hej jag undrar om någon här på detta forum vet om man kan ha gädda i ett sötvattenskar detta låter väldigt intressant för min del skulle vara riktigt häftigt att kunna ha , men jag tror att detta kan vara svårt pga dom behöver ha kallt en gång om året jag vet inte om man kan skippa detta. sen kan dom bli ganska så stora om jag inte mins fel :P i varjefall så skulle jag vara tacksam för hjälp tänkte ha den i ett 400 liters med innerfilter kanske tillägg med en kylare kom gärna med mer föslag och hjälp mig göra med inredning och sånt:D
hej jag undrar om någon här på detta forum vet om man kan ha gädda i ett sötvattenskar detta låter väldigt intressant för min del skulle vara riktigt häftigt att kunna ha , men jag tror att detta kan vara svårt pga dom behöver ha kallt en gång om året jag vet inte om man kan skippa detta. sen kan dom bli ganska så stora om jag inte mins fel :P i varjefall så skulle jag vara tacksam för hjälp tänkte ha den i ett 400 liters med innerfilter kanske tillägg med en kylare kom gärna med mer föslag och hjälp mig göra med inredning och sånt:D
har egna bilder på alligatorgäddor på min zoopetsida.. men jag rekomenderar större kar på dem.. då iaf alligatorgäddan växer rätt friskt.. (hade själv 3 st som blev 45cm vardera.. extremt tåliga och vackra..
krävs nog en hel del för att lyckas med detta.. större kar, fånga den och perfekta vattenförhållanden.. rekomenderar såfall en lämpligare gädda såsom redan nämnda.. har en vän som äger en afrikansk gädda och jasjälv som varit helt inne på alligatorgäddor så kunskapen finns här..
hehe jag tror guldfirar inehåller mkt coppar men det kanske funkar endå skulle vara coolt med en vildfångad faktiskt .. tror du detta är möjligt ibanez?
hehe jag tror guldfirar inehåller mkt coppar men det kanske funkar endå skulle vara coolt med en vildfångad faktiskt .. tror du detta är möjligt ibanez?
hmm.. vågar ja inte svara på.. möjligheter finns men sen skall man tänka på att detta är en relativt ovanlig och någerlunda dyr fisk.. tror vid närmare eftertanke att de allra flesta är vildfångade då det är väldigt svårt (omöjligt) att få dem att odla i stora akvarium..
de bryr sig inte det minsta om att det e coppar i guldfisken kan ja lova :D och det e inget som skadar dem..
Tjenare! Läste att du ville ha en gädda! Jag rekommenderar dig att INTE inskaffa en Svensk gädda eftersom dessa fiskar kommer från vatten med parasiter som absolut inte stämmer in med de fiskar du möjligen redan har. Du KAN ha en Svensk gädda, men då måste han vara själv i akvariumet, annars finns det en risk att han, plus alla andra fiskar i akvariumet dör.
Jag skapade en tråd här för en vecka sen då jag köpte en Amerikans gädda som heter "fläckig bengädda" ( Lepisosteus Oculatus )
I den tråden kan du se lite av den dokumentation jag påbörjat!
Jag fick den för 300 kr :)
Den blir tekniskt sätt STÖRRE än en Svensk gädda, och jag tycker precis som många andra att den e mkt häftigare också :)
De kanske inte finns i alla akvarieaffärer, men det ska utan problem kunna gå att be dom beställa en åt dig till nästa leveransdatum.
En GAR som de kallas i USA kan bli upp mot 120 cm lång och väga 200 kg.
De är ju trots allt gäddor, så de kan leva i 25 gradigt vatten, och t.om minusgradigt vatten.
Du har ju ett 400 liters, vilket är STORT, men i framtiden behöver du säkert 2000 Liter minst för att ha kvar honom, dock finns det en enkel lösning :)
Jag har ett 420 liters, och jag ska ha min gädda där tills han växt ca 3.5 - 4DM, sen skall jag flytta honom till en liten damm jag ska bygga ute i trädgården :) Om du skaffar pump till dammen för bara några tusenlappar så får du en cirkulation på botten, och vattnet fryser inte, dvs du kan ha fisken där året runt, och han kan nå maximal storlek.
Att bygga en damm är simpelt, och faktiskt mycket billigare än vad man tror! Här har du en länk till ett projekt amerikanska dammexperter har gjort över Youtube.
" target="_blank">
Det BÄSTA du egentligen kan göra i ditt nuvarande läge är att ha din gädda i ett mindre akvarium än ditt 400 liters, kanske ett 200 liters. För när gäddorna är unga har de inte särskilt stora fenor, och de kan inte simma så snabbt när de ska skaffa sig föda. Dock kan du ju alltid testa :) Det går att ha den i det stora akvariumet om du sätter pumparna på lågt tryck så det inte blir för mkt simmotstånd.
Ett hett tips är att också köpa neontetror i början, för dessa fiskar kan han komma ikapp :)
Nu har du en liten startkurs i gäddinnehavande :) Lycka till, och posta gärna bilder på den när du köpt den!
Alligator gäddan, a[COLOR=black]tractosteus spatula, är inget jag skulle rekomendera att hålla om man inte är beredd med ett kar på flera kubik! Denna fisk växer lätt över metern, och kan bli närmare 3. Bättre alternativ är lepisosteus oculatus aka spotted gar, ifrån samma släkte som iaf stannar under metern. Finns 7 arter innom släktet, samt 3 hybrider och en "guld" form. Lättast o få tag på är oculatus, [/COLOR][COLOR=black]platyrhincus och spatula. [/COLOR]
Annars finns ju också boulengerella maculata, ctenolucius hujeta.
sant.. men ja har en liten förkärlek för just a[COLOR=black]tractosteus spatula då den e lite råare.. men du har helt rätt.. de BLIR för stora.. hade 3 st i ett 600L kar och de blev 45 cm stora innan ja sålde vidare dem.. inte alls att rekomendera.. tror du man kan ha dem i en utomhusdamm i sverige??[/COLOR]
Det går nog :) Suttit och tittar runt på internet, och jag räknade ut att det kostar ca 14 000 kr att bygga en damm som är 1.5 meter djup och 8 meter i diameter, och då ingår belysning, pumpar, UV-Stabilisator och flera filter :) Dvs det blir som ett AAASSTORT akvarium med ytterfilter, plus att en fullvuxen Atractosteus Spatula skulle t.om kunna må bra där :P Dom är ju stillastående fiskar, och han har ändå en stor simyta :)
Den blir tekniskt sätt STÖRRE än en Svensk gädda, och jag tycker precis som många andra att den e mkt häftigare också :)
Svenska gäddan blir större än oculatusen :D
Jag har själv haft 2 oculatus och 1 osseus (longnose gar) Tycker de var jätte intressanta fiskar, men ingen fart alls på dem. Fiskar innom släktet boulengerella tex. är nog mer lika den svenska gäddan, far som raketer efter maten i karet. De smyger inte på bytet som gars gör ;)
Det går nog :) Suttit och tittar runt på internet, och jag räknade ut att det kostar ca 14 000 kr att bygga en damm som är 1.5 meter djup och 8 meter i diameter, och då ingår belysning, pumpar, UV-Stabilisator och flera filter :) Dvs det blir som ett AAASSTORT akvarium med ytterfilter, plus att en fullvuxen Atractosteus Spatula skulle t.om kunna må bra där :P Dom är ju stillastående fiskar, och han har ändå en stor simyta :)
Tack hehe.
Bara det inte blir is på ytan så ska det vara lugnt (de hämtar som sagt luft vid ytan, men inte för att de andas så, utan tror de är något balansorgan som behöver luft?)
De ska även klara relativt kalla miljöer. :)
gör du det! och du vet med dig att du kommer att klara av den.. och att du absolut inte köper den av bara att den är "råfräck"
snälla.. det låter löjligt men man måste börja från grunden och lära sig med tiden för att senare tillslut kunna ta hand om dessa bestar.. för det är trots allt djuren som skall vara i fokus och i andra hand ens impulser och önskedrömmar även om dessa givetvis skall finnas med som en liten del..
hmm.. var hittade du denna info?? lite utspritt kan ja ifs tänka mig.. hade ju varit riktigt snyggt med en sådan damm :D skulle vilja se den stork eller katt som vill ha sig en "lilla fiskmenyn" haha..
Självklart går det att ha svensk gädda i akvarium. Jag har själv haft spigg, ruda och abborre och dessa gick tillsammans med köpta fiskar. Gäddan behöver inte ha så jättestort akvarium då de är rätt så stationära.
Nu idag var jag och metade upp fyra abborrar som jag ska i mitt akvarium över sommaren. Om jag lyckas fånga någon liten gädda får han flytta in hos dem.
Självklart går det att ha svensk gädda i akvarium. Jag har själv haft spigg, ruda och abborre och dessa gick tillsammans med köpta fiskar. Gäddan behöver inte ha så jättestort akvarium då de är rätt så stationära.
Nu idag var jag och metade upp fyra abborrar som jag ska i mitt akvarium över sommaren. Om jag lyckas fånga någon liten gädda får han flytta in hos dem.
Klart kan man ha svensk gädda med vanliga fiskar utan att alla dör. Tills dom andra går in i munnen eller att gäddan får stryk vill säga. Gäddan växer fort och måste alltså ha ett stort akvarium även om den inte simmar maratonlopp. Spigg, ruda och abborre blir gäddmat med tiden. Släppa i en liten gädda till abborrarna då blir gäddan abborrmat ist. Abborrarna behöver oxå stort då dom blir tuffare fiskar allteftersom dom växer. Har ev svenska fiskar gått med eller matats med vanliga fiskar eller fisk från annat håll får man inte släppa ut dom igen dock. Bjässegädda på ca6cm
Om du vill ha en gäddlik fisk tycker jag du ska köpa en, eller en grupp ctenolucius hujeta.. de blir inte alls så stora 20cm, max!! och kostar mellan 70-150 kr i butik.
De är dessutom väldigt lika gäddan i beteendet. Kräver inte heller ett jätte stort akvarium!
Om du vill ha en gäddlik fisk tycker jag du ska köpa en, eller en grupp ctenolucius hujeta.. de blir inte alls så stora 20cm, max!! och kostar mellan 70-150 kr i butik.
De är dessutom väldigt lika gäddan i beteendet. Kräver inte heller ett jätte stort akvarium!
"Ett hett tips är att också köpa neontetror i början, för dessa fiskar kan han komma ikapp"
Måste bara kommentera detta om att gäddan inte ska kunna påstås komma ikapp sina byten...SKOJJAR DU LR??
En gädda är blixtsnabb i sin attack, och den simmar inte efter sitt byte oftast utan ligger i bakhåll o väntar på att bytet ska komma inom räckhåll. attacken e såppas snabb att du inte hinner se den med blotta ögat... / en som haft gädda i akvarium ett par ggr