Att göra ett bottenfilter?

#1 - 9 maj 2010 15:17
Tänkte starta upp en liten räkvas, den är ikeas näst största, 16 liter eller så har jag för mig att den är på. Det jag funderar på är hur jag ska göra med filtret, det känns lite tråkigt att sätta upp en btn variant så jag tänkte göra ett försök på bottenfilter. min plan är något i stil med ett billie filter med grus ovanpå filtermassan.

Kommer det fungera? vad ska jag tänka på? hur grovt rör bör jag ha som utrör för vatten och luft? Hur stark luftpump bör jag ha? har en halv 200 l/h pump men behövs det mer? Ideer, förslag på hur man får det att fungera bättre?
#2 - 9 maj 2010 15:20
Varför inte köpa ett riktigt bottenfilter som är till för Guldfisksskålar för några tior?
De är runda, och efter lite modifiering med röret så kommer den att passa perfa:)!
#3 - 9 maj 2010 15:45
Om alla tänkte som du ansjo skulle vi fortfarande sitta i träden och kasta avföring på varandra ;)

Hittade ingen som var bra i storlek, altenativt får jag skära till ett eget från ett större bottenfilter?
#4 - 9 maj 2010 19:55
Det är en variant, jag fick göra det till mitt 6-kantiga kar där ett "vanligt" bottenfilter inte fick plats:).
Var det rätt formulerat, din första mening;)?
#5 - 9 maj 2010 20:43
Det var meningen att vara lite ironi/rolig angående att inte göra en mcgyver utan använda tidigare använda metoder, no offence :)

Okej, har kollat och det verkar bara finnas med 10 cm i diameter, jag behöver 20 cm och jag har redan tänk på om man kan använda 2 men det funkar inte när det är ciklar :) Lite problematiskt med att man måste ha så mycket bottenmatrial för bottenfilter, eventuellt så får jag köpa ett billiefilter och bara förlänga, då borde det bli ett undertryck under filtermatrialet och vatten sugs ned och renas? får klura på det
#6 - 10 maj 2010 05:56
Det går bra att använda 10 cm eftersom man inte behöver täcka hela bottnen med filter.
#7 - 10 maj 2010 20:07
Okej, jag får nog testa det, hur tjockt bottenlager måste man ha, såg 8 cm någonstans, det är ju ofantligt tjockt i en vas, gruset är 2-3 mm skulle jag gissa.
#8 - 11 maj 2010 05:45
Det räcker med 2-3 cm för din del, i större kar med större krav är det bra om man kan ha tjockare lager.
Nackdelen med tunt sandlager är att det blir svårare att plantera växter...

Annons