles utmärkt 120l akvarie jag skulle kunna använda måtten 80 40 40 bdh.

Där har jag redan ljus och skit inbyggt, plus att det är ett plasttak så jag skulle lätt kunna fixa lite tak ventilation. Nackdelen med det är väl att om jag vill vattna så måste jag öppna det förbannade locket... Inga skjutglas där inte! Men som sagt, Jag kanske borde överväga att använda det istället, så sparar jag in på både glas/arbete/ljus kostnaden.
#21 - 19 februari 2009 10:14
Petnym, Hur öppnar du ditt akvarie/terrarie?
#22 - 19 februari 2009 10:25
Jag kunde lyfta av både täckglas och ventilationsgallret på överdelen. (Vivariet/Terrariet är numera sålt...)

Här finns lite info om mitt bygge:
http://www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=2&st=0&sk=t&sd=a
http://www.pny.se/akvarium/regnskogsterrarium.html
http://www.pny.se/terrarium/bygga_terrarium.php

Stor bild: http://www.pilgift.se/index.php/Bild:Bakgrundsbild-terrarium.jpg
#23 - 19 februari 2009 10:37
Tack, Hur bra löser en vanlig luftpump + ventilation i taket. Ventilationen?
#24 - 19 februari 2009 10:48
Min luftpump var egentligen inte för ventilation utan för att hålla luftfuktigheten uppe i terrariet. Ventilation i taket duger om den är tillräckligt bred, men det är bättre att även ha en i framkant.

Annons