Att kvävebegränsa växter för att få dom röda

#1 - 27 september 2005 13:33
Jag fick med mej lite Rotala macrandra från Bollmoras akvarieauktion i söndags och efter att ha läst allt jag kunnat komma över angående den växten, så tror jag mej veta rätt bra hur jag ska ta hand om den, ljuskrav, hur den ska planteras och hanteras, osv.

Dock har en fråga inställt sig och det är det här med kvävebegränsning. Man läser rätt ofta att vissa växter måste kvävebegränsas för att få riktigt fin röd färg. Men exakt hur går det till?

Vad är kvävebegränsning? Gäller det att till exempel ligga på konstant låg nivå (typ 5 ppm), eller måste man ligga på 1 ppm? Eller måste kvävet ta slut och så häller man i några ppm och sen tar dom slut och så häller man i några till.

Det måste ju vara extremt svårt att försöka hålla så låga kvävenivåer utan att riskera algexplosion?

Är det nån som har erfarenhet av kvävebegränsning eller som vet mer om det?
#2 - 27 september 2005 13:41
Ingen erfarenhet av kvävebegränsning (i alla fall inget medveten begränsning) dock har jag erfarenhet av Rotala macrandra. Jag har ganska mycket ljus och har haft bra med gödning. Min Macrandor är röda och vackra så jag vet int e om du verkligen behöver kvävebegränsa dem.
#3 - 27 september 2005 14:44


Det måste ju vara extremt svårt att försöka hålla så låga kvävenivåer utan att riskera algexplosion?


Ja.



Är det nån som har erfarenhet av kvävebegränsning eller som vet mer om det?


Jag har testat det, märk väl att jag tror på vattentester här (vilket man inte ska göra):
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=461
Jag fick mer Cyanobakterier och mer alger på rutan.

Dessutom har jag fått såhär röda färger när jag doserat som vanligt (10 ppm NO3 varje puls):
http://www.defblog.se/picture/1293.html

Det extra röda beror ju på att klorofyllet inte hinner med att bildas, så jag tror man ska försöka ge sig på toksnabb tillväxt istället (kanonfina CO2-nivåer, bra med all övrig gödning).
#4 - 27 september 2005 16:33
Jag tror inte heller det bara beror på låga kvävenivåer.
Nära ytan (ljuset) har jag fått mer eller mindre rött (ljusbrunt för H. polysperma) när jag har bra driv i växterna - och jag kvävebegränsar inte. Njaeo, om det inte bildas några hemliga lokala fattiga zooner nära ljuset förståss:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=285
Jag tillsätter dessutom en del N via NH4 vid mina vattenbyten.
#5 - 27 september 2005 16:36
NH4, ammonium??
Har jag fattat helt fel om att det oftast är det som triggar en algexplosion?
#6 - 27 september 2005 18:05
[QUOTE=greken]NH4, ammonium??
Har jag fattat helt fel om att det oftast är det som triggar en algexplosion?[/QUOTE]Nejdå, vi är många som är överens om att ammonium triggar alger.
Jag uttryckte mig däremot lite klantigt. Tillsätter ska vara tillsatte.

Jag har en hel del NH4 i mitt brunnsvatten så jag har fått fixa en sumpbalja med biologiskt filter som tar upp det mesta av ammoniumet annars blir det dimma och firrarna stryker med:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=133
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=134
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=136

Innan detta arrangemang hamnade allt ammonium i baljan som gick till växterna som NH4 eller via kvävecykeln som NO3. Tack vara mina filter och stora växtmassa har jag varit förskonad från alger trots tillförd ammonium vid varje vattenbyte.
#7 - 28 september 2005 07:08
[quote=defdac]Jag har testat det [...]
Jag fick mer Cyanobakterier och mer alger på rutan.[/quote]
Ja, det är det jag är rädd för. Har lite cyano som envisas med att sätta sig på frontrutan (som tur är ingen annanstans). Har också nyinförskaffad HC och den vill man ju gärna inte näringsbegränsa...

Det extra röda beror ju på att klorofyllet inte hinner med att bildas, så jag tror man ska försöka ge sig på toksnabb tillväxt istället (kanonfina CO2-nivåer, bra med all övrig gödning).

Okej, då fortsätter jag helt enkelt som vanligt med gödningen (dvs. höga stabila nivåer av allt).

Och vad är det egentligen som gör att växter blir röda när dom kvävebegränsas? Dom blir röda när dom har alla ämnen, och dom blir röda närmast ytan. Men när dom inte har just kväve? Vad är förklaringen?
#8 - 28 september 2005 07:12


Och vad är det egentligen som gör att växter blir röda när dom kvävebegränsas?


Kvävet behövs för klorofyllbildningen (klorofyll är knallgrönt). Klorofyllet tar tid att sätta ihop för växten. Kostsamt.



Dom blir röda när dom har alla ämnen, och dom blir röda närmast ytan.


Samma sak där. Klorofyllet går lite segare att få ihop jämfört med andra celler när tillväxten är enorm nära ljuset - och kanske även kvävetillgången eftersom tillväxten är som snabbast. Nära ljuset går det snabbare än klorofyllet hinner med.
#9 - 28 september 2005 07:13
[QUOTE=BluesBoy]Jag tror inte heller det bara beror på låga kvävenivåer.
Nära ytan (ljuset) har jag fått mer eller mindre rött (ljusbrunt för H. polysperma) när jag har bra driv i växterna - och jag kvävebegränsar inte. Njaeo, om det inte bildas några hemliga lokala fattiga zooner nära ljuset förståss:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=285
[/QUOTE]
Ja, sådär ser mina Limnophila aromatica också ut när dom kommer upp till ytan (och polysperman blir som sagt ljusbrun).

En följdfråga: röda växter sägs bli extra röda av mikronäringen (eller järnet iallafall). Vad är det om? Kan det vara en bra idé att dra på extra med mikron för att trigga rött? (Utöver bra nivåer på allt annat förstås...)
#10 - 28 september 2005 07:18


röda växter sägs bli extra röda av mikronäringen


Det är en generalisering som bara gäller under en specifik förutsättning: Total näringsbrist (brist på kväve och mikronäring).

Ger du dom under total näringsbrist mer mikrogödning/järn utan kväve så blir dom röda. Ger du dom även kväve (KNO3) ovanpå det så blir dom gröna.



Kan det vara en bra idé att dra på extra med mikron för att trigga rött?


Nej. Antingen har växten tillräckligt med mikro (bra tillväxt, fina färger) eller så är det mikrobrist och då får du bleka toppar.

Jag hoppas du ser skillnaden. Får du rödare färger när du doserar mikro har du alltså kört näringsbegränsat över hela spektrat med näringsämnen. Mer mikro i det läget ger mer rött (enbart kvävebegränsning) och doserar du även kväve så blir växten friskt grön.

Undantaget är väldigt nära ljuset där tillväxttakten är så enorm att klorofyllbildningen inte hinner med, inte nödvändigtvis pga dålig kvävetillgång, utan för att det tar tid att bygga klorofyll.
#11 - 28 september 2005 07:23
[QUOTE=defdac]
Kvävet behövs för klorofyllbildningen (klorofyll är knallgrönt). Klorofyllet tar tid att sätta ihop för växten. Kostsamt.[/quote]
Aha. Ja, det låter ju logiskt (som vanligt =).

Så när man kvävebegränsar så ser man till att det finns tillräckligt med kväve för att inte hindra tillväxten (om det inte finns nåt kväve alls, så blir väl inte växten röd, eftersom det inte blir nån tillväxt som kvävet "inte kan hinna" till?), men ändå otillräckligt för att växten ska hinna med att bilda klorofyll.

Det låter ju lite som att det räcker -- som du säger -- att bara ha väldigt bra med alla ämnen, så att tillväxten blir väldigt hög, så att inte klorofyllet hinner med. Verkar enklare än kvävebegränsning...
#12 - 28 september 2005 07:27
[QUOTE=defdac]Det är en generalisering som bara gäller under en specifik förutsättning: Total näringsbrist (brist på kväve och mikronäring).

Ger du dom under total näringsbrist mer mikrogödning/järn utan kväve så blir dom röda. Ger du dom även kväve (KNO3) ovanpå det så blir dom gröna.[/quote]
Okej. Har inte varit med om det själv, och det känns inte som nånting att prova heller. =)

Nej. Antingen har växten tillräckligt med mikro (bra tillväxt, fina färger) eller så är det mikrobrist och då får du bleka toppar.



Jag hoppas du ser skillnaden. Får du rödare färger när du doserar mikro har du alltså kört näringsbegränsat över hela spektrat med näringsämnen. Mer mikro i det läget ger mer rött (enbart kvävebegränsning) och doserar du även kväve så blir växten friskt grön.

Jepp, visst ser jag skillnaden. Då kör jag som sagt på med mitt vanliga gödningsschema, med ytterligare lite kunskap i bagaget.
#13 - 28 september 2005 07:29


Så när man kvävebegränsar så ser man till att det finns tillräckligt med kväve för att inte hindra tillväxten (om det inte finns nåt kväve alls, så blir väl inte växten röd, eftersom det inte blir nån tillväxt som kvävet "inte kan hinna" till?), men ändå otillräckligt för att växten ska hinna med att bilda klorofyll.


Jupp. Man ger växten mindre kväve än vad den egentligen vill ha. Jag tror inte jag behöver säga att det är svårt att dosera den okända mängden KNO3 som får akvariet i det stadiet 8)



Det låter ju lite som att det räcker -- som du säger -- att bara ha väldigt bra med alla ämnen, så att tillväxten blir väldigt hög, så att inte klorofyllet hinner med. Verkar enklare än kvävebegränsning...


Japp. Men det blir helt klart problem för dom som kör mindre mängd ljus och har ett högt akvarium. Där kommer det bara bli topparna som blir röda.
#14 - 28 september 2005 07:32


Jag tror inte jag behöver säga att det är svårt att dosera den okända mängden KNO3 som får akvariet i det stadiet 8)


Eller tja. Svårt och svårt förresten. Kör man EI kan man ju försiktigt gradvis minska KNO3-mängden varje dosering tills man tycker färgerna är fina men tillväxten börjar bli farligt långsam.
#15 - 28 september 2005 07:43
[QUOTE=defdac]Jupp. Man ger växten mindre kväve än vad den egentligen vill ha. Jag tror inte jag behöver säga att det är svårt att dosera den okända mängden KNO3 som får akvariet i det stadiet 8)[/quote]
Vad bra det vore om det fanns test som bara mätte mängden tillgängligt nitrat i burken...

Japp. Men det blir helt klart problem för dom som kör mindre mängd ljus och har ett högt akvarium. Där kommer det bara bli topparna som blir röda.

35 cm högt med 0,6 w/l Aquarelle-ljus är inte tillräckligt, kan meddelas. Eller så är det för att jag inte har fått den där toktillväxten, även om jag måste säga att det bubblar på väldigt bra. Men jag kanske ska prova att tillsätta även Ca (via Torrbollen refill). Det känns som att det är nästa steg att ta för mej för att få fram den perfekta gödningsregimen.

Och gradvis minska mängden KNO3 vågar jag nog inte. Hellre mindre röda växter än mer cyano, liksom...
#16 - 28 september 2005 10:33
OT:
__________________

Bilder på mina akvarier.
Fräsch växtburk du har fått till!
#17 - 28 september 2005 10:49
[QUOTE=BluesBoy]OT:
Fräsch växtburk du har fått till![/QUOTE]
Hehe, tack! Du får försöka tänka bort jättevallisnerian till höger (den står där i väntan på att nya 375:an ska komma). Och sen ska macrandran till höger ställas där Ludwigia glandulosan står (vill vänster). Och så hoppas jag att den nyplanterade HC:n ska ta sig snart och fylla ut bottnen.

Och så är det ju problemet med att få akvariet att på foto se ut som det gör i verkligheten... Speciellt färgerna blir riktigt skumma på bild, tyvärr.

Men sen är jag nog nöjd. :) (Aaah, vilken lögn. Man blir aldrig nöjd! ;) )











Annons